AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #1 Del Skrevet 3. oktober 2020 Har funnet ut at jeg kanskje har gjort feil teknikk. Jeg pleier å stoppe når jeg kommer i 90 grader, men har hørt at man skal gå så dypt at man nesten sitter? Er det derfor jeg har fått problemer med knærne? Anonymkode: da752...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #2 Del Skrevet 3. oktober 2020 Hehe nei, kneproblemene kan være så mangt. Presse du knær ut nr du går opp? Er de mye over tærne? Men holder ca 90grader, skal du konkurrere må du være litt under. Anonymkode: 9bb01...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Del Skrevet 3. oktober 2020 Du kan ha problemer med knærne fordi du ikke presser de utover. Eller har vekten din plassert på riktige plasser under knebøyen. At du stopper på 90 grader vil i den sammenheng ha lite å si, men gå gjerne lengre ned, når du har lært riktig teknikk. Anonymkode: 143a5...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Del Skrevet 3. oktober 2020 Har du problemer med knærne er det viktig at du tenker «knær over tær». Altså at dem skal peke like over og i samme retning. Det er mest skånsomt for knærne! Anonymkode: 0231c...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Del Skrevet 3. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hehe nei, kneproblemene kan være så mangt. Presse du knær ut nr du går opp? Er de mye over tærne? Men holder ca 90grader, skal du konkurrere må du være litt under. Anonymkode: 9bb01...4de Ja det gjør jeg. Men har et problem med knebøy stativet på senteret jeg trener på, høyden passer ikke for meg så på opp på tærne for å løfte av stanga. Kanskje det er problemet. Men er du sikker på at ikke dype knebøy kan hjelpe mot knesmerter også? ts Anonymkode: da752...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Del Skrevet 3. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det gjør jeg. Men har et problem med knebøy stativet på senteret jeg trener på, høyden passer ikke for meg så på opp på tærne for å løfte av stanga. Kanskje det er problemet. Men er du sikker på at ikke dype knebøy kan hjelpe mot knesmerter også? ts Anonymkode: da752...fb6 Dype knebøy langt under 90grader er ikke noe alle kan utføre pga skjelletet, kan stoppe opp i hoftene med bein som treffer etc. Ikke heng deg så opp i dybden, du er jo bare en amatør som skal trene. Har selv konkurrert i styrkeløft der vi måtte ha godkjent dybde. JO dypere du går, jo mer belaster du kneet. Øke i vekter sakte er viktig, først lære seg god løfteteknikk. Sakte ned, litt raskere opp igjen: kontrollert. Du bør plassere stanga lenger ned, så du heller må bøye deg litt ned. Å stå på tærne å løfte av en TUNG stang er jo helt på jordet. Anonymkode: 9bb01...4de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #7 Del Skrevet 3. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dype knebøy langt under 90grader er ikke noe alle kan utføre pga skjelletet, kan stoppe opp i hoftene med bein som treffer etc. Ikke heng deg så opp i dybden, du er jo bare en amatør som skal trene. Har selv konkurrert i styrkeløft der vi måtte ha godkjent dybde. JO dypere du går, jo mer belaster du kneet. Øke i vekter sakte er viktig, først lære seg god løfteteknikk. Sakte ned, litt raskere opp igjen: kontrollert. Du bør plassere stanga lenger ned, så du heller må bøye deg litt ned. Å stå på tærne å løfte av en TUNG stang er jo helt på jordet. Anonymkode: 9bb01...4de Dette er feil. Dype knebøy forebygger kneskader. Anonymkode: c7c86...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #8 Del Skrevet 3. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil. Dype knebøy forebygger kneskader. Anonymkode: c7c86...02c Ikke for alle, ikke alle kan gå så dypt. Når man er erfaren på trening så forstår man at enkeltindividet må sees. Det riktig at man aktiverer mer ved å gå dypt; ass to the grass. Men ikke alle det går for anatomisk, har selv operert ene hoften pga feil anatomi på hoftekule. Anonymkode: 9bb01...4de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #9 Del Skrevet 6. oktober 2020 En godkjent knebøy innebærer at hofteleddet går lavere enn kneleddet. Du skal altså litt under 90 grader. Det er vist at å stoppe knebøyen for høyt, faktisk sliter mer på knærene enn å gå med hoften lavere enn knærene. Men knevondt din kan komme av at du lar knærene drive for langt frem (altså ikke setter deg langt nok bak, men får knærene langt foran tærene), eller at du ikke presser knærene ut (slik at du blir kalvbeint og knærene plutselig er innenfor anklene). Anonymkode: a1a19...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Del Skrevet 6. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En godkjent knebøy innebærer at hofteleddet går lavere enn kneleddet. Du skal altså litt under 90 grader. Det er vist at å stoppe knebøyen for høyt, faktisk sliter mer på knærene enn å gå med hoften lavere enn knærene. Men knevondt din kan komme av at du lar knærene drive for langt frem (altså ikke setter deg langt nok bak, men får knærene langt foran tærene), eller at du ikke presser knærene ut (slik at du blir kalvbeint og knærene plutselig er innenfor anklene). Anonymkode: a1a19...e7f At knærne ikke skal passere tærne er vel relativt godt motbevist siden studiene på 60-tallet. Det er heller ikke farlig å ikke ta full dybde, det er bare litt mindre effektivt. Når det gjelder ts ville jeg tatt en liten sjekk av mobiliteten i tillegg til å sikre at knærne ikke faller inn på veien opp. Det skjer mest sannsynlig i så fall fordi vedkommende har lagt på for mye vekt. Hvis mobiliteten i anklene er dårlig, kan det være lurt å bruke vektskiver under hælene for å hjelpe mobiliteten. I tillegg ville jeg jobbet med alternativer til knebøy som splittbøy og utfall i ulike varianter. Anonymkode: 3d72a...f46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #11 Del Skrevet 7. oktober 2020 Knær over tå trenger du ikke tenke så mye på, selv styrkeløftere gjør jo det. Anonymkode: 9bb01...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Del Skrevet 7. oktober 2020 På 3.10.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev: Dype knebøy langt under 90grader er ikke noe alle kan utføre pga skjelletet, kan stoppe opp i hoftene med bein som treffer etc. Ikke heng deg så opp i dybden, du er jo bare en amatør som skal trene. Har selv konkurrert i styrkeløft der vi måtte ha godkjent dybde. JO dypere du går, jo mer belaster du kneet. Øke i vekter sakte er viktig, først lære seg god løfteteknikk. Sakte ned, litt raskere opp igjen: kontrollert. Du bør plassere stanga lenger ned, så du heller må bøye deg litt ned. Å stå på tærne å løfte av en TUNG stang er jo helt på jordet. Anonymkode: 9bb01...4de Ikke alle kan gå under 90 grader, fordi de er stive, ikke på grunn av skjelettet. Jeg tar knebøy med rumpa helt ned til hælene, har fått mye mindre problemer med knærne etter jeg begynte med det. Men jeg bet at ikke alle har mobiliteten til å gå så dypt, det handler dog absolutt ikke om at skjelettet stopper det. Siste avsnittet ditt er jeg enig i, du må få plassert stanga lavere ts. Anonymkode: 2b3b0...ba9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Del Skrevet 7. oktober 2020 Mitt råd til deg er å ta en instruksjonstime på studio. Det er mye lettere så kan instruktøren se hvordan du gjør det og komme med veiledning. Evt., kunne du kjøpt noen timer med PT for å kunne få en fin innkjøring og bli trygg i teknikken. Anonymkode: 26bd1...f4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Del Skrevet 7. oktober 2020 Og dropp knebøystativet! 🤯 Terp på teknikk før du begynner å løfte tungt. Anonymkode: e8c17...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå