AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Del Skrevet 7. oktober 2020 Et spørsmål: Vil en jente som har trent tung styrketrening i f.eks. ett år (eller mer) være like sterk eller sterkere enn en mann med samme kroppsvekt som ikke har trent noe? Vil lever jo i en tid der mange menn (og kvinner) sitter på kontor dagen lang og deretter i sofaen når de kommer hjem. Jeg leste bl.a. i en feministisk artikkel som anbefalte styrketrening for å gjøre kvinner mer selvstendige, mer i stand til å gjøre egne løft i hverdagen og også som forebyggende mtp angrep. Kvinner er f.eks. mer utsatt for å bli forsøkt voldtatt. Det sier seg selv at det ikke går an å sammenligne en kvinne på 50kg mot en mann på 80kg, men hva med et scenario der mannen og kvinner veier omtrent like mye? Jeg har selv trent styrke aktivt i et par år og ville synes at det bare var rett og rimelig at jeg var sterkere enn en gutt som aldri har trent eller satt sin fot på et treningssenter. Det gjør uansett bra for selvtillitten å føle seg sterk og føle at man ville være i stand til å mestre ulike situasjoner. Anonymkode: 5901e...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Kantarell Skrevet 7. oktober 2020 #2 Del Skrevet 7. oktober 2020 (endret) Sånn fungerer det dessverre ikke. Det finnes selvsagt individuelle unntak, men generelt er utrente menn sterkere enn trente kvinner: https://www.researchgate.net/publication/6614766_Hand-grip_strength_of_young_men_women_and_highly_trained_female_athletes https://europepmc.org/article/med/7253873 Edit: Usikker på det med vekten, men med tanke på at menn uansett har mer muskelmasse og styrke i overkroppen, tror jeg ikke det ville ha så mye å si om man sammenliknet de med lik vekt. Endret 7. oktober 2020 av Lille Kantarell 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Del Skrevet 7. oktober 2020 Det kommer an på. I snitt er en mann på 65 kilo veldig mye sterkere enn en kvinne på 65 kilo. I praksis er f.eks. Marit Bjørgen sterkere enn en bleikfeit sofagris av en mann på samme vekt som henne. En kvinne som går på pump-timer på sats er sjeldent sterkere enn en mann som ikke trener men er normalt aktiv. En kvinne som løfter tungt som du sier kan være sterkere enn en mann. I forhold til selvforsvar er andre faktorer viktigere enn styrke. Jeg på 50 kilo kan rundjule en crossfitter på 90 kilo på brytematta. (Men gi ham tre måneders brytetrening, så tar han fint rotta på meg selv om jeg har 10 års erfaring - det skal ikke så mye teknikk til før styrkeforskjellen gjør seg gjeldene igjen...) Jeg tror uansett at det som du sier gir økt selvtillit å føle seg sterk. Og god selvtillit minsker sjangsen for å bli angrepet. Anonymkode: b50ef...523 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Del Skrevet 7. oktober 2020 Menn er jo biologisk sterkere enn kvinner fordi det er de som skal gjøre utearbeid og jakte dyr osv.. Anonymkode: 4eab9...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Del Skrevet 7. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål: Vil en jente som har trent tung styrketrening i f.eks. ett år (eller mer) være like sterk eller sterkere enn en mann med samme kroppsvekt som ikke har trent noe? Vil lever jo i en tid der mange menn (og kvinner) sitter på kontor dagen lang og deretter i sofaen når de kommer hjem. Jeg leste bl.a. i en feministisk artikkel som anbefalte styrketrening for å gjøre kvinner mer selvstendige, mer i stand til å gjøre egne løft i hverdagen og også som forebyggende mtp angrep. Kvinner er f.eks. mer utsatt for å bli forsøkt voldtatt. Det sier seg selv at det ikke går an å sammenligne en kvinne på 50kg mot en mann på 80kg, men hva med et scenario der mannen og kvinner veier omtrent like mye? Jeg har selv trent styrke aktivt i et par år og ville synes at det bare var rett og rimelig at jeg var sterkere enn en gutt som aldri har trent eller satt sin fot på et treningssenter. Det gjør uansett bra for selvtillitten å føle seg sterk og føle at man ville være i stand til å mestre ulike situasjoner. Anonymkode: 5901e...fab Du har fått gode svar på dette over. Når det gjelder selvforsvar så ville jeg ikke stolt på muskelstyrke. Da ville jeg gått for teknisk selvforsvarstrening. Anonymkode: 61015...725 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Del Skrevet 7. oktober 2020 Generelt sett er selvfølgelig menn sterkere enn kvinner. Men jeg er jente og har trent meg opp ganske mye i styrke, målrettet de siste par årene. Jeg klarer f.eks. å ta noen reps med 70kg i benkpress og noen reps med 110kg i knebøy og noen reps med 130kg i markløft. Jeg ser gutter på treningsstudio som løfter mye mindre enn meg. Jeg har tenkt at styrkeforskjellen er overførbar til det virkelige liv, men det er kanskje ikke tilfelle? Anonymkode: 5901e...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #7 Del Skrevet 7. oktober 2020 Gutter tror ofte de er sterkere bare fordi at de er gutter. Litt irriterende. Jeg og min venninne mi har trent styrke i flere år siden videregående. Vi kjenner mange gutter som har begynt å trene senere enn oss, uten noen spesiell sportslig bakgrunn, og som blir veldig overrasket når de ser at vi løfter tyngre enn dem. De blir overrasket når de ser at en jente faktisk kan være både feminin og sterk på samme tid. Anonymkode: 1ed6f...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå