AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Del Skrevet 1. oktober 2020 Jeg snakker IKKE om spenningshodepine, men om migrene. Jeg lurer ikke på om dere trener under anfall, det er en dårlig og tidvis umulig ide. Jeg lurer på om noen som sliter med migrene har blitt bedre av å trene? Det blir en ond sirkel for meg da smertene (i perioder daglig) er for ille til å orke å bevege seg. Så kommer en bedre periode, men har da lite krefter. Har mistet musklene etter at jeg ble syk. Blir da stiv i kroppen, mye stivere enn man burde være i min alder. Ingen nevrologer eller leger har snakket til meg om at trening kan være bra, noe de ofte gjør når man sliter med spenningshodepine (løsne opp i skuldre og nakke forbedrer det ofte), men hva med migrene? Søker heller ikke medisin- eller kostholdsråd. Noen som har erfaring? Ha trener du? Har det hjulpet? Anonymkode: f59ad...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RunM Skrevet 2. oktober 2020 #2 Del Skrevet 2. oktober 2020 Ikke akkurat trening, men jeg klatrer. Har faste tidspunkt 3 ganger i uka som jeg og klatrepartneren klatrer på. Har blitt mye bedre, og anfallene er mye lettere. Min lege klatrer også, og det var hun som anbefalte det for noen år siden, som tiltak mot blandt annet migrene. Jeg er ufør, med migrene som en av diagnosene. Nå klatrer jeg selv om jeg har anfall, og ofte så drar jeg på klatring med migrene, og kommer hjem uten. Har jeg ett anfall så klatrer jeg lette ruter, samtidig som det blir sosialt med prat, kaffe og "skitprat". Det er noe med den lekefulle klatringen og problemløsningen som gjør ting bedre, samtidig som miljøet er fantastisk. Nå når klatrehallen har vært stengt på grunn av covid-19, så har jeg blitt merkbart værre, lite energi i kroppen og slapp. Klatring er en sport for alle! 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Del Skrevet 2. oktober 2020 51 minutter siden, RunM skrev: Ikke akkurat trening, men jeg klatrer. Har faste tidspunkt 3 ganger i uka som jeg og klatrepartneren klatrer på. Har blitt mye bedre, og anfallene er mye lettere. Min lege klatrer også, og det var hun som anbefalte det for noen år siden, som tiltak mot blandt annet migrene. Jeg er ufør, med migrene som en av diagnosene. Nå klatrer jeg selv om jeg har anfall, og ofte så drar jeg på klatring med migrene, og kommer hjem uten. Har jeg ett anfall så klatrer jeg lette ruter, samtidig som det blir sosialt med prat, kaffe og "skitprat". Det er noe med den lekefulle klatringen og problemløsningen som gjør ting bedre, samtidig som miljøet er fantastisk. Nå når klatrehallen har vært stengt på grunn av covid-19, så har jeg blitt merkbart værre, lite energi i kroppen og slapp. Klatring er en sport for alle! 👍 Hm. Lurer på hva som er vitenskapen bak dette, da det er en nevrologisk, og ofte arvelig, sykdom. Men utrolig bra at du har funnet noe som hjelper deg! Håper du kan klatre igjen snart, og vil jo råde deg til å finne noe lignende å gjøre mens senteret er stengt sånn at du får opprettholdt formen Anonymkode: f59ad...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Del Skrevet 2. oktober 2020 Jeg sliter veldig med migrene selv, og en av mine største triggere har vært høy puls. Jeg har alltid vært veldig glad i å trene, men migrenen har alltid vært et stort hinder for meg. Da korona kom, bestemte jeg meg for å begynne å trene selv ute ved å gå og jogge i skog og mark. Nå jogger jeg og går turer ukentlig og høy puls er ikke lenger en trigger for meg på samme måte. Jeg hører alltid på dagsformen og kroppen min, og utsetter meg ikke for trening om jeg kjenner at det «ligger bak der». Jeg har mye mindre migene enn tidligere, og jeg har også trappet ned på forebyggende medisiner. Håpet er at jeg kan slutte helt på medisiner. 😊 Anonymkode: 6f345...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 2. oktober 2020 #5 Del Skrevet 2. oktober 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamegirl Skrevet 2. oktober 2020 #6 Del Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, FemaleFuryFancies skrev: Også lamme og de som sitter i rullestol? Hva med de med amputerte ben?! Hvem refererer du til når du sier "alle"? Tror nok ikke vedkommende mente det sånn... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RunM Skrevet 2. oktober 2020 #7 Del Skrevet 2. oktober 2020 1 time siden, FemaleFuryFancies skrev: Også lamme og de som sitter i rullestol? Hva med de med amputerte ben?! Hvem refererer du til når du sier "alle"? Jepp. Sjekk paraklatring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Del Skrevet 2. oktober 2020 Jeg fikk nylig migrene diagnosen selv, og har også trent styrke i noen mnd. Før det, har jeg alltid trent fotball. Slik jeg har erfart migrenen med fysisk aktivitet er ofte at det blir verre av tunge bevegelser. I verste fall kan jeg spy, dersom jeg presser meg til det ytterste. Jeg blir veldig fort svimmel, og sykt tåkete i synet når ting går så fort som løping eller jogging. Fikk også beskjed av legen min at migrene anfallene kunne variere veldig fra punkt til punkt, og at man selv må kjenne på hvordan formen er. Men hvis man har veldig sterk hodepine, så skal man helst ikke trene - snakker fra egen erfaring. Har ofte trodd at migrene-anfallene skulle reduseres av aktivitet - ettersom trening er kjent for å være bra, mens det stikk motsatte skjedde. Vær forsiktig, og kjenn etter. Du kjenner deg selv aller best, og masse lykke til ❤️❤️🐒 Anonymkode: b2069...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Del Skrevet 3. oktober 2020 Jeg trener nå. Men merken ingen forskjell i den ene eller andre retningen. Må bare holde meg unna trening så lenge jeg har anfall. Ellers ok. Anonymkode: 70b3b...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2020 #10 Del Skrevet 4. november 2020 Men er det noen av dere som tror at migrenen blir verre av muskelspenninger? Min nevrolog mente det, og at spenningshodepine kunne utløse migrenen, og derfor har jeg tenkt at det må være lurt å trene rygg, nakke og skuldre. Men jeg er sannelig ikke sikker... Noen mener jo at dette ikke henger sammen. Anonymkode: f59ad...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå