AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg er ganske forbanna på legen min nå! Jeg er 31 år gammel og ifjor ble jeg ufør, jeg har tre psykiske diagnoser og en fysisk. Jeg har jo ikke tenkt at dette skal stå i veien for å få barn, men idag spurte hun meg om jeg hadde tenkt noe på sterilisering?! Hvorfor, spurte jeg. Så svarte hun at jeg har jo blitt ufør fordi jeg ikke klarer å stå i en jobb og det å få barn er mye hardere enn å stå i jobb og at mine psykiske diagnoser er arvelig ( da jeg har arvet dette selv av mor, og mor av mormor ). Hun sa også at medisinene jeg går på ikke er bra å gå på under en graviditet og disse er jeg avhengig, så hun fraråder å slutte på dem for å bli gravid. Hun sa også at hun dessverre har sett nok av tilfeller hvor mange psykiske syke tror de takler foreldrerollen, men blir fratatt barnet. Hun sier at hun ikke mener det er lurt av meg å ta denne sjansen?! Jeg har tatt det opp med foreldrene mine, jeg trodde de skulle støtte meg, men de sa at de er helt enige i det legen sier og at de har vært veldig engstelige for at jeg skal bli gravid?! Anonymkode: 5bf31...d27 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Det å få barn er ingen menneskerett. Anonymkode: 3e2a9...5e2 25
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Fra en ufør til en annen: enig med legen og foreldrene dine. Hva skjer når du ikke tar medisinene dine? Svangerskapet er langt og samme evt amming etterpå. Det er krevende med barn. Du har psykiske diagnoser. Noen kan klare å ta vare på barn, andre ikke. Uten å vite hva dine diagnoser er, men med tanke på hva legen og foreldrene sier (de som kjenner deg best) må jeg, med et forbehold, si meg enig. Anonymkode: 4cacb...dd8 27
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 Jaha, så en lege spør en singel kvinne på 31 sånn plustelig om hun vil steriliseres? Særlig.. Anonymkode: 03b11...d19
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Enig med legen. Anonymkode: 97b92...260 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 Tenker det er er litt urovekkende at foreldrene dine sier det, at de ser noe som du kanskje ikke ser selv? Synes ikke legen din burde ta dette opp sånn, med mindre du har spurt om meningen hennes. Men hun er inne på noe, det er enormt krevende påse fysisk og psykisk å få barn. Så tenk deg godt om. Anonymkode: 2c84c...769 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 Greit at man bør tenke grundig gjennom å bli gravid, men å foreslå sterilisering er bortenfor drøyt. Men her på kg er det vel mange brødhuer som heier på tvangssterilisering til og med.... Anonymkode: 79b31...1e0 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Forstår hvor hun kommer fra, men syns dette var drøyt. Hun har ingen rett til å snakke sånn til deg. Anonymkode: 8b428...794 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Dette tror jeg ikke noe på! De fleste kvinner som ber om sterilisering blir ikke møtt med forståelse engang, spesielt ikke fra kvinnelige leger, så det er høyst usannsynlig at en lege vil anbefale det. Hvis det faktisk er sant så bør du melde i fra om det. Anonymkode: 7ef66...be1 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 Enig med legen din. Jeg er ufør og har aspergers. Så lenge jeg har mulighet til å ha alenetid akkurat når jeg må ha det, så fungerer jeg ganske greit. Med en gang jeg blir utslitt, så går det nedover ganske kjapt. Jeg skal derfor ikke ha barn. Ikke spør hva et barn kan gi deg, men hva du kan gi et barn. Graviditet og fødsel fører til enormt store hormonforandringer. Stress gjør det samme. Du har allerede mentale utfordringer. Hormoner og stress vil ikke gjøre disse utfordringene enklere, men heller forverre. Anonymkode: 818d9...e78 14
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Du må jo faktisk si litt mer om de tre psykiske diagnosene dine hvis vi skal kunne vurdere om dette var på sin plass eller ikke. Det er forskjell på mild angst og depresjon, og kataton skizofreni og psykisk utviklingshemming, for å sette det på spissen. Uansett sier det mye at foreldrene dine også er helt enige...du har nok ikke så mye sykdomsinnsikt, og derfor blir du sint. Anonymkode: ac136...dda 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #12 Skrevet 1. oktober 2020 Noe må dere jo ha snakket om i forkant som har ledet inn på det temaet? Å i ditt tilfelle ville jeg nok vurdert å ikke få barn ja, vil du utsette barnet ditt for alle problemene dine? Anonymkode: 3ed35...112
SoWhat? Skrevet 1. oktober 2020 #13 Skrevet 1. oktober 2020 Det er helt ok at legen vil ta en samtale på om du bør bli gravid, men her har hun gått milevis over streken! Hun kan ikke ta opp sterilisering (!) sånn ut av det blå, uten at du har sagt noe om ting. Hun kan heller ikke si at det er vanskeligere å ha barn enn å jobbe når en har en psykisk diagnose, det kommer helt an på. Til Slutt skal hun heller ikke si at hun vet om mange som har mistet barna sine pga psykiske issues. Det eneste hun her sa, som var greit, var ang medisiner. Så dette kan du melde inn! Men! Når det er sagt, så sier foreldrene dine seg enig. Du har psykiske diagnoser pluss en fysisk, og det ser jo alvorlig ut. Har du innsikt i egne diagnoser og arvelighet, og hvorfor tror du at det går greit å få barn? Jeg tenker at det er et rødt lys når foreldre ikke gir deg medhold, tvert i mot. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #14 Skrevet 1. oktober 2020 Helt innafor av legen. Utrolig mange barn som blir ødelagt av psykisk syke foreldre. Anonymkode: 96193...965
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2020 #15 Skrevet 1. oktober 2020 For en fornuftig lege. Du har ingen rett til å få barn, hva mener du du kan gi barnet? At dine foreldre er enig bekrefter bare at legen hadde helt rett. Anonymkode: 22e26...fba 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #16 Skrevet 3. oktober 2020 På 1.10.2020 den 13.27, AnonymBruker skrev: Jaha, så en lege spør en singel kvinne på 31 sånn plustelig om hun vil steriliseres? Særlig.. Anonymkode: 03b11...d19 Hun spurte meg om det da jeg snakket om at jeg skulle begynne på p-piller. Ts Anonymkode: 5bf31...d27
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg vil ikke si hva diagnosene mine er, for redd for å bli dømt. Men snakket mye med familie og venner om det i helgen og begynner egentlig å innse at legen kanskje har rett selv om jeg syntes det er helt forferdelig! Ts Anonymkode: 5bf31...d27 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #18 Skrevet 3. oktober 2020 Fornuftig lege! Dine ufødte barn takker henne! Anonymkode: 6c714...59a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #19 Skrevet 3. oktober 2020 Dette tror jeg ikke på. Ikke engang pedofile blir pålagt sterilisering og det er jo det aller verste som kan skje. Nå ble du anbefalt og ikke pålagt men likevel. Men tanken hennes er grei nok den. Det er helt utrolig hvor mye et svangerskap tuller med hormoner, psyke og generell helse. Det er god sjanse for forverring av fysisk sykdom og nye problemer. Psykisk så innebærer det svært store høyder og daler som man må takle. Og alt dette er utenom å takle selve barnet. Halvparten av de jeg kjenner som har fått barn sliter med stoffskiftesykdommer, inkontinens, rygg og bekkensmerter, søvnproblemer, hemoroider og forstoppelse etter svangerskap. Anonymkode: e3be4...873
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 Jeg skjønner bekymringene godt jeg, og du har kanskje tatt det litt hardt. Som Bipolar 2 så har jeg selv funnet ut at det ikke er forsvarlig for meg å få barn. Jeg må gå på medisiner som flater ut humøret mitt og når jeg er dårlig så bryr jeg meg til tider veldig lite om omverdenen, vil bare ligge i sengen i mørket. Hadde sikkert ikke oversett en gråtende baby men tenk om? Og graviditet er hardt nok for kroppen og psyken uten at man har sine tilleggs greier. Anonymkode: 749c3...b5a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå