Gå til innhold

"Vått i vått"-maling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Ungen min går i en steinerbarnehage hvor de maler på en litt spesiell måte. Sett et par steder at det kalles vått i vått (bare steinerbhg som har skrevet om det) . Synes det blir veldig kult! Og vil prøve hjemme. 

Noen idé om hva som trengs? Vet de bruker (veldig tynn/våt) akvarellmaling, men vet ikke om de vanner ut vanlig eller om det er en egen type. De bruker også store, litt tykke ark som bløtlegges før de males på... Vet ikke om det er noen spesiell type ark. 

Vet jeg kan spørre barnehagen altså, men prøvde i dag og det var tydelig litt stress akkurat da, så maste ikke. Barnehagen har høstferiestengt, og vil gjerne få prøvd litt hjemme de neste dagene, hvis det er mulig å få lett tak i det som trengs 🙂

Det blir seende litt slik ut om man er to år:

IMG_20200930_185033.thumb.jpg.5c00ddedd132d07da47d8e6bea8f94c0.jpg

Anonymkode: 0a47d...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Whistler skrev:

Minimum 180 grams akvarellark er det du trenger.

Takk for svar! Tror jeg har akvarellark et sted, men litt usikker på gram... Får se om det står på/om det tåler bløtlegging da 🙂 Tror du at de vanner ut vanlig akvarellmaling, eller er det en egen type som er tyntflytende? 

Anonymkode: 0a47d...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg malte akvareller og jeg var litt mer figurativ så jeg vet ikke, men tipper at den flyter ut om du bruker et helt vanlig "maleskrin" fra f eks Bjercke (eller hva det nå heter) og bruker skikkelig våt pensel.  For effekter med lysere punkter kan du prøve å strø på grove saltkorn, saltflak eller ris som trekker til seg farge.  Prøv deg litt frem. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vått i vått er en akvarellteknikk der man bløter akvarellpapiret med vanlig vann (med tykk pensel eller spray) for så å male med vanlig akvarellmaling. Det er lurt å tape ned arket med maskeringstape før du starter, for det krøller seg når det tørker. Hvis du strør på salt får du krystaller som på det øverste arket. Det går også an å tegne med stearin eller voks før du starter, da vil ikke malingen feste seg på de områdene. Dere kan også prøve å ta bort vann med svamp eller tørkepapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...