Gå til innhold

Samtykker ein til sex som gift / samboer ?

Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

men det er det #metoo prøve å forhindre. Seksuell trakassering. Så om du føler at det hindrer deg i å flørte, så gjør du noe feil. 

Anonymkode: c4cb3...ab3

Nei, gjør ikke noe galt, men er redd for å gjøre noe som oppfatter som er galt. For folk tolker jo ting annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt seksuelt trakkasert på arbeidsplassen min mange ganger. Kvinner er ikke noe bedre. 

Anonymkode: 931a9...483

Og har du passet på å rapportere trakasseringen til rett sted? 

Ang det å vekke kjærester når de sover, da har man forhåpentligvis kjent hverandre så pass lenge, at man vet at det er ok. Selv snakket vi om det, fordi jeg har hatt det med å slå rundt meg, om jeg blir vekket fra tung søvn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du samtykker ikke bare fordi du er kjæreste eller gift. Voldtekt skjer dessverre i kjæresteforhold og ekteskap.

Sier den ene parten nei, så stopper man på sekundet. Så enkelt er det faktisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann har ganske ofte sex uten at et ord blir utrykket, men det er likevel gitt samtykke. Selvfølgelig! Det er ingen av oss som ville ønske å ha sex med uvillig partner engang. 

Ikke har vi en avtale på at vi alltid har lov til å ha sex med hverandre heller, så selv uten å utrykke eneste ord både må og kan samtykket være klart innen jeg trer meg på ham eller han trenger inn i meg. 

Jeg forstår faktisk ikke at det skal være vanskelig på noen måter. 

Kroppsspråk! 

Min mann våkner opp kåt og jeg sover fremdeles. Han smyger seg tett inntil meg og kysser meg i nakken mens hendene stryker over kroppen min. (Og ja, vi har stående tillatelse til å ligge inntil, berører, kysse og kose på hverandre.) 

Tro meg, i løpet av få sekunder er han absolutt klar over om jeg samtykker til å gå videre eller ikke. Det vil IKKE VÆRE DET MINSTE TVIL hos ham om han fikk samtykke eller ikke. Det har aldri blitt misforstått. Ikke andre veien heller. 😄

Uten et eneste ord sagt! 

Av og til lurer jeg på om folk spiller dummere enn de er. En kvinne som responderer positivt og oppmuntrende på berøring og seksuelt initiativ kan vanskelig forveksles med en som med hele kroppen uttrykker "La meg være i fred!". 

Endret av Trolltunge
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og har du passet på å rapportere trakasseringen til rett sted? 

Ang det å vekke kjærester når de sover, da har man forhåpentligvis kjent hverandre så pass lenge, at man vet at det er ok. Selv snakket vi om det, fordi jeg har hatt det med å slå rundt meg, om jeg blir vekket fra tung søvn. 

Sa det til sjefen engang men hun sa man må tåle en spøk, så orker ikke fordi føler man ikke blir tatt seriøst.

Anonymkode: 931a9...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Er det grunn til å tru Norge vil gjøre som Sverige, og innføre samtykkelov v/ sex.   Mange voldtektsaker blir henlagt på grunn av manglende bevisførsel, og politiet bruker store ressurser på å etterforske slike saker.   

Spørsmålet er hvordan en slik lov evntl. skal håndteres i praksis , og om ein  må gå med sexkontrakten på lomma når ein skal ha sex.   Når ein inngår samboerskap eller gifter seg så  er sex eindel av kvardagen for mange, og sexnekt / avvisning vil av mange oppfattes som sårende, og eit klart avtalebrudd.    

Spørsmålet er om en samtykkelov også vil gjelde innenfor samboerskap / gifte, og hvordan dette vil påvirke sexlivet også innenfor eit samliv.   

Den loven er bare noe tullball. Innføring av noen slik lov vil ikke ha noen reell virkning, da man aldri vil snu bevisbyrden til påtalemyndigheten, slik det fremstår som om bestemmelsen forsøker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
55 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg og min mann har ganske ofte sex uten at et ord blir utrykket, men det er likevel gitt samtykke. Selvfølgelig! Det er ingen av oss som ville ønske å ha sex med uvillig partner engang. 

Ikke har vi en avtale på at vi alltid har lov til å ha sex med hverandre heller, så selv uten å utrykke eneste ord både må og kan samtykket være klart innen jeg trer meg på ham eller han trenger inn i meg. 

Kroppsspråk! 

Min mann våkner opp kåt og jeg sover fremdeles. Han smyger seg tett inntil meg og kysser meg i nakken mens hendene stryker over kroppen min. (Og ja, vi har stående tillatelse til å ligge inntil, berører, kysse og kose på hverandre.) 

Tror meg, i løpet av få sekunder er han absolutt klar over om jeg samtykker til å gå videre eller ikke. Det vil IKKE VÆRE DET MINSTE TVIL hos ham om han fikk samtykke eller ikke. Det har aldri blitt misforstått. Ikke andre veien heller. 😄

Uten et eneste ord sagt! 

Av og til lurer jeg på om folk spiller dummere enn de er. En kvinne som responderer positivt og oppmuntrende på berøring og seksuelt initiativ kan vanskelig forveksles med en som med hele kroppen uttrykker "La meg være i fred!". 

Godt skrevet !.    Dersom ein inngår ekteskap / samboerskap m/ en sperrelinje  igjennom ektesengen så har ein vel  gjitt sitt "samtykke"  til samlivsbrudd. ?.   Sex mellom 2 personer handler ikkje om eit skriftleg  samtykke, men om følelser gjitt igjennom  kroppsspråket.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gifte seg avtaler man å bare ha sex med hverandre, ikke med andre. Ikke så mye mer. Ikke en rett til å ha sex når du vil. Ikke om hvor mange ganger i uka eller noe. 

Så er det å behandle partner på en slik måte at lysten til å ha sex med deg er tilstede. Noen ganger er det lett, noen ganger rett og slett umulig. 

Velger en partner å nekte å ha sex som en straff, er det på overtid for paret å jobbe med hvordan de kommuniserer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Isambard skrev:

Jeg synes vi bør slutte å diskutere samtykkeloven som om det handler om menn mot kvinner. Sånn som loven er i dag er det nesten bare menn som voldtar. Med en samtykkeparagraf tror jeg mange kvinner også vil kunne dømmes hvis menn blir flinke til å anmelde. 

Alle som overrasker typen med en bj eller tar på penis for å ta initiativ til sex. Det hjelper ikke å stoppe når man ikke får respons. Man er allerede skyldig når man har befølt partneren og straffen for voldtekt er ubetinget fengsel.

Dersom man er i et forhold og kjenner hverandre såpass at man vet om det er ok eller ikke er selvsagt ikke dette voldtekt. Og i slike tilfeller vil det jo aldri bli anmeldt. Enten det er han eller hun som tar initiativ med å ta på den andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trolltunge skrev:

Kroppsspråk! 

Tro meg, i løpet av få sekunder er han absolutt klar over om jeg samtykker til å gå videre eller ikke. Det vil IKKE VÆRE DET MINSTE TVIL hos ham om han fikk samtykke eller ikke. Det har aldri blitt misforstått. Ikke andre veien heller. 😄

Uten et eneste ord sagt! 

Jeg tror kanskje enkelte menn tenker at kvinner samtykker i å "gi mannen sex", ikke at kvinnen har oppriktig lyst på sex for sexens skyld. At kvinner har sex for å holde på mannen, for å glede mannen, for å bli likt, for å bli gravid, for å få gratis drinker, for å bli spandert på, for å bli forsørget... Om de aldri har opplevd at en kvinne har oppriktig lyst på dem, kun kvinner som "gir dem sex", så klarer de kanskje ikke å se forskjell på om en kvinne har oppriktig lyst eller ikke... Bare en tanke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg tror kanskje enkelte menn tenker at kvinner samtykker i å "gi mannen sex", ikke at kvinnen har oppriktig lyst på sex for sexens skyld. At kvinner har sex for å holde på mannen, for å glede mannen, for å bli likt, for å bli gravid, for å få gratis drinker, for å bli spandert på, for å bli forsørget... Om de aldri har opplevd at en kvinne har oppriktig lyst på dem, kun kvinner som "gir dem sex", så klarer de kanskje ikke å se forskjell på om en kvinne har oppriktig lyst eller ikke... Bare en tanke. 

Mulig, men aseksualitet er ikke så utbredt blant kvinner heller at man gå ut fra at dette gjør det ekstra vanskelig for veldig mange. Stort sett vil jeg si at om kvinner aldri har lyst i et forhold er den seksuelle relasjonen totalt sett helt ødelagt. Da har man generelt et fullstendig rævkjørt sexliv sammen. 

Jeg pleier imidlertid ikke anta at folk flest mangler en fot om jeg gjør en antagelse om evne til å rusle seg en tur. 

I normale bra forhold er det ikke vanskelig å vite om man får positiv eller negativ respons på seksuelle tilnærminger. Ofte er det til og med langt mer kompliserte samtaler som forergår helt uten behov for ord. At responsen er i ulik lik grad av "Jeg er ikke helt i den modusen, men jeg gir samtykke til at du kan innhente samtykke, bare du får meg i riktig modus." 

Min mann skjønner langt mer enn ja og nei, helt uten ord. Han forstår til og med hvilket nivå han må begynne på i forhold til hvilket nivå jeg er på i utgangspunktet. Uten at jeg har sagt en eneste stavelse. 

Om man ikke klarer å lese partners respons og kroppsspråk i forhold til dette da er MYE galt i det forholdet! Da har man større problemer enn akkurat å forstå ha og nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Dersom man er i et forhold og kjenner hverandre såpass at man vet om det er ok eller ikke er selvsagt ikke dette voldtekt. Og i slike tilfeller vil det jo aldri bli anmeldt. Enten det er han eller hun som tar initiativ med å ta på den andre. 

Det er ikke intensjonen, men paragrafen som Amnesty tappert kjemper for vil også ramme en 17 åring jente som beføler en litt passiv kjæreste når de ligger i senga. Tanken på at det er et overgrep streifer ikke fordi hun er forelsket og de stadig har sex, men i prinsippet står og faller det på om hun blir anmeldt eller ikke.

Han kan anmelde og få voldsoffer-erstatning på typisk 150 000 hvis han på en eller annen måte kan overbevise om at han ikke gav klart samtykke. Hun vil da få minst 3 års fengsel hvis loven er lik for begge kjønn.

Jeg ser et problem i å gjøre minst halve befolkningen til kriminelle, og prisgitt at de ikke blir anmeldt. Det er ikke sånn en rettsstat skal fungere.

Husk at uaktsom voldtekt allerede er forbudt.  Det er allerede å regne som voldtekt hvis man bør forstå at sexen ikke er frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, stan skrev:

Ved å gifte seg avtaler man å bare ha sex med hverandre, ikke med andre.

Ikke alle samtykker til det en gang ;) 

Eneste giftermål gjør, er å gi skattefordeler osv.. Resten er avtale mellom de involverte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Druid skrev:

Fordi våre kulturelle språk er forskjellig, nesten ned på individer. Det du oppfatter som et klart nei, er i andres språk et kansje og settingen kan være et klart ja. Sex er ett av de områdene som er mest regulert mellom mennesker på flest antall dimensjoner, og det gjør at det ikke finnes noe naturlige signaler man kan støtte seg på. Vi er ikke hjulpet av at vi er fysiologisk skapt med seksuelle ulikheter. 

Jeg flyttet i tenårene til en bygd fra en by. Mine foreldre var litt hippier, og det var relativt åpen diskusjon rundt sex hjemme. Overgangen var brutal, for dit jeg kom sa jenter ALLTID klart og tydelig NEI. Man måtte vite hva neiet betydde, for det handlet ikke om hun var villig til å ha sex eller ikke, men at det ble tydeliggjort at hun ikke hadde sex med vilje, for da var hun "umoralsk" og "hore".

Du kan si jeg aldri fikk meg kjærest der, men jeg fikk en fiende over mange år fordi jeg stoppet henne og en type fordi jeg trodde det var voldtekt, og hun hadde brukt tid og penger for å havne i den situasjonen, og det skapte rabalder for alle.Poenget med å si Nei var VIKTIG.  

Som voksen har jeg jobbet mange år i settinger der ekteskap og samboer skap ER forpliktelse for sex, og der kvinner har egne løsninger for å komme rundt dette. Det er ikke det at man ikke har løsninger på setting og kommunikasjon, det er når dette kollapser man får problemer, og da hjelper ikke politiske vedtak, men juridiske konstruksjoner. 

Vår lille fiskedam med romantisk kjærlighet og sex som noe som er frigjort fra drifter, er relativt ny og liten, og har liten kobling til noe annet enn en progressiv idee som oppfattes av politikere som en naturlov. Jeg ser alle her er lykkelig enig om forutsetninger som  ikke eksisterer noe sted annet i deres egne små hoder.  

Og dette er faktisk farlig. 

Vi prøver skape lovsystemer som ikke har noen annen oppgave enn å forgifte lovens fundementale troverdighet. Og det slutter som regel dårlig over tid. 

Uansett Druid, selv om det du skriver er veldig sant er det likevel ganske obligatorisk å lære seg akkurat hvordan sin egen faste partner kommuniserer. 

Et forhold er egentlig umulig om akkurat de to ikke forstår hverandres måter å gi hverandre samtykke på. Også dem helt uten ord. 

At alle skal forstå alle, nei det er sikkert mange misforståelser som kan oppstå da, men akkurat et par... En av de tingene man MÅ lære i et forhold er akkurat det å lese den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trolltunge skrev:

Mulig, men aseksualitet er ikke så utbredt blant kvinner heller at man gå ut fra at dette gjør det ekstra vanskelig for veldig mange. Stort sett vil jeg si at om kvinner aldri har lyst i et forhold er den seksuelle relasjonen totalt sett helt ødelagt. Da har man generelt et fullstendig rævkjørt sexliv sammen. 

Jeg pleier imidlertid ikke anta at folk flest mangler en fot om jeg gjør en antagelse om evne til å rusle seg en tur. 

I normale bra forhold er det ikke vanskelig å vite om man får positiv eller negativ respons på seksuelle tilnærminger. Ofte er det til og med langt mer kompliserte samtaler som forergår helt uten behov for ord. At responsen er i ulik lik grad av "Jeg er ikke helt i den modusen, men jeg gir samtykke til at du kan innhente samtykke, bare du får meg i riktig modus." 

Min mann skjønner langt mer enn ja og nei, helt uten ord. Han forstår til og med hvilket nivå han må begynne på i forhold til hvilket nivå jeg er på i utgangspunktet. Uten at jeg har sagt en eneste stavelse. 

Om man ikke klarer å lese partners respons og kroppsspråk i forhold til dette da er MYE galt i det forholdet! Da har man større problemer enn akkurat å forstå ha og nei. 

Det trenger ikke å bety at kvinnen er aseksuell. Men når menn snakker om hvor vanskelig det er å vite om kvinnen egentlig har lyst, at de må ha skriftlig samtykke, da tenker jeg at det er sannsynlig at de er lite omtenksomme og dårluge elskere. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Thyra skrev:

Det trenger ikke å bety at kvinnen er aseksuell. Men når menn snakker om hvor vanskelig det er å vite om kvinnen egentlig har lyst, at de må ha skriftlig samtykke, da tenker jeg at det er sannsynlig at de er lite omtenksomme og dårluge elskere. 

Ja jeg er enig. Jeg tenker at da har de generelle problemer med kommunikasjon. Generelle problemer med kommunikasjon vil gå utover alt i relasjoner til kvinner, fra å sjekke opp til å klare å være en ok partner. Ikke minst vanskelig å kunne være en god partner seksuelt. 

Man MÅ kommunisere for å få dame, for å få et forhold til å fungere ellers OG for å få et sexliv til å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle samtykker til det en gang ;) 

Eneste giftermål gjør, er å gi skattefordeler osv.. Resten er avtale mellom de involverte. 

Man lover å være trofast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Druid skrev:

Jepp, og det er deprimerende dysfunksjonelt lovarbeid, når vi vedtar lover vi vet er feil bare på grunn av politiske argumenter.

I praksis sier vi at lovsystemet er en vits. 

Her føler jeg du bare slenger ut ord for å høres intelligent ut.

hvorfor er arbeidet dysfunsjonelt? hvordan er lovene feil? Og hvordan mener du de kun er politiske argumenter og ikke reelle historier fra kvinner som er lei av å bli trakassert? Hvilke politikere i Norge er ute etter å skape en falsk #metoo bevegelse for å sanke stemmer? (Ihht «politiske argumenter»)

Anonymkode: 35783...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Perseus skrev:

Den loven er bare noe tullball. Innføring av noen slik lov vil ikke ha noen reell virkning, da man aldri vil snu bevisbyrden til påtalemyndigheten, slik det fremstår som om bestemmelsen forsøker på.

På samme måte som at voldtektsloven er tullball, for som regel kan man ikke bevise dette heller. Så bare å gjøre det fritt frem for voldtekt, gutta!!

Anonymkode: 35783...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...