NærNok Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Ble henvist til dps grunnet depresjon som har vart i nesten to år. korte delen av historien: Fikk en behandler i oppstart som jeg med en gang merket jeg krasjet med. Ble tilbudt et gruppetilbud som er irrelevant for min situasjon. Ba etter hvert om ny behandler, møtte til neste time med samme behandler som da vinklet saken til at han ikke orket å følge kartleggingen videre, han tok ferie og ville overføre saken til et annet team. Dette var sist fredag. Det som sjokkerer meg er at han har vært inne å lest i journalen min på lørdag og hver dag denne uken som han selv sa han ønsket ferie. Han har åpnet 80 dokumenter fra tidligere forløp. Han har selv sagt at han ikke skal følge opp saken lenger, hvorfor i alle dager sitter han i helger og i ferie og leser i min journal? Er dette i det hele tatt innafor? Synes det er ekstremt ubehagelig Til en litt mer detaljert forklaring av mitt møte med denne mannen. Jeg har tidligere gått til individuell samtaler over to år grunnet traumer, utviklet meg masse på de årene og samarbeidet godt med behandler. Har tatt med meg verktøy og fortsatt å utvikle meg. Ble nå henvist for alvorlig depresjon, har opplevd en del det siste året som utløste depresjonen og søkte hjelp for å få rett medisinering og hjelp til å forstå denne depresjonen. Har hatt tilbakevendende moderat før, aldri hatt en så tung depresjon som nå. Det som er rart er jo at jeg har flere positive ting i livet mitt nå, utad så ville nok aldri folk jeg kjenner kunne begripe hvorfor jeg skal være alvorlig deprimert. Hadde et selvmordsforsøk i forbindelse med alkohol og bivirkninger på nye medisiner for noen måneder siden. Folk jeg kjenner ser på meg som en person som står i det meste og får til mye på tross av utfordringene mine. Uansett, jeg fikk i inntaksbrevet vite at de så for seg at gruppepoliklinikk kunne være et aktuelt tilbud. I første samtale merket jeg med en gang at det var en spesiell stemning, veldig ovenfra og ned oppførsel fra behandler. Jeg prøvde på en fin måte si at jeg ikke ønsket gruppepoliklinikk og at jeg heller så for meg utredning av depresjon og individuellsamtaler. Han startet også timen med å si noe som «Jeg er nok ikke på nivå med din tidligere behandler, men skal prøve så godt jeg kan» Han ignorerte mine argumenter og jeg følte kartleggingen sporet av og frem og tilbake. Andre time ga jeg uttrykk for at jeg nå var redd at jeg ikke skulle bli hørt, refererte til pakkeforløp som skal lages sammen av behandler og pasient. Jeg gav uttrykk for at om jeg ikke skulle ha noe å si, så var det vel heller ingen vits i at jeg var her. Han sa noe som «om vi skal sitte å ha individuellsamtaler så vil vi spinne oss så inn i ting at det vil gjøre deg verre» Han mente bastant at det var traumediagnosen min som var problemet, jeg spurte han om han hadde drøftet saken med min tidligere behandler og han kunne bekrefte dette. Jeg sa at jeg synes det blir litt dumt, jeg har hatt en stor utvikling siden den gang og at jeg opplever at jeg blir forhåndsdømt. Jeg sa og at jeg i min egen jobb opplever at dps’ene skyver saker fra seg og at jeg har hatt venninner som har fått avslag på hjelp da de har for god funksjon. Jeg refererte også til saken i aftenposten nettop. Jeg var tydelig på at jeg synes psykiatrien er for dårlig. På slutten av timen sa jeg at jeg ønsket en ny behandler. Et familiemedlem ringer han for å si at de er redd for at jeg ikke skal få hjelp, forklarer at de opplever at det er depresjonen som er problemet mitt nå. Velger å ta med meg nevnte familiemedlem til neste samtale, han tar oss ikke godt i mot og har heller ingen plan for timen. Jeg har skrevet et skriv hvor jeg går i detaljer om hvordan jeg føler meg møtt, begrunner hvorfor jeg mener at gruppepoliklinikk ikke er et hensiktsmessig tilbud for meg, samt påpeker feil ha n har skrevet i journal som for eksempel at jeg ikke har et nært forhold til min far. Han ordlegger seg slik at han har bestemt at dette er rett tilbud for meg. Jeg sier at jeg fra starten har opplevd en ubalanse og følt meg liten i samtalene, han skyver det tilbake og sier at med min skepsis til psykiatrien så har jeg startet denne ubalansen. Da sa sier jeg noe så dumt så «åja, du vil hevne deg» Da blir han helt rar. Familiemedlemmet jeg har med meg sier at de setter liv på spill med å ikke ta folk på alvor, da blir han oppfarende, peker på henne og sier «sånn sier du ikke» Timen avsluttes med at han ikke lenger ønsker å ta saken min, han har da vinklet ønsket mitt om ny behandler til at det er han som har tatt en avgjørelse på dette. Han forteller at saken går videre til et annet team og st han nå tar ferie, vi er strålende fornøyd og ønsker han en god ferie. Han er nå av saken, men sitter i helg/ferie og har til nå åpnet 80 dokumenter i min journal....
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Hvor ser du hvem som har lest journalen? Kan du ta det opp med sjefen hans? Anonymkode: 9ea36...de6
NærNok Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor ser du hvem som har lest journalen? Kan du ta det opp med sjefen hans? Anonymkode: 9ea36...de6 Det kan man se på min helse. Kanskje det, vil høre om det er noen som har gode råd før jeg tar steget videre
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Det er særdeles strenge regler for å søke opp/få innsyn i journalen. Hvis vedkommende som gjør det ikke har "berettiget"/god grunn til det, så ligger personen tynt an. Anonymkode: eb407...66b 13
NærNok Skrevet 7. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 7. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er særdeles strenge regler for å søke opp/få innsyn i journalen. Hvis vedkommende som gjør det ikke har "berettiget"/god grunn til det, så ligger personen tynt an. Anonymkode: eb407...66b Det var det jeg og tenkte. Når saken skal videre til annet team har han vel ingen grunn til å lese 80 dokumenter? Altså om det var to-tre hadde jeg kanskje ikke reagert. Enda merkeligere når det er gjort på fritiden hans 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har opplevd det samme, men var ikke "på kant" med behandleren min da. Han skulle slutte, overførte meg til en ny. En lørdag rett før jeg skulle begynne hos en ny leste han gjennom alt. Har sikkert ikke lest, men iallefall åpnet. Jeg tenkte vel egentlig bare at han ville se gjennom, kanskje for å lære, eller se hva som var gjort, hva som fungerte og hva som kanskje bør gjøres anderledes.. Anonymkode: 8b3e7...220 2
NærNok Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd det samme, men var ikke "på kant" med behandleren min da. Han skulle slutte, overførte meg til en ny. En lørdag rett før jeg skulle begynne hos en ny leste han gjennom alt. Har sikkert ikke lest, men iallefall åpnet. Jeg tenkte vel egentlig bare at han ville se gjennom, kanskje for å lære, eller se hva som var gjort, hva som fungerte og hva som kanskje bør gjøres anderledes.. Anonymkode: 8b3e7...220 Nei, og det var vel behandler som skulle ta din nye sak? Uansett så har poliklinikken ordinære arbeidstider som ikke inkluderer helger så det er noe med det og. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 Tipper han skriver en oppsummering til nytt team, og derfor er inne for å lese slik at han får med seg all relevant info. Tror ikke dette er snoking, bare en del av jobben hans. Det er svært strengt hvem som kan lese i journal, så han hadde neppe sjekka ting han ikke hadde hjemmel for å se i.. Anonymkode: 3ee36...be8 11
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 Tipper han skriver avsluttende rapport/oppsummering. Det gjøres mye i helger og ferier som man ikke får tid til ellers. Anonymkode: 11493...dec 14
Gjest Wilma89 Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 Som flere skriver antar jeg at han har vært inne i dokumentene for å skrive en epikrise/oppsummering, men enig at det er voldsomt å være innom 80 dokumenter. Det bør i så fall bli en veldig grundig epikrise.
NærNok Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #12 Skrevet 8. oktober 2020 27 minutter siden, Wilma89 skrev: Som flere skriver antar jeg at han har vært inne i dokumentene for å skrive en epikrise/oppsummering, men enig at det er voldsomt å være innom 80 dokumenter. Det bør i så fall bli en veldig grundig epikrise. Enig! Venter i spenning på den 1
NærNok Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 8. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper han skriver en oppsummering til nytt team, og derfor er inne for å lese slik at han får med seg all relevant info. Tror ikke dette er snoking, bare en del av jobben hans. Det er svært strengt hvem som kan lese i journal, så han hadde neppe sjekka ting han ikke hadde hjemmel for å se i.. Anonymkode: 3ee36...be8 Takk for svar, får vente å se
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #14 Skrevet 8. oktober 2020 Dere som kan lese hvem som har lest journalen, hører dere til Helse Nord eller Helse Vest? Anonymkode: 451b6...bf0
NærNok Skrevet 8. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som kan lese hvem som har lest journalen, hører dere til Helse Nord eller Helse Vest? Anonymkode: 451b6...bf0 Alle skal vel kunne lese det?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #16 Skrevet 8. oktober 2020 Han er jo fortsatt behandleren din? Han skal vel skrive et grundig notat for årsak til bytte av behandler osv vil jeg tro. Hadde forstått dersom det var årevis siden du hadde han, men dette er helt vanlig. Det er ikke sånn at man bare kaster pasienten videre til neste behandler. Anonymkode: 6f238...923 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #17 Skrevet 8. oktober 2020 Han snoker jo heller ikke i nye ting skrevet av nytt team. Dette er hans ansvar. Er ikke sikkert selve den skrevne epikriser blir så omfattende. Men de har jo teammøter om deg, og da må han jo vite alt når han faktisk skal overføre deg til en annen. Det må man nemlig ha god grunn til, pasientene skal ikke drive å shoppe behandlere på dps. Anonymkode: 6f238...923 2
Wolff Skrevet 8. oktober 2020 #18 Skrevet 8. oktober 2020 Synes ikke behandlerens atferd høres rar ut i det hele tatt mht. å lese i journalen din. Det jeg reagerer på er hvordan han snakket til deg og ledsageren din når dere ville drøfte tanker om behandlingen. Å rette pekefinger osv er jo ikke bra. Men når det er sagt synes jeg det virker som om du ikke helt forstår hvordan DPS fungerer. Det er ikke slik at man kan forvente å få individualbehandling over tid. Du har jo gått i individualbehandling tidligere hvor dette har vært effektivt, men har nå fått tilbakefall. DPS har begrensede ressurser og må prøve hjelpe så mange som mulig av de som er berettiget hjelp. Derfor blir gruppetilbud aktuelt for mange, særlig de som har allerede har mottatt individualbehandling tidligere. Selv om dette oppleves utilstrekkelig for det, anbefaler jeg deg å prøve gruppebehandling. Det kan gi deg andre muligheter til å jobbe med problemene dine på enn individualsamtaler kan. Det er heller ikke alltid slik at måten vi selv føler vi blir møtt på, f.eks "ovenfra og ned", stemmer overens med hva som faktisk foregår. Behandlere er ulike, noen er mer analytiske og distanserte, mens andre igjen er veldig varme og har kanskje litt dårlige grenser og skal hjelpe og fikse og strekker ut timene.. Når vi sliter med traumer må vi øve oss på å bli mer fleksible i egen atferd og hvordan vi bedømmer andre mennesker. Det er selvsagt også viktig å stå opp for seg selv når en blir dårlig behandlet, men å problematisere ved at en behandler leser journalen din er kanskje unødvendig bruk av energi? Dere hadde tross alt en vanskelig interaksjon, noe han også merket, og han vil gjøre en grundig jobb med å sette seg inn i saken din før den overføres til andre. Kanskje han opplevde atferden din og til din ledsager som urimelig og anklagende, og han lurer på om det har vært tilsvarende situasjoner i historikken din. 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #19 Skrevet 8. oktober 2020 Helt normalt å lese igjennom journal å lage epikrise, oppsummering o.l. når du videreføres. Det kan også være at han har vært inne i hver dokument for å lagre dokumentene i en større fil til den nye behandleren din. Han har mest sannsynlig derfor ikke lest igjennom alt. Hadde dette skjedd f.eks uten grunnlag, la oss si at han hadde gjort det et halvt år etter at du var ferdig hos han, så hadde det vært grunnlag for reaksjon. Anonymkode: ada85...75e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #20 Skrevet 8. oktober 2020 Ikke noe rart med dette. Anbefaler ingen å sitte og nisjekke journalen sin. Anonymkode: 9dc96...be6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå