AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #1 Skrevet 27. september 2020 Jeg har nylig vært gjennom en samlivsbrudd og valpen vi fikk samme ble hos meg fordi jeg har blitt skikkelig glad i henne. Hun fyller snart 9 måneder og er en veldig aktiv liten tøtte. Hun kan ikke være alene ennå og jeg har brukt 8 uker på å trene henne og ser ingen fremgang. Er så sliten med å balansere mellom jobb, henne og meg selv. Føler at jeg er en dårlig eier fordi jeg ikke har mye energi ellers til å leke med henne. Vi går turer og hun får mental stimuli, men jeg føler at min energi synker for hver dag som går og blir enda mer lei meg fordi jeg ikke får til hjemmetrening:( Dagens sukk Anonymkode: 2e69b...662
Dillan Skrevet 27. september 2020 #2 Skrevet 27. september 2020 Så lenge hunden får tur og mentalt stimuli er det jo godt nok for en periode. Ikke rart du er sliten når du er i din situasjon. Kanskje dere trenger å lære å slappe av på sofaen, så du kommer deg litt igjen? Har du noen som kan avlaste deg litt innimellom? Det kan jo være til hjelp også. Og hvis dere finner en aktivitet som gir dere begge noe er jo det også gull. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #3 Skrevet 27. september 2020 Hold ut, det vil bli bedre med treningen du gjør ❤️ 9 mnd kan være en trassig alder på hund, ikke helt valp, ikke helt voksen. i mitt tilfelle har jeg en veldig gammel hund som ikke orker gå så mye lenge. Men hun trenger fortsatt stimuli. Tenkte kanskje det kan hjelpe for deg med litt verktøy i bruke i hverdagen? Jeg kjøpte en brett hvor jeg gjemmer godbiter på (fikk hos dyrebutikken) og med den kan hun holde på i et kvarter alene. Pleier også på tur å hive masse smågodbiter i gresset eller i lyngen i skogen, da kan hun holde på en halvtime å bare snuse og lete. Det er måter å aktivisere hunden, hvor du nødvendigvis ikke trenger være så aktiv selv. Sier ikke dette erstatter tur, men det kan hjelpe! En mer aktivert hund som får stimuli kan også reagere bedre på trening. hold motet oppe ❤️ har en venninne med en hund som er 1 år nå, fullvokst i kroppen, men oppfører seg som en valp! 😅 etter 2 år vil hunden som oftest bli mye roligere også, siden den er mer voksen. å trene hunden er noe man ofte må gjøre hele hundelivet, men det kommer bare til å bli bedre og bedre med tiden! Jeg har trua på deg! Anonymkode: 20ebb...934 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #4 Skrevet 27. september 2020 Jeg har brukt mange måneder på hjemme alene-trening med hunden, vært hos hundetrener og vært hos dyrlege for å forsøke å få beroligende. Ingenting hjalp og dyrlegen ville ikke gi beroligende siden hunden ikke har fylt et år enda. Så vi måtte ty til stort bur slik at jeg vet at hunden er trygg, og så har vi bare vært nødt til å gå på jobb. Første dagene var fæle, hunden bjeffa og hylte, men nå kan hunden fint være alene hjemme i buret fra kl 7-13 bare med å sove, uten et eneste pip, og så kan den bjeffe litt av og til etter det, men ikke i nærheten av samme intensiteten som før. Å måtte ty til bur etter å ha prøvd alt annet er ikke noe nederlag, og det gjør deg ikke til en dårligere eier. Bare prøv å slite hunden litt ut før du eventuelt legger den i bur, ved en god tur, lek og gjerne hjernetrim. Anonymkode: 5fbea...278 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #5 Skrevet 28. september 2020 Takk dere😊 og takk for tips og råd. Vanskelig å finne et avlastningshjem siden hun ikke kan være hjemme alene enda🙁 Jeg har tenkt å faktisk bare gå ut 1t. også komme tilbake, men er superredd for at hun skal utvikle seperasjonsangst og da blir det bare verre. Anonymkode: 2e69b...662
Tabris Skrevet 28. september 2020 #6 Skrevet 28. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tenkt å faktisk bare gå ut 1t. også komme tilbake, men er superredd for at hun skal utvikle seperasjonsangst og da blir det bare verre. Anonymkode: 2e69b...662 Jeg er enig med det du tenker her og ville ikke gått frem så fort. Men forstår godt at dette tærer på og er slitsomt. For å redusere sjansen for at hun får separasjonsangst så ville jeg gått frem med musesteg. Dvs gå ut ytterdøren, lukk den og så gå inn igjen med en gang. Fortsett med dagen som om du ikke hadde gjort noe spesielt. Gjenta dette gjerne 10-15 ganger om dagen, til hun ikke lenger bryr seg om at du går ut døren. Da gjør du det samme, bare du er borte i 1-2 sekunder. Gjenta 10-15 ganger om dagen osv. Gå frem så gradvis at hun ikke reagerer - lager hun lyd eller begynne å stresse seg opp så har du gått frem for fort. Jeg synes det er synd at veterinæren ikke vil skrive ut beroligende, har du en annen veterinær du kan gå til? Det er viktig at hun i perioden hvor du trener ikke er alene hjemme. Når du må gå ut, ta henne enten med i bilen eller få noen til å passe henne. 6
Palma Skrevet 28. september 2020 #7 Skrevet 28. september 2020 Alle hunder er forskjellige. Når vår var liten så prøvde jeg gå ut og inn flere ganger slik at han skulle skjønne at jeg kom tilbake. Han ble bare skikkelig forvirra, tilslutt gikk jeg ut i 15 min. Var bare utenfor, lastet ned en app som het petcam på min telefon og på en ubrukt gammel telefon så jeg kunne se på hva han gjorde mens jeg var ute. Det fungerte mye bedre på min hund. Gikk fort opp i1 time og nå er han 6 timer alene og han er 16 mnd.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #8 Skrevet 28. september 2020 Jeg har fulgt etter boken, og startet med å gå ut og inn i 1 uke også gravid øke det. Hun har klart å være hjemme alene i nesten 1t., men så plutselig vil hun ikke det lenger og starter å ule og pipe etter bare 1 min. hun stresser fordi hun sitter ikke stille og hun peser masse. Jeg er helt utslitt og føler at jeg er en skikkelig dårlig eier:( Jeg har beroligende til henne, men visste ikke at jeg kan gi det til henne når vi har alenetrening Anonymkode: 2e69b...662
Carrot Skrevet 28. september 2020 #9 Skrevet 28. september 2020 Innimellom sender vi bikkja i "hundebarenhagen" og den elsker være der, hunden er sliten både mentalt og fysisk etter en dag der og du kan se at den elsker være der - fint for oss og fint for hunden - har du et slikt tilbud nær deg?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #10 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, Carrot skrev: Innimellom sender vi bikkja i "hundebarenhagen" og den elsker være der, hunden er sliten både mentalt og fysisk etter en dag der og du kan se at den elsker være der - fint for oss og fint for hunden - har du et slikt tilbud nær deg? Nei, dessverre:( Anonymkode: 2e69b...662
Carrot Skrevet 28. september 2020 #11 Skrevet 28. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dessverre:( Anonymkode: 2e69b...662 Er du med i en hundeklubb lokalt, har du deltatt på kurs, kjenner du andre med hund osv.? Sjekk Facebook for eksempel og se om det er noen i ditt nærområde som du ikke kjenner til
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #12 Skrevet 28. september 2020 5 minutter siden, Carrot skrev: Er du med i en hundeklubb lokalt, har du deltatt på kurs, kjenner du andre med hund osv.? Sjekk Facebook for eksempel og se om det er noen i ditt nærområde som du ikke kjenner til Vi har vært på grunnkurs og jeg sosialiserer han med andre hunder 3 ganger i uken Anonymkode: 2e69b...662
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #13 Skrevet 28. september 2020 Først, og dette er noe jeg oppriktig lurer på fordi jeg ser at det er så mange andre som havner i samme situasjon (bl.a. noen vi går på grunnkurs med nå). Så vil bare si at selv om jeg ser at dette spørsmålet kan virke krast så er det avsolutt ikke sånn ment, jeg er sikker på at du/dere er super glade i valpen og har gjort så godt dere kan med den fra dag 1. Men det jeg likevel lurer på er: Jeg forstår det som at hunden din er 9 mnd gammel og ikke kan være alene i det hele tatt. Basert på hvordan du skriver så forstår jeg det som at dette er noe du først har begynt å øve på de siste 8 ukene. Hvorfor har du (tidligere dere) ikke startet tidligere? Jeg synes forresten ikke det virker som du er en dårlig hundeeier. Det virker som du gården masse turer, hjernetrim og annen oppmerksomhet, så valpen din har det nok kjempe fint. Dette er først og fremst viktig at du får fikset for egen del, slik at du kan komme deg ut av huset uten henne og få mer overskudd til å bruke på valpen. Det virker som du har gjort deg noen gode tanker om dette, og du får veldig gode tips ovenfor her om hvordan du kan gå frem. Så om du biter tennene sammen er jeg sikker på at dette løser seg etterhvert. Det er slitsomt å oppdra en valp (vår nåværende hund er 5 mnd), men det er veldig verdt det. ❤️ Anonymkode: 1001d...10c
Tabris Skrevet 28. september 2020 #14 Skrevet 28. september 2020 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fulgt etter boken, og startet med å gå ut og inn i 1 uke også gravid øke det. Hun har klart å være hjemme alene i nesten 1t., men så plutselig vil hun ikke det lenger og starter å ule og pipe etter bare 1 min. hun stresser fordi hun sitter ikke stille og hun peser masse. Jeg er helt utslitt og føler at jeg er en skikkelig dårlig eier:( Jeg har beroligende til henne, men visste ikke at jeg kan gi det til henne når vi har alenetrening Anonymkode: 2e69b...662 Det kan være at hun har hørt en lyd som har skremt henne. Det skjer av og til når hunder har klart fint å være hjemme alene en stund og plutselig ikke klarer det lenger. Men det blir bare spekulering, vi vet jo ikke. Du sier du nettopp har hatt et samlivsbrudd, har du flyttet? Mange må begynne litt på ny med hjemme alene-treningen om de flytter. Hvis du har fått beroligende for noe annet, så ville jeg ikke bare gitt det til henne nå. Dette må gjøres i samråd med dyrlege fordi det finnes mange ulike typer beroligende og man må finne det som passer den hunden og den situasjonen, samt den dosen som blir riktig.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #15 Skrevet 28. september 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først, og dette er noe jeg oppriktig lurer på fordi jeg ser at det er så mange andre som havner i samme situasjon (bl.a. noen vi går på grunnkurs med nå). Så vil bare si at selv om jeg ser at dette spørsmålet kan virke krast så er det avsolutt ikke sånn ment, jeg er sikker på at du/dere er super glade i valpen og har gjort så godt dere kan med den fra dag 1. Men det jeg likevel lurer på er: Jeg forstår det som at hunden din er 9 mnd gammel og ikke kan være alene i det hele tatt. Basert på hvordan du skriver så forstår jeg det som at dette er noe du først har begynt å øve på de siste 8 ukene. Hvorfor har du (tidligere dere) ikke startet tidligere? Jeg synes forresten ikke det virker som du er en dårlig hundeeier. Det virker som du gården masse turer, hjernetrim og annen oppmerksomhet, så valpen din har det nok kjempe fint. Dette er først og fremst viktig at du får fikset for egen del, slik at du kan komme deg ut av huset uten henne og få mer overskudd til å bruke på valpen. Det virker som du har gjort deg noen gode tanker om dette, og du får veldig gode tips ovenfor her om hvordan du kan gå frem. Så om du biter tennene sammen er jeg sikker på at dette løser seg etterhvert. Det er slitsomt å oppdra en valp (vår nåværende hund er 5 mnd), men det er veldig verdt det. ❤️ Anonymkode: 1001d...10c Det er bare å være ærlig, setter pris på det!:) Jeg startet med alenetrening for 8 uker siden fordi jeg fikk henne for 10 uker siden. Ville at hun skal bli kjent med huset og bli trygg i hennes nye hjem. Jeg har ikke flyttet. Takk for fine ord!:) Anonymkode: 2e69b...662 1
Arx Skrevet 28. september 2020 #16 Skrevet 28. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har vært på grunnkurs og jeg sosialiserer han med andre hunder 3 ganger i uken Anonymkode: 2e69b...662 Hvordan sosialiserer du hunden med andre? Min erfaring er at eks hundeparker kan føre til mere stress enn hva de gjør godt.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #17 Skrevet 28. september 2020 Hjemme alenetrening kan være vanskelig, for hunder er jo så forskjellige. Min hund blir kjempestressa når jeg går ut og inn døra flere ganger i løpet av kort tid, eller drar fra henne 4-5 ganger i løpet av dagen (men maks 10 minutter hver gang). Jeg kan derimot dra fra henne i 7 timer sammenhengende ÈN gang i løpet av dagen, og det går kjempefint. Anonymkode: 7f5fb...56a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #18 Skrevet 28. september 2020 Hun sosialiseres i hundepark fordi hun elsker det, hun omgåes alle hunder og leker med dem. Blir skikkelig sliten etter hundepark. Jeg har rett og slett innsett at jeg må starte helt på nytt med alenetrening:( Anonymkode: 2e69b...662
Dropi Skrevet 28. september 2020 #19 Skrevet 28. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å være ærlig, setter pris på det!:) Jeg startet med alenetrening for 8 uker siden fordi jeg fikk henne for 10 uker siden. Ville at hun skal bli kjent med huset og bli trygg i hennes nye hjem. Jeg har ikke flyttet. Takk for fine ord!:) Anonymkode: 2e69b...662 Jeg skjønner litt mer! Hunden har egentlig nylig kommet til deg, du har ikke kjent den i syv måneder? Jeg overtok min hun da den var ni måneder, og jeg merket ganske fort at hun trengte lang tid på å bli trygg på både meg og leiligheten min. Jeg ga henne tre måneder før jeg begynte hjemme alene-trening. (Jeg hadde muligheten til det). Jeg tok også pauser underveis i treningen. Hun kan nå være alene hjemme i mange timer. Så mitt råd er å vente med alene-trening til hun har "landet" mer hos deg. Du kan høre på facebooksidene "Matmor trenger en hjelpende hånd" og "Hundepass for hverandre". Der er det privatpersoner som tilbyr hundepass, og man kan også søke etter pass til hunden sin. Det er verdt et forsøk 😄 Så kan du gå på jobb mens hunden blir passet, også trene hjemme alene så gradvis som du trenger.
Arx Skrevet 28. september 2020 #20 Skrevet 28. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun sosialiseres i hundepark fordi hun elsker det, hun omgåes alle hunder og leker med dem. Blir skikkelig sliten etter hundepark. Jeg har rett og slett innsett at jeg må starte helt på nytt med alenetrening:( Anonymkode: 2e69b...662 Mitt råd vil være å droppe hundeparkene for en periode og se om det demper stresset hennes. Gi henne mere mental stimuli som eks søke etter godbiter eller en leke. Hundeparker er etter min mening ing en uting, da mange eiere ikke klarer å lese hundene sin - så det blir stressa, slitne hunder og eiere som ikke ser at de må gi seg. For ikke å snakke om at du alltid risikerer en skade eller slagsmål som kan gjøre hunden redd senere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå