Gå til innhold

hvor tungt løfter du i markløft?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig å ta i markløft for kvinner? Jeg er en jente som har trent i ca 3 år. Jeg er 1.68cm og veier ca 60kg. I det siste halvannet året har jeg begynt å utfordre meg skikkelig på markløft sammen med et par venner.  Synes at dette er en utrolig bra øvelse. Tar skikkelig godt på hele baksiden av kroppen. Første barriere var å klare å ta 100kg. Har nå arbeidsvekt på 110-115kg, og da tar jeg 6-8 reps.

Anonymkode: d3b91...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å trene med ca. 100 kg. Er vel greit nok. Har da fokus på god teknikk og mange repetisjoner.. Kunne antagelig tatt en del mer, men tørr ikke  pga knærne. 

Anonymkode: 877fb...8c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere pers på 150kg da jeg var aktiv og drev mye med idrett, under/etter videregående. Leste at studier angir 110kg som et mål de fleste kvinner kan klare etter et år med seriøs styrketrening.

Endret av Lesehøne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt å trene styrke og løfter foreløpig 60 kg 5 reps, 4 sett. 

Anonymkode: 81419...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp begynt å trene styrke og løfter foreløpig 60 kg 5 reps, 4 sett. 

Det er en veldig bra startvekt. Det er viktig å trene inn riktig teknikk før du begynner å øke, mye av hemmeligheten ligger der. Du kommer nok til å øke ganske fort. Kjæresten min begynte f.eks. å trene etter sommerferien med 40-50kg, og allerede nå tar hun 80-90kg.

Endret av Martin1985
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun trent styrke i 3 mnd, men har jobbet meg opp til 90 kg nå, dog kun 1 rep. Tenker å teste max 1 gang pr mnd.

Målet er å klare 100 før jul

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Møretausa skrev:

Jeg har kun trent styrke i 3 mnd, men har jobbet meg opp til 90 kg nå, dog kun 1 rep. Tenker å teste max 1 gang pr mnd.

Målet er å klare 100 før jul

100kg før jul tror jeg ikke blir noe problem for deg, du kan nok sikte høyere enn det 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2020 den 9.16, AnonymBruker skrev:

100kg før jul tror jeg ikke blir noe problem for deg, du kan nok sikte høyere enn det 🙂

Så hyggelig å høre🙂 Tenkte det kan være lurt å skynde seg litt kontrollert, men jeg har trua på at jeg skal klare det☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Møretausa skrev:

Så hyggelig å høre🙂 Tenkte det kan være lurt å skynde seg litt kontrollert, men jeg har trua på at jeg skal klare det☺️

Ja, aldri god ide å ha hastverk når man trener. Gjør det trygt og gradvis. Men når du klarer 90kg allerede etter 3mnd da har du hatt flott fremgang allerede, raskere enn jeg hadde.  Tar 120 kg nå :-D

.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, aldri god ide å ha hastverk når man trener. Gjør det trygt og gradvis. Men når du klarer 90kg allerede etter 3mnd da har du hatt flott fremgang allerede, raskere enn jeg hadde.  Tar 120 kg nå 😄

.

120kg er imponerende! Kan jeg spørre om hvor lenge du har trent for å komme dit? Og hvor ofte prøver du å maxe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Møretausa skrev:

120kg er imponerende! Kan jeg spørre om hvor lenge du har trent for å komme dit? Og hvor ofte prøver du å maxe?

Jeg har trent litt av/ på over noen år, men mer seriøst det siste året (med pause under Corona). Med seriøst, mener jeg at jeg har forsøkt å løfte tungt og presse meg selv til å øke gradvis. Jeg har trent 3-4 ganger i uken. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor mye sterkere jeg har blitt på denne tiden jfr de årene jeg har trent før. Jeg forsøker ikke å makse så veldig ofte, gjør det mest hvis jeg føler jeg har en god dag og har lyst til å sjekke :-D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2020 den 21.56, Martin1985 skrev:

Det er en veldig bra startvekt. Det er viktig å trene inn riktig teknikk før du begynner å øke, mye av hemmeligheten ligger der. Du kommer nok til å øke ganske fort. Kjæresten min begynte f.eks. å trene etter sommerferien med 40-50kg, og allerede nå tar hun 80-90kg.

Kult, tusen takk for motiverende kommentar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...