Gå til innhold

Hva kan feile meg egentlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, Blueberrymuffin skrev:

Jeg tror også at det enten skyldes stress, eller at du (underbevisst så klart) tenker deg syk.

Det er overraskende hvor fort man kan føle seg syk, dersom man bare begynner å kjenne på små ubehag, ubehag som ofte er helt normale. Over tid har man overbevist seg selv om at man må ha en underliggende sykdom.

En klok lege sa en gang, at dersom du ikke har få, veldig konkrete og tydelige symptomer, så er du mest sannsynlig friskt. Og dette stemmer stort sett.

Rekken med plager du beskriver er veldig lang, og symptomene er også veldig defuse. Hadde du hatt en underliggende sykdom ville du hatt færre og tydeligere symptomer som pekte i en retning.

De plagene du nevner, som hodepine/migrene, verking i kroppen, at du er sliten, osv. er helt vanlige symptomer som også friske mennesker kjenner på fra tid til annen. Jeg tror problemet enten sitter i at du bruker mye energi og tenker mye på plagene, og at det forsterker plagene. Eller at de er forårsaket av stress, lite søvn, kosthold, og andre naturlige årsaker. 

Jeg har kronisk migrene , jeg har svært få dager pr mnd uten hodepine. Mange kraftige migreneanfall. Mange dager med moderate smerter. Det kjenner jeg ingen som har, så syns det blir litt feil å si det. Selvfølgelig, friske folk har også hodepine av og til, men det er av og til og noe helt annet. Det var heller ikke migrenen jeg lurte på da den er diagnostisert og fulgt opp av nevrolog, men de andre symptomene, og valgte å nevne migrene for kanskje det kan ha sammenheng som ikke jeg vet. ☺️

Anonymkode: 2abed...a2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye av dette er ganske vanlig, man blir eldre rett og slett. Lurt å få tatt blodprøver/generell legesjekk. Mine råd er å redusere stresset i livet ditt. Full jobb, studier og familieliv er for mye for de fleste. I tillegg får du inn hele tre treningsøkter i uken. Du kan ikke ha mye fritid? Man trenger å slappe av, kjede seg litt og kunne kose seg med en bok. Andre råd er nok søvn og sunn mat. Er du normalvektig? Det er veldig viktig. Pluss fylle på med det du syns er gøy! Være sosial med venninner, gå tur i skogen alene med lydbok, gå på restaurant med mannen din?

Anonymkode: 4ec9f...daa

Jeg bør redusere stress ja. Jeg jobber mer enn full stilling, og holder på med innspurt av studie. Barn i barnehage. Jeg har ingen fritid..

jeg er er normalvektig, men kunne nok gått ned 5 kg. (1.65 og 60 kg)

jeg skal prøve å gå inn turer med lydbok og restaurant med mannen min☺️ Takk for tips

Skrevet (endret)

Ut i fra at du har et hektisk liv med full jobb, studier, familie, trening og i tillegg hus og hjem så vil jeg holde en knapp på at du har en stresslidelse, at kroppen er i "panikkmodus" og veldig aktivert. pga totalbelastningen.

Hodepine, muskelsmerter, at det er vondt når noen kommer borti deg, prikking, hjertebank høres veldig ut som meg da jeg "gikk på en smell" og møtte veggen. 

Du kan elske jobben, studiet, treningen og mann/barn, men det kan likevel bli for mye. 

Endret av MiniMjau
  • Liker 1
Skrevet

Fibromyalgi?

Anonymkode: 0cfef...b67

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi?

Anonymkode: 0cfef...b67

Jeg har tenkt på det siden det er to i familie som har (søster og tante) jeg trodde man måtte ha sterke smerter som flytter på seg? Det kan jeg ikke si at jeg har. Jeg har mer generell ømhet i muskulatur, og smerter i rygg, nakke, albuer. + de andre plagene som beskrevet. 

Skrevet

Jeg bør redusere stress ja. Jeg jobber mer enn full stilling, og holder på med innspurt av studie. Barn i barnehage. Jeg har ingen fritid..

jeg skal prøve å gå inn turer med lydbok og restaurant med mannen min☺️ Takk for tips

Så bra studiene snart er ferdig hvertfall:) Du skal hvertfall ikke begynne å styre med slanking midt oppi alt dette! Husk at du lever en gang og tiden går fort. Det er viktig å slappe av, ha pauser og pusle rundt med barna mens de ennå er små. Ta kroppens signaler på alvor:)

Anonymkode: 4ec9f...daa

Skrevet

Og så lurer du på hvorfor du har muskelsmerter, hodepine osv? 

Dette vil jo ikke bedre seg før du senker tempoet kraftig.

Anonymkode: c2fb8...f08

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det siden det er to i familie som har (søster og tante) jeg trodde man måtte ha sterke smerter som flytter på seg? Det kan jeg ikke si at jeg har. Jeg har mer generell ømhet i muskulatur, og smerter i rygg, nakke, albuer. + de andre plagene som beskrevet. 

Du bør aldri nøye deg med en fibromyalgidiagnose. Den settes når legene ikke aner hva mer de skal gjøre, og får folk til å gi opp å finne flere løsninger på plagene.  

Anonymkode: eb22c...ae0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så lurer du på hvorfor du har muskelsmerter, hodepine osv? 

Dette vil jo ikke bedre seg før du senker tempoet kraftig.

Jeg har hatt det i mange år. Det er kun i år jeg har jobbet så mye + studert...så det er nok ikke svaret på hvorfor jeg har det sånn. Klarte det ikke blir bedre av det, og heldigvis er det bare midlertidig frem til jul.  men plagene har vart mye lengre, i mange år. 

Skrevet

Jeg har dine symptomer og er utredet øst og vest. Vi lever et ganske likt liv også. Mine symptomer handler om stress. Når man er stressa og spenner seg; får man diffuse smerter i kroppen og prikkinger :) tenker du burde sjekkes for borreliose også! Kan være stress, men kan være somatisk også selvfølgelig :) 

Anonymkode: 51dea...e4c

Skrevet

Altså merker du at du svarer «det skal jeg gjøre» på alle råd du får? Kutt ut det, du gjør allerede for mye! Gjør ingenting, slapp av litt!

Anonymkode: a721d...e9a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt det i mange år. Det er kun i år jeg har jobbet så mye + studert...så det er nok ikke svaret på hvorfor jeg har det sånn. Klarte det ikke blir bedre av det, og heldigvis er det bare midlertidig frem til jul.  men plagene har vart mye lengre, i mange år. 

Så tidligere jobbet du ikke, hadde ikke barn osv?

Skrevet

Mange av symptomene du har kan komme fra stive muskler i ryggen. Disse kan i sin tur komme av diverse, feks feil sko, feil bæring av sekk/veske, feil arbeidsstilling mm. Ellers syns jeg også alle symptomene dine peker på stress. 
vil legge til at smerten under ribbeinene kan være muskler men det kan også være magesår eller lekkasje av magesafter, hvilket også kan være tegn på stress. Håper legen finner ut av ting. 
i mellomtiden anbefaler jeg en pause fra hverdagen og en skikkelig god massasje av rygg og skulderen. 

Anonymkode: 859ac...0f6

Skrevet

En annen ting, har du sjekket synet på det siste? Mange symptomer kan komme av dårlig syn eller øyehelse. 

Anonymkode: 859ac...0f6

Skrevet

Det kan sikkert være så mangt. Men jeg synes det kan ligne på alvorlig stress/utbrent, Hypotyreose eller ME🤷‍♀️

God bedring. 🍀

Anonymkode: b3102...ecc

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar🤍 Det høres logisk ut. Jeg var hos legen i dag. Tok blodprøver og hun skulle sjekke det meste. 
Jeg trener 2 ganger (en vanngym og en step) i uken+ en yogaøkt. Jeg burde nok gjort mer, kanskje spesielt økt hverdagsaktiviteten, men det begrenses av full jobb + studier, mye smerter og familieliv og det som føles som et evig hamsterhjul. Men jeg skal prøve å legge inn gå til jobb i kabalen, det hadde hjelpt mye tror jeg. 

Tusen takk for fint svar☺️ 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo kronisk opptatt av alt du skal bli bedre på. Tur, gå til jobben og slanking er ikke løsningen. Du skriver om at de fleste dager har du migrene og utredes for hofteprotese. På toppen jobber du over 100% og studere og har små barn. I sum blir det for mye, og når holdningen din et at du skal fylle på med enda mer??!!

Jeg tror du må lære deg å slappe av. Og det tror jeg blir en større utfordring for deg enn allverdens andre oppgaver. 

Bare tull å bruke opp legers tid på dette, det er du som sitter på nøkkelen. 

Anonymkode: e17a2...bf0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så tidligere jobbet du ikke, hadde ikke barn osv?

I 2019 jobbet jeg ca 40-50%. Barnet mitt er 2 år. Det er kun i år jeg har jobbet over 100% og tar årsstudium. Symptomene var mye likt. Utmattelsen startet da jeg gikk med store smerter i hoftene i mange år før operasjon. Dette er snart 7 år siden. Den har vedvart, og jeg er senere blitt diagnostisert med kronisk migrene. 

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er frustrert. Har så mange plager/symptom. 

-jeg har kronisk migrene og kronisk spenningshodepine. Prøvd mye forskjellig av medisin og forebyggende medisin, inkl. botox.

-Jeg har konstant verk/murring i øvre del av rygg, vondt i nakke, skuldre og albuer. Generelt øm i muskulatur i hele kroppen, men ikke verk, bare veldig øm. Om noen pirker borti meg er det smertefult veldig lenge etterpå. 

- jeg er voldsomt svimmel. Daglig, som jeg er i en karusell og alt rundt meg går rundt og golvet kommer mot meg.

- veldig dårlig kortidshukommelse og konsentrasjon.

- har prikking i hendene kanskje 4 ganger i uken. 

- krampelignende følelse under ribbein på ene siden, kommer når jeg bøyer meg. 

- plutselig voldsom hjerterytme, at hjerte løper løpsk for så å gå over. 

- veldig tappet for energi, føler meg aldri uthvilt, sliten hele tiden. 

føle meg så masete og sytete, men noe må det da vær? 😟 

noen som har hatt noe lignende? Hva var det som feilte deg? 

Jeg syns du bør gå til legen og få målt vitamininnholdet i blodet. Jeg hadde mye øresus og svimmelhet tidligere. Det viste seg at jeg hadde jernmangel. Etter en tid på jerntabletter, hadde jeg mye bedre energinivå.

Har du forsøkt å trene, for å få til en bedring i stivhet og muskelsymptomer?

Jeg ser nå dette svaret:

19 timer siden,  AnonymBruker skrev: 

Tusen takk for svar🤍 Det høres logisk ut. Jeg var hos legen i dag. Tok blodprøver og hun skulle sjekke det meste. 
Jeg trener 2 ganger (en vanngym og en step) i uken+ en yogaøkt. Jeg burde nok gjort mer, kanskje spesielt økt hverdagsaktiviteten, men det begrenses av full jobb + studier, mye smerter og familieliv og det som føles som et evig hamsterhjul. Men jeg skal prøve å legge inn gå til jobb i kabalen, det hadde hjelpt mye tror jeg. 

Tusen takk for fint svar☺️ 

Du peker selv på hamsterhjulet. Har du vurdert mulighetene for å ta yogaen ut av studioet og inn i hjemmet? Slik jeg ser det, hvis du har en sekvens som fungerer for deg, tenker jeg du kan ta yogaen som en del av en morgenrutine hjemme hos deg selv. Idealet er vel at man skal anlegge dreads og forsvinne fra hamsterhjulet. Da er det viktig at man føler at yogaen er en åndelig praksis, og ikke bare enda en oppgave som skal gjennomføres. Du trenger yoga, men yogaen trenger også en åndelig dimensjon, for at den skal fungere i deg:

Jeg anbefaler at du fortsetter det gode arbeidet, men tilfører litt analyse (det har du allerrede gjort. Du går til legen, og ber om å få tatt blodprøver: Lurt!), og litt mystikk, i form av meditasjon, undring eller god musikk som du trenger i livet ditt.

Endret av Olaug Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...