Zenobia Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 AAAAAAAAARRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!! Dette er en generell tråd der du kan lufte frustrasjon om idiotiske datating du ikke får til. Selv har jeg opptil flere. Jeg har begynt å tilpasse min nye PC, en Lenovo Thinkbook 15-IML til meg i dag. "Alle" vil ha en bit av mine personlige data, og jeg sier nei, nei, nei. Så er det et par taster på tastaturet jeg ikke får til å virke. Den ene står det Insert på. Den vil jeg bruke. Men fungerer den?! Den som det står Ins på på det numeriske tastaturet, fungerer om jeg tar av num.lock-en. Men det blir jo unødvendig tungvindt. Jeg vil redigere i tekst med mine vante klipp-og-lim-rutiner. shift+del for klipp ut Ctrl+ins for kopier shift+insert for lim inn Shift+del for klipp ut funker fint. Alt vel, så langt. Så var det å lime inn ... Jeg trykker shift+insert og ingenting skjer. Tar jeg av num.lock, og benytter shift+Ins funker det. Men det er en ikke brukandes rutine for meg å skulle ta av num.lock hver gang jeg skal lime inn noe. Jeg har i det lengste villet styre unna ctrl+v Shift+insert har jeg i fingrene, derav + aaaargghh etc. Det symbolet som står over Insert, er et telefonrør som indikerer "lagt på". Til høyre er tasten merket et "aktivt" telefonrør med PrtSc under. Til høyre er Delete. JA. Jeg har funnet brukermanualen. Den nevner ikke tastene. Hva slags datatrøbbel har DU å syte over? Jeg kan ikke hjelpe deg, men felles skjebne osv.
Dillan Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Har en epson stylus-skriver. Den har et forferdelig humør og virker kun når den vil. Av frustrasjonmomenter kan det nevnes at den ikke vil skrive ut sort/hvitt fordi det er tomt for gult blekk. Og selvfølgelig får du uansett aldri valgt sort/hvit utskrift, da dette ville ført til at den aldri fikk tømt unna alle andre farger (hvilket den gjør, og jeg lurer på hvor alt blekket blir av). Har nå bestemt meg for å bli kvitt spetakkelet. 2
Zenobia Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 2. oktober 2020 8 minutter siden, Dillan skrev: Har en epson stylus-skriver. Den har et forferdelig humør og virker kun når den vil. Av frustrasjonmomenter kan det nevnes at den ikke vil skrive ut sort/hvitt fordi det er tomt for gult blekk. Og selvfølgelig får du uansett aldri valgt sort/hvit utskrift, da dette ville ført til at den aldri fikk tømt unna alle andre farger (hvilket den gjør, og jeg lurer på hvor alt blekket blir av). Har nå bestemt meg for å bli kvitt spetakkelet. Jeg har en Canon-skriver jeg forsåvidt er fornøyd med. Imidlertid krever den TÅLMODIGHET. Hvem vet hvilke hemmelige rutiner den må gå gjennom før den vil skrive ut noe; jeg har bare vent meg til å slå den på 10 min før jeg bruker den. Ang. det å (selvsagt) gå tom for sort; har du vurdert å skrive ut i mørkegrått? Det hjalp i hvert fall her. Jeg har også, i nødens stund, valgt dypblå og meget dypgrønn. Men du kjenner jo dine mottakere. Jeg har vært tom for sort lenge
Hoppetaujenta Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Legge inn full støtte til frustrert person som er mye flinkere enn meg, men jeg er minst like frustrert! 1
Zenobia Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2020 2 timer siden, Hoppetaujenta skrev: Legge inn full støtte til frustrert person som er mye flinkere enn meg, men jeg er minst like frustrert! Jeg har satt bort min nye PC for i aften. I morgen skal jeg ta fatt på ny.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Misliker sterkt at jeg ikke vet hva som foregår under panseret på windows 10 og det er nesten klin umulig å få stoppet diverse "services". Cortana er så tragisk som det kan få blitt når det gjelder personvern. Så er det de idiotiske oppdateringene som får pc til å bli fullstendig spastisk. Microsoft er en dritthaug fra ende til annen og et selskap jeg håper går konkurs. Desverre må jeg bruke denne dritten pga jobb. Anonymkode: de644...d89
Dillan Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 14 timer siden, Zenobia skrev: Jeg har en Canon-skriver jeg forsåvidt er fornøyd med. Imidlertid krever den TÅLMODIGHET. Hvem vet hvilke hemmelige rutiner den må gå gjennom før den vil skrive ut noe; jeg har bare vent meg til å slå den på 10 min før jeg bruker den. Ang. det å (selvsagt) gå tom for sort; har du vurdert å skrive ut i mørkegrått? Det hjalp i hvert fall her. Jeg har også, i nødens stund, valgt dypblå og meget dypgrønn. Men du kjenner jo dine mottakere. Jeg har vært tom for sort lenge Å nei du, sort skal den visst spare på så den ikke går tom. Og får ikke noe valgmuligheter. Og selvfølgelig er det en voldsom tålmodighetsprøve å starte den opp. Høres ut som den går i stykker også, noen voldsomme lyder. Og når alt egentlig skulle være i orden får jeg beskjed om at den ikke gjenkjenner blekkpatronen (selv om den er original). Går for et annet merke neste gang! 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 2 timer siden, Dillan skrev: Å nei du, sort skal den visst spare på så den ikke går tom. Og får ikke noe valgmuligheter. Og selvfølgelig er det en voldsom tålmodighetsprøve å starte den opp. Høres ut som den går i stykker også, noen voldsomme lyder. Og når alt egentlig skulle være i orden får jeg beskjed om at den ikke gjenkjenner blekkpatronen (selv om den er original). Går for et annet merke neste gang! Du misforstår. Den sparer ikke på sort, den bruker ekstra fargeblekk. Fargeblekk er nemlig dyrere, så da tjener de mer penger. Anonymkode: 44210...60f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 Alle microsoftprodukter kan dra til helvette. Prøvde å bruke Skype igjen nå, det er noen år siden sist. Den klarte ikke æ forholde seg til min gamle bruker, til tross for at jeg fikk logge inn med den. Var som en spøkelsesbruker. Så har man officepakken og formateringer.. Jeg klikker! Jeg må programmere for å få til enkle endringer.. Jeg har aldri noen problemer med Mac og iOs. Har jeg problemer er det alltid med utstyr fra andre leverandører. Neste gang jeg bytter jobb kommer jeg til å takke nei om de ikke bruker Mac. Anonymkode: b2250...b40
Dillan Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Den sparer ikke på sort, den bruker ekstra fargeblekk. Fargeblekk er nemlig dyrere, så da tjener de mer penger. Anonymkode: 44210...60f Misforstår ikke, jeg har skjønt det. Og derfor blir jeg sur! 1
MalloryK Skrevet 3. oktober 2020 #11 Skrevet 3. oktober 2020 Åh, endelig en tråd hvor jeg er enig med alt! Men, jeg vil anbefale denne videoen. Det er morsomt, men samtidig så gjenkjennelig. Man må ikke la tingene vinne over oss 2
Zenobia Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter #12 Skrevet 3. oktober 2020 1 time siden, MalloryK skrev: Åh, endelig en tråd hvor jeg er enig med alt! Men, jeg vil anbefale denne videoen. Det er morsomt, men samtidig så gjenkjennelig. Man må ikke la tingene vinne over oss La merke til at han ikke tok for seg PC-frustrasjoner. De krever vel en egen video. I dag har jeg tatt for meg PC-en som var grunnen til at jeg kjøpte en ny PC, for å se om jeg kunne få liv i nettverkskortet. Det fikk jeg ikke. Dessuten synger tastaturet på den på siste verset. Pil opp og pil ned har rett og slett ramlet av. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle microsoftprodukter kan dra til helvette. Prøvde å bruke Skype igjen nå, det er noen år siden sist. Den klarte ikke æ forholde seg til min gamle bruker, til tross for at jeg fikk logge inn med den. Var som en spøkelsesbruker. Så har man officepakken og formateringer.. Jeg klikker! Jeg må programmere for å få til enkle endringer.. Jeg har aldri noen problemer med Mac og iOs. Har jeg problemer er det alltid med utstyr fra andre leverandører. Neste gang jeg bytter jobb kommer jeg til å takke nei om de ikke bruker Mac. Anonymkode: b2250...b40 Jeg har også gitt opp Skype. Elsker Zoom! Agn. Mac; har en venninde med flere Mac-er. Det kan være mikk med dem, også. Hun har hatt det opptil flere ganger. Men som forhenværende Windows-bruker, foretrekker hun Apple uansett.
Zenobia Skrevet 3. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 3. oktober 2020 8 timer siden, Dillan skrev: Å nei du, sort skal den visst spare på så den ikke går tom. Og får ikke noe valgmuligheter. Og selvfølgelig er det en voldsom tålmodighetsprøve å starte den opp. Høres ut som den går i stykker også, noen voldsomme lyder. Og når alt egentlig skulle være i orden får jeg beskjed om at den ikke gjenkjenner blekkpatronen (selv om den er original). Går for et annet merke neste gang! Se nedenfor 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du misforstår. Den sparer ikke på sort, den bruker ekstra fargeblekk. Fargeblekk er nemlig dyrere, så da tjener de mer penger. Anonymkode: 44210...60f Det var jeg som misforstod! Ser jeg nå. Jeg får skylde på frustrasjonspulsen. 1
Zenobia Skrevet 9. oktober 2020 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2020 Oppdatering: Jeg fant etter hvert ut at på den nye PC-en, var F1-F12 enabled som hotkeys. Beklager engelsken. Trodde kanskje at dette også medførte noen endringer for Insert-tasten (i mangel av bedre idéer), så jeg ringte Lenovo. Svaret jeg har fått fra Netonnet (som jeg bare har fortalt om Insert-problemet), er å prøve Fn+Insert etc, og det har jeg jo selvsagt. Og alle mulige andre kombinasjoner. Alternativet de ga meg da, blir å bytte. Som er noe herk. Tilbake til hotkeys: Lenovo kunne iallfall hjelpe meg med å disable hotkeys (ved å gå inn i en app som heter Lenovo Vantage), men til og med teknisk støtte på Lenovo måtte gi tapt for mitt Insert-problem. Jeg tar ikke helg helt ennå, men jeg har pause fra mysteriet med Insert-tasten en stund til. Jeg har en vill idé om at tasten kanskje er merket feil. At teksten skal stå på en annen tast. Er det noen her som er stødig i BIOS?
Zenobia Skrevet 9. oktober 2020 Forfatter #15 Skrevet 9. oktober 2020 Tester videre ... Klipp ut lim inn tekst JAAA!!!! Kopier KopierKopierKopierKopierKopierKopierKopierKopier JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! hvorfor? Ja, jeg har startet på nytt. Før også. Hjalp ingenting. Men nå! Prøvde meg igjen i Wordpad. Trykket på tasten ved siden av, merket PrtSc. Den fungerte (som Print Screen med menyvalg). Etterpå fungerte Ctrl+insert og Shift+insert som vanlig! Uten Fn, til og med. Aktiverte PrtSc et eller annet?? (Shift+delete som klipp ut har fungert hele veien.) Så nå bare måtte jeg prøve her også. Skal jeg tørre å beholde Lenovoen nå?? Hvordan dette skjedde, forblir et mysterium. Uansett har jeg snublet borti noe som heter SharpKey, som jeg kanskje kan bruke på den andre PC-en (med skadd tastatur). God helg til alle
Zenobia Skrevet 9. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 9. oktober 2020 (endret) ... det kunne jo ikke vare. Joda, klipp og lim fungerer, men kameraet? Joda, klipp og lim fungerer, men kameraet? Det lyser i lampen som indikerer at kameraet er på. Men intet bilde. JA, Zoom-appen har tilgang. Nei, det er ingen skråstrek over kamerasymbolet nede til venstre. Og er det ikke vanlig at en nylig nedlastet app legger igjen en snarvei på skrivebordet? Og gjorde Zoom det? Nei. Lykkelig i ca. 3 min, men ... det kunne jo ikke vare. Joda, nå er det et Zoom-ikon der. Det skal jeg flytte til startlinjen. Endret 9. oktober 2020 av Zenobia
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #17 Skrevet 9. oktober 2020 En gang ble jeg så sint på laptopen min at jeg putta den i fryseren for å straffe den Anonymkode: 5c95c...fb3 2
Zenobia Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #18 Skrevet 10. oktober 2020 Tester igjen ... undervisningsarbeid. (Dette var på utklippstavlen min) ctrl+insert fungerer IKKE i online word! :-((( shift+del fungerer ikke i dropbox paper (Men der fungerte både ctrl+insert og shift+insert, så det var ganske pussig) Men disse to er muligens sånn uansett PC. Skal sjekke dette med den andre PC-en. muligens sånn Angående kameraet Det var Lenovo Thinkshutter som måtte åpnes Ser ut til at jeg beholder denne Lenovoen.
Jdz Skrevet 10. oktober 2020 #19 Skrevet 10. oktober 2020 Hvorfor ikke bare bruke ctrl+C og ctrl+V for kopier og lim inn? Det er standard hurtigtaster og fungerer på tvers av alt.
Zenobia Skrevet 14. oktober 2020 Forfatter #20 Skrevet 14. oktober 2020 På 10.10.2020 den 23.19, Jdz skrev: Hvorfor ikke bare bruke ctrl+C og ctrl+V for kopier og lim inn? Det er standard hurtigtaster og fungerer på tvers av alt. Hvorfor ikke? Fordi jeg vil jobbe som jeg er vant til. Og det løste seg jo. - - - Sjekket word online og dropbox paper med en annen pc, og samme der. Så da var det ikke spesifikt for Lenovoen. Heldigvis!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå