Gå til innhold

Rasistisk svigermor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplevd mange negative diskusjoner med svigermor den siste tiden ettersom hun insisterer på at hun kan bruke "n-ordet", dette har ført til at jeg tar diskusjonen og forklarer henne hvorfor ordet ikke er i nærheten av passende i 2020. Svigermor har doktorgrad og mener selv hun er en progressiv og åpen dame, noe dette helt klart motbeviser. Hun har også en tendens til å avbryte, snakke høyere og nærmest rope for å holde på ordet både i diskusjoner og i dagligdagse samtaler. Har diskutert saken med hennes barn, som i alle år har kjempet for å få et ord inn i diskusjonen, det virker nå som dem har gitt opp og de syns konfrontasjoner er ubehagelige og unngår dem helst. 

Hva skal jeg gjøre?

a- Konfrontere henne når hun spyr ut slike gufs fra fortiden

b- Være snill pike og være stille når de med doktorgrad snakker 

Anonymkode: 0117b...1b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør som barna. Unngå å svare noe som helst når hun begynner. 

Anonymkode: 1409b...3bb

• Liker 33
Skrevet

Det er ikke alt er får gjort noe med. 

Anonymkode: 1409b...3bb

• Liker 11
Skrevet

Bare unngå å diskutere med henne. Når en voksen dame ikke har forstått at det ikke er greit å si N-ordet lenger i 2020, så får det bare være. Da har du prøvd, men det er faktisk ikke ditt ansvar å passe på at en voksen dame oppfører seg. Hun får bare ta konsekvensene når hun en dag sier N-ordet utenfor familien. Helt enig med deg at det ikke er greit, men er hun så dårlig til å tilpasse seg samfunnet så er det bare sånn.

• Liker 18
Skrevet

Min erfaring er at mange gamle mennesker er rasistiske, homofobe og jeg vet ikke hva. Jeg har selv en svigermor, som innehaver slike holdninger. 

Utdanningsnivå er helt irrelevant i denne sammenhengen, dårlige livssyn blir ikke mer riktig med en phd.  

Jeg gidder ikke å krangle med svigermor, hun er bastant og kommer ikke til å bli noe mindre homofob eller rasist. Men jeg ignorerer henne hver gang hun starter, eller så går jeg bare bort for å signalisere at jeg ikke gidder å høre på slikt piss.  

Anonymkode: f4ca3...91b

• Liker 13
Skrevet

Bare ignorer. Ikke svar på det hun sier og svar heller når hun oppfører seg. Du får garantert ikke endret henne uansett, så ikke vits å lage dårlig stemning. 

Anonymkode: 9d5f7...867

• Liker 11
Gjest theTitanic
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd mange negative diskusjoner med svigermor den siste tiden ettersom hun insisterer på at hun kan bruke "n-ordet", dette har ført til at jeg tar diskusjonen og forklarer henne hvorfor ordet ikke er i nærheten av passende i 2020. Svigermor har doktorgrad og mener selv hun er en progressiv og åpen dame, noe dette helt klart motbeviser. Hun har også en tendens til å avbryte, snakke høyere og nærmest rope for å holde på ordet både i diskusjoner og i dagligdagse samtaler. Har diskutert saken med hennes barn, som i alle år har kjempet for å få et ord inn i diskusjonen, det virker nå som dem har gitt opp og de syns konfrontasjoner er ubehagelige og unngår dem helst. 

Hva skal jeg gjøre?

Kanskje dere bare ikke snakker om n - ordet og lar være å ri kjepphester? 

Doktorgrad er selvsagt helt irrelevant.

Skrevet

"Neger" er ikke ulovlig å si, Men for mange gir det assosiasjoner til slaveri. Men rent språklig, så betyr det rett og slett "svart". Men med økt fokus på menneskerettigheter, så er altså "neger" blitt et negativt ord. Jeg bruker det ikke selv, det er ikke en del av mitt daglige språk. Jeg hadde vel kanskje sagt mørkhudet, om jeg hadde behov for å snakke om noen utifra hudfarge. Men min avdøde far, ville sagt neger, helt uten å mene noe vondt med det. Som ung jobbet han i mange år i utlandet, og hans historier fra den gang, viser at han hadde ingen negative holdninger, det er bare språkvalget som er annerledes.

Så jeg tenker at du i diskusjoner med din svigermor, så fremt ordet ikke brukes fordi hun har negative holdninger, skal heller svare ved å bruke de ordene du velger å bruke, og heller fokusere på en konstruktiv samtale enn på valg av enkeltord.

Anonymkode: e7503...6fa

• Liker 14
Skrevet

Hvor gammel er hun? Kunne forstått det hvis hun er på slutten av livet. De i den alderen har brukt ordet hele livet, uten å mene noe vondt med det. Er hun litt yngre, og fremdeles yrkesaktiv, er hun nok rasistisk ja.

Anonymkode: 5222c...95e

• Liker 4
Skrevet

Ignorer og ikke bli med i diskusjoner om temaet. Har selv en homofobisk svigermor som har 50-talls holdninger ang kjønnsroller, og hun får bare styre med sine tåpelige utsagn for ørene hennes er lukket om noen andre er uenig. Den kampen orker jeg ikke, og ingen andre heller. Det har nok noe med svigermors egne opplevelser selv om hun ikke vil innrømme det, og det er kanskje noe av det samme hos deg. 

Anonymkode: d94d3...543

• Liker 5
Skrevet

Like vanskelig å forandre henne som det er å forandre en som forfekter hijab og at kvinner skal dekke seg til for å ikke friste mannen, men det synet prøver du kanskje ikke å forandre hos noen? 

Anonymkode: b9c4f...1bd

• Liker 10
Skrevet

Bare respekter at det er ting hun har et annet syn på enn deg. Er så drittlei venstrevridde som skal tvinge alle til å mene det samme som seg selv, det er tyrannisk og psykopatisk.

Anonymkode: ca0fe...b67

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre?

Neger  (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara. Spørsmålet er vel om svigermor mener at du er mindreverdig ?

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvordan hun sier n-ordet, som dere kaller det for. Sier hun neger i et helt vanlig tonefall og ikke på en nedsettende måte, så er det greit. Jeg sier selv neger og mener ikke noe vondt med det. Sier hun derimot nigger er det ikke greit.

Skjønner ikke hvorfor rasismekortet blir brukt når noen sier neger på en helt vanlig måte og i en normal tone. Det må bli slutt på å dra det kortet der for alt mulig. Hvorfor henge seg opp i det. Om etpar generasjoner så har ordet neger dødd ut. 

Anonymkode: faa60...cc6

• Liker 12
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Har opplevd mange negative diskusjoner med svigermor den siste tiden ettersom hun insisterer på at hun kan bruke "n-ordet", (....)

Hva skal jeg gjøre?

Det høres ikke ut som om svigermor er mottagelig for input, så det nytter ikke å diskutere noe med henne. Men du kan insistere på hun ikke bruker n-ordet i ditt hjem. Gjør hun det likevel, så be henne gå. 

Personlig ville jeg unngå samtaler med en sånn person. (Og muligvis unngå henne helt generelt). Ved familiesammenkomster ville jeg ignorere henne og snakke med noen av de andre. 

(For øvrig er en doktorgrad absolutt ikke til hinder for rasistiske, homofobe, misogyne, xenofobe, osv. holdninger. Især eldre uniprofessorer kan være motbydelige typer). 

Anonymkode: de56e...777

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke bytte samtaleemne?

Ellers vil jeg bare si at slike ting forandrer seg litt med årene. Når jeg var ung på nittitallet, var det større større aksept og si neger enn f.eks svart, som er OK i dag. Plutselig en dag blir melaninrik stygt og si også.

Anonymkode: 1e30a...56d

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det kommer an på hvordan hun sier n-ordet, som dere kaller det for. Sier hun neger i et helt vanlig tonefall og ikke på en nedsettende måte, så er det greit. Jeg sier selv neger og mener ikke noe vondt med det. Sier hun derimot nigger er det ikke greit.

Skjønner ikke hvorfor rasismekortet blir brukt når noen sier neger på en helt vanlig måte og i en normal tone. Det må bli slutt på å dra det kortet der for alt mulig. Hvorfor henge seg opp i det. Om etpar generasjoner så har ordet neger dødd ut. 

Anonymkode: faa60...cc6

Neger er feil uansett. Og ordet dør ikke så enge folk insisterer på å bruke det 

Anonymkode: 53958...5ed

• Liker 6
Skrevet

Jeg er så lei av at folk sier at det ikke ligger noe rasistisk bak deres bruk av n-ordet! At de alltid har brukt det og vil fortsette med det,at det bare betyr svart, og bla bla bla. Disse menneskene ønsker IKKE å bli omtalt ved dette ordet. Dette er ikke en benevnelse de selv har valgt,og har ganske ettertrykkelig prøvd å kommunisere sitt ubehag ved bruk av dette ordet i mange,mange år. Likevel altså,så sitter der mennesker som bare ikke evner å utvikle seg eller har nok anstendighet til å lytte til dem det gjelder. 

Til sammenligning: hva om noen folk til stadighet velger å omtale meg som tjukkebollafeita, til tross for at det er bred enighet om at det er ugreit å omtale overvektige slik,og jeg tar meg nær av det.  Er det greit å bare si at «jeg mener ikke noe negativt med det», «jeg har alltid brukt tjukkebollafeita»... ? Og ja,jeg synes n-ordet er verre enn tjukkebollafeita. Jeg selv liker å bruke ordet tjukk om meg selv heller enn stor,feit,overvektig, men jeg vet at det ikke gjelder alle med ekstra kilo. Skal man ikke ha såpass respekt for mennesker at man i det minste forsøker å ikke tråkke folk på tærne? 

• Liker 10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Neger" er ikke ulovlig å si, Men for mange gir det assosiasjoner til slaveri. Men rent språklig, så betyr det rett og slett "svart". Men med økt fokus på menneskerettigheter, så er altså "neger" blitt et negativt ord. Jeg bruker det ikke selv, det er ikke en del av mitt daglige språk. Jeg hadde vel kanskje sagt mørkhudet, om jeg hadde behov for å snakke om noen utifra hudfarge. Men min avdøde far, ville sagt neger, helt uten å mene noe vondt med det. Som ung jobbet han i mange år i utlandet, og hans historier fra den gang, viser at han hadde ingen negative holdninger, det er bare språkvalget som er annerledes.

Så jeg tenker at du i diskusjoner med din svigermor, så fremt ordet ikke brukes fordi hun har negative holdninger, skal heller svare ved å bruke de ordene du velger å bruke, og heller fokusere på en konstruktiv samtale enn på valg av enkeltord.

Anonymkode: e7503...6fa

Hvis det er konnotasjoner til slaveri som gjør ordet neger tabuisert, skulle det tilsi at man i alle fall ikke kan bruke ordet slaveri. Hvis det er et ord som er direkte tilknyttet etnisitet så er det nettopp ordet slaveri.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...