Gå til innhold

triceps pushdown

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Den øvelsen jeg snakker om er der du står og holder i enten et tau eller et slags "håndtak" (som igjen er festet til en kabel som igjen er festet til vekter) og drar nedover.

Det jeg lurer på er hva folk pleier å ha som vekt på denne? Jeg har inntrykk av at jeg er latterlig svak i triceps. Det meste jeg klarer å ta er kanskje 15kg. Hvis jeg løfter mer enn det mister jeg god kontakt med triceps og begynner å jukse med å bruke større deler av overkroppen. Men når jeg leser andre jenters treningsblogger osv. ser jeg ofte mange oppgir minst 30kg og til og med over 40kg på triceps pushdowns. Da lurer jeg på om jeg gjør noe feil.

Anonymkode: 1802e...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har ikke prøvd den øvelsen så veldig mange ganger, men oppdaget at den ble mye lettere når jeg brukte tau enn når jeg brukte den stive stangen (håndtaket).

Jeg bruker for øvrig bare 18kg på den foreløpig, tenker det er viktigere at jeg kjenner det tar på rett plass, enn at jeg omtrent huker meg over stangen for å få den ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Møretausa skrev:

Hei. Jeg har ikke prøvd den øvelsen så veldig mange ganger, men oppdaget at den ble mye lettere når jeg brukte tau enn når jeg brukte den stive stangen (håndtaket).

Jeg bruker for øvrig bare 18kg på den foreløpig, tenker det er viktigere at jeg kjenner det tar på rett plass, enn at jeg omtrent huker meg over stangen for å få den ned. 

He, litt artig du nevner det, for jeg opplever det motsatte, at øvelsen blir veldig mye tyngre når jeg bruker tau :-D Skiller du armene fra hverandre når strekker ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

He, litt artig du nevner det, for jeg opplever det motsatte, at øvelsen blir veldig mye tyngre når jeg bruker tau 😄 Skiller du armene fra hverandre når strekker ut?

Snodig! Kan være jeg ikke gjør det helt riktig, men ja når jeg bruker tau så skiller jeg armene fra hverandre. Det går ikke med stang så jeg regner med det er der forskjellen ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar så mye du klarer ved 8-12 reps der du kjører god form og passer på at håndleddene ikke bøyes eller armene går ut til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, K.B. skrev:

Du tar så mye du klarer ved 8-12 reps der du kjører god form og passer på at håndleddene ikke bøyes eller armene går ut til siden.

Da var det nok derfor jeg syntes tau var mye lettere🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Møretausa skrev:

Da var det nok derfor jeg syntes tau var mye lettere🤪

Folk har en tendens til å ta for tungt og da går ofte armene ut til siden, men da har jo ikke øvelsen noen effekt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Den øvelsen jeg snakker om er der du står og holder i enten et tau eller et slags "håndtak" (som igjen er festet til en kabel som igjen er festet til vekter) og drar nedover.

Det jeg lurer på er hva folk pleier å ha som vekt på denne? Jeg har inntrykk av at jeg er latterlig svak i triceps. Det meste jeg klarer å ta er kanskje 15kg. Hvis jeg løfter mer enn det mister jeg god kontakt med triceps og begynner å jukse med å bruke større deler av overkroppen. Men når jeg leser andre jenters treningsblogger osv. ser jeg ofte mange oppgir minst 30kg og til og med over 40kg på triceps pushdowns. Da lurer jeg på om jeg gjør noe feil.

Tenker bare å nevne en liten ting til her som ingen andre har nevnt, hvordan maskinen er satt opp gjør enorm forskjell for hvor tungt det er å gjøre en øvelse. F.eks er det MYE tyngere å gjøre en øvelse på en enkelttrinset maskin enn en med dobble trinser, det kan godt være du klarer 15kg på en og 30kg på en annen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkasta øvelse og tid, men greit nok.

Sats på baseøvelser du, og chins/pull-ups.

Anonymkode: a0b3b...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triceps er 2/3 av armen

Viktiger med kontroll og kontakt, en max kg.

Ser ofte noen som lasser på max, men da bruker du jo hele kroppen nesten for og få det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ofte å bruke pyramide-metoden, der jeg begynner med lett vekt for å aktivere, øker gradvis til den tyngste vekten jeg klarer uten å jukse for mye, og deretter senker jeg vekten gradvis igjen, slik at jeg "brenner ut". Den tyngste vekten jeg bruker er vanligvis rundt 20kg. Er dette en grei teknikk å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig begynt å trene styrke igjen etter coronanedstengingen, og jeg tar 36 kg på triceps pushdown med tau, på 3x10. Har trent styrke litt av og på de siste årene, og jevnlig i ca et halvt år før det stengte med. Det er lettere med stang ettersom hendene da blir guidet mer gjennom bevegelsen, så der kan jeg nok ta noe mer.

Synes det er viktigere å gjøre det riktig, enn å ta mest mulig vekt (det gjelder jo egentlig for alle slags styrkeøvelser). Pleier å fiksere overarmene og bruke en kontrollert tempo, med evne til å låse bevegelsen når hendene er i nederste posisjon. Man skal ikke stå og "kaste" vekten rundt, flytte mye på albuene etc, og det er ikke i ryggen man skal kjenne denne øvelsen! 

Og AnonymBruker 1aa, latterlig kommentar. Det eneste som er bortkastet tid er den tiden du bruker på å skrive slike innlegg. 

Anonymkode: b0437...3f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig begynt å trene styrke igjen etter coronanedstengingen, og jeg tar 36 kg på triceps pushdown med tau, på 3x10. Har trent styrke litt av og på de siste årene, og jevnlig i ca et halvt år før det stengte med. Det er lettere med stang ettersom hendene da blir guidet mer gjennom bevegelsen, så der kan jeg nok ta noe mer.

Synes det er viktigere å gjøre det riktig, enn å ta mest mulig vekt (det gjelder jo egentlig for alle slags styrkeøvelser). Pleier å fiksere overarmene og bruke en kontrollert tempo, med evne til å låse bevegelsen når hendene er i nederste posisjon. Man skal ikke stå og "kaste" vekten rundt, flytte mye på albuene etc, og det er ikke i ryggen man skal kjenne denne øvelsen! 

Og AnonymBruker 1aa, latterlig kommentar. Det eneste som er bortkastet tid er den tiden du bruker på å skrive slike innlegg. 

Anonymkode: b0437...3f7

36kg x 10 reps høres jo helt crazy ut :-D. Har du lagt merke til hva andre trener med? Anser du deg selv for å være sterk i armene?

Kan jeg spørre hva du tar i biceps curls til sammenligning eller tilsvarende biceps øvelser?

Anonymkode: e7684...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan lengden på armene ha betydning? Jeg har ganske lange armer, så lurer på om det da blir tyngre enn hvis man har kortere armer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 - 40kg på triceps push-down. Og jeg pleier å bruke 12 -15kg manualer på biceps curls. Gjør også andre øvelser på armene. Jeg synes det er fint med sterke og litt markerte armer (også på jenter), så liker å løfte ganske tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan lengden på armene ha betydning? Jeg har ganske lange armer, så lurer på om det da blir tyngre enn hvis man har kortere armer?

Lenger armer, lenger arbeidsvei. Det er riktig 

Anonymkode: a39e6...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg kan ta ganske mye på triceps pushdowns, men hvis jeg går noe særlig over 15kg så mister jeg kontakt med triceps, og bruker mer skuldre osv. ( Jeg bruker vanlgivis tau. )Man kan jo fint gjøre øvelsen på denne måten, men da er det altså ikke isolering av triceps man holder på med, hvis det er det som er målet. Mange jenter som tar mye på triceps pushdown her! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 14.12, Martin1985 skrev:

Min erfaring er at jeg kan ta ganske mye på triceps pushdowns, men hvis jeg går noe særlig over 15kg så mister jeg kontakt med triceps, og bruker mer skuldre osv. ( Jeg bruker vanlgivis tau. )Man kan jo fint gjøre øvelsen på denne måten, men da er det altså ikke isolering av triceps man holder på med, hvis det er det som er målet. Mange jenter som tar mye på triceps pushdown her! 😄

De fleste jentene (meg selv inkludert) jeg kjenner tar i hvert fall 25-30kg på den. Du har nok bare svake triceps 😛

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike kabelapparater har ulik vekt, ikke alle er like eller helt til å stole på. Ville neppe stolt på de som skryter på seg kg her inne. 

Anonymkode: a6589...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...