Gå til innhold

Ustabile sykluser - eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Har dere erfarne prøvere noen råd for å få best mulig utbytte av/rutine på eggløsningstester når man har lange og ustabile sykluser? Jeg har lest en del på nett, men ser at det snakkes om mye i trådene her som jeg likevel ikke har fått med meg. Det står i pakningsvedlegget at man ikke kan sammenligne fra dag til dag, likevel ser jeg at noen her gjør det med hell osv. Jeg skulle gjerne blitt klokere på når jeg har eggløsning, hvis det er mulig. 

Har prøvd i et år og har time hos spesialist om noen uker, men skulle gjerne fått brukt ventetiden mer strategisk likevel :) 

Anonymkode: a870b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Godis skrev:

Hvor ustabil syklus har du? Hva er den korteste og den lengste du har hatt i det siste? 😊

27-57 dager, de aller fleste et sted mellom 35 og 50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

27-57 dager, de aller fleste et sted mellom 35 og 50. 

Skjønner det er vanskelig å finne ut av da. Når jeg har hatt ustabile sykluser har jeg ikke el-testet, men heller gått for sex annenhver dag. Da treffer du enten på eggløsningsdagen, eller i alle fall fertile dager rundt el.

Men om du vil teste anbefaler jeg å kjøpe strimmeltest fra babyplan (kjøpes på nett), og starte testing kanskje syklusdag 11 eller 12. Da tror jeg du skal kunne fange opp eggløsning selv i kort syklus. Men kjøp mange så du har nok til å teste i 20-30 dager (en test hver ettermiddag). Fordelen med testingen vil være at du kan få en indikasjon på at kroppen prøver å slippe egg. Gir det jeg skriver mening? 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Godis skrev:

Skjønner det er vanskelig å finne ut av da. Når jeg har hatt ustabile sykluser har jeg ikke el-testet, men heller gått for sex annenhver dag. Da treffer du enten på eggløsningsdagen, eller i alle fall fertile dager rundt el.

Men om du vil teste anbefaler jeg å kjøpe strimmeltest fra babyplan (kjøpes på nett), og starte testing kanskje syklusdag 11 eller 12. Da tror jeg du skal kunne fange opp eggløsning selv i kort syklus. Men kjøp mange så du har nok til å teste i 20-30 dager (en test hver ettermiddag). Fordelen med testingen vil være at du kan få en indikasjon på at kroppen prøver å slippe egg. Gir det jeg skriver mening? 😊

Absolutt! Da høres det ut som jeg er i gang på rett spor i alle fall, med en test etter jobb hver dag. 
Vi prøver også å ha sex annenhver dag, så langt det går. Har jo etter hvert lært at det stort sett betyr annenhver dag rundt i førti dager, så håper det klaffer snart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen lange sykluser nå etter ma. Det jeg gjør er å ikke teste oftere enn annenhver dag. Om jeg tester på morgenurin har jeg uansett ofte positiv to dager på rad. Lh stiger ikke plutselig hos meg, så det er ikke slik at om jeg tester mandag og onsdag så kan El være på tirsdag, derfor føler jeg meg trygg på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Da høres det ut som jeg er i gang på rett spor i alle fall, med en test etter jobb hver dag. 
Vi prøver også å ha sex annenhver dag, så langt det går. Har jo etter hvert lært at det stort sett betyr annenhver dag rundt i førti dager, så håper det klaffer snart 😅

Ja høres ut som du er i riktig spor. Jeg er også enig med de andre. Om du ønsker å betale for tester og har lyst til å teste, så anbefaler jeg å ta en EL-test hver ettermiddag. Så vil du forhåpentligvis komme over en styrkeendring og forhåpentlig positiv test. Hvis ikke så er det sex annenhver dag helt gull - for da går du ikke glipp av EL iallefall. Og kan jevnlig (ukentlig kanskje) teste med en g-test for å finne ut om du har blitt gravid. Ellers så kommer mensen og du har enda en syklus bak deg som du vet lengden på.

Jeg har også litt ustabil syklus. Fikk EL på CD29 i pp3 f.eks, og på CD17 i pp4. Jeg er veldig opptatt av å klare å kartlegge EL, så jeg tar en EL-test hver ettermiddag fra ca. CD13. Tar sin tid å få positiv test med lang syklus da, men da gjør jeg iallefall noe. HER er min testerekke fra da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Amatariel skrev:

Ja høres ut som du er i riktig spor. Jeg er også enig med de andre. Om du ønsker å betale for tester og har lyst til å teste, så anbefaler jeg å ta en EL-test hver ettermiddag. Så vil du forhåpentligvis komme over en styrkeendring og forhåpentlig positiv test. Hvis ikke så er det sex annenhver dag helt gull - for da går du ikke glipp av EL iallefall. Og kan jevnlig (ukentlig kanskje) teste med en g-test for å finne ut om du har blitt gravid. Ellers så kommer mensen og du har enda en syklus bak deg som du vet lengden på.

Jeg har også litt ustabil syklus. Fikk EL på CD29 i pp3 f.eks, og på CD17 i pp4. Jeg er veldig opptatt av å klare å kartlegge EL, så jeg tar en EL-test hver ettermiddag fra ca. CD13. Tar sin tid å få positiv test med lang syklus da, men da gjør jeg iallefall noe. HER er min testerekke fra da.

Takk! Det var veldig nyttig å se den testrekken. G-tester er jeg så lei av, men det er sikkert ikke dumt det heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...