Gjest On the road again.... Skrevet 24. juli 2005 #1 Del Skrevet 24. juli 2005 Hva mener du? I vårt borettslag så har vi 2-3 fellesarealer (lekeplass, fotballbane m.m.) som beboerne holder i orden med klipping, beplantning osv...... I perioder er arealene "okkupert" av barn fra nabolaget. Vil si at disse barna har egne hager som de kan leke i. Tidligere i sommer fikk vi "kjeft" av en av foreldrene til disse barna............ da vi påpekte en dårlig oppførsel fra en av "okkupantene". Faren hevdet at hvis det var sånn at disse arealene kun var for borettslagets beboere, så måtte vi sette opp skilt som sa "privat område". Da spurte vi om han hadde slike skilt i sin hage? Vi mente at borettslagets fellesareal var beboernes "private område" på lik linje med eneboligers hager? Vil tilføye at ingen barn blir jaget fra våre områder - men vi forlanger at unger (dine eller mine) skal vise vanlig, normal oppførsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hel Skrevet 24. juli 2005 #2 Del Skrevet 24. juli 2005 Jeg er enig med deg. Bor i borettslag også, og regner dette som vår 'private hage'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesten Skrevet 24. juli 2005 #3 Del Skrevet 24. juli 2005 Her er det også sånn at naboungene (til en viss grad) bruker vår plen til lek. Hittil har det vært greit, men siden det står et volleyballnett og andre leker der har de blitt holdt et øye med. Jeg snakker til alle unger som leker der dersom de ikke klarer å overholde normal oppførsel. Enkelte sparker ball mot husveggen, noe som ikke er tillatt på grunn av vinduene i første etage. I tillegg så bråker det. Synes du har rett til å kreve at alle ungene som bruker utearealet oppfører seg i tråd med normal oppførsel. Etter mitt syn er det mulig å sammenligen disse arealene med en privat hage. Om det er en eller ti som har bruksrett til arealene kan ikke være utslagsgivende for om andre utenforstående har rett til å bruke arealene. Borettslagets eiendom er faktisk privateid tomt. Oppsetting av skilt skulle dermed være unødvendig selv om noen ikke forstår dette uten skilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 24. juli 2005 #4 Del Skrevet 24. juli 2005 En borettslagshage er selvfølgelig ikke en offentlig hage/park/lekeplass! Det er borettslaget som eier den (det vil si du og de andre beboerne). Hvis det er så at dere ikke vil ha fremmede barn i hagen, er dere i deres fulle rett til å sette opp skilt (kun for beboere i NN-borettslag) osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #5 Del Skrevet 5. august 2005 syns alle barn skal få leke der. Vondt å bli utestengt. Men hvis de ikke oppfører seg ordentlig, gjør du det eneste rette ved å si fra. Bor i borettslag selv, men ser ikke på lekeplassen vår som så veldig privat. Mitt syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 5. august 2005 #6 Del Skrevet 5. august 2005 Vi bor i borettslag også, og det kunne ikke falle meg inn å jage noen ut fra område. Skal man jage noen fra område, bør en ha avstemning om det, for du har faktisk ikke talerett selv. Alle beboerene må få si sitt, og jeg hadde ikke hørt på bare en beboer i et borettslag. En kan ikke sammenligne en privat hage med område til borettslaget, for da bør en sette opp skilt. Her i vårt område er alle velkommen, men vi kan gjerne snakke til foreldre om ikke barna oppfører seg. Men det har ikke noe med om de bor der eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 6. august 2005 #7 Del Skrevet 6. august 2005 Jeg bor også i brl. Her har vi flere lekeplasser og en fotballbane som blir brukt av både brl. unger og andre unger. Til og med barnehager som går på tur igjennom brl. bruker lekeplassene. Jeg tror ikke det er mange som har tenkt tanken på å nekte "utenforstående" unger å leke her. Å sammenligne et fellesareale i et brl. med en privat hage blir helt feil etter min mening. Vær heller glad for at dere har et levende nærområde der ungene tydeligvis trives. En annen ting. Hvis fellesområdene kun skal være for ungene i brl. så kan de heller ikke ha med lekekamerater som bor i nærområdene. Det er ikke noe positivt for ungene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 7. august 2005 #8 Del Skrevet 7. august 2005 Er det barn i borettslaget som dei leikar med er det greit, viss ikkje, er det ikkje greit!! Eg budde i borettslag tidlegare. Rett utanfor verandaen7utgangen vår, var det fotballbane som hørte borettslaget til. Fotballbana låg også rett ved parkeringsplassen. Andre barn som ikkje hørt til borettslaget kom ofte hit til denne bana, istaden for ei anna bane 100 m vekke. Det var sjelden barn i borettslaget som var med å sparka. Det som er poenget er at ballane vart sparka både hit og dit, som f.eks opp på min veranda og på bilen min. FRyktelig irriterande å sjå barn "måke" ballen avgårde og treffe vinduet rett over der min kjære sit!!! Turde heller ikkje å sette barnevogna utafor inngangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liljemor Skrevet 9. august 2005 #9 Del Skrevet 9. august 2005 Det kunne ikke falt meg inn å jage noen som lekte på lekeplassene her i borettslaget, så lenge de oppfører seg fint. Men jeg har derimot jagd unger fra borettslaget som ikke har oppført seg fint! Hva om noen driver familiebarnehage i borettslaget, og bruker lekeplassen som uteområde? Da blir det jo gjerne barne både fra borettslaget og utenfor, hvordan hadde dere reagert på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå