Gå til innhold

Er det "nok" å løpe 1 mil i uka?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 15kg jeg vil bli kvitt, sikkert 20 også, men tror i min alder så blir jeg for tynn da. Har store deler av livet vært slank, men legger lett på meg. Drikker kun vann og kaffe/te, aldri noe juice, melk, sukkerholdig. Spiser heller ikke smågodt og slikt. Kan kjøpe en sjokolade eller to i mnd. Uansett, legger lett på meg, og er dessverre ikke spesielt glad i jogging. Foretrekker svømming, dans, yoga, styrketrening, fjelltur. Av praktiske årsaker så må jeg de neste 6-10 mnd trene hjemme/ute. Da er det på høy tid jeg finner den berømte løpegleden. 

Har da engasjert min sønn på 9 år i dette, der vi jogger annenhver dag 3 km. Kjenner at jeg i det minste gleder meg til turene våre. 

Det jeg lurer på, vil dette bare være en dråpe i havet å ikke ha noen effekt verken på kondisjon eller vekten?

Gjør i tillegg 15 min styrketrening hver dag hjemme. 

Anonymkode: 9d429...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart det vil ha effekt. Men du bør begynne å veie maten og telle kalorier, slik at du har kontroll. Man får i seg fler kalorier enn man tror selv om man mener man spiser lite. Vektnedgang er 80% kosthold og 20% trening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bil nok ha en positiv innvirkning på kondisjon og helse generelt, men mtp vekt så er det kosten du må se på. Selv trena jeg i flere mnd, men gikk ikke ned, ikke før jeg endret matinntaket. Husk, trening er gram - mat/kosthold er kg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok effekt, men for kondisjonens del er det nok litt lite. Anbefalt mengde er vel ca. 3 løpeturer pr. uke på minst 20-40 minutter hver om du vil få god effekt både på kondisjon og vekt. Helst noe lengre om du vil få god effekt på vekten. 

Mye bra info her: https://aktivtrening.com/trening/loping/manual-til-nye-lopere-her-er-alt-du-ma-vite

Selv har jeg gått ned 10kg på 13 uker på i hovedsak trening (spiser også litt sunnere selvsagt). Da har jeg ganske høyt aktivitetsnivå, ligger på 30-40km løping pr. uke. Det ble faktisk 29km i en økt i dag, var passe sliten etterpå da men hadde også forbrent nesten 2500kcal på en eneste økt :) Jeg tar en del lengre gåturer mellom løpeøktene, etter en kort løpeøkt (<10km) tar jeg en dag uten løping, etter en lengre tar jeg to hviledager før neste økt. Gåturer er fin restitusjonstrening på "hviledagene". 

Stolpejakt kan absolutt anbefales som motivator for løpe- og gåturer, men nå er det litt sent på året så en del av kartene er allerede avsluttet. 

Anonymkode: 5b9d6...841

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det vil ha effekt dersom utgangspunktet ditt er null km løping! Løpegleden kommer nok etter hvert. Da jeg begynte å løpe for 4 år siden så følte jeg jeg hadde løpt laaangt med økter på bare 4 km. Bygget meg gradvis opp, og nå er jeg på rundt 50 km i uken. Lykke til 🙂 

Anonymkode: 124de...d5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2020 at 11:52 PM, OPIgirl said:

Klart det vil ha effekt. Men du bør begynne å veie maten og telle kalorier, slik at du har kontroll. Man får i seg fler kalorier enn man tror selv om man mener man spiser lite. Vektnedgang er 80% kosthold og 20% trening.

Jeg spiser når jeg er sulten, og det er mellom kl. 11.00 og 19.00. Vet jeg spiser for lite når jeg først spiser, men spiser til jeg er mett. Har aldri spist frokost, og kommer ikke til å starte med det heller, da jeg rett og slett ikke er sulten før noen timer etter jeg har våknet..Kjøper ikke ferdigmat, ingen poser eller slikt, spiser ikke junkfood, foruten om 1 crispy chicken 1 gang i mnd om jeg er med barna på burger king. 

Baker alt at brød og slikt, så jeg vet hva jeg og barne mitt får i seg. For min sin del går det i proteinrundstykker eller lavkarbovarianter av knekkebrød. Resten er omelett, kylling, fisk og grønnsaker. Lager gryter med linser, krydder og feks kokkosmelk. 

Spiser ikke pasta eller ris.. ikke pølser eller slike ting. Kjøttdeig spiser jeg kun til taco... Drikker kun kaffe, te, og vann. 

Har ikke noe forhold til snop, har jeg en sjelden gang lyst på noe så kjøper jeg det og nyter det. Får jeg lyst på 3 biter smågodt så kjøper jeg det. Handler ikke inn snop til helgene, barnet mitt får selvsagt godteri, men han velger hvilken dag han vil spise det, og får en sum å handle for. 

Dette skjedde etter jeg var syk i svangerskapet, og la på meg under amming. Veldig frustrerende. sluttet å legge på meg da jeg sluttet å amme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Klart det vil ha effekt dersom utgangspunktet ditt er null km løping! Løpegleden kommer nok etter hvert. Da jeg begynte å løpe for 4 år siden så følte jeg jeg hadde løpt laaangt med økter på bare 4 km. Bygget meg gradvis opp, og nå er jeg på rundt 50 km i uken. Lykke til 🙂 

Det høres magisk ut :)

Jeg tvinget meg ut i dag selv om snørret renner og jeg mest hadde lyst å ligge under pleddet. 
For to år siden hadde jeg 6 mnd med intervaller i motbakke. Tenkte ikke så mye over det der og da, men nå i ettertid ser jeg på bilder at jeg var slank og frisk i ansiktet og strammere.. 

Håper jeg også trives med løpingen etterhvert :)

Har du noe sko du anbefaler og som du sverger til?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres magisk ut :)

Jeg tvinget meg ut i dag selv om snørret renner og jeg mest hadde lyst å ligge under pleddet. 
For to år siden hadde jeg 6 mnd med intervaller i motbakke. Tenkte ikke så mye over det der og da, men nå i ettertid ser jeg på bilder at jeg var slank og frisk i ansiktet og strammere.. 

Håper jeg også trives med løpingen etterhvert :)

Har du noe sko du anbefaler og som du sverger til?

ts

Et par tips - du må ikke presse deg "til snørret renner" i hver økt. Vet ikke hvor mange ganger i uken du trener, men dersom du løper 3 ganger i uken så skal to av disse øktene være moderate eller behagelige, så bør du ha en økt hvor du presser deg maks.

Jeg løper såpass mye at det går mye sko 😅Akkurat nå er det Adidas Ultraboost, Hoka One One og Saucony Triumph. Sko med demping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god effekt av å løpe 1,5 mil per uke i allefall. Har ganske god kondisjon. Løper 5 km på 25 min (kvinne, 35 år). Vekten passer jeg på kjøkkenet, men det ekstra jeg forbrenner i aktivitet kommer godt med. En løpetur på 25 min utgjør ca 250 kalorier for meg. 

Anonymkode: f7e3f...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...