Gå til innhold

Tanker bak moderering i CBE-tråden


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

I det siste har tråden blitt moderert mange ganger, og det legges igjen ryddemelding om «avsporing». Kan dere utdype og evt eksemplifisere hva dere legger i begrepet?  

Det er i alles interesse at reglene følges, men det ser ikke ut til at modereringen i seg selv har oppdragende effekt, så da er det greit om dere sier noe om hva som er bakgrunnen for ryddingen. 

Endret av CecilieX
La til et «ikke»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på det samme. Tråden stenges for moderering hyppig om dagen. For at vi alle skal vite hva som er avsporing (i og med at det er det ryddemeldingene går i) - så hadde det vært flott med en presisjon av hva som ligger i dette. 

Det legges mange snubletråder om dagen og det er fort gjort å havne både i brukerdebatt og/eller å avspore. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke at modereringen i CBE-tråden har noen oppdragende effekt  på brukerne som drar i gang avsporingene. Tvert imot. Så snart tråden er åpen igjen starter samme kjør på nytt, gang på gang, uten opphold, og uten endring i framgangsmåte.

For deltakerne i tråden som faktisk er der for diskutere on-topic blir det dermed en slags catch 22-situasjon: Enten rapporterer man regelbrudd i stedet for å svare på dem - og får tråden stengt hele tiden, eller så svarer man på regelbrudd - og får tråden stengt hele tiden, samtidig som man i tillegg får sine egne svar slettet (med mulige sanksjoner som resultat).

Jeg oppfatter det CBE-tråden utsettes for om dagen som ren trolling. Jeg mener moderator må ta en slik forklaringsmodell med i betraktning for at de endeløse stengingene skal kunne ta slutt. Og det tar jeg for gitt at er et siktemål, all den tid KG faktisk tillater Rampelysets eksistens.

Endret av Aricia
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av disse "troll" kandidater av CBE tråden har blitt rapportert inn, men likevel ser jeg til at de får forsette med sitt vante gjøremål om få tråden stengt for godt. Det har nå ført til at flere har trukket seg fra tråden for å vente på en synlig endring. Mange av mine innlegget har desto blitt ryddet vekk uten grunn, men fordi "troll" kandidatene har sett sitt snitt til å bruke det til avsporing kampanjen sin med hersketeknikker,  bagatellisereing,  personangrep  anklagelser for påstander og spekulasjoner etc. Det har ført til at jeg har måtte sette enkelte på ingorening listen selv om det skaper en god del hull, og man får lite nyttig av tråden pga av manglende sammheng av diskusjonen, når man først bli sitert av de som oppriktig vil diskutere saken og ikke noe annet.

Min oppfattelse av moderatorenes jobb i CBE- tråden er at de rydder for å rydde og ikke for at tråden skal få stå. Inntrykket er også den når de samme som går igjen å igjen ikke for noe konsekvenser for sine oppførsel i tråden , så gjør ikke moderatorene noe med det. De det er snakk om har selv bekreftet at de er ikke i CBE-tråden for å diskutere CBE sin offentlige rolle som blogger å influencere etc. De diskuterer på personlig å privat nivå enn hva vi andre gjør.

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke at alle modereringene oppdrar. Det har tydeligvis "gått sport i" å avspore. 

Veldig vanskelig å føre en saklig diskusjon i et debattforum når innlegg svares med "Det syns ikke jeg" - argumentasjon. Forsøker man å ønske uenighet og forskjellige meninger velkommen ved å spørre "Hvorfor mener du det du mener?, kan du dokumentere?"  -"Nei. jeg gidder ikke å dokumentere, jeg har lov til å skrive hva jeg mener her som alle andre" (fiktivt enkelt eksempel)

Helt innlysende at dette er for å ødelegge diskusjonene rundt CBE. Kan brukere drive så massiv avsporing, uten at de selv blir utestengt etterhvert? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Når disse "troll" kandidatene ber om link til dokumentasjoner så nekter de å lese seg opp på det. Det har de også bekreftet. 

Jeg dokumentere titt å ofte i CBE-tråden for jeg vet hvor viktig det er når man har slik type kandidater innom. Men likevel så vendes mine innlegget mot meg enn å diskutere saken.

Det blir ofte argumenterte fra disse kandidater at 10, 8, 5 , 3 eller 1års gammelt artikkel/artikler er irrelevant opplysninger for hva CBE  gjør i dag i 2020. Noe vi flere har sagt klar ifra at det gjør ikke det, når det ikke ses noe endringer på hvordan hun som influencere utgjøre sine rolle eller sin kommunikasjon med leserne å følgerne.

Da er det jo veldig frustrerende at de ber om link til dokumentasjon når de vender om.

Så må jeg få lagt til at det har vært nye følgere innom tråden og lagt fra seg kommentarer at tråden har fått øynene deres opp og at de har avfølget CBE på SoMe. Det viser til hvor viktig den tråden faktisk er. Men slike positivte tilbakemeldinger forsvinner i alt av "trolle" kandidatenes innlegger.

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lavande

Flott du spør om dette @CecilieX.

I tillegg til at tråden stenges opptil flere ganger pr dag, opplever man dessverre at innlegg blir slettet uten grunn pga all ryddingen. Viser til PM fra moderator etter to av mine innlegg ble slettet helt uten grunn:

Screenshot_20201007-130031_Chrome.thumb.jpg.160e4f669c3081f0e9a489a92c015573.jpg

Det er lite motiverende å delta i en tråd, når slikt skjer.

Det er dessuten en utrivelig stemning i cbe-tråden pga brukerdebatt, usakligheter og avsporinger som jeg opplever er verre enn på lenge. Det bør være rom for uenigheter uten å ty til slikt. Jeg håper dette kan bli ordnet opp i på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lavande skrev:

Flott du spør om dette @CecilieX.

I tillegg til at tråden stenges opptil flere ganger pr dag, opplever man dessverre at innlegg blir slettet uten grunn pga all ryddingen. Viser til PM fra moderator etter to av mine innlegg ble slettet helt uten grunn:

Screenshot_20201007-130031_Chrome.thumb.jpg.160e4f669c3081f0e9a489a92c015573.jpg

Det er lite motiverende å delta i en tråd, når slikt skjer.

Det er dessuten en utrivelig stemning i cbe-tråden pga brukerdebatt, usakligheter og avsporinger som jeg opplever er verre enn på lenge. Det bør være rom for uenigheter uten å ty til slikt. Jeg håper dette kan bli ordnet opp i på en eller annen måte.

Det er nesten som at man begynne å ta screenhots igjen av kommentarene sine.

Det måtte jeg gjøre ifjor sommer når de svenske moderatorer var til stede. Skulle nesten tro at det sto auto-slett på mine innlegger. For hver gang jeg postet noe og som innholdet link så ble det slettet tvert.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande
1 minutt siden, MaleficentAurora skrev:

Det er nesten som at man begynne å ta screenhots igjen av kommentarene sine.

Det måtte jeg gjøre ifjor sommer når de svenske moderatorer var til stede. Skulle nesten tro at det sto auto-slett på mine innlegger. For hver gang jeg postet noe og som innholdet link så ble det slettet tvert.

Jeg tar alltid skjermbilde,  for å vite om noe blir slettet. På den måten kan jeg finne ut om jeg er innafor regelverket.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lavande skrev:

Jeg tar alltid skjermbilde,  for å vite om noe blir slettet. På den måten kan jeg finne ut om jeg er innafor regelverket.  😊

Jamen da skal jeg jaggu meg begynner med det igjen.

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, CecilieX skrev:

Glemte et «ikke» i HI. Mente selvfølgelig at modereringen IKKE hadde oppdragende effekt. 

Aha, da forstår jeg bedre! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi takker for deres tilbakemeldinger. Vi beklager også at tråden har blitt stengt ofte den siste uken, men å stenge den ned mens moderering pågår gjør at modereringen tar kortere tid og tråden kan gjenåpnes. Ved fravær av moderator kan tråden også stenges i påvente av tilgjengelig moderator, slik at det ikke tråden vokser fort på kort tid og fører til en lenge modereringsprosess.

Hva angår avsporinger, er dette en skjønnsvurdering. Regelverket sier at avsporinger kan bli ryddet, ikke at det alltid vil skje. Dette fordi det er naturlig at lengre debatter har sidespor som etterhvert føres tilbake til opprinnelig tema. Vi trenger likevel regelen fordi avsporinger kan dras for langt vekk fra tema eller fordi det alltid vil være brukere som bevisst avsporer for å flytte fokus over til noe annet enn det som opprinnelig diskuteres.

Vi vet at det kan være vanskelig å vite om man siterer en bruker i en tråd som senere vil bli ryddet for avsporing, og dermed får eget innlegg slettet. Dette har vi forståelse for og tar hensyn til. Målet vårt med å rydde avsporinger er å få bukt med brukere som stadig ikke diskuterer tema.

Brukere som ikke overholder reglene, vil normalt først få en påminnelse om å lese regelverket. Ved videre regelbrudd, vil brukeren kunne motta en advarsel om at videre brudd vil føre til utestenging. Siste steg blir dermed utestenging.

Det kan gjerne se ut som om moderator "rydder for å rydde", og at ingen endring skjer, men det gjøres mer i kulissene for å holde forumet brukervennlig enn hva som er synlig.

Vi oppfordrer til å fortsette å rapportere regelbrudd.

Måne, admin.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Takk for svar @Måne Rampelyset.

Jeg ser hva du skriver og jeg er glad for at det også skjer ting på bakrommet, men det ser ut til å bare ha midlertidig effekt. 

Den samme problemstillingen var oppe senest i april i år. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1366589-cbeno-tråden-de-siste-2-ukene/

Jeg har er konkret spørsmål. Ryddes metakritikk og «angrep» på Rampelysbrukere som gruppe som avsporinger? Personlig mener jeg at de er denne evindelige metakritikken som gjør at trådene får voldsomt høy temperatur, så jeg lurer på om det er dette dere har ryddet som avsporinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande
På 7.10.2020 den 20.37, Måne Rampelyset skrev:

. ...

Vi vet at det kan være vanskelig å vite om man siterer en bruker i en tråd som senere vil bli ryddet for avsporing, og dermed får eget innlegg slettet. Dette har vi forståelse for og tar hensyn til. Målet vårt med å rydde avsporinger er å få bukt med brukere som stadig ikke diskuterer tema.

...

Det kan gjerne se ut som om moderator "rydder for å rydde", og at ingen endring skjer, men det gjøres mer i kulissene for å holde forumet brukervennlig enn hva som er synlig.

...

Vil bare presisere vedr. de to innleggene jeg refererte til over, som jeg fikk slettet ved en feil:

Det var ingen sitering av andre eller avsporing. Innlegg ble, ifølge moderator, slettet som følge av store mengder som skulle slettes, dvs de gikk med i "dragsuget". Det er svært uheldig, da det lett kan skape forvirring rundt om man er innenfor regelverket. I tillegg er det lite brukervennlig at innlegg blir slettet uten grunn. Jeg er derfor glad for at det jobbes i kulissene,  slik at vi kan forvente en endring. Tusen takk. 😊

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har stort sett holdt meg unna tråden under metakritikkveldet, så det eneste innlegget jeg har skrevet på en stund ble slettet. Årsak: Det siterte et kort innlegg som ble slettet som avsporing, noe jeg ikke oppfattet det som. Den pågående debatten da var lange kunstige negler, baking og hygiene. Et tema som dukker opp jevnlig.

Ved henvendelse til moderator om årsaken til sletting, fikk jeg årsaken nevnt over til svar, samt at innlegget kunne postes på nytt hvis det kunne stå alene.

Vel, når en hel deldebatt forsvinner som avsporing og innlegget man selv skrev ikke er avsporing, er det ikke lett å poste samme innlegg på nytt. Praksis blant moderering tidligere har også vært at slike innlegg ofte får stå mot at moderator rydder innlegget for slettet sitat dersom det er noe i veien med sitatet og ikke selve innlegget.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2020 den 9.08, CecilieX skrev:

Takk for svar @Måne Rampelyset.

Jeg ser hva du skriver og jeg er glad for at det også skjer ting på bakrommet, men det ser ut til å bare ha midlertidig effekt. 

Den samme problemstillingen var oppe senest i april i år. 

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1366589-cbeno-tråden-de-siste-2-ukene/

Jeg har er konkret spørsmål. Ryddes metakritikk og «angrep» på Rampelysbrukere som gruppe som avsporinger? Personlig mener jeg at de er denne evindelige metakritikken som gjør at trådene får voldsomt høy temperatur, så jeg lurer på om det er dette dere har ryddet som avsporinger?

Det er tillatt å være kritisk til brukerene, men det forutsetter at kritikken mot andre brukere ikke er nedsettende, eller at det brukes negative karakteristikker. «Har dere ikke noe bedre i livet å bry dere om?» er et eksempel på avsporing og ryddes. Det er tillatt å diskutere hvorvidt tråden har en hensikt og om den vil føre til endring hos CBE eller ei, men det forutsetter at man begrunner og redegjør for man mener og hvorfor. Multisitering av en rekke innlegg med kommentaren: «Er dette liksom saklig kritikk? Hele tråden er bare edder og galle» er et eksempel på kritikk uten begrunnelse og ryddes.
 

19 timer siden, Lavande skrev:

Vil bare presisere vedr. de to innleggene jeg refererte til over, som jeg fikk slettet ved en feil:

Det var ingen sitering av andre eller avsporing. Innlegg ble, ifølge moderator, slettet som følge av store mengder som skulle slettes, dvs de gikk med i "dragsuget". Det er svært uheldig, da det lett kan skape forvirring rundt om man er innenfor regelverket. I tillegg er det lite brukervennlig at innlegg blir slettet uten grunn. Jeg er derfor glad for at det jobbes i kulissene,  slik at vi kan forvente en endring. Tusen takk. 😊

Dette har jeg allerede beklaget. Vi er mennesker vi og, og mennesker gjør feil. Det du kan forvente, er at moderering som følger regelverket er vår høyeste prioritering. Det utelukker likevel ikke at feil kan skje.
 

13 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Jeg har stort sett holdt meg unna tråden under metakritikkveldet, så det eneste innlegget jeg har skrevet på en stund ble slettet. Årsak: Det siterte et kort innlegg som ble slettet som avsporing, noe jeg ikke oppfattet det som. Den pågående debatten da var lange kunstige negler, baking og hygiene. Et tema som dukker opp jevnlig.

Ved henvendelse til moderator om årsaken til sletting, fikk jeg årsaken nevnt over til svar, samt at innlegget kunne postes på nytt hvis det kunne stå alene.

Vel, når en hel deldebatt forsvinner som avsporing og innlegget man selv skrev ikke er avsporing, er det ikke lett å poste samme innlegg på nytt. Praksis blant moderering tidligere har også vært at slike innlegg ofte får stå mot at moderator rydder innlegget for slettet sitat dersom det er noe i veien med sitatet og ikke selve innlegget.

Vi kan delrydde innlegg ved å fjerne sitering, men vår erfaring er at mange brukere sterkt misliker å få innlegget sitt endret på noen måte, og har et annet syn enn oss om hvorvidt innlegget står på egne bein eller ei. Derfor varierer det hvordan vi løser dette.

Måne, admin.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Måne Rampelyset skrev:

Det er tillatt å være kritisk til brukerene, men det forutsetter at kritikken mot andre brukere ikke er nedsettende, eller at det brukes negative karakteristikker. «Har dere ikke noe bedre i livet å bry dere om?» er et eksempel på avsporing og ryddes. Det er tillatt å diskutere hvorvidt tråden har en hensikt og om den vil føre til endring hos CBE eller ei, men det forutsetter at man begrunner og redegjør for man mener og hvorfor. Multisitering av en rekke innlegg med kommentaren: «Er dette liksom saklig kritikk? Hele tråden er bare edder og galle» er et eksempel på kritikk uten begrunnelse og ryddes.
 

Dette har jeg allerede beklaget. Vi er mennesker vi og, og mennesker gjør feil. Det du kan forvente, er at moderering som følger regelverket er vår høyeste prioritering. Det utelukker likevel ikke at feil kan skje.
 

Vi kan delrydde innlegg ved å fjerne sitering, men vår erfaring er at mange brukere sterkt misliker å få innlegget sitt endret på noen måte, og har et annet syn enn oss om hvorvidt innlegget står på egne bein eller ei. Derfor varierer det hvordan vi løser dette.

Måne, admin.

Det er forståelig. Utfordringene oppstår når avklaringen over hva som er avsporing er utydelig.

Takk for eksemplifisering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...