Gå til innhold

Vet dere om alle skjelettene i Oslo? 🙈

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren min er oppvokst i gamlebyen. (På den tiden man kunne betale bakeren for brød en gang i uka). Han pleide leke i bakgårder og overalt der. Han og kompiser pleide finne bein rester, noe min bestemor ikke satte stor pris på! Men det er visst fryktelig vanlig. I gamle gamle dager var det ikke vanlig at folk hadde råd til begravelse eller gravsted, så de grav ned sine familie medlemmer i bakgården. Overalt. I hele Oslo. 

Oslo er fullt av skjeletter 🙈🙈🙈

Tror de er vanskeligere å finne nå da, siden det er bygget så mye over. Men de er der🤭

Anonymkode: 6770e...751

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Anonymkode: 1bb84...b63

Jeg skvatt litt til da jeg hørte det også 🙈 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt uvanlig at det ligger gamle, gamle lik begravet i flere byer. De finner jo også "stadig" beinrester i den barnehagen i Sofienbergparken som ligger like inntil den jødiske kirkegården og Petri kirke. 

Anonymkode: bcbe6...32b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De finner jo også "stadig" beinrester i den barnehagen i Sofienbergparken som ligger like inntil den jødiske kirkegården og Petri kirke. 

Du mener Sofienberg kirke? Og det er jo ikke så rart, hele Sofienbergparken er en tidligere kirkegård.

Synes forøvrig det er latterlig at den jødiske kirkegården har fått spesialprivilegier og fikk stå da den kristne ble rasert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, ts. Vet du noe om hvor en kan lese om dette ?

Anonymkode: b2066...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende, ts. Vet du noe om hvor en kan lese om dette ?

Anonymkode: b2066...6c0

Jeg vet dessverre ikke, har bare pappas barne historier han har fortalt meg 🙈 besteforeldrene mine gått bort for lenge siden også, så jeg får ikke spurt de heller 😕 Jeg tror det er ganske vanlig... folk som bygger i Oslo vet sikkert om det, er jo vanlig at bygging blir utsatt pga bein rester blir funnet 😜

ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke helt uvanlig at det ligger gamle, gamle lik begravet i flere byer. De finner jo også "stadig" beinrester i den barnehagen i Sofienbergparken som ligger like inntil den jødiske kirkegården og Petri kirke. 

Oj i barnehagen? Huff ser for meg en unge som løper rundt med et bein og kaller det for pinne 😂🙈🙈 

ts

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj i barnehagen? Huff ser for meg en unge som løper rundt med et bein og kaller det for pinne 😂🙈🙈 

ts

Hva er farlig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ezio skrev:

Hva er farlig med det?

Er ikke noe farlig med det, men har hørt man skal la rester og bein av levende dyr ligge pga bakterier 🙈 Og det er litt rart å løpe rundt med lårbeinet til en mann fra gamleldager som gikk rundt med flosshatt og frakk i Oslo sine gater

ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe farlig med det, men har hørt man skal la rester og bein av levende dyr ligge pga bakterier 🙈 Og det er litt rart å løpe rundt med lårbeinet til en mann fra gamleldager som gikk rundt med flosshatt og frakk i Oslo sine gater

ts

Er neppe noe bakterier igjen på de beina da det er snart 90 år siden gravlunden fikk nye "medlemmer" 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Vil ikke si det ville vært rart, iom at barn plukker opp alt de finner.

Anonymkode: bd0f6...c3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennende med alle skjelettene i Oslo, men har selv ikke funnet noe. Jeg synes dette er veldig interessant. Jeg kan anbefale alle å besøke katakombene i Roma og Paris, der er det fullt påkledde skjeletter utstilt i montere og de er også inndelt i forskjellige seksjoner. Jeg har sett barneskjeletter i barneklær, og det skaper en helt spesiell stemning å vandre rundt nede i katakombene og bare se på skjelettene.

Det var rett og slett ikke kapasitet på byenes kirkegårder i sin tid, løsningen ble da å stille dem alle sammen ut i katakomber under byen. Det er en flott turistattraksjon som bør oppleves hvis dere skulle befinne dere i Paris eller Roma.

Noen lik er også mumifiserte, men mumifiseringen har i flere tilfeller vært mangelfull og unøyaktig, så man kan observere den gradvise, og i noen tilfeller, langt fremskredne forråtningsprosessen, men deler av ansiktene speiler fremdeles til en viss grad hvordan den avdøde så ut, men det er helt klart flest av de rene skjelettene. 

Et klart unntak er Rosalia Lombardo i Roma-katakombene, et lite barn som døde av lungebetennelse i 1920, hun er perfekt mumifisert og er utstilt innerst i katakombene. Hun har også blitt kalt «den sovende skjønnheten». 

En ting er det jo å uforvarende finne beinrester i Oslo, noe helt annet er det å besøke de døde i deres eget hus under byen. 

Anonymkode: 51882...53d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er spennende med alle skjelettene i Oslo, men har selv ikke funnet noe. Jeg synes dette er veldig interessant. Jeg kan anbefale alle å besøke katakombene i Roma og Paris, der er det fullt påkledde skjeletter utstilt i montere og de er også inndelt i forskjellige seksjoner. Jeg har sett barneskjeletter i barneklær, og det skaper en helt spesiell stemning å vandre rundt nede i katakombene og bare se på skjelettene.

Det var rett og slett ikke kapasitet på byenes kirkegårder i sin tid, løsningen ble da å stille dem alle sammen ut i katakomber under byen. Det er en flott turistattraksjon som bør oppleves hvis dere skulle befinne dere i Paris eller Roma.

Noen lik er også mumifiserte, men mumifiseringen har i flere tilfeller vært mangelfull og unøyaktig, så man kan observere den gradvise, og i noen tilfeller, langt fremskredne forråtningsprosessen, men deler av ansiktene speiler fremdeles til en viss grad hvordan den avdøde så ut, men det er helt klart flest av de rene skjelettene. 

Et klart unntak er Rosalia Lombardo i Roma-katakombene, et lite barn som døde av lungebetennelse i 1920, hun er perfekt mumifisert og er utstilt innerst i katakombene. Hun har også blitt kalt «den sovende skjønnheten». 

En ting er det jo å uforvarende finne beinrester i Oslo, noe helt annet er det å besøke de døde i deres eget hus under byen. 

Jeg så en gang for lenge siden en dokumentar på det i Paris! Jeg må si skjeletter skremmer meg veldig... men jeg klarer like vell ikke å se unna 🙈 Blir som en unge som er redd for Hufsa 😂 

tror du de har stilt opp disse skjelettene rett etter de døde?? 

husker fra den dokumentaren i Paris, da var det hele vegger med hode skaller! Har de kappet av hodene på lik, og stablet hodene sånn før de råtnet og ble bare bein igjen? 😱 

Måtte vært en grusom jobb å stable hoder liksom... ser helt utrolig fascinerende ut nå i ettertid da! 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke vanlig at de gravde ned sine kjære i bakgården nei. Det var svært viktig for dem å grave de døde ned på en vigslet kirkegård, alt annet var skam. 

Men at man kan finne beinrester i Sofienbergparken er helt riktig, det har vært en kirkegård. 

Anonymkode: 6ba8b...d56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg bommet angående Rosalia Lombardo, hun hviler nede i katakombene i Palermo på Sicilia, ikke Roma som jeg skrev. Jeg har foreløpig bare besøkt katakombene i Paris, men vil absolutt anbefale Roma også da jeg har sett bilder av katakombene der. Ser at jeg også må få med meg katakombene i Palermo.

Guiden jeg snakket med da jeg var nede i Paris-katakombene fortalte at mange av dem ble stilt opp rett etter dødstidspunktet, da det allerede var overflod og fullt på gravplassene rundt om i byen. De har deretter råtnet gradvis inne i sine opprinnelige klær. Det var en voldsom eksplosiv vekst i befolkningen i disse årene, og det er var ikke bare å skaffe til veie gravlunder for de døde. 

Likene var nok i ganske god stand rett etter dødstidspunktet, det tar ofte oppimot halvannet - to år før liket er et komplett skjelett, men det avhenger veldig av jordkvaliteten og konsistens rundt liket. Noen skjeletter ble også gravd opp og plassert nede i katakombene, da Paris hadde noen særegne regler for gravene, de rike kunne kjøpe gravplass og de unge guttene som jobbet på gravlundene måtte deretter grave opp likene og plassere de nylig avdøde, det er derfor du finner mange isolerte hodeskaller nede i katakombene, og de har i ettertid blitt stablet opp hist og her. Dette er ikke akkurat noe de sender på dagsrevyen, men det er mye interessant informasjon de har å fortelle der nede om katakombene.

Noen har nok også blitt kappet opp for estetikkens skyld, man kunne kjøpe familiemedlemmene plasser nede i katakombene, de fattigste ble «fritt vilt» kan du si, det er disse skjelettene som har blitt herjet med post mortem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rosalia Lombardo ligger ikke i Roma. Har selv sett henne, i katakombene på Sicilia/Palermo. Men utover det så stemmer jo historien. 

Anonymkode: 4dd2c...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke vanlig at de gravde ned sine kjære i bakgården nei. Det var svært viktig for dem å grave de døde ned på en vigslet kirkegård, alt annet var skam. 

Men at man kan finne beinrester i Sofienbergparken er helt riktig, det har vært en kirkegård. 

Anonymkode: 6ba8b...d56

Tror ikke de fattigste hadde råd til begravelse på den tiden, stort skille mellom fattig og rik i byene :P 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sant det, moren min bor rett ved siden av Sofienbergparken og har fortalt meg at folk har funnet en del beinrester der 😬

Anonymkode: b044e...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en død person virkelig har ligget begravd i cirka åtti eller nitti år, så burde det vel egentlig ikke være noe særlig "rester" igjen uansett altså.              

Anonymkode: ed951...617

Dette har jeg ikke nok kunnskap om til å besvare, gravlunden ble avskaffet i 1931 og beinrester tyter opp titt og ofte! 🙂 

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...