Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ny frustrasjon: McAfee.

Jeg vil bruke Windows Defender, men tør ikke slå det på mens McAfee er aktiv. Får bare veeeeeeente til de 30 dagene er gått.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Guile skrev:

Etter å ha lest rundt, er det visst ikke bare bare å avinstallere det – det ligger igjen ditt og datt, visstnok. Men takk for svar.

Netonnet anbefalte å bare la prøveperioden gå ut, og deretter svitsje til Defender. Det blir nok til at jeg velger det alternativet.

Skrevet

Alle mine tekniske ting utvikler sin egen,meget merkelige personlighet. Plutselig funker det ikke,plutselig er det treigt,plutselig virker ikke a’en,plutselig har lyden forsvunnet og lydikonet borte,plutselig er det null lagringsplass igjen selv om jeg nettopp har slettet alt mulig,plutselig er det umulig å ta bilder som ikke er blury,osv osv. 

Jeg falt ut da bluetoothen kom,og klarer søren meg ikke å henge med i svingene! Er bare 38 år,hvordan skal jeg klare meg i framtiden 😱

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, burgut skrev:

Alle mine tekniske ting utvikler sin egen,meget merkelige personlighet. Plutselig funker det ikke,plutselig er det treigt,plutselig virker ikke a’en,plutselig har lyden forsvunnet og lydikonet borte,plutselig er det null lagringsplass igjen selv om jeg nettopp har slettet alt mulig,plutselig er det umulig å ta bilder som ikke er blury,osv osv. 

Jeg falt ut da bluetoothen kom,og klarer søren meg ikke å henge med i svingene! Er bare 38 år,hvordan skal jeg klare meg i framtiden 😱

I feel you, sister :klem:

Jeg var teknologisk på topp da Windows hadde XP og firewire fra videokamera kommuniserte med min trofaste Dell Latitude. Mobilen kunne via IR(!!) overføre bilder & annet trådløst.

Det har bare gått nedover siden da :sukk:

Skrevet (endret)
1 time siden, Zenobia skrev:

Etter å ha lest rundt, er det visst ikke bare bare å avinstallere det – det ligger igjen ditt og datt, visstnok. Men takk for svar.

Netonnet anbefalte å bare la prøveperioden gå ut, og deretter svitsje til Defender. Det blir nok til at jeg velger det alternativet.

Du vet at når prøveperioden går ut så kommer McAfee fremdeles til å være der? Bare at i stedet for å gjøre en jobb kommer det til å mase på deg "Your free trial has expired, click here to purchase ... " 

Like greit å avinstallere først som sist. At det ligger igjen en fil her eller der er neppe noe stort problem. 

Endret av Guile
Skrevet

Skjønner ikke at den plageånden McAfee fremdeles eksisterer. Bare mas og tøys. Men som det sies over, bare å fjerne. Det som er verre er at alle nå forutsetter at du har en konto hos dem. Microsoft-konto, google-konto osv. enda flere brukernavn og passord. Når blir det nok av denne galskapen?

Anonymkode: fbca7...f6f

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Starter med en gladmelding: :yvonne:

Da det lakket og led mot McAfee-prøveperiodens slutt, ringte jeg rett og slett til Lenovo. Den snille teknikeren guidet meg gjennom hvor jeg skulle trykke, og ventet til prosessen var overstått. Godt med moralsk støtte når man skal gjøre ting man sjelden gjør, og det med en NY pc.

- - -

Men! Løste datatekniske problemer avløses av uløste datatekniske problemer. (<- Ohoi! Dette er en setning å ta vare på for festlige anledninger :ler: )

Min modne Acers manglende evne til å koble seg til wifi-en skal nå botes på. Jeg har kjøpt et eksternt nettverkskort (usb-plugg). Hvordan kan jeg laste ned driver før eh ... kortet virker? Det var med en cd med drivere på, men PC-en har ikke cd-spiller. Jeg kan kanskje få kontakt med nettet via kabel? Lenge siden jeg prøvde dette, og jeg husker hvordan det gikk. Er mobilt bredbånd her; bor i usentralt strøk. Det ser ut til å være mulig å koble til ruteren via usb, men hvilken inngang, og hva skjer når jeg gjør det??! Forrige gang jeg prøvde noe sånt, hadde jeg en Dell Latitude og en annen internett-tilbyder, og da jeg glemte å nappe ut rutenen før en omstart, fikk jeg BLÅSKJERM!!! da den forsøkte å starte opp igjen (windows xp). Har ikke prøvd å koble ruter til PC med kabel siden.

- - -

Fikk forresten blåskjerm på Asus-en min forleden, men den ordna seg selv, og alt ble bra (w10). Tror det var en omstart jeg ikke hadde tatt etter en driveroppdatering fra Nvidia. Idét jeg skriver dette, minnes jeg på at det kom en beskjed om nok en Nvidia-oppdatering. Jeg får huske å ta omstart med det samme neste gang den skal til pers.

- - -

I dag skriver jeg fra Lenovoen, som hadde så lite strøm på batteriet, at jeg ble bedt om å plugge inn strømledningen. Pussig. Den var jo allerede i? Og så sluknet den. Kunne det komme av at jeg snublet stygt og brutalt rev med meg ledningen sist jeg brukte den? Er kontakten blitt skjev? Løs? På min nye PC? :cry3: Etter å ha konferert med den lille bruksanvisningslefsa som fulgte med, og konstatert at ladelampen blinket orange, slo jeg på igjen. Alles in ordnung, men den maste også om omstart, så da fikk den det.

- - -

Noe som stadig irriterer, er å veksle mellom å bruke PC med og uten berøringsskjerm.

- - -

Jeg skal komme tilbake med oppdatering i tråden om nettverkskort vs. usb/ruter-eventyret. (HJÆÆÆÆÆLP!)

Skrevet
Zenobia skrev (9 timer siden):

Starter med en gladmelding: :yvonne:

Da det lakket og led mot McAfee-prøveperiodens slutt, ringte jeg rett og slett til Lenovo. Den snille teknikeren guidet meg gjennom hvor jeg skulle trykke, og ventet til prosessen var overstått. Godt med moralsk støtte når man skal gjøre ting man sjelden gjør, og det med en NY pc.

- - -

Men! Løste datatekniske problemer avløses av uløste datatekniske problemer. (<- Ohoi! Dette er en setning å ta vare på for festlige anledninger :ler: )

Min modne Acers manglende evne til å koble seg til wifi-en skal nå botes på. Jeg har kjøpt et eksternt nettverkskort (usb-plugg). Hvordan kan jeg laste ned driver før eh ... kortet virker? Det var med en cd med drivere på, men PC-en har ikke cd-spiller. Jeg kan kanskje få kontakt med nettet via kabel? Lenge siden jeg prøvde dette, og jeg husker hvordan det gikk. Er mobilt bredbånd her; bor i usentralt strøk. Det ser ut til å være mulig å koble til ruteren via usb, men hvilken inngang, og hva skjer når jeg gjør det??! Forrige gang jeg prøvde noe sånt, hadde jeg en Dell Latitude og en annen internett-tilbyder, og da jeg glemte å nappe ut rutenen før en omstart, fikk jeg BLÅSKJERM!!! da den forsøkte å starte opp igjen (windows xp). Har ikke prøvd å koble ruter til PC med kabel siden.

- - -

Fikk forresten blåskjerm på Asus-en min forleden, men den ordna seg selv, og alt ble bra (w10). Tror det var en omstart jeg ikke hadde tatt etter en driveroppdatering fra Nvidia. Idét jeg skriver dette, minnes jeg på at det kom en beskjed om nok en Nvidia-oppdatering. Jeg får huske å ta omstart med det samme neste gang den skal til pers.

- - -

I dag skriver jeg fra Lenovoen, som hadde så lite strøm på batteriet, at jeg ble bedt om å plugge inn strømledningen. Pussig. Den var jo allerede i? Og så sluknet den. Kunne det komme av at jeg snublet stygt og brutalt rev med meg ledningen sist jeg brukte den? Er kontakten blitt skjev? Løs? På min nye PC? :cry3: Etter å ha konferert med den lille bruksanvisningslefsa som fulgte med, og konstatert at ladelampen blinket orange, slo jeg på igjen. Alles in ordnung, men den maste også om omstart, så da fikk den det.

- - -

Noe som stadig irriterer, er å veksle mellom å bruke PC med og uten berøringsskjerm.

- - -

Jeg skal komme tilbake med oppdatering i tråden om nettverkskort vs. usb/ruter-eventyret. (HJÆÆÆÆÆLP!)

Bruk nettkabel for å laste ned driveren. USB på routeren kan brukes til litt forskjellig, men det avhenger av hvilken router det er 😊 Lykke til!!!

Anonymkode: cd062...49c

• Liker 1
Skrevet
On 10/17/2020 at 8:36 PM, Zenobia said:

Bruk CCleaner, den fjerner alt når du først ønsker å fjerne sånne idiotprogrammer som legger igjen masse ræl.

Last først ned det antivirusprogrammet du ønsker å bruke, selv er jeg partisk til AVG, da jeg ikke føler at Windows Defender er verdt dataene det er satt sammen med, men foretrekker du å bruke Defender, så slår du den bare på så snart du har kjørt en skikkelig avinstall av McAfee.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bruk nettkabel for å laste ned driveren. USB på routeren kan brukes til litt forskjellig, men det avhenger av hvilken router det er 😊 Lykke til!!!

Anonymkode: cd062...49c

Tusen takk :yvonne:  Må nok ha mer moralsk støtte, men da går jeg iallfall for den løsningen – skal lete på nettet etter bruksanvisningen til ruteren.

Minya skrev (11 timer siden):

Bruk CCleaner, den fjerner alt når du først ønsker å fjerne sånne idiotprogrammer som legger igjen masse ræl.

Last først ned det antivirusprogrammet du ønsker å bruke, selv er jeg partisk til AVG, da jeg ikke føler at Windows Defender er verdt dataene det er satt sammen med, men foretrekker du å bruke Defender, så slår du den bare på så snart du har kjørt en skikkelig avinstall av McAfee.

Har fått hjelp til McAfee -> Defender 👍

Vil gjerne bruke CCleaner, MEN! Første gang jeg fikk den installert, forårsaket den blåskjerm gjentatte ganger, fordi den konkurrerte med Microsoft Security Essentials. Så jeg fikk den avinstallert igjen. Neste gang jeg fikk den installert, på en annen PC, turte jeg ikke å la den være der på grunn av de forrige episodene (Han brukte den bare til å rydde opp den kvelden). Tror det bare er en instilling som må stå riktig, så jeg selv styrer når den skal kjøre, og ikke. Skriv gjerne mer om CCleaner, om du orker. Hvordan skal den innstilles for ikke å kræsje med Defender?

Skrevet

Jeg har brukt CCleaner i kanskje 15 år og har aldri hatt problemer, kjører en opprenskning av registret etter store oppdateringer, driveroppdateringer og etter avinstallering av programmer. Vanlig opprensking gjør jeg kanskje en gang i uken.

Det kan hende at problemet du hadde med CCleaner og Defender var en falsk positiv fra Defender sin side.

Etter at at installasjonsfilen er lastet ned så høyreklikker du på den, velg egenskaper og huk av på "fjern blokkering". Så kan du høyreklikke igjen og kjøre som administrator.

Nå skal det sies at CCleaner har blitt litt masete de siste årene, må gå inn på innstillingene i programmet å huke bort "Run CCleaner when the computer starts". Smart Cleaning må også deaktiveres.     

Anonymkode: aad90...2d5

• Liker 1
Skrevet
On 12/17/2020 at 11:00 PM, Zenobia said:

Vil gjerne bruke CCleaner, MEN! Første gang jeg fikk den installert, forårsaket den blåskjerm gjentatte ganger, fordi den konkurrerte med Microsoft Security Essentials

MSE har en tendens til å krangle med alt av skikkelige virusprogam, jeg burde lagt til i kommentaren min at du må slå den av akkurat mens du kjører CCleaner 😛
Du kan alltids slå den på igjen etterpå, men den er skikkelig kranglete med andre programmer som faktisk funker. Mye det samme hvis du bruker to forskjellige antivirus, de har en tendens til å sloss om plassen og hvem som er best, det er derfor du alltid bør velge ett virusprogram og ikke kjøre flere på en gang.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 23.58):

Jeg har brukt CCleaner i kanskje 15 år og har aldri hatt problemer, kjører en opprenskning av registret etter store oppdateringer, driveroppdateringer og etter avinstallering av programmer. Vanlig opprensking gjør jeg kanskje en gang i uken.

Det kan hende at problemet du hadde med CCleaner og Defender var en falsk positiv fra Defender sin side.

Etter at at installasjonsfilen er lastet ned så høyreklikker du på den, velg egenskaper og huk av på "fjern blokkering". Så kan du høyreklikke igjen og kjøre som administrator.

Nå skal det sies at CCleaner har blitt litt masete de siste årene, må gå inn på innstillingene i programmet å huke bort "Run CCleaner when the computer starts". Smart Cleaning må også deaktiveres.     

Anonymkode: aad90...2d5

Jeg skal søke rundt hos mine venner etter datakyndighet, installere CCleaner og være nøye med hva som er huket av, og ikke. Det som nok var huket av dengang da jeg fikk blåskjerm, antar jeg var 'Run CCleaner when computer starts', for blåskjermen kom ikke lenge etter oppstart. Vil bare bruke den manuelt.

Minya skrev (På 24.12.2020 den 8.05):

MSE har en tendens til å krangle med alt av skikkelige virusprogam, jeg burde lagt til i kommentaren min at du må slå den av akkurat mens du kjører CCleaner 😛
Du kan alltids slå den på igjen etterpå, men den er skikkelig kranglete med andre programmer som faktisk funker. Mye det samme hvis du bruker to forskjellige antivirus, de har en tendens til å sloss om plassen og hvem som er best, det er derfor du alltid bør velge ett virusprogram og ikke kjøre flere på en gang.

Ingen av PC-ene jeg bruker på nett nå, har MSE. Kun Defender.

Takk for svar om CCleaner og antivirus :kghjerte: jeg ser litt lysere på å bli tøffere til å renske opp på PC-ene når dere deler deres kunnskap og erfaringer.

- - -

Men altså ... Eksternt nettverkskort via usb er første post.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Zenobia skrev (På 16.12.2020 den 22.38):

Løste datatekniske problemer avløses av uløste datatekniske problemer.

- - -

Fikk hjelp av datakyndig bekjent. Han mente det bare var å overse bruksanvisningen, siden jeg har Windows 10. Han hadde rett. Plugget rett i, skiftet noen innstillinger, og nå er PC-en på  nett igjen! Ørten oppdateringer senere :hoppe:

Men, som jeg skriver, Løste datatekniske problemer avløses av NYE uløste datatekniske problemer.

To nye punkt på listen: Det ene er ganske enkelt: bestill blekkpatron. Første gang jeg skulle skifte blekkpatron i skriveren, var det kjempeskummelt 😱 Det gikk helt greit, så nå er det vel bare å gjenta suksessen.

Det andre punktet, er at HEOS-systemet mitt (trådløse høyttalere) ikke vil la seg styre av Spotify fra PC-en lenger. Trodde først det handlet om det nye, eksterne nettverkskortet, men opplevde samme feil (etter en stund?!) på en annen PC også. Så nå klør jeg meg i hodet. De styres fint fra mobilen. Skal sjekke nettbrettet.

Problem #3: Velbrukt tastatur, der pil opp og pil ned har ramlet av. Har ekstern tastatur jeg kan koble til, men det blir så kronglete når jeg også trenger pekeplaten. Noen som har gode idéer til løsning her?

Men nå tar jeg helg!

Endret av Zenobia
Mystisk særskriving avlivet
  • 1 måned senere...
Skrevet

Oppdatering: Blekkpatroner er bestilt og mottatt. Jeg gruer litt til å skifte de i morgen, men det var egentlig lett som en plett sist, så jeg får bare hoppe i det.

HEOS-styring fra PC via Spotify er i orden igjen. Mulig det hadde sammenheng med at Spotify måtte oppdateres. Jeg prøver å ikke la meg frustreres av at jeg ikke skjønner hvorfor ting plutselig ikke funker, før de funker igjen :roll:  :question: Når jeg blir riktig desperat, tar jeg en omstart av PC. Det fikser endel.

Problem #3 har funnet en midlertidig "løsning". Jeg puttet rett og slett tack-it ned i tastaturbrønnene på pil opp- og pil ned-tastene, og klasket dekslene oppå. De "virker", men jeg må trykke HARDT for å få respons. Jeg tror jeg har brukt for mye tack-it. (En slags gummi-masse)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...