Gå til innhold

Hvordan rengjøre matsøppeldunken?

Nala

Anbefalte innlegg

Matsøppeldunken vår må rengjøres. Burde vel egentlig vært gjort for lenge siden, men men. Bedre sent enn aldri, vel? ;)

Jeg trenger i alle fall tips til hvordan jeg gjør det mest effektivt. Høytrykksspyler? Vannslange? Rengjøringsmiddel?

Som dere skjønner, jeg blir takknemlig for alle tips og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste og mest effektive, det er vel grønnsåpe og skrubb. Men høytrykkspyler er heller ikke å forakte til slikt bruk. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! spyl først med slange (tut til bilvask el. Tror høytrykkspyler er for tøff) Etterpå lar du den stå med litt halvsterk klorin blanding i bunnen en stund for å desinfisere. Til slutt spyler du igjen og tørker dunken opi før du tar den i bruk. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og mest effektive, det er vel grønnsåpe og skrubb.

Synes jeg ser Nala stå med hodet oppi søppeldunken og skrubbe. Tror jeg hadde svimt av av kompostlukta... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser Nala stå med hodet oppi søppeldunken og skrubbe. Tror jeg hadde svimt av av kompostlukta...  :ironi:

Yikes. Jeg gleder meg ikke akkurat , nei :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. Bruk sånn gammeldags dass kost og skrubbe med. hehe. det er tingen. Ja ja, er glad det ikke er min jobb. hehe

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har vaska ferdig og den er ren og fin passer du på å legge et eggebrett (sånn papp-sak som du får med 30 egg på i butikken) i bunnen. Jeg legger nedi et nytt hver gang dunken er tømt. Da setter ikke ting seg fast igjen, fukt trekker inn i eggekartongen og blir med neste gang dunken tømmes. Om det da er litt guffent nederst, er det bare å ha oppi en halv bøtte med klor/salmiakkvann før du legger i ny kartong. Skrubbing blir aldri mer nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttrykksspyler er tingen her i huset, men jeg tror jammen jeg skal prøve med eggekartong i bunnen etter neste vask jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, salmiakk og klor funker like bra til å rengjøre, men salmiakk er mer miljøvennlig fordi det brytes bedre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggekartong-trikset hørtes bra ut. Men vi spiser ikke 30 egg i løpet av to uker. Hmmm, må visst begynne å lage mer eggerøre, pannekaker og sånt noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er matsøppeldunken vår gullende ren. Det var en skitjobb, men nå er den i alle fall gjort :)

Brukte høytrykksspyler, kost og klorin. Funka utmerket. Og nå ligger det en eggekarton i bunnen av dunken. Satser på at det blir bra.

Takk for god tips, dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg rengjorde min igår med masse salmiakk, langkost og hageslange - den ble gullren. Fort gjort var det også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...