AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #1 Skrevet 23. september 2020 Jeg plages veldig med en sak der jeg er ordentlig bekymret for en nær person som sliter og er syk osv, litt omfattende sak,. min mentale tilstand svinger med hvordan denne personen har det. Og de dagene jeg merker og skjønner at det ikke er bra så blir jeg nesten panisk, angsten sitter skikkelig i kroppen, har vært så vidt borti kognitiv terapi, men der sier de Jo «ting er bare tanker» og det handler om å snu tenkemåten. Men det er jo ikke noe som funker når det er snakk om reelle bekymringer. Kan man likevel bruke denne teknikken på egenhendig? Isåfall hvordan.? Anonymkode: 9482c...89b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #2 Skrevet 23. september 2020 Har ikke erfaring med dette, desverre, men vurderer selv om dette kan være aktuelt for meg. Strever med sykdom i hverdagen, nedsatt allmennetilstand, og føler jeg har blitt lite informert om sykdom og diagnosene i det hele tatt, samt litt bekymring rundt sympt etc. Usikker på om det er riktig veien å gå selv.. Selv om det er reelle ting, kronisk sykdom etc er vel kognitiv atferdsterapi nettopp for syke som trenger å bli betrygget og lære seg måter å håndtere dette på.🤷♀️ Anonymkode: c68b7...eab
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #3 Skrevet 23. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke erfaring med dette, desverre, men vurderer selv om dette kan være aktuelt for meg. Strever med sykdom i hverdagen, nedsatt allmennetilstand, og føler jeg har blitt lite informert om sykdom og diagnosene i det hele tatt, samt litt bekymring rundt sympt etc. Usikker på om det er riktig veien å gå selv.. Selv om det er reelle ting, kronisk sykdom etc er vel kognitiv atferdsterapi nettopp for syke som trenger å bli betrygget og lære seg måter å håndtere dette på.🤷♀️ Anonymkode: c68b7...eab Ja det er jo det. Men skjønner likevel ikke helt hvordan, da fokuset liksom er på at «tanker er bare tanker» og ud må tenke annerledes, men det er jo ikke bare bare når man er oppriktig redd for noe som er høyst reelt og ikke noe man koker sammen i hodet selv, . Og når saken er litt mer sammensatt,,, Anonymkode: 9482c...89b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #4 Skrevet 23. september 2020 Sliter veldig med det samme selv. Er kronisk syk, enslig og arbeidsledig, og blir bare avvist av både dater og arbeidsgivere. Det ødelegger meg helt mentalt, men problemene blir jo ikke løst av å gå til psykolog. Grenser for hvor mye "prøv å tenke positivt, du sulter jo ikke, det gjør de i mange land" hjelper. Anonymkode: 0b92b...f7e 1
niniel Skrevet 23. september 2020 #5 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg plages veldig med en sak der jeg er ordentlig bekymret for en nær person som sliter og er syk osv, litt omfattende sak,. min mentale tilstand svinger med hvordan denne personen har det. Og de dagene jeg merker og skjønner at det ikke er bra så blir jeg nesten panisk, angsten sitter skikkelig i kroppen, har vært så vidt borti kognitiv terapi, men der sier de Jo «ting er bare tanker» og det handler om å snu tenkemåten. Men det er jo ikke noe som funker når det er snakk om reelle bekymringer. Kan man likevel bruke denne teknikken på egenhendig? Isåfall hvordan.? Anonymkode: 9482c...89b Jeg fikk god hjelp av kognitiv terapi da jeg slet med lignende problematikk. Særlig teknikken frakoblet oppmerksomhet hjalp meg, det går ut på å klare å koble av fra grublingen. Slik kunne jeg klare å ta en pause fra det som var vondt samtidig som jeg lærte meg å godta at jeg ikke kunne fjerne problemet. Det handlet altså ikke om å fjerne problemet, men å "tillate seg"å ikke"stå i det"hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #6 Skrevet 23. september 2020 Det hjelper hvis man klarer å bruke verktøyet. Man ser lett løsning og sammenhenger, ser hvordan man må løse problemene, men det er veldig lett på papir og ikke fult så lett i virkeligheten. Endre mønster på handlinger og følelser når man står sterkt i egen idendtitet er ikke lett. Men med tiden håper jeg jeg får til. Dog er det ingen kvikkfix og mye jobb. Anonymkode: 94845...0c1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #7 Skrevet 23. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg plages veldig med en sak der jeg er ordentlig bekymret for en nær person som sliter og er syk osv, litt omfattende sak,. min mentale tilstand svinger med hvordan denne personen har det. Og de dagene jeg merker og skjønner at det ikke er bra så blir jeg nesten panisk, angsten sitter skikkelig i kroppen, har vært så vidt borti kognitiv terapi, men der sier de Jo «ting er bare tanker» og det handler om å snu tenkemåten. Men det er jo ikke noe som funker når det er snakk om reelle bekymringer. Kan man likevel bruke denne teknikken på egenhendig? Isåfall hvordan.? Anonymkode: 9482c...89b Jeg fant noe på YouTube “Detachment from overthinking”. Det hjalp meg til å legge vekk tankene og ikke kverne på dem for mye selv om det var reelle bekymringer og problemer jeg sto i. Anonymkode: 67764...c7a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #8 Skrevet 23. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sliter veldig med det samme selv. Er kronisk syk, enslig og arbeidsledig, og blir bare avvist av både dater og arbeidsgivere. Det ødelegger meg helt mentalt, men problemene blir jo ikke løst av å gå til psykolog. Grenser for hvor mye "prøv å tenke positivt, du sulter jo ikke, det gjør de i mange land" hjelper. Anonymkode: 0b92b...f7e Har det mye likt. Jeg aner ikke min arme råd. Har bare måtte sette opp et sterkt forsvar og trener mye. Løsningen på mine problemer er å få jobb. Men det er håpløst. Blir ødelagt av det. Anonymkode: 67764...c7a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #9 Skrevet 23. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant noe på YouTube “Detachment from overthinking”. Det hjalp meg til å legge vekk tankene og ikke kverne på dem for mye selv om det var reelle bekymringer og problemer jeg sto i. Anonymkode: 67764...c7a Men problemet er jo at jeg ikke overtenker. Det er høyst reelt alvorlighetsmessig om man kan si det sånn. Hadde jeg bare enda overtenkt,,:p Anonymkode: 9482c...89b 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #10 Skrevet 23. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg plages veldig med en sak der jeg er ordentlig bekymret for en nær person som sliter og er syk osv, litt omfattende sak,. min mentale tilstand svinger med hvordan denne personen har det. Og de dagene jeg merker og skjønner at det ikke er bra så blir jeg nesten panisk, angsten sitter skikkelig i kroppen, har vært så vidt borti kognitiv terapi, men der sier de Jo «ting er bare tanker» og det handler om å snu tenkemåten. Men det er jo ikke noe som funker når det er snakk om reelle bekymringer. Kan man likevel bruke denne teknikken på egenhendig? Isåfall hvordan.? Anonymkode: 9482c...89b Jeg anbefaler på det sterkeste boka «Det er ikke mer synd på deg enn andre» av psykiater Ingvard Wilhelmsen. Den handler om kognitiv terapi, og har vært svært nyttig for meg. Jeg er ikke uten videre enig i at angsten din har «reelle årsaker». Jeg vil si at du har reell grunn til bekymring, men ikke reell grunn til angst. Angst er en ofte uhensiktsmessig, uproporsjonert reaksjon som rett og slett begynner å leve sitt eget liv. Som sagt - du burde lese boken av IW. Den er helt super. Anonymkode: 789fe...afd 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #11 Skrevet 23. september 2020 3 timer siden, niniel skrev: Jeg fikk god hjelp av kognitiv terapi da jeg slet med lignende problematikk. Særlig teknikken frakoblet oppmerksomhet hjalp meg, det går ut på å klare å koble av fra grublingen. Slik kunne jeg klare å ta en pause fra det som var vondt samtidig som jeg lærte meg å godta at jeg ikke kunne fjerne problemet. Det handlet altså ikke om å fjerne problemet, men å "tillate seg"å ikke"stå i det"hele tiden. Det høres jo riktig og fint ut. Men det var det å skjønne hvordan man skal klare det da, når det man sliter med\ bekymrer seg for berører så mye av ens identitet og væren, Anonymkode: 9482c...89b
niniel Skrevet 23. september 2020 #12 Skrevet 23. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo riktig og fint ut. Men det var det å skjønne hvordan man skal klare det da, når det man sliter med\ bekymrer seg for berører så mye av ens identitet og væren, Anonymkode: 9482c...89b Det er det en terapeut kan hjelpe deg med. Jeg hadde heller ikke troa på det. Men det nytter 🙂
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 9 timer siden, niniel skrev: Det er det en terapeut kan hjelpe deg med. Jeg hadde heller ikke troa på det. Men det nytter 🙂 Så d må man til terapeut ja.. for jeg få det jo ikke til med selvhjelp..som de mener er så greit me kognitiv terapi, men jeg får ikke det til på såpass komplekse greier hverftall Anonymkode: 9482c...89b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Jeg fikk god hjelp av kognitiv terapi. Gikk i samtaler i et halvt års tid hos en lege som var virkelig flink. Fikk en aha-opplevelse ganske tidlig: Selv om jeg har mye reellt å være redd for så kan jeg velge å ikke være redd. Lærte noen teknikker som passet godt til meg og min situasjon. Hadde nok ikke fått det til alene, for jeg satt helt fast i tankemåten min og det var flere ting som var sauset litt sammen. Det betyr ikke at ikke du kan greie det alene. Men det er noe med det å få hjelp av en som ser en utenfra. Anonymkode: f80d3...d90
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 Det er jo ikke sånn at alle som går i behandling for angst ikke har reelle problemer. Har denne personen du bekymrer deg for, en sykdom som kanskje har en pårørendeforening eller en forening som også har tilbud til pårørende? Anonymkode: cf731...a5b 1
Pragmatikeren Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 Sjekk ut kognitiv.no og assistert.no
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo det. Men skjønner likevel ikke helt hvordan, da fokuset liksom er på at «tanker er bare tanker» og ud må tenke annerledes, men det er jo ikke bare bare når man er oppriktig redd for noe som er høyst reelt og ikke noe man koker sammen i hodet selv, . Og når saken er litt mer sammensatt,,, Anonymkode: 9482c...89b Poenget er jo at den reelle situasjonen ikke blir bedre av at du bekymrer deg. Kognitiv terapi kan hjelpe deg til Å ha det Bedre med at «ting er som de er». 👍🏼 Anonymkode: 390b5...daa 1
Silva Pluvialis Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk god hjelp av kognitiv terapi. Gikk i samtaler i et halvt års tid hos en lege som var virkelig flink. Fikk en aha-opplevelse ganske tidlig: Selv om jeg har mye reellt å være redd for så kan jeg velge å ikke være redd. Lærte noen teknikker som passet godt til meg og min situasjon. Hadde nok ikke fått det til alene, for jeg satt helt fast i tankemåten min og det var flere ting som var sauset litt sammen. Det betyr ikke at ikke du kan greie det alene. Men det er noe med det å få hjelp av en som ser en utenfra. Anonymkode: f80d3...d90 Om man bare kunne velge å ikke være redd eller ha angst så ville ingen heller vært redde eller hatt angst.
Trolltunge Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 Jeg har også reelle bekymringer, men hadde enormt mye hjelp i terapi som konsentrerer seg om å akseptere livet som det er. Til og med det som er trist og vanskelig. Det triste og vanskelige er ikke borte, det er akkurat like trist og vanskelig fremdeles, men jeg klarer å forholde meg til det på langt mer konstruktive måter nå. Det overvelder /lammer meg ikke på samme måte som før. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 ACT? (Acceptance and Commitment Therapy) Anonymkode: 997c7...fd0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå