Gå til innhold

Synes du skarre eller rulle R er finest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Rullende R er helt klart å foretrekke, men enkelte skarre-R’er gir meg mer sopp enn andre. Måten Superkidsen(?) uttaler R’ene sine på blant annet, eventuelt hun ene i kjærlighetspodden. Når det blir sånn type drukna, våt skarre-R har jeg mest lyst til å klappe ned noen. 

Anonymkode: ad95f...d5e

• Liker 1

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på dialekten. De som snakker omtrent bokmål, men skarrer på r'en synes jeg høres rart ut.

Jeg ruller, men har bodd lengst i skarre-r-land.

Anonymkode: b5f06...7ff

Hæ? 

Anonymkode: 626b5...e7c

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? 

Anonymkode: 626b5...e7c

Det finnes noen som ikke klarer å rulle på r'en, derfor skarrer de (som er enklere enn å rulle), selv om de snakker en dialekt uten skarre-r. Det er jeg enig i at høres veldig rart ut.

Ellers synes jeg ingen av delene er noe finere enn den andre.

De som ruller på R-en utaler den jo noen ganger ikke, blir litt barnespråk. Farlig blir Faalig, Carl blir Caal, alvorlig blir alvoolig osv.

Skarre R-en kan bli litt mye om en skarrer veeeldig hardt.

Anonymkode: bda31...e9b

• Liker 1
Annonse
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:) 

Anonymkode: f8ecd...5be

Kommer an på. Østlandsdialekt med skarre r som talefeil er helt grusomt, mens Rogalands eller Østlandsdialekt med skarre r er fint. Rette r til rette dialekt tenker jeg, eller evt språk

• Liker 1

Syns skarre r er veldig fint når det ikke er overdrevent. Enkelte bergensere skal legge sånn trykk på r’en at jeg blir matt 😂 

Men syns stort sett dialektene med skarre r er penest. Veldig få rullende r dialekter er pene. Bodø er vell favoritt dialekten min. Selv er jeg trønder, og syns overdreven trøndersk er noe av det styggeste som fins. 

Anonymkode: afae9...35b

• Liker 2

Rulle-r. 
Jeg blir uvel av å høre skarre-r, det er en så sjukt ubehagelig lyd. Gurgle nedi halsen. Har heldigvis ingen fra Sørlandet eller Vestlandet i nær omgangskrets😅

Anonymkode: 1406a...9d0

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som ruller på R-en utaler den jo noen ganger ikke, blir litt barnespråk. Farlig blir Faalig, Carl blir Caal, alvorlig blir alvoolig osv.

Skarre R-en kan bli litt mye om en skarrer veeeldig hardt.

Anonymkode: bda31...e9b

Det kalles retrofleks, har ingenting med "barnespråk" å gjøre. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns skarre r er veldig fint når det ikke er overdrevent. Enkelte bergensere skal legge sånn trykk på r’en at jeg blir matt 😂 

Men syns stort sett dialektene med skarre r er penest. Veldig få rullende r dialekter er pene. Bodø er vell favoritt dialekten min. Selv er jeg trønder, og syns overdreven trøndersk er noe av det styggeste som fins. 

Anonymkode: afae9...35b

Bodø har da ikke skarre-r.

Jeg elsker trønderdialekter :) 

Endret av Anonymus Notarius

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...