Gå til innhold

Hvor lenge ta vare på fysiske minner etter avdøde?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En slektning døde veldig brått for noen år siden. Vi var dessverre aldri så nære emosjonelt sett, men i ettertid har jeg selvsagt trøstet den aller nærmeste pårørende til den personen så godt jeg kunne, og mener jeg har klart det på en god måte da vi (jeg) har fått noen fysiske gjenstander som minner veldig om avdøde. 

Nå flytter vi, og jeg er derfor usikker på hvor lenge vi skal ta vare på dette. Det er ikke en ting man kan ha fremme i stua, og aller nærmest pårørende har en egen versjon av samme gjenstand. 

Hva ville du gjort?

Anonymkode: c09fc...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er klar for å gi slipp på tingen, er det greit å kvitte seg med den. Det betyr ikke avduket glemmer avdøde.

Jeg tenker også at det kanskje hadde vært fint å spørre den personen om vedkommende var ok med at jeg ga tingen videre til en fremmed (kanskje det er en annen slektning som heller burde fått tingen), men jeg vet ikke om jeg selv faktisk hadde gjort det.. 

Anonymkode: b460e...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du er klar for å gi slipp på tingen, er det greit å kvitte seg med den. Det betyr ikke avduket glemmer avdøde.

Jeg tenker også at det kanskje hadde vært fint å spørre den personen om vedkommende var ok med at jeg ga tingen videre til en fremmed (kanskje det er en annen slektning som heller burde fått tingen), men jeg vet ikke om jeg selv faktisk hadde gjort det.. 

At du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på når du selv er klar for å kvitte deg med det. Jeg har ting som jeg tatt vare på i over 20 år nå. 

Anonymkode: 6a98a...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ingenting.

Vi har ting på loftet som tilhørte for lengst avdøde besteforeldre. Noen av tingene har blitt kastet underveis, andre tar vi vare på.

Føles det riktig for deg å kvitte deg med tingene, så må du ikke beholde de. Det er helt opp til deg, det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på

flere faktorer. Hvilken ting det er, hvor nært du stod den om døde. Er det feks et fint møbel, et smykke, bilde eller lignende, er det jo ingen tidsbegrensning. Dersom du stod nært vedkommende, feks en forelder, søsken eller lignende vil jo ting som ikke har materiell verdi og som kanskje heller ikke har bruksverdi likevel ha affeksjonsverdi og derfor heller ingen tidsbegrensning. Jeg har mange gjenstander etter mine nærmeste, både unyttige og nyttige. Etter min bestemor har jeg feks en del «stygge» ting som har stor affeksjonsverdi for meg og som jeg aldri kvitter meg med. Etter min mor som gikk bort for va 5 år siden stod jo alt igjen, så der har jeg måttet gjort ting gradvis i tråd med sorgprosessen. Noe står fortsatt i garasje og på loft, og står der helt til jeg emosjonelt klarer å kvitte meg med det. Andre ting vil jeg ha for alltid.

Anonymkode: 74288...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner sitter ikke i ting, minner har du i hjertet. Derfor kan du kvitte deg med det du tenker at du kanskje burde kvitta deg med. 

Anonymkode: 6b8ab...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...