Gå til innhold

Vanlig at årlig service koster 5200 kr???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 29.9.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Har en leasingbil som skal på service snart, og fikk "tilbud" fra verksted på 5200 kr. Dette virker jo enormt dyrt synes jeg. Er det normal pris på årlig service?

Og, om de finner andre feil på bilen i løpet av servicen så risikerer jeg at det blir mye dyrere?

Føler at jeg regerett blir lurt i og med at denne leasingbilen fikk problemer med bakbremser som hang seg fast ,og endte opp med å måtte få bilen fraktet til verksted i sommer av NAF, og enorm faktura på 12 000 for bytte av bakbrems og kulelager.

Burde ikke leasingselskapet ta en del av den kostnaden? Jeg har kjørt forsiktig og ikke hatt uhell, så normal slitasje vil jeg ikke kalle det at jeg bare ca. 8 mnd etter begynt leasing må bytte kulelager og bakbremser. Hva kan jeg gjøre her?

Anonymkode: 600ef...c8d

Bytte hjullager og bremser (hva nå du mener med det) på en 8 mnd gammel bil må da gå på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Illuminatum skrev:

Bytte hjullager og bremser (hva nå du mener med det) på en 8 mnd gammel bil må da gå på garantien.

Merkelig hvordan trådstartere ikke følger opp tråder når de stiller spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nettopp 60 000 km service (bare standard service, ikke noe "ekstra"), og betalte 2574,- på et merkeverksted (Peugeot). Kommer nok veldig an på hva slags bil det er snakk om, og hvor stor service det er snakk om. 

Anonymkode: 23535...97c

Det var billig, hva har blitt gjort da?

Jeg skifter olje, oljefilter, kupe filter og luftfilter selv nå, disse delene koster 2000,-  hos Mekonomen.

Merkeverkstedet skal ha 1000,- mer for disse + for selve jobben selvsagt. 

Anonymkode: 1979e...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5.200,- kr for en service er faktisk ikke mye. Det høres ut som en "enkel" service. Skal man skifte oljer, filter, ta diagnoser og ta en full sjekk, så flyr tusenlappene. Dem opererer jo tross alt med en vanvittig timepris. Ikke uvanlig at servicer havner på rundt 5.- 10.000,-, og gjerne oppmot 15.000 - 18.000 når dem går i gang med mer avanserte ting som f.eks vannpumpe og registerreim. 

Anonymkode: 83004...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var billig, hva har blitt gjort da?

Jeg skifter olje, oljefilter, kupe filter og luftfilter selv nå, disse delene koster 2000,-  hos Mekonomen.

Merkeverkstedet skal ha 1000,- mer for disse + for selve jobben selvsagt. 

Anonymkode: 1979e...15b

2000,- var dyrt for dette. Anbefaler deg å bestille rett fra nettet selv, som selger bildeler. Ikke gjennom Mekonomen. 

Jeg skifter også filter selv. Tror jeg betalte 1400,- for olje, oljefilter, kupefilter, luftfiler og drivstoff-filter. Verkstedet skulle ha 3.750,- for dette hvis dem gjorde jobben. 

Anonymkode: 83004...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2000,- var dyrt for dette. Anbefaler deg å bestille rett fra nettet selv, som selger bildeler. Ikke gjennom Mekonomen. 

Jeg skifter også filter selv. Tror jeg betalte 1400,- for olje, oljefilter, kupefilter, luftfiler og drivstoff-filter. Verkstedet skulle ha 3.750,- for dette hvis dem gjorde jobben. 

Anonymkode: 83004...7e1

F.eks Eurodel. Der får du btw. nesten 10% trumfbonus på kjøpene dine. 

Anonymkode: 83004...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Har en leasingbil som skal på service snart, og fikk "tilbud" fra verksted på 5200 kr. Dette virker jo enormt dyrt synes jeg. Er det normal pris på årlig service?

Og, om de finner andre feil på bilen i løpet av servicen så risikerer jeg at det blir mye dyrere?

Føler at jeg regerett blir lurt i og med at denne leasingbilen fikk problemer med bakbremser som hang seg fast ,og endte opp med å måtte få bilen fraktet til verksted i sommer av NAF, og enorm faktura på 12 000 for bytte av bakbrems og kulelager.

Burde ikke leasingselskapet ta en del av den kostnaden? Jeg har kjørt forsiktig og ikke hatt uhell, så normal slitasje vil jeg ikke kalle det at jeg bare ca. 8 mnd etter begynt leasing må bytte kulelager og bakbremser. Hva kan jeg gjøre her?

Anonymkode: 600ef...c8d

Service må du ha,og 5200 er normalt. Når bakbremsene henger og du må bytte lager og bremser så er det slitedeler,det må du betale selv. Du måtte jo betalt det selv om det var din egen bil, og leasinselskapet skal ikke være med å betale for slitedeler. Finner de feil når du skal levere igjen må du betale, er dekkene slitt må du betale for nye, det samme gjelder om det er riper eller andre skader på bilen. Du har tydligvis ikke satt deg inn i hvordan leasing fungerer før du skrev kontrakt,samme feilen som altfor mange gjør. Alltid når en inngår avtaler må en sette seg inn i hva avtalen egentlig innebærer, det er ikke uvanlig å få regninger på 15-30000 når folk tilbakeleverer leasingbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 13.47, Illuminatum skrev:

Bytte hjullager og bremser (hva nå du mener med det) på en 8 mnd gammel bil må da gå på garantien.

Nei,slitedeler går ikke på garantien. Det spiller ingen rolle om bilen bare er 8 mnd., hjullager og bremser blir slitt utifra ant.kilometer,ikke ant.måneder du kjører. Er du kvinne??? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 9.20, Perseus skrev:

5200 er absolutt ikke dyrt for en service.

Du sier du har leasingbil som fikk problemer med bakbremser. Har den ikke nybilgaranti? Eller har du leaset en gammel bil? Virker jo slik dersom du må bytte kulelager og bakbremser etter 8 mnd.

Nybilgaranti gjelder ikke på slitedeler,såklart. Vet ikke folk som har bil hva som blir dekket av nybilgaranti?? slitedeler blir aldri dekket av no garanti.

Anonymkode: a5936...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ludden skrev:

Nei,slitedeler går ikke på garantien. Det spiller ingen rolle om bilen bare er 8 mnd., hjullager og bremser blir slitt utifra ant.kilometer,ikke ant.måneder du kjører. Er du kvinne??? 🙂

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nybilgaranti gjelder ikke på slitedeler,såklart. Vet ikke folk som har bil hva som blir dekket av nybilgaranti?? slitedeler blir aldri dekket av no garanti.

Anonymkode: a5936...033

Med mindre man har kjørt 30-50.000 km på 8 mnd så er dette åpenbart noe som skal gå på garanti.

Og kjører man 30-50.000 km på 8 mnd, så har man ikke leasingbil.

Og personangrepene kan du legge fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Perseus skrev:

 

Med mindre man har kjørt 30-50.000 km på 8 mnd så er dette åpenbart noe som skal gå på garanti.

Og kjører man 30-50.000 km på 8 mnd, så har man ikke leasingbil.

Og personangrepene kan du legge fra deg.

Slitedeler har du IKKE krav på dekt av garanti. Påstår du det så bør du lese vilkårene en gang til.Om du mener det skal dekkes av garanti må du bevise at grunnen er fabrikkfeil på skivene. Hvis f.eks bremsekaliper ryker, da dekkes den av garanti da dette ikke er en slitedel. Så å innbille seg at en kan få nye klosser på garantien,da tror du på julenissen. (Det med julenissen kan du anses som personangrep) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Volvo fra 2016 har det så langt kostet meg 6 000 på hver ordinære service. På merkeverksted riktig nok, så synes ikke 5 200 var særlig urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo helst sånt man skal spørre om ved kjøp eller inngåelse av leasing.

Med nyere biler som ikke har kjørt for langt dekkes mange feil av garantien. Og stor variasjon på priser. Enkelte merkeverksteder har billigere og enklere servicer for eldre biler, for det er jo meningsløst å betale 6000 for full service hvis bilen er verdt bare 20000 feks. Mange elbiler har også enklere og billigere servicer. Er jo færre ting som kan gå i stykker med elbiler. Be også om en liste over hva de forskjellige servicene innebærer, hva de sjekker og tester. Prøv å be om å få kuttet i ting du mener er unødvendig. Feks luftfilter hvis du bare pleier å lufte med vinduene. Oljeskift, sjekk av bremser og dekk er viktigst. Om det er på tide å bytte dekk kan du finne ut selv (google). Og hvis de foreslår dyre "nødvendige" eller nødvendige reparasjoner, så si du vil forhøre deg om priser et annet sted. Aldri aksepter at de gjør noe uten avtalt pris på forhånd. Og ikke la deg lure, dra til et annet verksted enn de leasingselskapet anbefaler. Vet ikke om verkstedet og leasingselskapet er «in cahoots» med hverandre. På min første bil betalte jeg 250,- for bytte av bilnøkkelbatteri og 400,- for bytte av en nærlyspære. Det var før jeg oppdaget at disse var det lett å bytte selv og at batteriet egentlig bare koster 49 på claes ohlson mens pæren bare koster 85 på biltema. Når de lurer meg så grovt på ting jeg oppdaget så gjør de det sikkert på andre ting også som jeg ikke så lett kan finne ut selv. Mekonomen og Bilia er slike uavhengige verksteder. Bilia byttet vindusviskere gratis hvis jeg kjøpte de der. Det ville de ikke hos Toyota selv om viskerne kostet mer. Mekonomen i Sverige er enda billigere om du bor nær grensen og har mulighet.

 

Anonymkode: 55569...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ludden skrev:

Slitedeler har du IKKE krav på dekt av garanti. Påstår du det så bør du lese vilkårene en gang til.Om du mener det skal dekkes av garanti må du bevise at grunnen er fabrikkfeil på skivene. Hvis f.eks bremsekaliper ryker, da dekkes den av garanti da dette ikke er en slitedel. Så å innbille seg at en kan få nye klosser på garantien,da tror du på julenissen. (Det med julenissen kan du anses som personangrep) 🙂

Vi har en lov heter forbrukerkjøpsloven. Den sier at man har reklamasjonsrett. Slitedeler skal ikke være utslitt før det er kjørt titusener eller gått noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ludden skrev:

Nei,slitedeler går ikke på garantien. Det spiller ingen rolle om bilen bare er 8 mnd., hjullager og bremser blir slitt utifra ant.kilometer,ikke ant.måneder du kjører. Er du kvinne??? 🙂

Det må være en produksjonsfeil når de holder bare 8 mnd. Ellers skulle nok TS hatt bilen på verksted flere ganger allerede om det var kjørt veldig mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke bor for langt unna grensa kan det kanskje være mye å spare på å ta service i Sverige. En kollega sparte i alle fall over 2000,- på en stor service på merkeverksted for VW for noen få år siden. :Nikke:

Anonymkode: a4105...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke bor for langt unna grensa kan det kanskje være mye å spare på å ta service i Sverige. En kollega sparte i alle fall over 2000,- på en stor service på merkeverksted for VW for noen få år siden. :Nikke:

Anonymkode: a4105...eff

Bare pass på å kaste kvitteringa før du kjører over grensa til Norge.

Og strengt tatt kan man ikke kjøre over til Sverige nå uten å havne i karantene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble opplyst om at skulle noe skje med slitedeler på bilen jeg kjøpte som enda var innenfor garanti, gikk IKKE det på garantien. Og det er rett og rimelig også, for en person kan kjøre flere år uten å skifte klosser/skiver, en annen kan kjøre veldig kort før det er utslitt. Akkurat det handler ikke stort om produksjonsfeil, mot et hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...