AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #21 Skrevet 12. oktober 2020 På 10.10.2020 den 19.16, Inochan skrev: Må tydeligvis poengtere at de 30-40 minuttene tur vi går, kommer vi oss som regel ikke så mye lengre enn nedi gata/ute i hagen. Bruker mye av turtiden på sniffing og rulling I gresset og lite tid på å gå. Og han er fint hjemme alene i 3-4 timer uten å bli nervøs eller bråke. 😉 Innlegget var ment for å høre hvor mye tid og tur dere bruker på deres hund. Ikke å spørre om det jeg gjør er bra eller dårlig eller hva. Tror det bare var velment fra brukeren som kommenterte det, og ikke kritikk. For mye tur i ung alder er ikke bra, og jeg ble veldig glad for at noen poengterte at jeg aktivisere valpen alt for mye og risikerte slitasjeskader, den gangen jeg hadde valp Anonymkode: 73e7b...b22 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #22 Skrevet 12. oktober 2020 Har unghund på litt over året. Her er det dagsform og mengde fluer i hodet som bestemmer hvor mange turer vi går, hvor lange turene er, hvor vi går og hva vi gjør på tur. Hun trives veldig godt med konkrete oppgaver og snutearbeid, og får ut mer energi ved å snuse etter matkuler i lyngen eller grøfta i 20 minutter enn ved å gå aktivt i to timer. Det at hun elsker snutearbeid utnytter vi grovt (og med god samvittighet - jenta stråler!) på travle dager. Enkelte dager er det så mye fluer i hodet at hun ikke klarer å fokusere på noe som helst i mer enn et millisekund og ting fort blir litt mye, så da tilpasser vi oss etter det. Noen dager kan det plutselig si "klikk" inni hodet hennes, og hun går fra å være en vims på speed til å oppføre seg som en pensjonert førerhund omtrent på sekundet, eller omvendt. Da må vi kanskje finne en plan B mens vi er ute og går. Det hender stadig vekk at vi har planlagt en kort tur og ender opp med å gå en lang fordi hun trenger det, og omvendt. Eller at vi planlegger å rusle ned til sentrum, men ender opp med å snu ved sauebeitet fordi sauer ble litt for mye av det gode i dag. 😂 Men det er én ting som er fast rutine når det kommer til tur, og det er at vi går en tur ut på ettermiddagen for å sjekke postkassa. Hun elsker å bære posten hjem, og tar jobben som postbud veldig seriøst. Anonymkode: d7c67...32e
MissPierce Skrevet 12. oktober 2020 #23 Skrevet 12. oktober 2020 Min Staff mix på 2 år får alt fra 10-30min om morgenen, 1-2t på ettermiddagen og 30min på kvelden som en gylden regel. Pluss 30 ish min med trening/lek. Han er en trøtting om morgenen, så da styrer han selv hvor lenge det blir, og så takler han dårlig varme, han liker ikke kulde og i hvertfall ikke regn 😅 Så de dagene blir det litt hipp som happ. Han er veldig lite alene siden vi ikke jobber likt. Å så lenge han får være med oss, og han er med på det meste, så er han en lykkelig hund 🐶😊
Troyamin Skrevet 12. oktober 2020 #24 Skrevet 12. oktober 2020 Det blir egentlig litt feil å skulle regne antall minutter eller timer tur. For noen bruker 30 min på å gå rundt kvartalet med hunden i bånd, andre bruker 30 min på en tur i skogen hvor hunden får løpe fritt. Regelen er at voksne, friske hunder skal ha minimum 6 km tur daglig. Dette for å få i gang blant annet tarmsystemet. Starter en å regne km tur, så blir plutselig regnestykket anderledes. Og hyggeligere for hunden. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #25 Skrevet 12. oktober 2020 Går 15-20 min morgentur, og langtur om ettermiddagen (alt fra 1 time og mer), og så 15-20 min kveldstur igjen. Anonymkode: 63287...baf
Gjest Ezio Skrevet 13. oktober 2020 #26 Skrevet 13. oktober 2020 15 timer siden, Troyamin skrev: Regelen er at voksne, friske hunder skal ha minimum 6 km tur daglig. Merkelig at dette er regelen da jeg aldri har hørt dette vært nevnt før. Har hørt mange andre regler, men aldri dette. Dessuten er "voksne, friske hunder" altfor generelt. En chihuahua har ikke det samme aktivitetsbehovet som en husky.
Troyamin Skrevet 13. oktober 2020 #27 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, Ezio skrev: Merkelig at dette er regelen da jeg aldri har hørt dette vært nevnt før. Har hørt mange andre regler, men aldri dette. Dessuten er "voksne, friske hunder" altfor generelt. En chihuahua har ikke det samme aktivitetsbehovet som en husky. Det burde da være opplagt for de fleste at det er forskjell på aktivitetsnivået til disse to rasene?😉 Nå regnet jeg at tråden handlet om "hvermannsen" hunder og ikke svært aktive hunder. Sistnevnte regner jeg med at folk vet hva de skaffer seg og tilpasser aktiviteten deretter. Men som en tommelfingerregel, så er 6 km tur hver dag et minimum for alle friske, voksne familiehunder. 1
Julie Skrevet 13. oktober 2020 #28 Skrevet 13. oktober 2020 Har en rase som har det best når h*n får brukt seg fysisk. Alle dager: Dagens første og siste luftetur er en lokal tur i nabolaget på ca 15 minutter. Hovedformålet er at de skal få gjort seg rein som vi sier. Deretter en 15-20 min runde umiddelbart etter jobb, før vi drar på en lengre tur etter middag, alt fra 1-3 timer. Hvilken type aktivitet det er snakk om (gå, ski, sykkel), hvilket terreng og om det blir i bånd eller løs avhenger av hvilken tid det er på året og vær/føre. I helgene bruker vi stort sett hele dagene utendørs på tur. For meg er det å ha hund en livsstil. 3
Tanuki Skrevet 13. oktober 2020 #29 Skrevet 13. oktober 2020 5-6 små tisseturer og 1-2 lengre turer, minst 1 time. Som regel mer ute i helgene.
Arx Skrevet 13. oktober 2020 #30 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Her var det mange rare "regler", både på antall km for voksen hund og minutter for valp. Selv går jeg ca 1 1/2 times tur om dagen, enten løs i skogen, med kløv, snusetur gatelangs eller lignende. Hun løper noe ved siden av sykkelen, og trekker på ski. Samtidig går jeg mindre de dagene hun får mental trening, eks i morgen skal vi på en times hundetrening - da får hun litt mindre tur før. I tillegg prøver jeg å ha henne med på "alt", det trives hun godt med. Endret 13. oktober 2020 av Arx
Arx Skrevet 13. oktober 2020 #31 Skrevet 13. oktober 2020 På 11.10.2020 den 0.04, AnonymBruker skrev: Den der 5 minutters regelen er vel noe Rugaas greier som virkelig ikke passer alle raser... Kanskje en litt døll og daff hund... Anonymkode: c9d41...655 Hun har vel også prestert å si at en voksen hund ikke trenger mer enn 30 min tur om dagen? Snål dame...
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2021 #32 Skrevet 15. mai 2021 Hei! Plukker opp denne tråden igjen Jeg har en mellompuddel, 10 kg og 1 år gammel. Ble "tilfeldig" koronavalp da jeg stod på venteliste for valp veldig lenge, og så klaffet det tilfeldigvis under pandemien Jeg har vært så heldig at jeg har kunnet ha henne meg meg på jobben, i tillegg til at det har vært mye hjemmekontor det siste året. Likevel har jeg vent henne til å kunne være alene i en hel arbeidsdag og "vedlikeholder" det i ny og ne. Til høsten begynner jeg i ny jobb hvor hun ikke kan være med. Jeg har eneansvar for henne, det vil si at hun ikke har noe selskap (med mindre jeg arrangerer det slik) om jeg er borte. Jeg får så dårlig samvittighet av tanken på å skulle gå fra henne for å f.eks. gå på trening eller kino om kvelden, når jeg allerede har vært borte 8 timer på jobb tidligere på dagen. Hva tenker dere om dette? Er det innafor, synes dere? Hun får selvfølgelig mye aktivisering, kos og sosial omgang resten av døgnet. Går 45-60 min morgentur (ofte inkludert lek med andre hunder, eller snusetrening med meg), 60–120 min etter jobb og 30–45 min før leggetid. (Har tenkt å skaffe hundepasser, i hvert fall en som kan komme innom og lufte henne et par dager i uken når jeg begynner i ny jobb!) Anonymkode: 96232...a8b
Scones Skrevet 16. mai 2021 #33 Skrevet 16. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Plukker opp denne tråden igjen Jeg har en mellompuddel, 10 kg og 1 år gammel. Ble "tilfeldig" koronavalp da jeg stod på venteliste for valp veldig lenge, og så klaffet det tilfeldigvis under pandemien Jeg har vært så heldig at jeg har kunnet ha henne meg meg på jobben, i tillegg til at det har vært mye hjemmekontor det siste året. Likevel har jeg vent henne til å kunne være alene i en hel arbeidsdag og "vedlikeholder" det i ny og ne. Til høsten begynner jeg i ny jobb hvor hun ikke kan være med. Jeg har eneansvar for henne, det vil si at hun ikke har noe selskap (med mindre jeg arrangerer det slik) om jeg er borte. Jeg får så dårlig samvittighet av tanken på å skulle gå fra henne for å f.eks. gå på trening eller kino om kvelden, når jeg allerede har vært borte 8 timer på jobb tidligere på dagen. Hva tenker dere om dette? Er det innafor, synes dere? Hun får selvfølgelig mye aktivisering, kos og sosial omgang resten av døgnet. Går 45-60 min morgentur (ofte inkludert lek med andre hunder, eller snusetrening med meg), 60–120 min etter jobb og 30–45 min før leggetid. (Har tenkt å skaffe hundepasser, i hvert fall en som kan komme innom og lufte henne et par dager i uken når jeg begynner i ny jobb!) Anonymkode: 96232...a8b Ville aldri kunnet forlate hundene etter en hel arbeidsdag borte fra dem. De er flokkdyr og jeg er hele deres liv. Syns så synd i de hundene som bare sitter hjemme alene halve døgnet, slik at matmor/matfar kan prioritere andre... Skaffer selv hundevakt om jeg må være lengre borte. Pleier stort sett å legge sosiale ting til steder hundene kan være med, eller til helg. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2021 #34 Skrevet 16. mai 2021 Jeg går ikke fra hunden på trening eller kino etter jobb. Trening blir å ta henne med meg på fjelltur eller lignende, og ellers får evt kino bli i helgene. Du burde ha dårlig samvittighet ja, hvis du først er på jobb og så tar en luftetur før du stikker igjen. Ikke vondt ment, men min mening. Anonymkode: ca510...ea5 3
Tulla25j Skrevet 21. mai 2021 #35 Skrevet 21. mai 2021 Turer varierer litt hos oss, spesielt pga jobbtider. Dette tror jeg er ganske greit så hunden ikke får en fast rutine. Ofte blir det en liten tur på 5- 10 på morningen. Om jeg har fri på dagtid så blir det en 30-40 min tur på ettermiddagen, ofte i skogen med mye lukter. Så avslutter vi ofte med en 20 min tur på kvelden. Noen ganger tar vi en 5-10 min tissetur ved behov. Har 7-8 forskjellige turer vi kan variere med etter lengde og forskjellige miljø. Får hun snuse i skogen så er vi ikke avhengig av å gå så langt, men bruke god tid. Har også litt snusing og aktivisering inne. I helgene får hun en lengre skogstur midt på dagen - ca 1-2 timer + de vanlige turene. Vi har koronahund + 5 mennesker som er inn og ut av huset. Så det varier litt hvor lenge hun er alene av gangen. Hun har vært alene 7 timer et par ganger (og det har gått fint), men til vanlig er det en time elle to her og der. Vi drar i butikken, på besøk eller er bare oppe i andre etasje innimellom for at hun skal være litt alene. Hun roer seg mer om vi er i etasjen over enn om vi er i stua rett ved siden av. 1
Inochan Skrevet 22. mai 2021 Forfatter #36 Skrevet 22. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 15.5.2021 den 22.18): Hei! Plukker opp denne tråden igjen Jeg har en mellompuddel, 10 kg og 1 år gammel. Ble "tilfeldig" koronavalp da jeg stod på venteliste for valp veldig lenge, og så klaffet det tilfeldigvis under pandemien Jeg har vært så heldig at jeg har kunnet ha henne meg meg på jobben, i tillegg til at det har vært mye hjemmekontor det siste året. Likevel har jeg vent henne til å kunne være alene i en hel arbeidsdag og "vedlikeholder" det i ny og ne. Til høsten begynner jeg i ny jobb hvor hun ikke kan være med. Jeg har eneansvar for henne, det vil si at hun ikke har noe selskap (med mindre jeg arrangerer det slik) om jeg er borte. Jeg får så dårlig samvittighet av tanken på å skulle gå fra henne for å f.eks. gå på trening eller kino om kvelden, når jeg allerede har vært borte 8 timer på jobb tidligere på dagen. Hva tenker dere om dette? Er det innafor, synes dere? Hun får selvfølgelig mye aktivisering, kos og sosial omgang resten av døgnet. Går 45-60 min morgentur (ofte inkludert lek med andre hunder, eller snusetrening med meg), 60–120 min etter jobb og 30–45 min før leggetid. (Har tenkt å skaffe hundepasser, i hvert fall en som kan komme innom og lufte henne et par dager i uken når jeg begynner i ny jobb!) Anonymkode: 96232...a8b Så gøy at du plukker opp tråden igjen 😄 Jeg hadde nok ikke hatt samvittighet til å la hunden være så mye alene.. Men så er jeg en av de som skaffer hundepass bare jeg skal bort mer enn 5 timer. Får så himla dårlig samvittighet. Men ja, hunder er flokkdyr, og når du har vært borte en hel arbeidsdag bør hunden få være med deg resten av dagen. Kanskje se etter en treningspark ute?? Evt trene ute i skog og mark med hunden sammen med deg 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2021 #37 Skrevet 24. mai 2021 Det du nevner er den store ulempen med å være singel og ha hund, i og med at hunden er flokkdyr og da har vært alene en hel arbeidsdag, så synes jeg ikke man forlater den igjen etter jobb. Skulle jeg på en fest en fredag, feks julebord, så tok jeg litt avspasering slik at det bare ble halv arbeidsdag, og da en laaang tur først. Evt skaffet barnevakt til hunden. Samme med overtid, skaffet barnevakt (om jeg ikke kunne jobbe hjemmefra). Anonymkode: 9ac8c...b4e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå