Gå til innhold

Vet dere om alle skjelettene i Oslo? 🙈

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts, du bør lese Nattmannes datter! Den er riktig nok fra Bergen, men du får innblikk i nattmannens arbeid og alt som kunne skje med blant annet lik...

Anonymkode: 481ee...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i katakombene i Roma som tenåring. Husker guidene skremte «vettet» av oss ved å si at vi for all del måtte holde sammen. Han påstod at det var turister som hadde gått «feil» og som aldri hadde funnet veien ut igjen🙈. Vi holdt oss til ham og sammen kan du si😂

Anonymkode: d11d2...54f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke stedet Galgeberg jeg, siden historien er så grufull. Sikkert ikke lenger ned enn tulipanløkene der heller, før noe stikker opp. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2020 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

Er ikke noe farlig med det, men har hørt man skal la rester og bein av levende dyr ligge pga bakterier 🙈 Og det er litt rart å løpe rundt med lårbeinet til en mann fra gamleldager som gikk rundt med flosshatt og frakk i Oslo sine gater

ts

Anonymkode: 6770e...751

Tror ikke du skal bekymre deg for å finne verken rester eller bein etter levende dyr noen steder ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe uvanlig dette. Her hvor jeg bor, hender det stadig at barna løper rundt på plassen og fekter med gamle lårbein og skaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Rosalia Lombardo ligger ikke i Roma. Har selv sett henne, i katakombene på Sicilia/Palermo. Men utover det så stemmer jo historien. 

Anonymkode: 4dd2c...40e

Jeg også, han som hadde balsamert henne tok med seg hemmeligheten i graven husker jeg. Ellers er det vel ikke påkledde skjeletter overalt, det er det der i Palermo fordi gravstedet tilhører Cappucinomunkene og det er/var en del av memento mori-tradisjonen deres (husk du skal dø). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Liker ikke stedet Galgeberg jeg, siden historien er så grufull. Sikkert ikke lenger ned enn tulipanløkene der heller, før noe stikker opp. Huff...

Hva skjedde på Galgeberg? 😮 ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde på Galgeberg? 😮 ts

Det var vel et rettersted med galger. Dødsstraff.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ezio skrev:

Vet du ikke hva en galge er? 😉 

Nei 😂😂😂😂 hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Det er spennende med alle skjelettene i Oslo, men har selv ikke funnet noe. Jeg synes dette er veldig interessant. Jeg kan anbefale alle å besøke katakombene i Roma og Paris, der er det fullt påkledde skjeletter utstilt i montere og de er også inndelt i forskjellige seksjoner. Jeg har sett barneskjeletter i barneklær, og det skaper en helt spesiell stemning å vandre rundt nede i katakombene og bare se på skjelettene.

Det var rett og slett ikke kapasitet på byenes kirkegårder i sin tid, løsningen ble da å stille dem alle sammen ut i katakomber under byen. Det er en flott turistattraksjon som bør oppleves hvis dere skulle befinne dere i Paris eller Roma.

Noen lik er også mumifiserte, men mumifiseringen har i flere tilfeller vært mangelfull og unøyaktig, så man kan observere den gradvise, og i noen tilfeller, langt fremskredne forråtningsprosessen, men deler av ansiktene speiler fremdeles til en viss grad hvordan den avdøde så ut, men det er helt klart flest av de rene skjelettene. 

Et klart unntak er Rosalia Lombardo i Roma-katakombene, et lite barn som døde av lungebetennelse i 1920, hun er perfekt mumifisert og er utstilt innerst i katakombene. Hun har også blitt kalt «den sovende skjønnheten». 

En ting er det jo å uforvarende finne beinrester i Oslo, noe helt annet er det å besøke de døde i deres eget hus under byen. 

Anonymkode: 51882...53d

Oi, skulle ønske jeg visste dette da jeg var i Roma 😮 Det hadde vært spennende å se.

Anonymkode: 441e3...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...