Gå til innhold

Stor aldersforskjell og utsettelse av prøving

Niny

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt 24 og min mann blir snart 36. Vi har begge lyst på barn og har snakket om det lenge. Var først avtalt at vi skulle begynne å prøve for 2 år siden da jeg alltid har hatt et veldig sterkt ønske om barn tidlig. 

Han pinglet ut og vi ble da enige om å utsette det et år. Jeg var jo enda veldig ung. 

Ifjor ble det litt omstillinger og jeg fikk mulighet til en ny jobb med bedre arbeidstid og bedre lønn. Selvfølgelig måtte jeg ta denne, siden jeg var begynt å mistrives i den gamle jobben. Pga dette ble forsøk på barn utsatt enda en gang til jeg var ferdig med prøvetiden og kommet meg godt nok inn i jobben til HVIS jeg skulle bli tidlig sykemeldt av diverse årsaker. (mamma var veldig dårlig i svangerskapet med meg.. 🤷🏻‍♀️

Nå 2 år etter først planlagt, har vi endelig begynt å prøve. Jeg ville begynne i vår en gang, men min samboer var så sikker på at det skulle gå fort, at han ville vente litt til, så til sommeren begynte vi endelig. 

Falt litt bort fra poenget her, men vet at mannfolk kan få barn til langt opp i voksen (gammel) alder. Men kan sædkvalitet på menn gå ned fra passert 30, som eggkvalitet kan på kvinner passert 30? 🤔

Vet jeg er for ung til å tenke på sånt enda, men er dere flere med stor aldersforskjell som tenker i like baner? Vet det er grunnløst siden vi knapt har begynt prøvingen, men kan liksom ikke styre tankene.. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det selve aldersforskjellen eller alderen som er temaet her? Jeg er en kvinne på 32 og min mann er 36. Vi prøver oss på vårt første barn nå også. Det er stor forskjell på både 30-åringer og 36-åringer. Mye kan gjøres dersom man spiser litt bedre og trener. Det kommer vel godt med når man skal leke med små barn også. Lykke til med prøvingen!

Anonymkode: 1ff33...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sækvaliteten blir dårligere med stigende alder. Det er forhøyet risiko for få barn med blant annet visse alvorlige psykiske sykdommer når mannen er oppe i årene. Det er mye som taler for at menn også bør få barn mens de er unge.

Anonymkode: c28f6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først etter 45 man ser at sædkvaliteten hos menn er såpass dårlig at det gir økt risiko for "feil" ved fosteret/barnet. 

36 er jo sånn sett ingen alder. 

Min mann var 43 da vi begynte å prøve. Ble ICSI til slutt pga dårlig sædkvalitet, men om det skyldtes alder, røyking eller ren genetikk er jo ikke lett å si. Har uansett to friske barn i dag. :)

Anonymkode: 33347...94e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.9.2020 den 17.04, Niny skrev:

Jeg har nettopp blitt 24 og min mann blir snart 36. Vi har begge lyst på barn og har snakket om det lenge. Var først avtalt at vi skulle begynne å prøve for 2 år siden da jeg alltid har hatt et veldig sterkt ønske om barn tidlig. 

Han pinglet ut og vi ble da enige om å utsette det et år. Jeg var jo enda veldig ung. 

Ifjor ble det litt omstillinger og jeg fikk mulighet til en ny jobb med bedre arbeidstid og bedre lønn. Selvfølgelig måtte jeg ta denne, siden jeg var begynt å mistrives i den gamle jobben. Pga dette ble forsøk på barn utsatt enda en gang til jeg var ferdig med prøvetiden og kommet meg godt nok inn i jobben til HVIS jeg skulle bli tidlig sykemeldt av diverse årsaker. (mamma var veldig dårlig i svangerskapet med meg.. 🤷🏻‍♀️

Nå 2 år etter først planlagt, har vi endelig begynt å prøve. Jeg ville begynne i vår en gang, men min samboer var så sikker på at det skulle gå fort, at han ville vente litt til, så til sommeren begynte vi endelig. 

Falt litt bort fra poenget her, men vet at mannfolk kan få barn til langt opp i voksen (gammel) alder. Men kan sædkvalitet på menn gå ned fra passert 30, som eggkvalitet kan på kvinner passert 30? 🤔

Vet jeg er for ung til å tenke på sånt enda, men er dere flere med stor aldersforskjell som tenker i like baner? Vet det er grunnløst siden vi knapt har begynt prøvingen, men kan liksom ikke styre tankene.. 🤷🏻‍♀️

Han er fortsatt per def ung. Kvinnenes eggkvalitet går ned tidligere enn mannens sædkvalitet. En manns spermkvalitet synker med 50% når han er så gammel som 50.

Anonymkode: 0c751...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sækvaliteten blir dårligere med stigende alder. Det er forhøyet risiko for få barn med blant annet visse alvorlige psykiske sykdommer når mannen er oppe i årene. Det er mye som taler for at menn også bør få barn mens de er unge.

Anonymkode: c28f6...0b0

For en mann så er 36 ungt nok.

Anonymkode: 0c751...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Er det selve aldersforskjellen eller alderen som er temaet her? Jeg er en kvinne på 32 og min mann er 36. Vi prøver oss på vårt første barn nå også. Det er stor forskjell på både 30-åringer og 36-åringer. Mye kan gjøres dersom man spiser litt bedre og trener. Det kommer vel godt med når man skal leke med små barn også. Lykke til med prøvingen!

Anonymkode: 1ff33...5b0

Her var både aldersforskjell og alder noe jeg tenkte på. Jeg tenker på alderen hans, som nærmer seg 40. Samtidig som jeg er så ung som jeg er og "ikke skal ha" slike bekymringer enda, siden jeg har over 10 år igjen med fertile år. 12 år er jo en del, og lurer på om det at han er såpass mye eldre enn meg kan ha noe å si på det faktum om å greie å bli gravid 🤷🏻‍♀️

Mye rart som flyr i hodet når man så absolutt vil, men ikke får resultat.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 17.04, Niny skrev:

Sædkvaliteten synker når de kommer sånn rundt 50 da kan det bli sykere unger og dårligere syn og mer allergier på ungene.

Anonymkode: 254f9...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...