Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #1 Del Skrevet 26. juli 2005 Hei! Jeg trenger litt hjelp til min orkidé.. Den blomstrer som bare det, har gjort det i nesten 2 måneder, men bladene henger. De er litt gulaktige og henger nesten rett ned inntil potten! Jeg tror den står bra til, ikke i direkte sollys, men får nok lys. Hva skal jeg gjøre for å hjelpe min orkide? Den ser så stusselig ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audb Skrevet 26. juli 2005 #2 Del Skrevet 26. juli 2005 Hvordan står det til med røttene på orkideen din ? Jeg antar at det er en Phalaenopsis du har og da skal det være godt med lysegrønne/grå røtter. Er røttene brune og bløte kan det tyde på at orkideen blomstrer som et siste håp for formering, dvs å bringe slekten videre. Et videre råd hva mht hva du skal gjøre med orkideen avhenger av status på røttene. mvh Aud ----------------- www.orkideer.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 26. juli 2005 #3 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg tar av blomsterne når den begynner å henge og fargen blir gule. Da kommer det fort blomster på den igjen. Er vel noen uker siden jeg gjorde det sist og nå begyner den å blomstre igjen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. juli 2005 #4 Del Skrevet 26. juli 2005 Sannsynligvis enten for mye eller for lite vann. De skal ha veldig lite, men med den varmen som har vært i det siste er det jo fort gjort at de tørker for mye også. Sjekk at det ikke står vann nederst i pyntepotta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*anne Skrevet 26. juli 2005 #5 Del Skrevet 26. juli 2005 Hvordan står det til med røttene på orkideen din ? Jeg antar at det er en Phalaenopsis du har og da skal det være godt med lysegrønne/grå røtter. Er røttene brune og bløte kan det tyde på at orkideen blomstrer som et siste håp for formering, dvs å bringe slekten videre. Et videre råd hva mht hva du skal gjøre med orkideen avhenger av status på røttene. mvh Aud ----------------- www.orkideer.com ← Røttene er egentlig litt brune, men den blomstrer jo, så kanskje det er derfor.. Men de er ikke særlig bløte, heller veldig harde og sprøe virker det som.. Jeg har nå flyttet den fra vinuskarmen til stuebordet, så får vi se hva som skjer når den får litt mindre lys! Tusen takk for råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 26. juli 2005 #6 Del Skrevet 26. juli 2005 En av orkideene mine fikk også slappe, blasse og hengende blader for ca. en måned siden, men den har kommet seg betraktelig etter at jeg justerte opp mengden gjødsel. Hadde glemt at den trenger mer gjødsel nå i sommerhalvåret. Kanskje det er det som er problemet med din også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest audb Skrevet 27. juli 2005 #7 Del Skrevet 27. juli 2005 Det høres fornuftig ut at du har flyttet den til litt mindre lys og gi den gjødsel hver 14 dag - orkidegjødsel eller halv styrke av annen gjødsel. Siden bladene er tørre og slappe ville jeg sørget for tilførsel av luftfuktighet i nærheten av planten - f.eks vha leca kuler. Hadde røttene vært bløte dvs rotne hadde det ikke vært tvil om at du burde kuttet blomsterstilken. Ikke så lett å få slappe blader til å bli spenstige igjen, men med økt luftfuktighet skulle du være sikret nye spenstige blader. Nye blader kommer nok ikke før planten er avblomstret. Men du får prøve å se om du får bladene "friskere" med mindre lys og mer gjødsel. Hvis ikke ville jeg tenkt på å ev kutte bort stilken. mvh Aud -------------------- www.orkideer.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå