Gå til innhold

Middagsbesøk - hva servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Neste fredag skal et vennepar av meg og samboer komme på middag. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal lage og vil lage noe som er veldig godt, men ikke altfor vanskelig eller dyrt. Jeg er den eneste studenten av oss fire og samboer misliker å buke mye penger på mat. Er det noen som har tips til gode middager som kan serveres? :)

Anonymkode: 7a5a2...d37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med god pizza? Med grønt, hjemmelaget rømmedressing og/eller pesto til? Det er i alle fall noe som ikke behøver bli alt for dyrt, og som er godt til for eks vin dersom dere skal ha det!

Anonymkode: a3a8c...01f

Skrevet

Kjøp en pizzastein. Lag pizzasaus fra Trines matblogg (enkel og billig og kjempegod) mozarellaost, parmaskinke og ruccola. Knallgodt og enkelt. 

Anonymkode: 74b43...508

Skrevet

Liker dere litt gammeldags mat? Oksesmåsreik, f.eks. Kjøpes fra frysedisken. Legg på tining dagen før. Brun kjøttbitene på alle kanter. Salt og pepper. Kok ferdig i brunsaus en time eller to (blir bare bedre jo lenger tid de får putre). Det går helt fint med Toro-poser, bare ha nok til at det dekker kjøttet. Server med gode poteter, tyttebær og f.eks brokkoliblanding fra frysedisken. Enkelt, og ikke så veldig dyrt 🙂

Anonymkode: 77e00...693

Skrevet

Du kan jo lage noe mexikansk, taco, enchiladas, nachos med en god salat på siden

ellers er de fleste pastaretter enkle å lage

Skrevet

Naturell kyllinglår i form (eller kyllingfilet) (kjøp firstprice på kiwi hvis du vil ha lår?) med løk, poteter og sitron. Server med en salat eller andre grønnsaker ved siden av. 

Anonymkode: 066fe...c44

• Liker 2
Skrevet

Fårikål, enkelt og ikke så dyrt. Kål til 1,90 kiloen på Kiwi nå.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode forslag! Skal se litt nærmere på de :)

• Liker 1
Skrevet

Chilli con carne, server med ris og nachochips😊

Anonymkode: f7f48...7d6

Skrevet

Syns det blir litt rart å servere pizza når man ber et vennepar på middag. Såå kjedelig selv om det er godt! 

Fårikål er det beste forslaget her. Det er høst, så ville satset på en høstmeny. Viltgryte trenger ikke å koste all verden. Det kommer mye an på kjøtt og hva du har oppi. Men det er fin høstmat uansett 

Eller om du finner en rett med sopp eller soppstuing og tyttebær. Selv om du er student, så kan du være mer original enn de i tråden her foreslår. 

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, SoWhat? skrev:

Syns det blir litt rart å servere pizza når man ber et vennepar på middag. Såå kjedelig selv om det er godt! 

Fårikål er det beste forslaget her. Det er høst, så ville satset på en høstmeny. Viltgryte trenger ikke å koste all verden. Det kommer mye an på kjøtt og hva du har oppi. Men det er fin høstmat uansett 

Eller om du finner en rett med sopp eller soppstuing og tyttebær. Selv om du er student, så kan du være mer original enn de i tråden her foreslår. 

Har tenkt tanken på viltgryte, men litt usikker på hva slags kjøtt jeg kan bruke? 

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan bruke reinsdyrsskav til viltgryte - finnes i frysedisken. Det kan bli skikkelig godt. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt tanken på viltgryte, men litt usikker på hva slags kjøtt jeg kan bruke? 

Reinsdyrskav som Blondie skriver. Viltgryte er veldig godt. Og mer "ordentlig" middag enn pizza. 

Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Reinsdyrskav som Blondie skriver. Viltgryte er veldig godt. Og mer "ordentlig" middag enn pizza. 

Hm okei. Ser på kolonial nå at det koster 158kr for 400 gram.. Fins det annet kjøtt å anbefale? :)

Skrevet

Lag noe du selv syns er godt.

Og til dere som disser pizza; kanskje dere ikke er så flinke til å lage pizza?

Anonymkode: cd775...694

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Neste fredag skal et vennepar av meg og samboer komme på middag. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal lage og vil lage noe som er veldig godt, men ikke altfor vanskelig eller dyrt. Jeg er den eneste studenten av oss fire og samboer misliker å buke mye penger på mat. Er det noen som har tips til gode middager som kan serveres? :)

okei.. KORONA. Ikke oppholde seg mer enn 15min inne i samme rom og med god utlufting. Smartere å spise ute i så fall og huske avstand minimum 1meter, helst to. Hva med fårikål? Fårikålens dag er jo i slutten på september. Enkelt og snadder.

Anonymkode: f6bfb...25c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm okei. Ser på kolonial nå at det koster 158kr for 400 gram.. Fins det annet kjøtt å anbefale? :)

Såpass. Jeg brukte hjort, men tror ikke at det er billigere. Jeg vet ikke helt, men du kan alltids bruke annet kjøtt. Jeg vet ei som serverte med kalkunkjøtt, og det var godt det! 

Kanskje andre har andre forslag her

Skrevet

Røkt svinekam

Anonymkode: 42c15...ecb

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lag noe du selv syns er godt.

Og til dere som disser pizza; kanskje dere ikke er så flinke til å lage pizza?

Anonymkode: cd775...694

Tror det bare er meg her som er kritisk til pizza. Tror ikke mange ville foreslått det om Ts ikke var student. Men å invitere på middag er litt å gå fra ungsomsparty til voksenverden. Da syns jeg pizza blir for rart. Fårikål er godt og fin høstmat. Og viltgryte. Litt mer høytidelig enn pizza, og det skal jo en middagsinvitasjon være syns jeg.

Og jo, jeg kan lage pizza....

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, SoWhat? skrev:

Fårikål er det minst originale og mest åpenbare forslaget til sesongriktig og billig meny, og det er allerede foreslått i tråden før du gjorde det.

TS: Jeg vil foreslå osso buco, men med lammelårskiver i stedet for kalveskanker. Du kan til og med bruke fårikålkjøtt (som er billigere) med godt resultat.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/osso-bucco/

Safranrisotto er best til, men ikke akkurat billig, du kan også servere potetmos, polenta eller risotto farget gul med gurkemeie.

Anonymkode: 6d455...978

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...