AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Etter endt arbeidsdag er jeg totalt utslitt. Bare å sette på vaskemaskinen og lage middag er et ork. Flere som har det sånn, og er det normalt? Jeg jobber kun 80-100%, men har en relativt krevende jobb med høyt tempo. Likevel føler jeg ikke at jeg burde vært SÅ sliten. Føler jeg sover nok og, i seng til 23 og opp 6. Var hos lege for 3 mnd siden og det var ingenting unormalt på blodprøvene (sjekket stoffskifte, vitaminer osv). Er det normalt å være så utslitt når man kommer hjem? Er ikke halvveis i arbeidslivet en gang, og tanken på å ha det slik resten av livet er litt nedslående. De dagene jeg har fri så er jeg forøvrig like sliten, føler liksom at jeg aldri får hentet meg inn. Tips til hvordan man kan få opp energinivået litt? Trening orker jeg ikke en gang å vurdere på dette tidspunktet . Anonymkode: 50dc0...729 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg legger meg senest 21.30 når jeg må opp kl.06. Kanskje du trenger mer søvn? Anonymkode: 6a2c7...3c4 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 Synes det var litt sent å legge seg kl. 23 når du må stå opp 6. Da får du under 7 timer, som for mange ikke er nok. Jeg hadde vært trøtt og sliten hele tiden om jeg sov så lite. Anonymkode: 03479...7a7 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Begynn å tren eller finn noen prosjekter som motiverer deg på ettermiddagen. Dersom alt du gjør etter jobb er å sette deg ned i sofaen og vente på neste arbeidsdag/helg, så blir jo livet selv fort en energityv. Anonymkode: 5e1d1...738 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger meg senest 21.30 når jeg må opp kl.06. Kanskje du trenger mer søvn? Anonymkode: 6a2c7...3c4 Har hatt perioder hvor jeg har lagt meg 21.30, og syns ikke det har vært noe forskjell i grunn. Men kan jo være verdt å prøve igjen. Syns bare det blir så lite alenetid på kvelden når barna ikke er i seng før kl 20. Anonymkode: 50dc0...729
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begynn å tren eller finn noen prosjekter som motiverer deg på ettermiddagen. Dersom alt du gjør etter jobb er å sette deg ned i sofaen og vente på neste arbeidsdag/helg, så blir jo livet selv fort en energityv. Anonymkode: 5e1d1...738 Jeg har barn som krever hjelp med lekser osv, så føler ikke jeg egentlig har tid til å feks skaffe meg en hobby eller trene. Så slenger meg egentlig ikke ned på sofaen heller, selvom det er det jeg aller helst vil 😅 Anonymkode: 50dc0...729 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg er og mye sliten, og jeg har ikke barn en gang. Føler jeg har lavere energinivå enn mange jeg kjenner. Jeg bruker koffein for å komme i gang og gjennom dagen egentlig.. Tenker at du bør prøve å få en halvtime søvn til iallfall, om høst og vinter kan du bruke dagslyslampe. Man kan også ta D-vitamin selv om prøver ikke har vist for lavt lager, det kan hjelpe på energi og er ikke farlig å ta som tilskudd. Sjekk at du spiser ok. Jeg får mindre energi og blir veldig sliten om jeg er nedfor eller bekymrer meg mye, så det kan være noe å ta tak i om det er gjeldende for deg. Feks forsøke å finne ting å glede deg til eller annet som kan løfte humøret litt i hverdagen. Er du alene med barna? Kan du og mannen fordele bedre så du ikke gjør mest på hjemmebane i tillegg til jobb dersom det er tilfellet? Prøv også å sett av litt tid til egenpleie, om mann eller barnevakt tar barna. Feks dra og ta massasje eller gjør noe så du får slappet ordentlig av og faktisk får utbytte av avslapningen Å se på TV mens man ligger og tenker at man egentlig burde gjort noe annet er ikke god avslapning. Anonymkode: 26dd2...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 Var sånn da jeg jobbet dagvakter. Er turnusmenneske, trives mye bedre med det. Kanskje det er tingen? Anonymkode: 88c1a...893
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Relativt normalt, men likevel noe å sjekke. Sjekket legen din jern, b12, d-vitamin, og stoffskifte? Du har barn, da er det jo fort hektisk på ettermiddagene. Kan barnefar avlaste litt? Prøv å gjøre livet lett for deg og dere. Lag ukeplan for mat, gjerne lag store porsjoner med restemat som dere kan spise dager dere ikke orker lage. Aktiviser barna til å leke selv, og lær de at mamma skal ha en rolig halvtime etter middag f.eks. Anonymkode: 36ba1...417
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 Hvordan spiser du? Jeg fikk mye mer energi da jeg begynte på periodisk faste, småspiser mye mindre og får i meg skikkelige måltider. Var helt desperat, men funker for meg. Har sklidd ut litt i det siste, og merker det godt. Anonymkode: c2974...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #11 Skrevet 6. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er og mye sliten, og jeg har ikke barn en gang. Føler jeg har lavere energinivå enn mange jeg kjenner. Jeg bruker koffein for å komme i gang og gjennom dagen egentlig.. Tenker at du bør prøve å få en halvtime søvn til iallfall, om høst og vinter kan du bruke dagslyslampe. Man kan også ta D-vitamin selv om prøver ikke har vist for lavt lager, det kan hjelpe på energi og er ikke farlig å ta som tilskudd. Sjekk at du spiser ok. Jeg får mindre energi og blir veldig sliten om jeg er nedfor eller bekymrer meg mye, så det kan være noe å ta tak i om det er gjeldende for deg. Feks forsøke å finne ting å glede deg til eller annet som kan løfte humøret litt i hverdagen. Er du alene med barna? Kan du og mannen fordele bedre så du ikke gjør mest på hjemmebane i tillegg til jobb dersom det er tilfellet? Prøv også å sett av litt tid til egenpleie, om mann eller barnevakt tar barna. Feks dra og ta massasje eller gjør noe så du får slappet ordentlig av og faktisk får utbytte av avslapningen Å se på TV mens man ligger og tenker at man egentlig burde gjort noe annet er ikke god avslapning. Anonymkode: 26dd2...5e4 Dette med d vitamin har jeg tenkt litt på, fordi det er betydelig verre nå enn i sommer, selvom jeg var sliten da også. Skal ringe legen i morgen og høre hva verdiene lå på. Faren til barna jobber mye, og har derfor dratt før jeg står opp og er hjemme ganske sent, må derfor ordne mye selv. Han bruker å lage middag de dagene han er hjemme, og leker med barna når han er hjemme til normal tid. Takk for gode tips! 😊 Anonymkode: 50dc0...729
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Relativt normalt, men likevel noe å sjekke. Sjekket legen din jern, b12, d-vitamin, og stoffskifte? Du har barn, da er det jo fort hektisk på ettermiddagene. Kan barnefar avlaste litt? Prøv å gjøre livet lett for deg og dere. Lag ukeplan for mat, gjerne lag store porsjoner med restemat som dere kan spise dager dere ikke orker lage. Aktiviser barna til å leke selv, og lær de at mamma skal ha en rolig halvtime etter middag f.eks. Anonymkode: 36ba1...417 Tror de sjekket alt. Skal forhøre meg om d vitamin nivåene, hvis de ligger i nedre sjiktet så kan jeg kanskje prøve ut noe tilskudd likevel. Han avlaster de ettermiddagene han er hjemme, kanskje en gang i uken ca. Takk for tips 😊 Anonymkode: 50dc0...729 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan spiser du? Jeg fikk mye mer energi da jeg begynte på periodisk faste, småspiser mye mindre og får i meg skikkelige måltider. Var helt desperat, men funker for meg. Har sklidd ut litt i det siste, og merker det godt. Anonymkode: c2974...dbe Føler jeg spiser normalt. Typisk blir det havregrøt til frokost, 2-3 knekkebrød til lunsj, og en litt større porsjon middag (typisk feks laks eller kjøttkaker og lignende). Kveldsmat utgår ofte, utenom i helgene da jeg skeier helt ut med både det ene og det andre 😅 kunne nok fint gått ned 5-6 kg. Anonymkode: 50dc0...729
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 Sånn hadde jeg det når jeg jobbet. Hadde ingen energi eller overskudd. Jobber i helsevesenet, og det ble bare verre og verre. Er nå langtidssykemeldt og håper jeg slipper ut i arbeidslivet igjen. Anonymkode: 1b37f...965
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror de sjekket alt. Skal forhøre meg om d vitamin nivåene, hvis de ligger i nedre sjiktet så kan jeg kanskje prøve ut noe tilskudd likevel. Han avlaster de ettermiddagene han er hjemme, kanskje en gang i uken ca. Takk for tips 😊 Anonymkode: 50dc0...729 Ja, d-vitamin kan gjerne ligge i det øvre sjiktet lurt å ta tran i månedene som slutter på -r, lærte jeg av legen min. En gang i uken er jo lite, men bedre enn ingenting. Kan du eventuelt ta med barna til besteforeldre litt? Få litt voksen prat samtidig som de får lekt litt? Anonymkode: 36ba1...417
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Helt normalt ja. Hele hverdagslivet er jo krevende, står opp kl 6. Hjemme kl 17. Er selv utslitt etter rutinene er gjennomkjørt. Så trening på kveldstid går ikke for min del. Får en god økt på søndager, trenger all hvile jeg kan få utenom det. Utmattelse er jo nye folkesykdommen, vi lever mot oss selv. Et menneske er ikke laget for å leve slik vi lever i dag. Anonymkode: bf02b...c79 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn som krever hjelp med lekser osv, så føler ikke jeg egentlig har tid til å feks skaffe meg en hobby eller trene. Så slenger meg egentlig ikke ned på sofaen heller, selvom det er det jeg aller helst vil 😅 Anonymkode: 50dc0...729 Lekser nå i korona-tiden? Det har de ikke hos oss. Uansett, så var jeg litt som deg, utslitt etter jobb. Lå aldri på sofaen, men sullet rundt uten at jeg egentlig fikk gjort noe. Var litt overvektig så begynte å bli et ork å bevege meg, og jeg unnskyldte meg hele tiden med at tiden ikke strakk til. Full jobb og 3 timers reise t/r jobb hver dag, barn og hunder..... Begynte til slutt å trene litt og litt hjemme (alle har litt tid til trening...), og overskuddet er nå tilbakevendende. Kostholdet har selvsagt mye og si også. Anonymkode: 77f52...cfc
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt normalt ja. Hele hverdagslivet er jo krevende, står opp kl 6. Hjemme kl 17. Er selv utslitt etter rutinene er gjennomkjørt. Så trening på kveldstid går ikke for min del. Får en god økt på søndager, trenger all hvile jeg kan få utenom det. Utmattelse er jo nye folkesykdommen, vi lever mot oss selv. Et menneske er ikke laget for å leve slik vi lever i dag. Anonymkode: bf02b...c79 De fleste er utmattet pga mye "psykisk" stress, både traumer fra tidligere, samt hverdagen hbor alt skal være perfekt, og vi sliter oss ut på "feil" måte. Kroppen er laget for å bli sliten av fysisk bevegelse. Har man en jobb hvor man sitter foran en pc hele dagen, mye mas osv, i tillegg til barn og flere aktiviteter som skal fylles opp på skole og fritid, samt internet og SoMe etc, så blir man utmattet til slutt. Man sover dårligere og dårligere fordi kroppen ikke er fysisk sliten, noe som da igjen gjør at tankene svirrer. Til slutt er vi fanget i en evig rundans som fører til utmattelse 😕 Anonymkode: 77f52...cfc 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #19 Skrevet 6. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lekser nå i korona-tiden? Det har de ikke hos oss. Uansett, så var jeg litt som deg, utslitt etter jobb. Lå aldri på sofaen, men sullet rundt uten at jeg egentlig fikk gjort noe. Var litt overvektig så begynte å bli et ork å bevege meg, og jeg unnskyldte meg hele tiden med at tiden ikke strakk til. Full jobb og 3 timers reise t/r jobb hver dag, barn og hunder..... Begynte til slutt å trene litt og litt hjemme (alle har litt tid til trening...), og overskuddet er nå tilbakevendende. Kostholdet har selvsagt mye og si også. Anonymkode: 77f52...cfc Jepp, lekser 3 ganger per uke her. Det er ikke veldig krevende, men 1 klassingen trenger en del hjelp likevel. Kan prøve å se om det hjelper å gå ned et par kg. Men føler maten er det eneste jeg koser meg med 😅 Anonymkode: 50dc0...729
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 Søvn kan med fordel økes. Husk at du bør ha jevn døgnrytme, altså ikke sitte oppe i helgen heller. Anonymkode: c5cf3...476
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå