Gå til innhold

Pensjonister på busstur

Fremhevede innlegg

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Og dette er nettopp grunnen til at jeg etter noen månder stoppet å følge smittevernsregler. Lever livet mitt som vanlig. Skal ikke sette restriksjoner for meg selv når de som skal beskyttes driter langt i. Ser stadig massesamlinger av eldre både på busser, sentre og cafe. De holder ikke avstand i butikkene heller. 

Jeg kjenner MANGE 70++ som tar dette på ytterste alvor. Problemet med tankegangen din er at hvis alle tenker sånn, så blir det flere bussturer og idioter i samfunnet, som igjen fører til nedstengninger og karantene.

Følg heller tiltakene og vit at DU gjør noe riktig, selv om det finnes mange idioter der ute.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Callisto83 skrev:

Jeg kjenner MANGE 70++ som tar dette på ytterste alvor. Problemet med tankegangen din er at hvis alle tenker sånn, så blir det flere bussturer og idioter i samfunnet, som igjen fører til nedstengninger og karantene.

Følg heller tiltakene og vit at DU gjør noe riktig, selv om det finnes mange idioter der ute.

Jeg føler helt ærlig ikke at jeg gjør noe riktig når tiltakene bare har negative konsekvenser for meg. Det er bare ekstra kostnader, og begrensninger for mitt liv. Og blir ikke akkurat motivert til å ofre meg når jeg ser at så mange man liksom skal beskytte heller ikke følger tiltak. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha sett disse smittevernreglene som de påstår at ble fulgt. 

Traff på en buss for noen uker siden (ikke samme bussen). Var på et typisk turiststed der det også er en veikro. Turbussen stoppet, og ut kom det horder av eldre mennesker. Alle måtte holde seg fast i samme håndtak for å komme seg ut. De gikk etter hverandre på rad og rekke ut av bussen. Avstanden var i beste fall 20 cm. Ingen hadde munnbind. 

• Liker 5
Skrevet

Noe av det som sjokkerte meg mest da jeg kom ut av isolasjon i vår var å se hvem som var ute. På kjøpesentre, kafeer og butikker var det stort sett eldre som hang.

Det får de og andre eldre betale for nå. Lysten på å følge tiltak blant unge og unge voksne forsvinner når man ser hvordan mange eldre ikke ser ut til å bry seg. Ikke sjokkerende at det er den eldre garde som hyppigst bryter karantener. Vi vet også hvem som sannsynligvis var overrepresentert på harrytur til Värmland og sydentur til Spania i sommer.

Det er synd, men det er en generasjonskløft.

• Liker 10
Skrevet
22 timer siden, pangolina skrev:

JA. Grunnen til at de fant det ut var at en av de reisende ble akutt dårlig. Vedkommende ble lagt inn på Førde sykehus og videre til Haukeland. Så man kan nok regne med at vedkommende ikke har det særlig bra. Det er nok også lite trolig at de 32 andre som er smittet ikke vil utvikle mer symptomer enn de har per i dag, da det trolig bare skyldes at sykdommen er i en tidlig fase. 

Det var vel slik at en av passasjerene fikk et «illebefinnende», og ble testet på sykehus. Var helt tilfeldig at corona-smitten ble oppdaget. Var ikke pga coronasymptomer at vedkommende ble innlagt, men noe mer hjerte-relatert mener jeg. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBrukern skrev:

Og dette er nettopp grunnen til at jeg etter noen månder stoppet å følge smittevernsregler. Lever livet mitt som vanlig. Skal ikke sette restriksjoner for meg selv når de som skal beskyttes driter langt i. Ser stadig massesamlinger av eldre både på busser, sentre og cafe. De holder ikke avstand i butikkene heller. 

det er ikke pensjonistene vi beskytter først og fremst. Det er helsevesenet, og dermed oss selv.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, MissLucy skrev:

det er ikke pensjonistene vi beskytter først og fremst. Det er helsevesenet, og dermed oss selv.

Det er risikogruppen som hovedsakelig beskyttes, ig det skal ekstremt mye til for at norsk helsevesen skal kollapse

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBrukern skrev:

Det er risikogruppen som hovedsakelig beskyttes, ig det skal ekstremt mye til for at norsk helsevesen skal kollapse

tenk at vi har levd med dette et halvt år, uten at folk har oppfattet at vi har smittevernstiltak hovedsakelig for å verne om kapasiteten i helsevesenet.

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, MissLucy skrev:

tenk at vi har levd med dette et halvt år, uten at folk har oppfattet at vi har smittevernstiltak hovedsakelig for å verne om kapasiteten i helsevesenet.

Det vi aktivt gjør er å skjerme risikigruppen. De har lettest for p bli smittet og hvis for mange av de blir syke vil ikke helsevesen kunne behandle dem. Så først og fremst er skjerming av risikogruppe man gjør. Og dette er det regjeringen snakker om dagen lang.. risikogruppe risikogruppe

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, MissLucy skrev:

Nei, folk tror at tiltakene er der for å eliminere viruset helt (som om noen andre virus enn kopper noen gang har blitt eliminert). Derfor fyrer de seg opp, hyler, skriker og etterlyser strengere tiltak med en gang smittetallene stiger litt. De får med seg verken det at landet som helhet har SYNKENDE smittetrend, eller at antall pasienter på respirator per i dag er null. Altså, man trenger ikke strengere tiltak per nå for å beskytte helsevesenet fra kollaps. 

• Liker 5
Skrevet

Han gamle mann de intervjuet sa han gledet seg til neste år å reise ,da var det ikke slike restriksjoner ,Likevell reiste de nå. Stavanger sykehus har ikke 31 respiratoren til de . Nå får vi se hvor mange av de klarer seg 😒

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Han gamle mann de intervjuet sa han gledet seg til neste år å reise ,da var det ikke slike restriksjoner ,Likevell reiste de nå. Stavanger sykehus har ikke 31 respiratoren til de . Nå får vi se hvor mange av de klarer seg 😒

Og den eldre damen i vinduet begrunnet årsaken til å reise med "da får vi treffe så mange nye mennesker". Det er nesten så en ikke vet om en skal le eller grine. Hvilken øde øy lever man på om man ikke har fått med seg at "mange nye mennesker" ikke er tingen nå? Om folk etter dette blir noe irritert over regjeringens stadige "solidaritet med våre eldre og svakeste", tenker jeg det er forståelig. Kanskje heller endre det til "solidaritet med våre elever/studenter og våre yrkesaktive".

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, MorTil2 skrev:

Og den eldre damen i vinduet begrunnet årsaken til å reise med "da får vi treffe så mange nye mennesker". Det er nesten så en ikke vet om en skal le eller grine. Hvilken øde øy lever man på om man ikke har fått med seg at "mange nye mennesker" ikke er tingen nå? Om folk etter dette blir noe irritert over regjeringens stadige "solidaritet med våre eldre og svakeste", tenker jeg det er forståelig. Kanskje heller endre det til "solidaritet med våre elever/studenter og våre yrkesaktive".

Derfor gidder man ikke å ofre mer skolegang, hverdag og kontakt med familien i utlandet som trenger en, til fordel for disse menneskene. De er voksne og erfarne. Hvis de ikke ønsker å bli beskyttet, så kan man ikke tvinge andre til å forsake en god del ting for å tvangsbeskytte denne gruppen. Det er jo mange beboere på sykehjem som synes det er uverdig å ikke få besøk på 6 måneder, slik det er på enkelte sykehjem. De er ikke enig i tiltakene som er der for å beskytte dem. Eller er det slik at staten vet best hva de eldre vil og trenger? Overformynderi?

Hvis man ser på andre ting - man har ikke forbud mot salg av alkohol, røyk og snus, selv om alt dette fører til forkortet liv og livsstilssykdommer. Man får ikke bot for å spise masse fast food, selv om det kan føre til hjerte- og karsykdommer, slitasjeskader i knær og rygg, diabetes osv. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Derfor gidder man ikke å ofre mer skolegang, hverdag og kontakt med familien i utlandet som trenger en, til fordel for disse menneskene. De er voksne og erfarne. Hvis de ikke ønsker å bli beskyttet, så kan man ikke tvinge andre til å forsake en god del ting for å tvangsbeskytte denne gruppen. Det er jo mange beboere på sykehjem som synes det er uverdig å ikke få besøk på 6 måneder, slik det er på enkelte sykehjem. De er ikke enig i tiltakene som er der for å beskytte dem. Eller er det slik at staten vet best hva de eldre vil og trenger? Overformynderi?

Hvis man ser på andre ting - man har ikke forbud mot salg av alkohol, røyk og snus, selv om alt dette fører til forkortet liv og livsstilssykdommer. Man får ikke bot for å spise masse fast food, selv om det kan føre til hjerte- og karsykdommer, slitasjeskader i knær og rygg, diabetes osv. 

Kanskje litt derfor mange begynner å lure på om det egentlig er en annen grunn For alle de ekstreme tiltakene enn å beskytte risikogruPpene. Føler hva som er risikogrupper også har variert mye og vært ullent hele veien 

Skrevet

Nå har vi jo fått sett hvor ekstremt smittsomt dette viruset er. Nesten alle på bussen, og flere på steder de har vært innom. Det beviser også hvor viktig det er å overholde smittevernet, for alle. Disse på busstur, ville vel ikke sette livet på vent, som det gjentas inntil det kjedsommelige, her inne på KG . Bare så synd, at det går ut over dem som ikke deltar i moroa, men synes det er verdt å overholde noen få enkle smitteverntiltak inntil vaksinen kommer om ikke altfor lenge. Uansett om man er åtti eller tretti, de smittevernsreglene vi har i Norge, er så få og enkle nå, at det fikser vi noen måneder til.

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Nå er vel ikke disse eldre i denne bussen, representativt for alle eldre og unge i risikogruppe i Norge. De som ikke gjør slike ting , fortjener vel også en sjanse? Eller må alle ofres.

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, MissLucy skrev:

Det er lenge siden det var situasjonen. Målet nå, er noe helt annet.

Derfor kritikken når studenter ikke tar hensyn og pensjonister prøver ta kollektivt selvmord.

Du er unnskylt; FHI har ikke vært flink nok i å forstå crowdcontrol, og vet ikke at man ikke kan skifte budskap på denne måten.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Minerwa skrev:

Nå har vi jo fått sett hvor ekstremt smittsomt dette viruset er. Nesten alle på bussen, og flere på steder de har vært innom. Det beviser også hvor viktig det er å overholde smittevernet, for alle. Disse på busstur, ville vel ikke sette livet på vent, som det gjentas inntil det kjedsommelige, her inne på KG . Bare så synd, at det går ut over dem som ikke deltar i moroa, men synes det er verdt å overholde noen få enkle smitteverntiltak inntil vaksinen kommer om ikke altfor lenge. Uansett om man er åtti eller tretti, de smittevernsreglene vi har i Norge, er så få og enkle nå, at det fikser vi noen måneder til.

Det er jo så opp og ned hvor smittsomt det er. I noen tilfeller blir ikke folk smittet i samme husstand, i andre tilfeller så blir alle på en restaurant eller buss smitta..

Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Det er lenge siden det var situasjonen. Målet nå, er noe helt annet.

Derfor kritikken når studenter ikke tar hensyn og pensjonister prøver ta kollektivt selvmord.

Du er unnskylt; FHI har ikke vært flink nok i å forstå crowdcontrol, og vet ikke at man ikke kan skifte budskap på denne måten.

Hva er målet nå?

Skrevet
8 minutter siden, rosemarin skrev:

Hva er målet nå?

Å holde smittespredningen så lavt, at man kun trenger lokale tiltak. På den måten kan man sikre at større deler av landet kan åpnes.

Sånn sett var denne pensjonist turen, eller smittesprednings turen en god påminnelse om at dette er ikke egnet sykdom for denne tankegangen.

• Liker 2
  • Opprett ny...