Gå til innhold

Hva kan feile meg egentlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er frustrert. Har så mange plager/symptom. 

-jeg har kronisk migrene og kronisk spenningshodepine. Prøvd mye forskjellig av medisin og forebyggende medisin, inkl. botox.

-Jeg har konstant verk/murring i øvre del av rygg, vondt i nakke, skuldre og albuer. Generelt øm i muskulatur i hele kroppen, men ikke verk, bare veldig øm. Om noen pirker borti meg er det smertefult veldig lenge etterpå. 

- jeg er voldsomt svimmel. Daglig, som jeg er i en karusell og alt rundt meg går rundt og golvet kommer mot meg.

- veldig dårlig kortidshukommelse og konsentrasjon.

- har prikking i hendene kanskje 4 ganger i uken. 

- krampelignende følelse under ribbein på ene siden, kommer når jeg bøyer meg. 

- plutselig voldsom hjerterytme, at hjerte løper løpsk for så å gå over. 

- veldig tappet for energi, føler meg aldri uthvilt, sliten hele tiden. 

føle meg så masete og sytete, men noe må det da vær? 😟 

noen som har hatt noe lignende? Hva var det som feilte deg? 

Anonymkode: 2abed...a2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler meg ikke deprimert eller nedstemt. 

Skrevet (endret)

Det høres ikke godt ut. Har du vært til lege og fått deg en god sjekk med blodprøver og det hele? 

Hjertebank behøver ikke bety noe, men det kan jo det. 

Ømhet i muskler er noe eller det kan være pga for lite aktivitet og at du går rundt og spenner deg. 

Prinking i hender kan være stive muskler som presser på nerver eller noe annet. 

Kramper under ribben er muskler. 

Ville sjekket om det er noe underliggende sykdom eller mangler. I mellomtiden forsøk avspenning og gode rutiner ifht søvn og kosthold og tilpasset trening. 

Med trening får du sove bedre og får mer energi. 

Mange selvfølgeligheter her. Håper du får hjelp. Ønsker deg god bedring og stå på vilje 

Endret av Sensi
  • Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Sensi skrev:

Det høres ikke godt ut. Har du vært til lege og fått deg en god sjekk med blodprøver og det hele? 

Hjertebank behøver ikke bety noe, men det kan jo det. 

Ømhet i muskler er noe eller det kan være pga for lite aktivitet og at du går rundt og spenner deg. 

Prinking i hender kan være stive muskler som presser på nerver eller noe annet. 

Kramper under ribben er muskler. 

Ville sjekket om det er noe underliggende sykdom eller mangler. I mellomtiden forsøk avspenning og gode rutiner ifht søvn og kosthold og tilpasset trening. 

Med trening får du sove bedre og får mer energi. 

Mange selvfølgeligheter her. Håper du får hjelp. Ønsker deg god bedring og stå på vilje 

Tusen takk for svar🤍 Det høres logisk ut. Jeg var hos legen i dag. Tok blodprøver og hun skulle sjekke det meste. 
Jeg trener 2 ganger (en vanngym og en step) i uken+ en yogaøkt. Jeg burde nok gjort mer, kanskje spesielt økt hverdagsaktiviteten, men det begrenses av full jobb + studier, mye smerter og familieliv og det som føles som et evig hamsterhjul. Men jeg skal prøve å legge inn gå til jobb i kabalen, det hadde hjelpt mye tror jeg. 

Tusen takk for fint svar☺️ 

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som stress. 

Anonymkode: a721d...e9a

• Liker 11
Skrevet

Har du hatt plage med bekken, hofter eller andre ledd også? 

Anonymkode: eb22c...ae0

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar🤍 Det høres logisk ut. Jeg var hos legen i dag. Tok blodprøver og hun skulle sjekke det meste. 
Jeg trener 2 ganger (en vanngym og en step) i uken+ en yogaøkt. Jeg burde nok gjort mer, kanskje spesielt økt hverdagsaktiviteten, men det begrenses av full jobb + studier, mye smerter og familieliv og det som føles som et evig hamsterhjul. Men jeg skal prøve å legge inn gå til jobb i kabalen, det hadde hjelpt mye tror jeg. 

Tusen takk for fint svar☺️ 

Det høres ut som hektiske dager. 
Ville byttet ut step med body pump. Vekttrening for å bli sterkere er veldig bra. Men det viktigste er at du gjør det du trives med slik at du fortsetter. 

Trene rygg og skuldre med strikk er veldig bra. Du sier du studerer. Kan være at kroppen er feilbelastet over tid. Kanskje fysioterapi ville vært noe for deg? Eller en skikkelig god PT. 

Skrevet

Mye av dette er ganske vanlig, man blir eldre rett og slett. Lurt å få tatt blodprøver/generell legesjekk. Mine råd er å redusere stresset i livet ditt. Full jobb, studier og familieliv er for mye for de fleste. I tillegg får du inn hele tre treningsøkter i uken. Du kan ikke ha mye fritid? Man trenger å slappe av, kjede seg litt og kunne kose seg med en bok. Andre råd er nok søvn og sunn mat. Er du normalvektig? Det er veldig viktig. Pluss fylle på med det du syns er gøy! Være sosial med venninner, gå tur i skogen alene med lydbok, gå på restaurant med mannen din?

Anonymkode: 4ec9f...daa

• Liker 3
Skrevet

Kan være at det er mangel av et eller annet.

Anonymkode: e5349...bfd

Skrevet

Hypokondrisk lidelse

Anonymkode: 43f43...763

• Liker 4
Skrevet

Ang. migrenen bør du sjekke om du kvalifiserer for å få Aimovig på blå resept. 

Anonymkode: 0932d...ae4

Skrevet

Høres ut som du kan ha stramme muskler i nakken. Da er SCM-musklene stramme, mens de dypeste musklene er svake. Sjekk ut denne filmen for en lett øvelse: 

Skrevet

Jernmangel. 

Anonymkode: f1441...e24

Skrevet

Veldig mye av det du beskriver er typisk stress, og det tenkte jeg før du beskrev hverdagen også. Har du mye ansvar på jobb og hjemme, eller bare veldig mye å gjøre?

Jeg var ifjor i en veldig krevende jobbsituasjon  (fersk lærer) og ble nesten sykmeldt fordi ting ble for mye, det ble litt bedre av par dager egenmelding, og mye bedre når jeg klarte å få mer avlastning på jobb og hjemme, og senke mine egne krav og kutte i mye aktiviteter. Tok såklart blodprøver også, alt var fint.

Mine symptomer var da

- svimmelhet, en dag svimte jeg nesten av

-konsentrasjonsvansker, glemte igjen ting og glemte hvem som hadde sagt hva 

-hodepine og nakkesmerter

- Muskelsmerter og ubehag i kroppen generelt (muskler strammes for mye når man er stressa)

-følelse av slitenhet og av uro

- gråteanfall, men de dukket opp en stund etter de andre symptomene mine 

Og det rare er - jeg elsket jobben, og følte meg ikke deprimert. Men jeg var uslitt, følte jeg ikke strakk til, og følte jeg trillet en kampestein i oppoverbakke hver dag. 

Anonymkode: 671d6...16d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror også at det enten skyldes stress, eller at du (underbevisst så klart) tenker deg syk.

Det er overraskende hvor fort man kan føle seg syk, dersom man bare begynner å kjenne på små ubehag, ubehag som ofte er helt normale. Over tid har man overbevist seg selv om at man må ha en underliggende sykdom.

En klok lege sa en gang, at dersom du ikke har få, veldig konkrete og tydelige symptomer, så er du mest sannsynlig friskt. Og dette stemmer stort sett.

Rekken med plager du beskriver er veldig lang, og symptomene er også veldig defuse. Hadde du hatt en underliggende sykdom ville du hatt færre og tydeligere symptomer som pekte i en retning.

De plagene du nevner, som hodepine/migrene, verking i kroppen, at du er sliten, osv. er helt vanlige symptomer som også friske mennesker kjenner på fra tid til annen. Jeg tror problemet enten sitter i at du bruker mye energi og tenker mye på plagene, og at det forsterker plagene. Eller at de er forårsaket av stress, lite søvn, kosthold, og andre naturlige årsaker. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Blueberrymuffin skrev:

Jeg tror også at det enten skyldes stress, eller at du (underbevisst så klart) tenker deg syk.

Det er overraskende hvor fort man kan føle seg syk, dersom man bare begynner å kjenne på små ubehag, ubehag som ofte er helt normale. Over tid har man overbevist seg selv om at man må ha en underliggende sykdom.

En klok lege sa en gang, at dersom du ikke har få, veldig konkrete og tydelige symptomer, så er du mest sannsynlig friskt. Og dette stemmer stort sett.

Rekken med plager du beskriver er veldig lang, og symptomene er også veldig defuse. Hadde du hatt en underliggende sykdom ville du hatt færre og tydeligere symptomer som pekte i en retning.

De plagene du nevner, som hodepine/migrene, verking i kroppen, at du er sliten, osv. er helt vanlige symptomer som også friske mennesker kjenner på fra tid til annen. Jeg tror problemet enten sitter i at du bruker mye energi og tenker mye på plagene, og at det forsterker plagene. Eller at de er forårsaket av stress, lite søvn, kosthold, og andre naturlige årsaker. 

Det er FEIL det du sier her. 

Ved underliggende sykdom kan ofte en person ha MANGE og difuse symptomer....

Hilsen ei som har underliggende sykdom som har hatt/har mange og difuse symptomer på...

Anonymkode: fd6d5...796

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er FEIL det du sier her. 

Ved underliggende sykdom kan ofte en person ha MANGE og difuse symptomer....

Hilsen ei som har underliggende sykdom som har hatt/har mange og difuse symptomer på...

Anonymkode: fd6d5...796

Jeg har selv en autoimmun sykdom, i tillegg til 3 andre sykdommer. Fellesnevneren var at alle mine sykdommer hadde et konkret og avgrenset forløper før jeg fikk diagnosen.

Er det lov å spørre om hvilke underliggende sykdom du har, siden du mener jeg tar feil?

Skal du korrigere på folk, kan du ikke bare fortelle A, men ikke B. 

Vet ikke om du har sett programmet hva feiler det deg på nrk, men en fellesnevner der er at alle sykdommer har konkrete trekk. Verken folkelaget eller legelaget ville hatt nubbsjans å gjette diagnoser om sykdommer hadde mange og defuse symptomer, slik du hevder. Derfor er du nødt å fortelle hvilke diagnose du snakker om, som har så mange og defuse symptomer. For jeg har aldri hørt om en slik sykdom, så jeg mener du bommer grovt når du sier at jeg tar feil. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hypokondrisk lidelse

Anonymkode: 43f43...763

Dustesvar.

Anonymkode: f67c0...062

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt plage med bekken, hofter eller andre ledd også? 

Ja, med klar diagnose. Hofteprotese. Men har nå smerter i den andre, kun begynnende artrose der. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ang. migrenen bør du sjekke om du kvalifiserer for å få Aimovig på blå resept. 

Anonymkode: 0932d...ae4

Det er planen neste gang hos nevrolog. Han sa det var neste etter denne botoxen siden jeg ikke fåt så god effekt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...