Gå til innhold

Henne og han.. Språkfeil som irriterer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hannes istedet for hans er egentlig det verste. Hannes mobil ble stjålet 😁 

Anonymkode: ab39d...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Bernardette skrev:

Helt grusomt. Jeg tror dessverre at langt under halvparten behersker reglene, for jeg synes jeg ser "snakket med de" i 90% av innleggene her.

Jeg ser ikke bort fra at anslaget ditt er rett. "De" i stedet for "dem" har jeg funnet i brev fra Skatteetaten, lærerens referat fra møte på skolen til barnet, NRK-artikler i tillegg til at de fleste her inne roter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi grammatikk ikke skal læres eksplisitt lenger, eller det har i alle fall vært en misforstått tendens til å tro at barn lærer grammatikk indirekte ved å lære språk. Så om de leser en novelle, for eksempel, vil det være nok. Som sagt, misforstått, og sannsynligvis en reaksjon på det voldsomme puggefokuset på 60 og 70 tallet. 

I tillegg er mange lærere rett og slett dårlige i norsk. Jeg mener det bør være karakterkrav på minst 5 i faget du skal undervise i, og at såkalte allmennlærere bør fjernes fullstendig. Mine barn har hatt norsklærere som ikke kan forskjell på og/å, har orddelingsfeil, kommafeil, som ikke evner å gjøre seg forstått verken skriftlig eller muntlig.... og de har ingen anelse om hva et substantiv eller et verbal er. 

Anonymkode: ca381...4f3

Det gjør man jo. Og å lese øker også språk- og gramatikkforståelsen. Så absolutt ikke noe misforstått i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hannes istedet for hans er egentlig det verste. Hannes mobil ble stjålet 😁 

Anonymkode: ab39d...378

Det er dialekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er dialekt.

Ja det vet jeg. Det er det i min dialekt også,  men skriftlig ser det rart ut.  Jeg lurer ofte på hvem Hanne er,  men så er det det altså en omskriving av hans 

Anonymkode: ab39d...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dysleksi, og jeg brukte mye lenger tid på lekser og å lese. Ting tok lenger tid 🙈 Med det så var det rett og slett ikke alt jeg fikk med meg 😅 Norsk grammatikk var en av de tingene 🤓

Anonymkode: f199c...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bamse20

jeg trur folk bruker for mye tid og energi på og bli irritert over at folk har skrivevansker og problemer med norsk :) Norsk er et vanskelig språk, både for norske beboere og andre. Igrunn at vi har så mange forskjellige måter og si dem på.

Så igjen, trur du heller skal fokusere på dine problemer en andre sine problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi grammatikk ikke skal læres eksplisitt lenger, eller det har i alle fall vært en misforstått tendens til å tro at barn lærer grammatikk indirekte ved å lære språk. Så om de leser en novelle, for eksempel, vil det være nok. Som sagt, misforstått, og sannsynligvis en reaksjon på det voldsomme puggefokuset på 60 og 70 tallet. 

I tillegg er mange lærere rett og slett dårlige i norsk. Jeg mener det bør være karakterkrav på minst 5 i faget du skal undervise i, og at såkalte allmennlærere bør fjernes fullstendig. Mine barn har hatt norsklærere som ikke kan forskjell på og/å, har orddelingsfeil, kommafeil, som ikke evner å gjøre seg forstått verken skriftlig eller muntlig.... og de har ingen anelse om hva et substantiv eller et verbal er. 

Anonymkode: ca381...4f3

Da må det stilles krav til norsklærerne.. Jeg skrev riktig, og hadde riktig på alle prøver, men fikk treer fordi jeg var for stille i timen (pga angst). Og 3 på muntlig eksamen fordi jeg var nervøs og snakket for lavt. De sa jeg lå på en 6 faglig.. Det var ikke gøy. 

Svarene på prøvene var faktisk riktige, men det var visst måten jeg skrev det på, som trakk ned. Fikk aldri noe forklaring på hvorfor, men jeg fikk gjerne feil der de andre fikk riktig, og i alle tilfellene var det setningsoppbyggingen.. 

 

Anonymkode: 61eb8...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bamse20 skrev:

jeg trur folk bruker for mye tid og energi på og bli irritert over at folk har skrivevansker og problemer med norsk :) Norsk er et vanskelig språk, både for norske beboere og andre. Igrunn at vi har så mange forskjellige måter og si dem på.

Så igjen, trur du heller skal fokusere på dine problemer en andre sine problemer.

Norsk er ikke vanskelig å lære!  

Og jeg irriterer meg over skrivefeil. Jeg syns folk som ikke behersker sitt eget språk virker rett og slett dumme. Sorry altså. Men jeg klarer ikke ta folk med mange skrivefeil alvorlig.

Det er unntak når folk har dysleksi. Men syns det er da typiske feil som går igjen, så lettere å se. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bamse20 said:

jeg trur folk bruker for mye tid og energi på og bli irritert over at folk har skrivevansker og problemer med norsk :) Norsk er et vanskelig språk, både for norske beboere og andre. Igrunn at vi har så mange forskjellige måter og si dem på.

Så igjen, trur du heller skal fokusere på dine problemer en andre sine problemer.

Du vet at du er inne på språkforumet nå?

Anonymkode: b2377...ee0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20
Just now, AnonymBruker said:

Du vet at du er inne på språkforumet nå?

Anonymkode: b2377...ee0

jepp, er fult klar over det. Og igjen, folk legger seg i så mye problemer som ikke trenger å være et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vet jeg. Det er det i min dialekt også,  men skriftlig ser det rart ut.  Jeg lurer ofte på hvem Hanne er,  men så er det det altså en omskriving av hans 

Anonymkode: ab39d...378

Selvsagt enig i at man ikke skal skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns Hvem når det skal være Hvilken er mer irriterende.
"Hvem by?" "Hvem film"

Anonymkode: 21794...e4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min dialekt eksisterer ikke ham og dem. Vi sier han og dei.

Anonymkode: 8571f...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å skille mellom talespråk og skriftspråk, ihvertfall som en hovedregel. De gangene folk skylder på at "det er dialekt" så blir det for dumt, da bør du i så fall skrive på kav dialekt hele veien.

Nå er jeg sikkert et petimeter på språk da, forstår at ikke alle er like der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min dialekt eksisterer ikke ham og dem. Vi sier han og dei.

Anonymkode: 8571f...22e

Samme her. Men jeg klarer likevel uten problemer å skrive ham, henne, dem osv. på riktig sted. Muntlig får folk si hva de vil (selv om å blande hun og henne ikke er dialekt, men en nyere språkfeil), men skriftlig må man følge reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.10.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som skriver og sier henne istedet for hun der det egentlig skal være hun? 

Henne er så rar, henne snakker i telefonen hele tiden. 

(jeg liker han, han er er så snill.. Kanskje jeg skal ringe han) altså det blir feil. 

Folk bruker han og henne om hverandre hele tiden og det er en logisk brist jeg skjønner ikke hvorfor.. 🤔 

Feks når man lærer språket, er det vanlig at man lærer jeg, du, han, hun, de, dere og vi først. Så lærer man større setninger, hvor man tar inn objektsform og eskalerer til meg, deg, ham, henne, dem, dere og oss.. 

Eller er denne ukorrekte talemåten tillært i voksen alder..? 

Anonymkode: 61eb8...383

Små barn "lærer" seg som regel ikke grammatikk, de tilegner seg talespråk. Grammatikken har vi konstruert for skriftspråket vårt. Talemålet har ingen slik normering og vi må prøve å se på talemål og skriftspråk som to forskjellige språk. Jeg vet ikke hvorfor noen gjør feil med subjektsform og objektsform i norsk talemål, men jeg har jo lagt merke til at det skjer. Om mange unge i et miljø gjør "feilen", kan det fort spre seg. I tillegg finnes det faktisk dialektale forskjeller når det gjelder akseptabel bruk av personlige pronomen. I noen trønderske dialekter har man f.eks. samme form for hun/hunne i subjektsform og objektsform (ho/ho, ev. hu/hu).

I dagens bokmålsnormering, er forresten han og ham likestilte former i objektsform. 

Jeg forstår ikke helt hvor du har det fra at hva man tilegner seg først og sist av personlige pronomen(mulig det finnes slike oversikter, altså!), og hva det har med "større setninger" å gjøre. Og hva mener du egentlig med "større setninger?". Er det kanskje mer kompliserte strukturer du mener? En setning med subjekt, verbal og objekt regnes som en relativt enkel og grunnleggende struktur i alle fall. 

Men for å konkludere: "feil" bruk av subjektsform og objektsform kan skyldes flere ting, men overgeneralisering er en mulighet. At man rett og slett genersliserer bruken av et pronomen i subjektsform eller objektsform til alle former. Dette vil også gjelde for skriftspråket. En bedre kjennskap til grammatisk funksjonsanalyse kan kanskje hjelpe dem som sliter med slike skrivefeil(å lære seg hvordan man identifiserer subjekt og andre setningsledd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva med "de" og "dem", da? Det irriterer meg like mye. Det er kanskje de samme som gjør feil med hun/henne som gjør feil med de/dem.

For å bruke det fargerike eksempelet over:

"Jeg giddet ikke å snakke til de!"  Det heter DEM. Dem dem dem dem!!!!! Aaaaargh!! Ser det til og med skrevet av journalister. Er det ikke krav om godt språk lenger, når man skriver i landsdekkende aviser?

Anonymkode: 14d2b...8b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen oppgaver og eksamener teller innholdet vanligvis mer enn rettskrivning. En gang skulle jeg rette en annens oppgave (vi skulle se hvordan vi ville gjøre det) og det var så ufattelig mange åpenbare grammatiske skrivefeil (nei, vedkommende hadde ikke dysleksi eller noe). Jeg rettet de som var verst, fordi jeg tenker at det er viktig å unngå dem for å gi et bedre helhetsinntrykk (sikkert noe feil her og :sleep: )

Jeg fikk kjeft fordi innholdet betød mer enn grammatikken. 
Selv om innholdet betyr mer enn grammatikken, bør man ikke skrive sånn at man forstår innholdet? :blink:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...