Gå til innhold

Går man ikke ned av trening? Venninen mener det er null vits med trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endret livstil. Kuttet ut godteri i ukedagene og spiser sunnere. Jeg har begynt å trene. Så sier venninen min: men det er jo ikke av trening du går ned i vekt.  Det er av kosholdsendring. Det har jeg hørt mange si. Kosthold er kg, trening utgjør gram.Det virker til å være en sannhet hos folk. Trening er bare dråpen i havet. Hva skal man med det?

Så utrolig demotiverende. Alle timene jeg bruker på å trene styrke, kondisjon, alle kreftene jeg bruker på endre kroppen gjennom trening, men så er det ingen vits? 

Er det riktig det folk sier? Kan jeg like gjerne slutte å trene da? 

Anonymkode: d77d5...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er målet ditt å gå ned i vekt eller å redusere fettprosenten? Dersom du ønsker å gå ned i vekt vil cardio hjelpe deg, da det forbrenner mye der og da. Men styrketrening vil bygge muskler og gi deg høyere forbrenning på sikt. Med styrketrening vil du mest sannsynlig gå opp i vekt på sikt.

Så er det andre fordeler ved å trene som at du føler deg bedre, sover bedre, mer energi, osv. 

Anonymkode: 08153...44e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer på sett og vis at det er matinntaket som har mest å si på selve vektnedgangen.

Likevel er trening veldig viktig! Hvis ønsket er å få en sunnere kropp, så gir treningen deg det. Er ønsket å få en finere kropp så gir treningen deg det ☺️ I tillegg er det bra for den psykiske helsen. Dessuten kan fysisk aktivitet være med på å fjerne søtsuget 🙈

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien er det sånn.

I praksis så hjelper ofte trening med å holde motivasjonen oppe med kostholdet. Samtidig gjør det kroppen sterkere, som er veldig bra selv om det ikke har en kjempevirkning direkte på vektnedgang. Men det kommer jo an på hvor mye du trener. For å forbrenne en kilo fett må du forbrenne 7000 kalorier. Det er mye. 

Det er uansett veldig bra for kroppen din å trene. Du føler deg bedre, og du holder deg lettere frisk. Det er gull for hjertet. 

Anonymkode: c0988...912

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endret livstil. Kuttet ut godteri i ukedagene og spiser sunnere. Jeg har begynt å trene. Så sier venninen min: men det er jo ikke av trening du går ned i vekt.  Det er av kosholdsendring. Det har jeg hørt mange si. Kosthold er kg, trening utgjør gram.Det virker til å være en sannhet hos folk. Trening er bare dråpen i havet. Hva skal man med det?

Så utrolig demotiverende. Alle timene jeg bruker på å trene styrke, kondisjon, alle kreftene jeg bruker på endre kroppen gjennom trening, men så er det ingen vits? 

Er det riktig det folk sier? Kan jeg like gjerne slutte å trene da? 

Anonymkode: d77d5...902

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sååå mange gode grunner til å trene! Antall kilo på vekta er ikke en av dem. Men de kiloene kommer til å se mye bedre ut på en trent kropp enn på en utrent en. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er noen vits. Det hjelper å trene, det øker forbrenningen. Men det hadde ikke hjulpet om du BARE trente, da hadde det vært seigt å gå ned. Bare fortsett du! Det er jo også bra for helsa, og det strammer opp kroppen samtidig :)

Anonymkode: 45cbc...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift til vektnedgang er det på kort sikt maten du må fokusere på, ja. Klart trening hjelper, men en bolle på 400 kcal tar mye trening for å forbrenne.

På sikt vil jo trening opprettholde og styrke muskelmassen slik at du forbrenner mer (hvileforbrenning), og du blir sterkere og mer sprek og du orker mer. Så for helsa er trening veldig viktig!

Anonymkode: fb9cc...f6e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så er det trening som har gjort utslaget. Har hatt masse aktivitet i hele sommer/høst og har gått ned 7-8 kilo helt uten å gjøre noe med kostholdet.
Men da skal det sies at kostholdet mitt i utgangspunktet ikke var spesielt usunt, da. Om jeg hadde spist boller og brus hver dag ville ikke treningen hjulpet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening påvirker hvordan du føler deg. Det blir lettere å stå imot suget etter sjokolade på en tirsdag fordi du føler bedre. 

Anonymkode: 31a59...ef6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får uansett bedre kropp av å trene. Så lenge du ikke bruker trening som en unnskyldning for å stapp i deg er det bere positivt. Noe mange gjorde tidligere i mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 19d33...d1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det står over her så tilsvarer 1 kg. ca. 7000 kcal. En times joggetur eller intensiv kondisjonstrening er +/- 500 kcal, mens styrke er +/- 300 kcal (veldig individuelt!). Hvis du da jogger 3 ganger i uka, og alt annet er likt, går du kanskje ned 100-200 gram ekstra. Mange blir mer sultne av en sånn økt og spiser et ekstra mellommåltid. Bare en banan, som er veldig sundt, er jo 100 kcal. Mange andre alternativer har mer kcal. og dette er med på å gjøre underskuddet man får av treningen enda mindre.

Men trening er veldig bra for mye annet og forskning viser at de som har innarbeidet gode treningsvaner i løpet av vektnedgangen i større grad klarer å holde vekten nede. Og gram teller de også i det lange løp! 😎

Anonymkode: f6d9a...cb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ned av trening, og man blir strammere. Selvsagt hjelper det om man på en dag forbrenner noen hundre kalorier ekstra. 

Anonymkode: 4eb52...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av egen erfaring så har den treningen man driver med som mosjonist, sånn 1 time 3 ganger i uken, veldig lite å si på vekten. 

For meg er regnskapet noe sånn: Jeg løper 8 km og forbrenner rundt 400 kcal med min vekt. Dersom jeg ikke hadde trent, men gjort noe annet så hadde jeg likevel forbrent kalorier, si 150 kcal ved å bare eksistere. Så i realiteten så er jeg bare på ca 250 i minus. Etter økten så er jeg som regel mer sulten og mer bedagelig så jeg spiser mer, og vil bare sitte og chille på sofaen. Så den løpeturen har egentlig veldig lite å si vektmessig. 

Først da jeg trente til maraton og løp 60 km i uken så gikk jeg ned litt. Men nå når jeg er tilbake til hverdagsmosjonistnivå så må jeg legge mest innsats på kostholdet for å ikke gå opp i vekt.

Trening er superviktig for helsen! Men det er ikke noen slankekur.

Anonymkode: 46524...2ab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo se på trening som en arena for utvikling. Du bør sette deg noen mål og gjøre litt research på hvordan du kan oppnå de målene, sånn at det ikke bare blir brutalt slit for å gå ned i vekt. Kostholdet er selvfølgelig den avgjørende faktoren for vekt, men treningen gir deg jo andre effekter som kostholdsendring ikke gjør. Du skal heller ikke trene sånn at du tar deg helt ut gang etter gang. Det er uhensiktsmessig for resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg du skal høre på veninnen din, det høres ut som om hun vet en del om dette. Blant menn snakkes det ofte om visdommen i "bro-science", blant kvinner finnes sikkert det samme klarsynet.

Anonymkode: d8412...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-90 prosent kosthold for vektnedgang. Fysisk aktivitet kan også hjelpe ned i vekt, spesielt i begynnelsen og hvis man går fra null bevegelse til mye bevegelse. Men, alt i alt er det kostholdet det handler om! Fysisk aktivitet er dog et viktig bidrag til å holde vekten når man har nådd vektmålet. Og er kroppen stresset, du mangler søvn osv, er utholdenhetstrening med på å holde vekten oppe.... 

Anonymkode: a1483...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den optimale  kombinasjonen du går ned med.

Man anbefaler allefall mange og gjøre begger deler om de skal ned i vekt.

Du kan kutte calorier og spise mer ernæringsrikt ja, og gå ned i vekt.

Men kan også øke forbrenningen med trening, forbrenner du jo mer så kan du jo gå ned mer også.

Det er jo mange fine helsefordeler med og trene:) større overskudd og står bedre rustet i hverdagen

Mange sier allefall at kosthold 80% og trening 20%

Ingen kan bare spise seg til store muskler og superkropp uten treningen.

Man kan forbrenne mer om trener eller gjør det i kostholdet

mulig og  kutte calorier med begge deler, mindre calorier, eller mer forbrent = ned i vekt

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned 12 kg til nå uten å trene nevneverdig. Kun spist keto diett. Begynte å trente kardio nylig for å aksellerere prosessen ytterligere. 

Anonymkode: c01ec...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...