Gå til innhold

Å bruke barnetrygd på Sydentur, hva mener dere?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Dings

I utgangspunktet synes jeg at barnetrygden skal gå til husholdningen, i og med at det koster å ha barn. Det er selvsagt flott om en har mulighet til å sette av litt til barnet hver måned, men primært er det jo for å hjelpe småbarnsfamilien med de ekstra utgiftene det tross alt følger med et barn at barnetrygden ble opprettet.

For å komme til poenget; er det "greit" å spare barnetrygden på egen konto som øremerkes Sydentur? Min mor fortalte meg nemlig at det er det de gjør med barnetrygden for mine småsøsken, hvert år. Ingenting settes av til senere, m.a.o.

Riktignok er det snakk om familietur som barna er med på, men allikevel klinger det feil i mine ører. Min mor og far har god økonomi og hadde ikke hatt problemer med å spare litt av barnetrygden hver måned, allikevel gjør de det ikke. Min mor er glad for at det finnes studielån, for da "slipper" de å tenke på å spare til barna.

Selv sparer vi litt av barnetrygden hver måned på egen konto som er øremerket studier til guttungen. Jeg synes det er en trygghet, så lenge vi har råd til det. Og om vi ikke hadde hatt det hadde jeg allikevel hatt problemer med å bruke hele barnetrygden på Sydentur.

Hva mener dere andre? Er det bare jeg som er sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har man så god råd at man på en måte ikke har bruk for pengene fortløpende, er det vel mer riktig og lurt å spare dem opp på et utdannigsfond eller husfond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Enig, det var det jeg også tenkte da jeg hørte det. Jeg vet jo at det er foreldrene som disponerer disse pengene, men en burde kanskje være mer interessert i å sikre sine barns fremtid enn å sikre neste års Sydentur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja Lasse, mere riktig og mere riktig...... mine foreldre sparte pengene og satte av til reiser i skoleferiene. Spesielt var vi på fjellet hver eneste vinterferie og hadde mange flott opplevelser som vi hadde måtte vært foruten ellers. Veldig mange venner var misunnelige på oss fordi vi alltid skulle reise bort mens de selv måtte være hjemme. Derfor kan opplevelser gjennom barndommen være vel så mye verdt som å få redusert studielånet senere.

Uansett er jo dette et luksusproblem, hva man skal gjøre med pengene om man har råd til å spare, det vil uansett gi fordeler i form av opplevleser under oppveksten eller bedret økonomi for ungene senere.

Værre for de som ikke har råd til å spare, de burde kanskje ha fått en større andel av barnetrygd potten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om det er barnetrygden, lønn eller "andre" penger som blir brukt til syden tur synes jeg er helt uvesentlig. Så lenge barna får det de trenger uansett da. Dessuten så får de jo opplevelser som kan være like viktig som andre ting. Dersom jeg hadde hatt barn, så hadde jeg ikke hatt noen problem med å bruke en del av barnetrygden på meg selv f.eks.

Men da hadde jo de fått det de trenger av min lønn. Men jeg synest det er kjempeflott at du sparer en del av pengene til studier til din sønn. Så lenge du har mulighet til det. Din mors kommentar om at hun er glad det finnes studielån, synest jeg virker litt rar. Selv om det er jo ikke hennes jobb å finansiere studiene til barn som er voksne. Jeg vet at min studietid hadde vært mye tøffere om jeg ikke hadde fått litt støtte av mine foreldre innemellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Kristian og L@dy i dette. Så lenge barna får det de trenger, er det jo bare kjempeflott at barnetrygden blir brukt på familieturer for hele familien!! Å ha gode ferieopplevelser sammen er jo like viktig som å få mat og klær! Synes du skal unne din mor og småsøsken å bruke barnetrygden på sydenreiser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

puttet all kontantstøtten inn på konto øremerket bryllup (og barnet skal være hos dagmmamma den kvelden/natta). Det er jo bare en måte å fordele pengene på.

Brnetrygden går med i draget hos oss. Og er det egentlig noe froskjell på å unne seg litt ekstra med disse pengene, enn å legge av litt av lønnen hver måned???

Man skal ikke spare seg til fant. Det er mitt motto.

Jeg synes det er flott at de drar på familieturer til syden. Helt topp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du har såpass god økonomi at du kan sette av penger til sydentur (som jeg regner med er en tur for hele familien) eller hva som helst annet dere vil spare til, er det vel det samme om dette er akkurat de pengene som blir utbetalt i barnetrygd eller å ta tilsvarende mye av lønna?! Det er jo den samme potten, deres felles inntekter, alt skal betales av likevel. Betaler dere sydenturen rett av lønna, blir det jo tilsvarende mindre lønn å bruke på andre utgifter og dere bruker baretrygden til disse utgiftene. Altså, det er vel et fett hvilke penger dere sparer. For de fleste er jo barnetrygden et bidrag til husholdningen. En familietur er jo dessuten til glede for barna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mine foreldre satte trygden inn på en egen konto.

Hver gang vi skulle på sydentur betalte de min billett o.l. med disse pengene. Litt sto også igjen til hybel/utdanning.

Folk må få bruke pengene til det de vil. Sydentur, sperret konto, utdanning, nedbetaling av lån.. what ever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den barnetrygden vi mottar går rett inn i husholdningen.

Hadde jeg hatt råd til å spare pengene hadde jeg kanskje gjort det, eller brukt dem på noe spesielt.

Hva folk velger å bruke pengene til, det er helt og holdent deres egen sak. Så lenge ungene ikke går omkring halvnakne og sultne... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Takk for innspill. Jeg er enig i at folk må få disponere pengene som de vil, og det er et godt poeng at ferie er en opplevelse som gir barna mer enn penger. Jeg tror det som er vanskeligst å svelge er at mor er glad for at hun slipper å spare til barnas utdanning, samt at de har såpass romslig økonomi at det hadde vært småpenger for dem å spare noen hundrelapper i måneden.

Jeg kommer i alle fall til å prøve å spare litt for mine barn. Det er vel og bra med studielån, men hvis jeg kan hjelpe dem til å ta opp så lite som mulig så vil jeg helst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette spørsmålet evhenger av økonomien: Om dere ikke har råd til å dra på sydentur uten barnetrygdpengene, synes jeg det er greit, for positive opplevelser i barndommen er viktig for livet senere! Men selv tror jeg ikke jeg ville brukt mer av trygden enn det det kostet for barna å dra på ferien. Jeg synes det blir feil om foreldrene drar på ferietur med disse pengene. Selvsagt er det det samme "hvilke" penger man bruker, men jeg teknker mer på tilsvarende sum...

Men om du bruker av barnetrygden til å dra på ferie nå, kan du jo sette av til studier senere! :-) Synes i all hovedsak at dette er opp til deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en familie har såpass romslig økonomi at de kan spare til årlige sydenturer, så er vel sjansen også tilstede at de vil ha økonomi til å hjelpe barna sine senere dersom de skulle ha behov for det.

Jeg har aldri fått noe som helst av mine foreldre. Det jeg ville ha måtte jeg klare å skaffe selv. Men det har da blitt menneske av meg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor og far har spart barnetrygden til meg og mine søsken i alle år de! Og ikke hadde de god råd heller, absolutt ikke!!! Noen ganger hendte det at de måtte bruke av den, men da var det når vi trengte nye klær o.l. I dag er jeg veldig glad for dette, for det betyr at jeg kommer veeeldig langt uten studielån!!! Eller så kommer jeg langt på bolig markedet fordi jeg allerede har endel egenkapital!!! Helt supert spør du meg, og det samme skal jeg gjøre for mine barn! Ferier har vi alltid vært på også, uten at disse pengene har gått til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa brukte barnetrygd på ferier og slikt.

De har god råd, men har likevel sagt at de brukte sååå mye mer på meg enn de trygdepengene likevel. Jeg har fått alt jeg trenger av hjelp hjemmefra, blant annet bryllupsfest, og mer til, selv om det ikke var noe fond å ta av til studier og leilighet.

Dessuten elsket jeg de feriene og er kjempeglad for at vi fikk tatt dem.

Ville aldri bebreide mamma og pappa for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge deler er ok...

Vi skal prøve å spare deler av barnetrygden til bryllup, hus og ferier. Samtidig vil vi prøve å spare litt penger hver mnd til jenten vår og de andre barna som måtte komme. Alt etter hvor god økonomi vi har...

Men du er neste generasjon må du huske og tenker dermed annerledes enn din mor... Mamma og pappa prøvde å spre min barnetrygd, men måtte bruke den etterhvert alikevel fordi barn koster penger og de hadde ikke den feteste bankboken - helt i orden for meg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er ingen regel om en skal spare noe av barnetrygden til barna.

Bare rikinger som ikke bryr seg om barnetrygden.

Hvor mange barn er det som har med seg en bankbok den dagen de flytter hjemmefra?

Jeg for min del ønset at barnetrygden kom først ved skolestart, men i større sum. Gud skal vite at et koster å ha 14/15/16 åringer i hus.

Selvfølgelig kan en spare til de er større, men få av oss gjør vel det.

Det går i det store sluket(som også er meningen)

Om det går til melk, brød eller sydentur, det tror jeg de fleste foreldre er i stand til å vurdere selv.

jeg kjenner ingen som har en bankbok den dagen de flytter for xeg selv, reiser på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo smak og behag. Jeg har ingen problemer med å bruke barnetrygden på reising. Barndommen er kort og jeg synes det er viktig å dele opplevelser med barna som gir gode minner senere. Ser bare hva jeg selv husker best fra barndommen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

det er jo fint hvist man kan spare litt av barnetrygden, men er enig i at det kan falle barna til gode når de skal begynne å gåvideregående.

det koster jo tross alt og ta opp lån selvom studielån er rimelig. og jeg synes ikke at tenåringer skal måtte ta opp studielån før det er absolutt nødvendig. jeg fikk stipend da jeg gikk på videregående, det gjøt broren min også, mamma er alene forsørger, og hun tok også utdanning mens jeg gikk på videregående, men om vi hadde hatt bedre rå, tror jeg ikke hun hadde ment at vi skulle ta opp studielån hvis vi hadde kunne ha klart det uten. for hvis man skal studere etter videregående, og da kanskje må ta opp mer lån, blir det fort mye før man kan begynne og betale ned gjelda, og da skal man kanskje skaffe egen leielighet eller stifte familie.

synes kanskje foreldrene dine tenkeer litt egoistisk, men det er lite man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...