AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Del Skrevet 12. oktober 2020 Er det riktig måte å snakke på ? kjenner ei som bruker det ofte har du en gang kjøpt tv? har du en gang lest den boka? har du en gang smakt på det ? er fra Østlandet, men aldri hørt noen snakke slik Anonymkode: 85f36...d45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #2 Del Skrevet 12. oktober 2020 Det er vel ikke riktig måte å skrive på, men ulike dialekter har jo ulik grammatikk, så tror ikke at vi kan si at det er feil å snakke sånn. Anonymkode: 3239f...db8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 12. oktober 2020 #3 Del Skrevet 12. oktober 2020 Aldri hørt noen snakke sånn om trivielle ting.. Har hørt «har du noen gang hørt om noe så sykt?» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #4 Del Skrevet 12. oktober 2020 Jeg verken skriver eller sier det, jeg bruker «har du noen gang». Er fra Drammensdistriktet Anonymkode: 225c7...2a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 12. oktober 2020 #5 Del Skrevet 12. oktober 2020 Der jeg kommer fra brukes "har du engang?" som "har du i det hele tatt?". Er fra nordvestlandet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elefantenistua Skrevet 12. oktober 2020 #6 Del Skrevet 12. oktober 2020 Kanskje som i "Har du nå kjøpt nye sko?" Det virker litt gammeldags, men er jo ikke feil fordet 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Del Skrevet 12. oktober 2020 Kanskje en av foreldrene er fra et annet sted. Vet du at hun opprinnelig er fra Østlandet? Anonymkode: 2c07d...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #8 Del Skrevet 12. oktober 2020 Det er dialekt og da er det ingen riktig eller gal måte å snakke på. Det finnes et utall eksempler på annerledes grammatikk i dialekter, f.eks. "Jeg skal sitte på kaffen." (vestlandet) "Hun heter for Karoline." (trøndelag) "Henne hjalp meg." (Oslo øst og videre østover) "Om jeg kan få en brødskive?" (sørvestlandet) Anonymkode: 57e5a...355 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Del Skrevet 12. oktober 2020 Ikke riktig. Meld til barnevernet. Anonymkode: a4679...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nasse Nøff Skrevet 12. oktober 2020 #10 Del Skrevet 12. oktober 2020 Hvis det er en ung person vil jeg tippe at det et en fornorskning av «Have you ever ....» Brukes i diverse leker/spill og på Tik Tok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå