Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (3 timer siden):

I dag ble tempen høøøy og fin, og jeg kan med glede bekrefte at jeg HAR hatt EL :nori: Gjør meg veldig glad, for på et tidspunkt der ble jeg jo usikker på om jeg skulle klare det... For første gang etter oppstart av temping i høst har FF klart å sette kryss på meg helt av seg selv 😁

Så da er jeg 3 dpo i dag!

Juhu! 👏🏻Så moro at FF satt eggløsning helt selv.  Jeg ønsker deg en fin jul, uten tantebesøk. ❤️ For en flott julegave det hadde vært. Pleier du å teste på 9 DPO? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bittelillebolla skrev (1 time siden):

Pleier du å teste på 9 DPO? 🙂

Ja, jeg pleier å begynne da. Så om noen av dere er her inne på KG rett før juleinnspurten, så skal jeg holde dere oppdatert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Ja, jeg pleier å begynne da. Så om noen av dere er her inne på KG rett før juleinnspurten, så skal jeg holde dere oppdatert 😊

Jaa! Oppdatert mer enn gjerne!  Jeg kommer helt klart innom for å se hvordan det går! Er såå spent på dine vegne. 😊🌟

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så i villrede med denne tempingen. :sukk:Har absolutt mest lyst til å tempe oralt, og hadde egentlig tenkt til å bytte til det i dag. Tenkte det ikke gjorde store forskjellen da jeg bare har tempet vaginalt i to dager. For å finne ut hvor stort forskjell det var på oralt og vaginalt, så tempet jeg samtidig med samme type termometer begge steder. Tenkte da å trekke fra mellomlegget der på tidligere målinger, for å jevne det ut. Fikk 36.51 vaginalt, og 36.37 oralt. Greit nok det, hadde regnet med at det skulle være litt lavere temp i munnen. 🙂 Tempet så mange ganger etter hverandre i munnen for å finne ut om det varierte mye, og det gjorde det. Alt fra 36.17 til 36.30. Jeg føler meg ikke lenger så sikker på om jeg vil tempe oralt etter jeg så dette. Virker veldig varierende og usikkert, men nå skal det jo sies at man vanligvis ikke temper så mange ganger etter hverandre, men likevel. Det burde vel ikke variere så mye på noen minutter? :klo:

Jeg vurderer nå å tempe både vaginalt og oralt denne syklusen, for å sammenligne kurvene. Om vaginaltemping viser seg å være mye mer tydelig og leselig så må jeg vel holde meg til det. 🙈

Grunnen til at jeg så mye heller vil tempe oralt er at jeg synes det er såå mye enklere. Jeg kjenner jeg bekymrer meg en del for å kunne føre bakterier inn i skjeden ved å tempe vaginalt. 😩 Noen som har noen tanker/erfaringer/tips? 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tempet oralt før. Falt meg ikke inn da jeg for mange år siden ble medlem av en stor tempegjeng og alle var veldig klare på der at vaginalt var best. Så jeg hev meg på det. Når man først skal tempe syns jeg det var greit å holde seg til anbefalingen. Det ble sagt at den er mye mer stabil, og ting som kaldt soverom, åpen munn under soving o.l klusser ikke til målingen. Var enkelt valg da syns jeg.

Og ettersom jeg bare har tempet vaginalt så syns jeg jo det er veldig enkelt. Bare stapper termometeret inn mellom trusen hver morgen, omtrent i halvsøvne :lol: Aldri ofret bakterier en tanke før. Kan da umulig være et  reellt problem? Hvor nøye man vasker termometeret etterpå er vel opp til en hver. Selv har jeg bare en klut og dildorens ved siden av sengen. Drar termometeret raskt over med en dråpe av det etterpå (les: når jeg faktisk er våken og står opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (11 timer siden):

Jeg har aldri tempet oralt før. Falt meg ikke inn da jeg for mange år siden ble medlem av en stor tempegjeng og alle var veldig klare på der at vaginalt var best. Så jeg hev meg på det. Når man først skal tempe syns jeg det var greit å holde seg til anbefalingen. Det ble sagt at den er mye mer stabil, og ting som kaldt soverom, åpen munn under soving o.l klusser ikke til målingen. Var enkelt valg da syns jeg.

Og ettersom jeg bare har tempet vaginalt så syns jeg jo det er veldig enkelt. Bare stapper termometeret inn mellom trusen hver morgen, omtrent i halvsøvne :lol: Aldri ofret bakterier en tanke før. Kan da umulig være et  reellt problem? Hvor nøye man vasker termometeret etterpå er vel opp til en hver. Selv har jeg bare en klut og dildorens ved siden av sengen. Drar termometeret raskt over med en dråpe av det etterpå (les: når jeg faktisk er våken og står opp).

Takk for svar! :) Kanskje det ikke er et reelt problem, jeg aner virkelig ikke.😅 Jeg har tenkt litt og bestemt meg for å prøve noen dager å registere begge tempene, også gjøre meg opp en mening om hvilken metode som er best for meg. Da blir det jo enkelt å se om det eventuelt spriker veldig mellom de to. Om de er parallelle så velger jeg det jeg trives best med. De spriker vel mest sannsynlig, men da har jeg hvert fall sjekket ut muligheten uten å "miste" denne syklusen. Er veldig spent på når mensen kommer osv, og hvordan kroppen blir etter p.pille-slutt. Hadde den merkeligste mensen jeg noen gang har hatt nå sist, på bare 3 dager med lite blødning (pleide å være 8 dager med store blødninger før p.piller) men regner med at det er fordi det er såpass kort tid siden jeg gikk på hormonell prevensjon. :)  Og igjen, takk for at du tar deg tid til å svare på dumme spørsmål fra newbie over her. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lærte jeg noe nytt, at vaginaltemping er mer stabilt. Da skal jeg prøve vaginalt på neste syklus hvis jeg ikke blir gravid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FF har puttet inn en "luteallinje" i charten min. Noen som kan fortelle litt mer om hva dette er? Må være en ny greie siden sist jeg var aktiv temper, for den har jeg aldri sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UnderCover skrev (På 9.12.2020 den 22.14):

Hmm. Hva tenker dere? Venter TR imorgen.

20201209_221201.jpg

Hvordan går det UnderCover?

Jeg ble skikkelig skuffa nå. Trodde jeg hadde eggløsning i går, men skjønner at jeg må begynne å tempe vaginalt siden dette ble veldig variert.

Jeg har tempet bare 1 gang. Burde jeg tempe 2/3ganger hver morgen?

34F87726-BA32-4287-BD55-E19C0CCEB8C3.jpeg
Og hva betyr trekant sammenlignet med prikker(på temparaturen)?

Endret av Møysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (23 timer siden):

FF har puttet inn en "luteallinje" i charten min. Noen som kan fortelle litt mer om hva dette er? Må være en ny greie siden sist jeg var aktiv temper, for den har jeg aldri sett før.

Luteallinjen har med temparaturen i lutealfasen. Som er de to ukene etter eggløsning.

Jeg har ikke fått en sånn linje enda(bare testet sporadisk i 2.mnd da jeg var gravid men mistet), så jeg vet ikke helt hvorfor, men kanskje det er for å se forskjell mellom de ulike prøveperioden dine. Ettersom lutealfasen er så viktig for å gi egget tid til å feste seg. 

Fikk denne forklaringen i FertilityFriend:

3465AF8D-DC91-453D-8B58-3A75DA4AF515.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysa skrev (1 time siden):

Her var det mye opp og ned ja, så hvis det er pannemålinger så vil jeg si at det ikke går an for å måle basal temperatur. 

Måle 2/3 ganger hver morgen? Nei, jeg putter termometeret inn og bruker kun den tempen jeg får da. Du våkner jo mer dess flere ganger du måler, og jo mer våken du er, dess høgere blir temperaturen. Den kan derfor bli unaturlig høy hvis du sover dårlig en natt. 

Prikker er temperaturen målt, til samme tid hver dag. Trekanter får du om du er mer enn en halvtime for tidlig eller for seint i forhold til da du skal måle. BBT målingene skal være det første du gjør når du våkner, uten å stå opp. Det skal også gjøres til samme tidspunkt hver dag, både helg og ukedager. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag hoppet tempen! Wohoo! 🎉

Spent på om tempen blir noe annerledes denne omgangen, da jeg begynte å ta Wild Yam i håp om å forlenge min 10 dagers lutealfase 😊🤞

Screenshot_20201216_071030_com.tamtris.fertilityfriend.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møysa skrev (1 time siden):

Hvordan går det UnderCover?

Jeg ble skikkelig skuffa nå. Trodde jeg hadde eggløsning i går, men skjønner at jeg må begynne å tempe vaginalt siden dette ble veldig variert.

Oi sann! Dette var jo VELDIG variert. Ser nesten ut som du har vært i grenseland for å ha feber på CD4. Jeg har bare tempet i 5 dager, og 2 av dagene har jeg tempet både vaginalt og oralt for å sammenligne. Den ene dagen var forskjellen på temperaturen 0.05, og den andre 0.07. Så langt virker det som de er ganske parallelle med hverandre foreløpig. 
🙂

Har funnet ut at det er veldig viktig å ha termometeret langt bak, og under tunga på samme side hver dag. Du må også huske på å ta tempen med en gang du våkner om morgenen, omtrent på samme tid hver dag. Trekantene betyr at du ikke har målt på samme tid, enten for sent eller for tidlig. 🙂 Husk også å ha sovet minst 3 timer sammenhengende før temping. 

Om jeg var deg så ville jeg testet dette termometeret litt. Kan jo være at det er noe galt med det.. 🙂 Synes disse målingene varierte voldsomt. Prøv å ta tempen under tunga flere ganger etter hverandre (utenom tempingen om morgenen) , bare for å se om det blir noen forskjell. Kan være at det begynner å bli dårlig rett og slett. 😕

De tre siste målingene dine ser jo egentlig fine ut da. De har alle tre blitt merket med prikk, så der har du tatt tempen til riktig tid. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysa skrev (3 timer siden):

Jeg signerer egentlig bae Niny og bittelillebolla som har gitt deg gode svar. Det er kjempeviktig å bare tempe èn gang. Det er den første tempen man skal bruke. Skal bevege seg minst mulig før man temper. Og du må gå over til vaginal eller oral temping om du ønsker å finne basaltemperaturen.

Niny skrev (1 time siden):

Idag hoppet tempen! Wohoo! 🎉

Spent på om tempen blir noe annerledes denne omgangen, da jeg begynte å ta Wild Yam i håp om å forlenge min 10 dagers lutealfase 😊🤞

Jeeeei - superfin økning! Dette blir bra!

Jeg er også veldig fornøyd med tempen min. Høyeste hittil i dag. Vet det raskt kan snu, men enn så lenge er jeg godt fornøyd. Tar ikke noe progresterontilskudd heller denne pp'en, så tempen er "all natural".

Min chart ♦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (34 minutter siden):

Jeg er også veldig fornøyd med tempen min. Høyeste hittil i dag. Vet det raskt kan snu, men enn så lenge er jeg godt fornøyd. Tar ikke noe progresterontilskudd heller denne pp'en, så tempen er "all natural".

Min chart ♦

Oi tempen din ser kjempefin ut! Og den fine og tyyyydelige forskjellen fra før og etter EL 🤩

Krysser fingrene for at den holder seg så fint og høyt oppe denne gangen. Vi får satse begge to på en jule/romjulsgave av beste sort i år 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Niny skrev (34 minutter siden):

Oi tempen din ser kjempefin ut! Og den fine og tyyyydelige forskjellen fra før og etter EL 🤩

Ja den er en drøm i forhold til hvordan jeg hadde det tidligere da jeg var prøver 😍 Veldig deilig å se. Må jo være temmelig sikkert at jeg har hatt EL med tydelig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal det ligge så høyt? Jeg er redd for å ikke få eggløsning? Da må jo tempen synke før den stiger, og da må den jo ligge veldig høyt i lang tid om det skal klaffe.

Har blødd ekstremt lite og nesten ingenting, bare brun spotting og rosa.

20201216_124044.jpg

Anonymkode: ac330...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skal det ligge så høyt? Jeg er redd for å ikke få eggløsning? Da må jo tempen synke før den stiger, og da må den jo ligge veldig høyt i lang tid om det skal klaffe.

Har blødd ekstremt lite og nesten ingenting, bare brun spotting og rosa.

Du kan bare sammenligne med deg selv, så vet ikke hva du pleier å ligge på? Tempene dine er også ukonsekvente, for å få korrekt måling må du tempe til samme tidspunkt hver dag (du har hvite trekanter i stedet for prikker).

Mener du at du har hatt en rar mensen der du ikke har blødd noe særlig? Mensens start regnes som den første dagen med friskt rødt blod. Har du tatt en g-test for å utelukke at du ikke ble gravid sist syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg temper oralt, men kanskje tempen er dårlig? Kjøpte tempen på en utenlands nettside. Når jeg sjekket nå, så har jeg fått en annen termometer enn jeg kjøpte😬 Kanskje derfor det smakte giftig den første måneden🤔 Står noe kinesiske tegn bakpå. Kanskje jeg har blitt lurt🤔

Hvilke termometer har dere? Og den jeg bruker er kanskje dårlig?

Nå skal jeg i hvert fall bare teste på en side og prøve å få den enda dypere nede i det varmehullet. Også skal jeg bli flinkere til å ta tempen på samme tid, har falt litt ut av det når sønnen min og jeg har vært forkjølet(ikke korona).

Sjekket nå og den viste 36.60 også 36.50 og 36.49, så nå var det ikke så ille. Men her om dagen fikk jeg 37.50 og tenkte what? Og tok en gang til og da ble det 36.08. Så tror kanskje jeg skal teste en gang til hvis de avviker veldig.

A03B00FF-C04C-491E-9DAF-E6830CC4A2E7.png

5652F74A-6E54-4883-8647-80D27D55EFB9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...