Inochan Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Har lest litt i eldre poster og Facebook grupper og ser at mange går kun tur med hunden 3-4 ganger om dagen og kun 15 ish minutters tur hver gang. Synes det hørtes lite ut, har riktignok en valp på 5 mnd så blir flere turer ut enn en voksen hund, men vi går gjerne 30-40min i rolig tempo... Prøver å få inn en langtur hver dag Hvor mange turer går dere med hunden? Og hvor lenge? Og generelt hvor mye tid bruker dere på hunden hver dag? Er den en naturlig del av det du gjør hver dag eller er hunden bare der? (om dere skjønner) Jeg har med meg hunden overalt, idag var jeg på verksted med bilen og hunden ble med, tar han med på besøk, kafé hvis de har uteservering og alt mulig. Er redd han skal kjede seg fælt, men ser mange lar hundene være alene flere timer om dagen. (dømmer ikke, virker jo som hundene klarer seg helt fint) Endret 10. oktober 2020 av Inochan
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Regla for tur med valp, særlig hunder som er utsatte for slitasje er maks 5minutter x mnd, så om valpen din er 5 mnd og du går 30-40 minutter går du egentlig for lenge og risikerer å utsette hunden din for betydelige slitasjeproblemer senere. Jeg går vanligvis to gode turer med hunden per dag, med flere små turer når hunden var valp. Hunden har fri tilgang til hagen og går fritt ute (inngjerdet) som hun vil når vi er hjemme. Hunden skal fint kunne være alene i flere timer om dagen med litt trening helt uten problemer med kjedsomhet, det er jo viktig å ikke gjøre hunden helt avhengig av å være med noen hele tiden. En fem mnd gammel valp bør klare seg to-tre timer alene. Anonymkode: 6a980...e2d 6
Try2 Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Morgentur blir ganske kort - så alene i 8 timer. Så en lang fra 1-3 timer. Det varierer. Det er smart å variere. Hvis du venner de til 2.joggeturer hver dag og du slutter med det fordi det blir vinter etc. kan de bli stressa. (jfr vanedyr;) Dette er en voksen hund. Valper skal ha kortere turer. Endret 10. oktober 2020 av Try2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 42 minutter siden, Inochan skrev: Har lest litt i eldre poster og Facebook grupper og ser at mange går kun tur med hunden 3-4 ganger om dagen og kun 15 ish minutters tur hver gang. Synes det hørtes lite ut, har riktignok en valp på 5 mnd så blir flere turer ut enn en voksen hund, men vi går gjerne 30-40min i rolig tempo... Prøver å få inn en langtur hver dag Hvor mange turer går dere med hunden? Og hvor lenge? Og generelt hvor mye tid bruker dere på hunden hver dag? Er den en naturlig del av det du gjør hver dag eller er hunden bare der? (om dere skjønner) Jeg har med meg hunden overalt, idag var jeg på verksted med bilen og hunden ble med, tar han med på besøk, kafé hvis de har uteservering og alt mulig. Er redd han skal kjede seg fælt, men ser mange lar hundene være alene flere timer om dagen. (dømmer ikke, virker jo som hundene klarer seg helt fint) 30-40 min.med valp er for mye.. 20.min morgen og kveld . Samt en times tid på ettemriddag . No enga ger gjør vi andre ting. Timer noe. Sykler også. Helgene er vi meget aktive. Mindre nå da vi også hsr valp på.4 mmd. Sykle.mer med den eldste nå da minste ikke kan gå så langt . Anonymkode: 5ccc9...3bc 4
Inochan Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regla for tur med valp, særlig hunder som er utsatte for slitasje er maks 5minutter x mnd, så om valpen din er 5 mnd og du går 30-40 minutter går du egentlig for lenge og risikerer å utsette hunden din for betydelige slitasjeproblemer senere. . Hunden skal fint kunne være alene i flere timer om dagen med litt trening helt uten problemer med kjedsomhet, det er jo viktig å ikke gjøre hunden helt avhengig av å være med noen hele tiden. En fem mnd gammel valp bør klare seg to-tre timer alene. Anonymkode: 6a980...e2d Må tydeligvis poengtere at de 30-40 minuttene tur vi går, kommer vi oss som regel ikke så mye lengre enn nedi gata/ute i hagen. Bruker mye av turtiden på sniffing og rulling I gresset og lite tid på å gå. Og han er fint hjemme alene i 3-4 timer uten å bli nervøs eller bråke. 😉 Innlegget var ment for å høre hvor mye tid og tur dere bruker på deres hund. Ikke å spørre om det jeg gjør er bra eller dårlig eller hva. Endret 10. oktober 2020 av Inochan 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Hunden min er en gammel mann på 15. Han bestemmer hvor ofte, hvor lenge og hvor langt vi går. Kan være 50 meter til postkassa, eller en time i skogen, eller ti minutter ned i gata og så bli bært hjem igjen. Tenker han har vært en så fin og god hund så lenge at nå får han bestemme selv om tur er ønsket 😄 vurderer å skaffe en ny hund så jeg har noen å gå tur med for det føles feil å gå alene når jeg har hund. Anonymkode: edcb1...fc7 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 4 turer, 2 eller 3 korte og 1 eller 2 lange. Har en 5kgs selskapshund, ergo ingen brukshund, men er veldig ivrig på turgåing likevel og trenger også mye mental stimulering. Prøver å dra bort å gå tur andre steder i helgene, slik at hunden får oppleve mer å snuse på enn bare det samme området rundt boligen. Men elsker jo å ta hunden med på tur da, så for meg er det terapi. Hunden er 11 år. Anonymkode: b4f8e...3f6
Caroline1986 Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Vi jobber turnus annenhver periode så noen er alltid hjemme med hunden, det var en av grunnene til at vi fant ut at vi ønsket å ha hund, godt selskap og treningskamerat. Vi sover ofte til vi våkner, og slipper ham ut i hagen. Så koser vi oss sammen til utpå dagen, og da går vi 1-2 timer, iblant lenger. Han er ofte ute i hagen og koser seg, og vi leker også sammen en del i hagen, men vi har også mye tid hvor vi bare slapper av sammen. Har ham med på miljøtrening i nærmeste by jevnlig siden vi bor veldig landlig til og ønsker at han skal lære seg å gå tur i varierende miljø. 1
Sirinna Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 Dette er da helt raseavhengig. Min to, som er av aktiv rase, får 15 min på morgenen, 1-2 timer på ettermiddagen, og 30min til kvelds (sånn ca). I helgene blir det som regel en dagstur på fjellet (2-6 timer), eller skogsturer etc. Lykkelige og gode hunder, så tror de trives. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg har en 2 år gammel bichon havanais og han får 30-40 minutter på morgenen og 1-2 timer om ettermiddagen. (Og i tillegg tisseturer rett utenfor døra på 5 minutter ved behov.) Anonymkode: a8faa...910
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 Har en 6 kg blanding på 4 år. Hun får 20 min mellom kl 8-9, en til en og en halv times tur rundt kl 14-15, 15 min kl 18 og en veldig rask tur ut for å tisse rett før vi legger oss i 22 tiden. Min virker fornøyd med dette. Vi spriter opp med små sykkelturer av og til. Hun er ellers med på besøk til de som synes det er greit og av og til med mannen på jobb hvor hun springer mye i en stor åpen hall og får masse oppmerksomhet av kolleger, som hun elsker Anonymkode: a54cd...685
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 Min ungvoksen hund på 7kg får 20 min. tur morgen og kveld og 1-2t. etter jobb. Han får mental trening etter morgentur (varierer) og etter kveldstur. Han er fornøyd med det:) Anonymkode: ae13e...25e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 Den der 5 minutters regelen er vel noe Rugaas greier som virkelig ikke passer alle raser... Kanskje en litt døll og daff hund... Anonymkode: c9d41...655 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 Her er vi ute mellom 5-20 min ca hver tredje-fjerde time. I tillegg går vi en litt lengre skogstur på 30-60 min hver dag eller trener lydighet på bane med andre hunder. Har en valp på 5 mnd. Vi har ingen tro på 5-minuttersregelen Anonymkode: ea1be...8f6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er vi ute mellom 5-20 min ca hver tredje-fjerde time. I tillegg går vi en litt lengre skogstur på 30-60 min hver dag eller trener lydighet på bane med andre hunder. Har en valp på 5 mnd. Vi har ingen tro på 5-minuttersregelen Anonymkode: ea1be...8f6 Vi har han også med oss der vi kan, da det er viktig at han lærer å slappe av andre plasser enn hjemme (men vi er ikke så veldig ofte ute og farter da). I tillegg trener vi litt lydighet i stua. Han er hjemme alene i max 4 timer av gangen (vi to stykk med hjemmekontor helt siden vi fikk han så han er nok litt bortskjemt der) Anonymkode: ea1be...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 Har en 10 kgs hund. Morgentur 20-30 min, utenom Korona er det så arbeidsdagen alene hjemme. Nå har jeg hjemmekontor og det blir det flere småturer i tillegg) Jeg kommer hjem og da er det en times tur med litt lek og løp. Kveldsturen er samme som morgenturen. En ukedag blir det det tur i skogen 2-3 timer og lørdager+søndager er det flere timer ute i skog og mark. Happy dog! Anonymkode: c4caf...efb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 Har en voksen (5år) og valp (7mnd).Begge får en lengre tur hver dag (1-4 timer), og har fri tilgang på stor inngjerdet tomt. Siden de har fri tilgang til å gå ut, så får de ikke tisseturer i nabolaget. Har personlig mer fokus på miljøtrening, hjernetrim og lek, enn å skulle gå flere timer hver dag. Legger ofte inn en hviledag, hvor vi ikke gjør noen ting, slik at de skal kunne takle det også. Hundene er med meg nærmest overalt, vi trener på lydighet, feltsøk, apport, triks, og tester ut alt vi synes er gøy. Hundene får nesten aldri maten sin i skål, bruker kong, lickimat, strør tørrfor i gresset og lar dem jobbe for maten. For meg er det viktig med en variert hverdag, og hunder som er fleksible. Har to velbalanserte, glade og rolige hunder, som til tider får ganske lite tur. Det tror jeg de lever veldig fint med. Anonymkode: 7c686...21c 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #18 Skrevet 12. oktober 2020 Voksen hund på 7 år, ikke brukshund, men trives godt med tur. Vi gir ham 10 min morgentur (under korona og hjemmekontor blir det ofte 20 min), Vanligvis alene hjemme til 16-17tiden hvor han enten får en kjapp tissetur før middag, eller så går en av oss 25-40 min avhengig av bl a vær (han hater regn så da vil han fort inn). Og så en tur ut på kvelden før vi legger oss, alt fra 5-15 min. Vi prøver alltid å få til en time i hverdagene, så blir det gjerne lengre turer i helgene hvor han også får løpt skikkelig fra seg i langline. Turlengden på morgenen / kvelden er også veldig avhengig av om han finnes et passende sted for å tisse / bæsje. Han er sær på hvor han ønsker å gjøre fra seg. Lykkelig hund som ellers ligger og daffer på stuen Anonymkode: 8b07c...eca
Gjest Ezio Skrevet 12. oktober 2020 #19 Skrevet 12. oktober 2020 Har en toåring. Går 15-30 min før jobb, 20-60 min etter jobb, 10-30 min på kvelden. I helgen og en dag i uka forsøker vi å gå en tur på minst 2 timer. Han får også mye hjernetrim hjemme, samt lek. Han liker ikke regn, så har null interesse av å være ute lenger enn han absolutt må da.
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 12. oktober 2020 #20 Skrevet 12. oktober 2020 Valpen vår er såvidt litt eldre enn din. Hun får 3 turer til dagen. Morgentur og kveldstur er 1-1,5 km lang. Hvor langt tid vi bruker på å gå den varrierer ettersom vi ofte bruker turene våre på å trene på ting. (også tar vi henne ut og tisser flere ganger om hun må det). Akkurat nå veksler vi mellom hjemmekontor og å faktisk være på jobb. Men uansett så får hun en tur rundt 15-16 tiden. Da kan vi være ute alt fra 30 minutter til 1,5 time. Vi går gjerne like langt uavhengig av hvor lenge vi er ute (sjelden lengre enn 3 km ), men vi bor rett ved skogen så går vi tur der så får hun bruke så lang tid hun bare vil på å leke, snuse rundt, trener litt innkalling osv. Så da ender vi med å bruke mye tid ute selv om vi egentlig ikke gjør så mye eller går så langt. Ellers er hun med på det meste egentlig. Er stort sett med til foreldrene mine om vi skal dit, og skal vi spise middag hos noen venner så er hun med dit. Foreløbig går vi også kurs med henne 2 kvelder i uken og bruker generelt mye tid i løpet av dagen på å trene litt lydiget. Går vi tur kan vi f. eks plutselig trene litt på plass, eller sitt og bli mens det kjører forbi en bil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå