Gå til innhold

Var det rett av meg å kutte de ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å gjøre historien kort. Min bestevenninne gjennom hele livet, og min andre bestevenninne har jeg nå kuttet ut. Min andre bestevenninne vokste jeg opp med, vi sklidde fra hverander og fikk kontakt igjen for 2 år siden. De kjente hverandre ikke før inntil nylig. De fikk god kontakt, noe jeg var veldig glad for. Synes det er kjekt at mine venner kan få god kontakt, og et godt vennskap sammen. Min bestevenninne som jeg har hatt hele livet, har jeg støttet 100% gjennom hele oppveksten, men er selv ofte blitt skuffet av henne. Vi begynte på forskjellige videregåender, og hadde kontakt nesten hver dag. Men hun sluttet å invitere meg i bursdager og andre sosiale hendelser, jeg var grei å ha om det var noe. Jeg var kjempe skuffet, men da hun byttet videregående og ble "utstøtt" av de andre, så var jeg god å ha igjen. Vi hadde mange fine år som venninner inntil nå. 

Jeg hadde invitert flere par til middag hjemme hos meg. Det var god stemning, og mine to gode venninner var her med sine kjærester. Jeg skulle ordne noe på kjøkkenet, og var borte i ca. 10 minutter. Da jeg kom tilbake hadde mine to venninner gått hjem til min andre venninne, og spurt flere av parene om de ble med hjem til hun ene venninnen min. De sa ikke hade, eller ga beskjed om at de gikk. Jeg fikk vite dette fra en annen venninne som kom inn og reagerte på oppførselen, og at de hadde invitert flere par med seg videre. Jeg var ganske så skuffet over at de ikke hadde gitt beskjed om at de skulle dra, og syntes det var litt kjipt at de prøvde å få flere av gjestene med seg for å fortsette hos hun ene venninnen min. Jeg forstår det om de hadde ventet på en taxi, og evt sendt en melding. Men vi bor med gangavstand fra hverandre. Jeg hørte ingenting fra de dagene etter, og tok kontakt angående om vi skulle finne på noe en dag. Jeg tenkte at jeg kanskje overreagerte ved å være skuffet. 

2 uker etterpå har min venninne gjennom hele livet invitert en del folk hjem til seg, jeg får spørsmål fra min andre venninne om jeg og min kjæreste kommer. Vi var ikke invitert, og jeg ante ikke at det skulle være noe besøk. Samme dagen som besøket skulle være får jeg melding 1,5 time før besøket skulle begynne om jeg og kjæresten min ville komme og at det var helt spontant. Noe jeg visste det ikke var, da de andre var invitert flere dager i forveien. Jeg var litt skuffet, da de to venninnene mine bare ha møttes ca 4 ganger før og de da allerede begynte å droppe meg. 

Etter ca 2 nye uker inviterte jeg en del jenter på vinkveld hjem til meg med ost og kjeks. De begge sa at de ikke kunne fordi de hadde planer, jeg hadde opprettet et arrangement og det endte med at det var kun en som kunne. På natten så jeg på snapchat at mine to venninner var på tapaskveld hos hun andre venninnen min med mange jenter. Jeg pleide alltid å invitert på disse kveldene, men nå plutselig ekskludert. Jeg kjente det stakk veldig, og jeg tror ikke det var meningen at jeg skulle få den snappen. 

Jeg tok null kontakt med noen av de etter dette, og syntes det var utrolig sårt. Hadde det skjedd en gang, så hadde det gått fint. Men nå var det tre tilfeller på kort tid. Jeg kuttet kontakt uten å si noe til noen av de, og ingen av det tok kontakt med meg etter den kvelden. Nå har det gått ganske mange måneder, og ingen av de har gitt en lyd fra seg. 

Noen av venninnene mine mener jeg bør ta kontakt med de, i og med det har vært så mange år med vennskap som nå er borte. Men jeg synes at de har vist så tydelig nå at de ikke vil ha kontakt med meg. Så jeg har bare kuttet de ut. Vi er venner på sosiale medier, men vi har ikke kontakt. 

Jeg har hatt mange runder med meg selv, om det er noe med meg, eller om jeg bør ta kontakt. Kom egentlig frem til at de hadde kontaktet meg om de var interessert, har ikke vist til de at jeg har vært skuffet, og de var alltid invitert når jeg hadde noe sosialt hos meg. Så jeg vet ikke.. Nå ble ikke denne teksten så kort likevel.. Jeg trenger litt tips og råd. 

Anonymkode: d5711...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det spørs på: 
Savner du de? Da burde du ta kontakt og forsøke å få en oppklaring på hvorfor du ikke ble invitert med, for å finne ut av hva som egentlig har skjedd. Kanskje det hele bare er tilfeldigheter?

Har du det fint uten de? Da kan det jo være det samme. Gå videre og fokuser på de vennene du har.

Anonymkode: a57ac...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt kontakt, synes de har oppført seg såpass dårlig at jeg ville ha kuttet dem helt ut. Hvis de hadde tatt kontakt med meg, ville jeg ignorert dem, ikke svart avvisende en gang, bare ikke svart noe som helst.

Men hvis du ender opp med å bestemme deg for å ta kontakt, evt svare hvis en av de tar kontakt, ville jeg først tenkt grundig gjennom hva du ønsker å oppnå med det og hva du tror at du kommer til å oppnå - og vær helt ærlig og realistisk. Kommer det til å bli bedre ved å gjenopprette kontakten? Ønsker du å være venninne med dem fremdeles? Ønsker du en forklaring eller unnskyldning og hvor sannsynlig er det at du får det?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det spørs på: 
Savner du de? Da burde du ta kontakt og forsøke å få en oppklaring på hvorfor du ikke ble invitert med, for å finne ut av hva som egentlig har skjedd. Kanskje det hele bare er tilfeldigheter?

Har du det fint uten de? Da kan det jo være det samme. Gå videre og fokuser på de vennene du har.

Anonymkode: a57ac...942

Litt, men jeg er egentlig mest skuffet over at det ikke virker som vennskapet betydde mer for de. At jeg er grei å ha når det er brudd, og når ting er tøft.. Føler på en måte at oppførselen sier sitt, for selv hadde jeg aldri gjort det de gjorde. Men så har jeg som sagt tenkt at jeg overreagerte.. 

Anonymkode: d5711...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik venninne. Hun tok meg for gitt og jeg var så kjekk å ha når ingen var der. Nedprioriterte meg med en gang det var noe annet gøy som dukket opp selv om vi hadde en avtale. Tok meg ikke med på ting når hun ble invitert, men jeg dro henne med på masse og inkluderte henne med mine venner. Ringte sjeldent meg også. Så jeg fikk nok. Tenkte at nå ringer jeg ikke før hun tar kontakt for en gang skyld. Har ikke hørt fra dama på over 10 år. Og jeg savner ikke en slik kjip venninne. 

Selv om dere har kjent hverandre i mange år så er spørsmålet om vennskapet var bra i utgangspunktet? Og ikke bare fine stunder her og der, men et godt vennskap der man stiller opp for hverandre? Hvis ja er det verdt å strekke ut en hånd, hvis ikke er det bare å gå videre og pleie de vennskapene du har nå

Anonymkode: 07b85...1d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en slik venninne. Hun tok meg for gitt og jeg var så kjekk å ha når ingen var der. Nedprioriterte meg med en gang det var noe annet gøy som dukket opp selv om vi hadde en avtale. Tok meg ikke med på ting når hun ble invitert, men jeg dro henne med på masse og inkluderte henne med mine venner. Ringte sjeldent meg også. Så jeg fikk nok. Tenkte at nå ringer jeg ikke før hun tar kontakt for en gang skyld. Har ikke hørt fra dama på over 10 år. Og jeg savner ikke en slik kjip venninne. 

Selv om dere har kjent hverandre i mange år så er spørsmålet om vennskapet var bra i utgangspunktet? Og ikke bare fine stunder her og der, men et godt vennskap der man stiller opp for hverandre? Hvis ja er det verdt å strekke ut en hånd, hvis ikke er det bare å gå videre og pleie de vennskapene du har nå

Anonymkode: 07b85...1d6

Hun venninnen jeg har hatt hele livet er akkurat slik som du beskriver der! Man er bare grei å ha når det er behov. 

Anonymkode: d5711...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun venninnen jeg har hatt hele livet er akkurat slik som du beskriver der! Man er bare grei å ha når det er behov. 

Anonymkode: d5711...956

Det er dessverre ikke en venninne, kun er person som utnytter deg. Det skal jo ikke være slik.

Anonymkode: 72fec...daf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du gjorde rett i å kutte dem ut.  Disse to har ingen respekt for deg og viser klart at de driter i deg.  Jeg kan vanskelig tenke meg at du vil føle deg trygg sammen med venninner som har behandlet deg så dårlig.  Mitt råd er å gå videre.  Skaff deg venninner som er lojale og som alltid ønsker det beste for deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun venninnen jeg har hatt hele livet er akkurat slik som du beskriver der! Man er bare grei å ha når det er behov. 

Anonymkode: d5711...956

Da har du gjort rett i å gå videre. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var veldig overrasket at jeg aldri hørte fra min venninne igjen. Det hadde jeg forventa. Vi snakket sammen hver dag, men var jo jeg som ringte alltid. Så kontakten ble jo brutt tvert når jeg ikke ringte. De første dagene håpet jeg så hun skulle ringe. Så gikk ukene og jeg bar såra at jeg ikke var verdt en liten telefon, ikke en eneste melding. Hvorfor gadd hun ikke? Så gikk månedene og jeg gav opp.

 Av felles venner fikk jeg høre at hun i flere år senere hadde ønsket kontakt. Og hadde hun tatt kontakt så ville ting være annerledes. Men hun gjorde det aldri, turte vel ikke av ulike grunner. Og jeg var ferdig med å fikse ting fra henne. Og behovet for å prate ut om hva som skjedde er over. Jeg var ikke viktig nok, rett og slett. Sårende men sant.

Tenker det er fint at du ikke tok det opp med de. De vil bare benekte det og ta det som bevis at du er vanskelig. Hvis de vil så tar de kontakt. Hvis ikke er det ingenting å prøve å fikse, og gå heller videre. 

Anonymkode: 07b85...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er dere? Kutt de ut. Om ikke vil de dolke deg i ryggen igjen og igjen... Bedre med få gode venner enn mange falske!

Anonymkode: f13bd...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i utgangspunktet ikke du har overreagert, og de har oppført seg skikkelig råttent. Men jeg hadde nok tatt kontakt, og spurt om dere kunne treffes for å snakke litt. Kanskje du kan få noen svar på hvorfor ting har blitt som de har blitt. Dere trenger ikke nødvendigvis fortsette å være venner etterpå, men det vil sikkert føles bedre for deg når du vet mer om tankegangen bak det hele, og eventuelt blir du mer sikker i avgjørelsen din om å kutte dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du høres fornuftig ut. Ville tenkt og gjort det samme. 

Dere har vært venninner over lang tid, men de kan vel like så godt være de som først tar kontakt nå. Jeg ville bare latt være å ta kontakt.

Synes de viser en barnslig oppførsel.

Ble veldig nysgjerrig på om noe dumt var skjedd like før da du gikk på kjøkkenet? At de bare gikk uten å si noe, er jo en helt uhørt oppførsel. Nei, de høres ikke ut som noen gode venner å ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er midt i noe lignende selv... Jeg ble kjent med ei på en fest for flere år siden. Hun var arbeidsløs og jobben min trengte flere folk. Kort sagt, hun fikk jobben, og vi ble gode venninner... Hun var en jeg kunne dele det meste med og omvendt. Vi gikk turer ilag, festet, lo og trøstet...

For snart 1 år siden, begynte en dame som hun kjente til, på jobb. Plutselig var jeg ikke god nok lengre. Da eksisterte jeg ikke lenger. Jeg prøvde å bli inkludert i den nye klikken, men hu nye var null interessert i å ha noe med meg å gjøre  og da ble ikke jeg inkludert.

Har prøvd i hele vår og sommer å få til en sammenkomst med min, det jeg trodde var, venninne, men hun har aldri tid, sier hun... så får jeg vite at hun alltid har planer med hu nye. Nå har jeg gitt opp å prøve. 

Jeg har ingen problem med at de to har blitt så nære. Men hun trengte ikke å drite i de hun hadde... Jeg har vært ganske lei meg, og siden dette er kollegaer, så må jeg treffe dem hver dag. Andre på jobb ser dette, og kommenterer, så det er litt ydmykende.. 

Får jeg sjans, vil jeg ta en samtale med henne, men det blir ikke på jobb, så oddsa er nok ikke på min side.

Så du har min fulle sympati❤. Du er ikke alene. 

 

Anonymkode: ddd40...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du gjorde rett, og jeg håper du har så mye stolthet at du ikke velger å krype for disse jentene. De har behandlet deg veldig dårlig. La dem gå og finn deg heller noen ordentlige venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...