Gå til innhold

Hjelper trening på angst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isåfall hvorfor?Sliter en god del med angst og leser at i noen tilfeller hjelper der mer enn piller? 

Anonymkode: 93a6d...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt! Ikke alltid for å erstatte piller, men kanskje sammen med andre behandlingsformer. 

Du burde høre på podcasten Hjernesterk med treningslegen Ole Petter Hjelle. Der har de mange gode refleksjoner om trening og psykisk helse. Han mener at hjernen er den kroppsdelen som har størst utbytte av trening. 😊

Anonymkode: 4ae19...355

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv angst, og for meg er trening gull verdt! Spesielt om jeg kjenner på angsten før jeg begynner å trene - det hjelper utrolig på å bruke kroppen når tankene surrer som verst

Anonymkode: 8ccb3...994

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg har nettopp startet og føler litt forskjell så tenkte jeg dette må være psykisk at jeg tenker det,men nei da har dere rett❤️Jeg har sosial angst,men trosset denne ved å begynne på trening. Tok en beroligende første dagen,men droppet den andre og 3 gangen og følte meg helt fin.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke medisiner men er idag ufør, delvis p.g.a angst og depresjon. Prøver å trene tre dager i uken og jeg tar det som et mulig steg på veien tilbake forhåpentligvis til betalt arbeid. Det har en viss effekt både fysisk og psykisk etter min erfaring.

Anonymkode: 4a0f2...532

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100%. Det beste jeg har gjort for min psykiske helse er å begynne å trene regelmessig. Jeg begynte å trene (løping og styrke) for å bare komme litt i bedre form, og hadde overhodet ikke forventet at det skulle påvirke psyken så mye som det har gjort.

For to år siden slet jeg med angst, spesielt panikkangst. Lå ofte og skalv og dirret på kveldene, og klarte ikke å roe meg ned uansett hvor mye jeg fokuserte på pust og tanker. Prøvde kognitiv terapi som fungerte litt, men helt angstfri ble jeg først da jeg begynte å trene. Eller det vil si, etter at jeg hadde trent i et halvt år. I begynnelsen ble jeg bare sliten og litt uvel av treningen fordi kroppen var ikke vant med det, og jeg kunne få sterkere angst av å få høy puls. Men etter hvert når jeg ble sterkere og mer utholden så merket jeg at det lettet psykisk.

Trening roer det overaktive nervesystemet som gir angsten grunnlag.

Anonymkode: c59ff...c54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del opplevde jeg ikke noen forandring da jeg begynte å trene, heller ikke over tid. Jeg ble verre etter en tid, men det kan jeg ikke si for sikkert om skyldtes treningen eller andre ting, kanskje en kombinasjon. Men jeg har hørt at det hjelper for veldig mange så tror at det har noe for seg!

Nå har jeg begynt med aktivitet i hverdagen i stedet, uten noe press eller mål. Tar litt styrkeøvelser et par dager i uka og ellers går turer, helst hver dag, men setter ikke noe krav.

Endret av miztyia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt med angst og depresjon, og har prøvd ulike treningsformer. Trening på senter ga en mestringsfølelse, og det kjentes jo godt å bli sterkere, men jeg ble ikke kvitt angsten helt av bare det.

Har fått større utbytte av turer i naturen. Først begynte jeg å gå faste turer i en time eller to hver dag, og når kondisen ble bedre begynte jeg å jogge litt. Etter hvert så klarte å å jogge lenge over tid. Når været er dårlig så bruker jeg tredemølla på senteret, men jeg merker at det ikke gir samme effekt på psyken, så jeg har begynt å legge alle turene ute uansett vær. Jeg elsker å løpe langs skogsstier og se at naturen forandrer seg. Det er meditasjon i bevegelse, og har hjulpet meg enormt mye.

Anonymkode: 2ceb9...665

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen det varmer hjerte mitt ar det har hjulpet så mange. Jeg begynte egentlig å trene for å gå litt ned i vekt og komme i nedre form. Kom tilfeldigvis over en artikkel om angst og trening. Angsten min ble større av noe som skjedde i vinter. Jeg håper så mye at det vil hjelpe på min angst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentlig vis klarer man og bryte mønsteret og Trene.

Flyte fokuset over på noe annet.

Kommer man inn en rutine, der de er verdt og holde fast  og forsette  kan d hjelpe på

Dørstokkmila og komme igang kan være hard, men man må alle utfordre seg litt.

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å svømme er for meg rene terapien. Trening er en ting, men en helt Annen ting er følelsen av å være vektløs, omgitt av vann og følelsen av å flyte. Jeg har elsket å bade/svømme så lenge jeg kan huske.  Har jeg angst, er en times svømming som å restarte sytstemet

Anonymkode: 17dea...bfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...