Gå til innhold

Amerikanske hageblåbær.

sixx

Anbefalte innlegg

Blåbær er godt...men til nå har det ikke vært snakk om at jeg har villet plukke dem andre steder enn i frysedisken på butikken.

Men....så er det disse amerikanske blåbærbuskene da....med mye større bær en de småtassene som vokser i skogen (store bær=fort å plukke :ler:)

Er det noen her som har sånne blåbærbusker?

Må de dekkes til for at fuglene ikke skal spise opp bærene?

Er det noen skadedyr på dem?

Er det vanskelige å få til å trives?

+ at jeg også vil bli glad for info om det jeg av uvitenhet ikke spør om.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Er det jeg som har fristet deg? :icon_smile:

Har ikke en sånn selv, men vet at de trenger sur jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som har fristet deg?  :icon_smile:

Nei...har tenkt på det en stund nå....blåbær er noe av det sunneste som finnes...men ikke pokker om jeg plukker i skogen nei. :ler:

Har blitt lei jobben med kjøkkenhage...og tenkte vi skulle ha blåbær der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link Rosin :)

De er visst bittelitt vrange....så derfor håpet jeg at noen her kunne si at "neida, de er så enkle å få til atte". :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ja, jeg tror de er for viderekomne hageeiere. Men det hadde jo vært så deilig med digre blåbær! Nam nam!

Linken var ikke så veldig informativ, men hvis du søker litt rundt på f.eks hageselskapet.no tror jeg du kan finne noe mer info.

Men jeg tror det er veldig dyre busker også dessverre, også holder det ikke med én pga pollinering eller hva det heter (jada, jeg er fersk på hage :ler: )

Har du et skikkelig hagesenter, gartnerskole o.l i nærheten så kan du jo dra dit og forhøre deg.

Her er kanskje en nyttig link til:

http://www.grimstadplanter.no/blaber.asp?aid=4912&gid=2807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror de er for viderekomne hageeiere. Men det hadde jo vært så deilig med digre blåbær! Nam nam!
*Kremt' Jeg tør å påstå at jeg er noe viderekommen da. :sjenert:

Linken var ikke så veldig informativ, men hvis du søker litt rundt på f.eks hageselskapet.no tror jeg du kan finne noe mer info. :sjenert:
Yepp...har vært der.

Sammendrag:

-Helst tre forskjellige sorter.

-Sur jord (fyll gjerne på furunåler)...forsøk å lage det som en skogsbunn.

-Godt drenert jord.

-Vekslende skygge.

-Løs jord.

-Varmt.

-I le for nordavind om vinteren.

Dette går nok greit her...spørsmålet er om jeg gidder å bytte ut jorda....for den er nok for næringsrik. Men går vel det også.....kan putte den oppi noen megabinger vi skal ha rundt sitteplassene våre.

Men jeg tror det er veldig dyre busker også dessverre, også holder det ikke med én pga pollinering eller hva det heter (jada, jeg er fersk på hage  :ler: )
Gjør ikke noe om de er dyre i innkjøp...bare de gir bær. :)

Har du et skikkelig hagesenter, gartnerskole o.l i nærheten så kan du jo dra dit og forhøre deg.
Hmm...jeg bruker ikke å forhøre meg så mye på sånne steder jeg da. :ler:

For meg funker det best å finne infoen på forhånd.....er nok av folk som jobber sånne steder uten å ane hva de råder kundene til. :ler:

Ja, leste om den der....så snilt du fant linken. Er jo greit å vite at man kan få tak i det der om ikke annet. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppa, ikke innlogget

Vi har to busker og de har fått ganske mye bær (2. sesongen vi har de). Ikke så veldig dyre, 150 pr stk, mener jeg å huske. Bærene ser flotte ut, men smaken på villblåbær er mye bedre (hagevarianten er mer smakløs).

Tror ikke vi ga de noe spesiell jord (er leirjord der vi bor), men vi pakker de godt inn om høsten med granbar for å beskytte de mot snø og frost. Har aldri hatt på nett mot fugler og har hatt bærene i fred for skadedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om en gammel (hageglad) gubbe som hadde sånne!

De ble utrolig fine, men jeg tror ikke de er så lettstelte, for han har dem ikke nå lenger.

Men verdt et forsøk! Han plantet dem for maaaange år siden, for å prøve noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Man blir ikke blå på tunga av sånne hageblåbær, det er det eneste jeg vet. Ikke så veldig informativt kankje men..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke blå på tunga av sånne hageblåbær, det er det eneste jeg vet. Ikke så veldig informativt kankje men.....  :ler:

Stemmer.. Og ikke smaker de godt heller. Smaker faktisk ingen ting, i alle fall ikke de jeg har smakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stemmer.. Og ikke smaker de godt heller. Smaker faktisk ingen ting, i alle fall ikke de jeg har smakt...

Jamenjamen...ingenting smaker vel ikke vondt? ;):ler:

Jeg har aldri smakt sånne bær, men vet det er forskjellige typer....skal nok få sjekket ut dette nærmere ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg lurte også på å kjøpe amerikanske hageblåbær, men etter å ha snakket med flere (personer med skikkelig grønne fingre)som har hatt det , har jeg slått det fra meg. De kunne fortelle at blåbærene var en skikkelig skuffelse og at de ikke ville satse noe mer på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folks. :)

Da ser det ut som om det skal gå greit å få dem til.

Hva gjelder smaken....så skal jeg sjekke dette litt nærmere opp mot sort. Uansett...så bør man ha tre sorter...så da kan det jo bli så ymse. Det er ikke smaken som er det viktigste for meg, men antioksidantene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamenjamen...ingenting smaker vel ikke vondt?  ;)  :ler:

Jeg skrev da ikke at de smakte vondt?? *ler*

Skrev bare at de ikke smaker godt, som i at de ikke smaker godt slik vanlige blåbær gjør.

Jeg har i alle fall smakt to forskjellige sorter, og det var veldig skuffende. Fikk en liter av mormor i fjor, de ble brukt for å få farge på smootie. Til det var de knallbra *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...