Gå til innhold

Bil med dunkelyd opp bratt svingning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny bil i dag, og da jeg skulle kjøre opp til huset jeg bor så er det en skarp sving, og da kom det noen dunkelyder i bilen.

Jeg kjørte bilen opp igjen og da fikk jeg dunkelyd igjen, men tredje gangen var dunkelyden borte. Den ble eu godkjent i mars og nylig hatt service på. Den har stått i ro noen måneder da den ikke har blitt brukt. Så det jeg lurer på, er om den er litt stiv og støl og må kjøres så ordner det seg. Jeg vet ikke da jeg har liten peiling på bil. Men siden den ikke laget dunkelyder 3 gangen jeg kjørte opp svingen så føler jeg det. Noen mekanikere som vet?

Anonymkode: 0dd9b...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forresten en 2007 mod Suzuki Swift Altså gammel men bra vedlikeholdt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være alt mulig. Hvor kommer dunkelyden fra? Det mest sannsynlige er at bremsene har satt seg litt. Triller bilen godt?

Anonymkode: 3f349...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enten drivknute eller hjullager, jeg tipper drivknute.

Anonymkode: b9fd7...378

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være drivknutene. Prøv samme manøver, bare med å rygge samme sving som du har kjørt framover nå. Det er et triks for å finne ut om ene eller begge er gåen. De skal holde lenge, men er mansjetten sprukket kommer det inn skitt, og de slites fort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hva er drivknutene? Jeg vet som sagt ikke noe om bil. Skal rygge i morgen og se da. Er det dyrt å fikse hos verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være alt mulig. Hvor kommer dunkelyden fra? Det mest sannsynlige er at bremsene har satt seg litt. Triller bilen godt?

Anonymkode: 3f349...2a1

Bilen går godt ja, men er rart det skjer hver gang jeg kjører den svingen og småbakken opp jeg hører dunkelyd. Ja ikke siste gangen hørte jeg lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer dunkelyden fra? Om det er fra ett av hjulene kan det være en drivknute ja.

Anonymkode: ea6f0...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok hva er drivknutene? Jeg vet som sagt ikke noe om bil. Skal rygge i morgen og se da. Er det dyrt å fikse hos verksted?

Drivknuten er den som er med og sørger for at drivhjulene går rundt. Sitter midt i forhjulene. Men få verksted til å se på.

Koster omtrent 2000,- pr.stk pluss arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes mistenkelig ut som hjullager også, ring verksted og få det sjekket.

Syns at hjullageret var overraskende billig å fikse, egentlig, så det er ikke all verdens. Bedre å få det fikset enn å utsette det. Har du garanti, siden den er nylig kjøpt? Kjøpte du av forhandler eller privatperson? 

Lagde den den lyden da du prøvekjørte bilen?

Anonymkode: 2b6dc...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har en bilmekaniker som jeg kjenner prøvekjørt bilen og har herjet litt med den i masse svinger og frem og tilbake. Han hørte ingen lyder av noe mens vi kjørte. Men opp den bratte svingen så kom lyden her hjemme igjen. Så nå må han kjøre her hjemme med den for å se. Jeg forstår ikke hva dette kan være. Den ble jo kjørt så godt i dag. Men han fant ut det var litt dårlige bremser på den. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har en bilmekaniker som jeg kjenner prøvekjørt bilen og har herjet litt med den i masse svinger og frem og tilbake. Han hørte ingen lyder av noe mens vi kjørte. Men opp den bratte svingen så kom lyden her hjemme igjen. Så nå må han kjøre her hjemme med den for å se. Jeg forstår ikke hva dette kan være. Den ble jo kjørt så godt i dag. Men han fant ut det var litt dårlige bremser på den. TS

Kan være ei bærekule. Det kan kommer i visse situasjoner, men man må også under og bruke verktøy for å konstatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 4.10.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Er bakken som lager lyden da.. Om det kun forekommer der og ingen andre steder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...