rosemarin Skrevet 25. september 2020 #61 Skrevet 25. september 2020 Akkurat nå, Druid skrev: Å holde smittespredningen så lavt, at man kun trenger lokale tiltak. På den måten kan man sikre at større deler av landet kan åpnes. Sånn sett var denne pensjonist turen, eller smittesprednings turen en god påminnelse om at dette er ikke egnet sykdom for denne tankegangen. Ja. Men den overordna grunnen til at man vil ha lokale tiltak er jo for å unngå stor spredning og dermed press på helsevesenet? 1
Aricia Skrevet 25. september 2020 #62 Skrevet 25. september 2020 På 24.9.2020 den 7.56, rosemarin skrev: Nå er det jo ikke noe verre å sitte på en buss (med avstand) enn å feks være på korøvelse eller være samlet hjemme hos noen eller på restaurant eller kontorlandskap - som alt regnes som forsvarlig innenfor smittereglene. så de har jo ikke gjort noe som ikke skulle være forsvarlige grelt innenfor reglene. Spørsmålet er jo da heller om reglene er gode nok. Hvis det blir sånne store smittebendelser av det. Er jo eksempler både fra busstur nå, korøvelse for litt siden og en rekke eksempler fra restauranter og kontorfellesskap i utlandet. Hvor visstnok avstanden og hygienen er overholdt. i dette tilfelle med bussturen kan de likegodt ha blitt smittet ellers på turen, så å si at de ble smittet etter å ha sittet på bussen blir jo feil. Korøvelse er stikkordet her tror jeg - det har nok blitt litt for mye "En bussjåfør... " i løpet av pestferden gjennom Sør-Norge. 10 timer siden, MorTil2 skrev: Og den eldre damen i vinduet begrunnet årsaken til å reise med "da får vi treffe så mange nye mennesker". Det er nesten så en ikke vet om en skal le eller grine. Hvilken øde øy lever man på om man ikke har fått med seg at "mange nye mennesker" ikke er tingen nå? Om folk etter dette blir noe irritert over regjeringens stadige "solidaritet med våre eldre og svakeste", tenker jeg det er forståelig. Kanskje heller endre det til "solidaritet med våre elever/studenter og våre yrkesaktive". Enig, jeg humret også godt over den der. Noen bør beskyttes mot seg selv, evt mot å uttale seg entusiastisk på riksdekkende radio. 3
SusieDerkins Skrevet 25. september 2020 #63 Skrevet 25. september 2020 (endret) (...) Endret 30. desember 2020 av MissLucy 1
SusieDerkins Skrevet 25. september 2020 #64 Skrevet 25. september 2020 7 timer siden, Druid skrev: Å holde smittespredningen så lavt, at man kun trenger lokale tiltak. På den måten kan man sikre at større deler av landet kan åpnes. Sånn sett var denne pensjonist turen, eller smittesprednings turen en god påminnelse om at dette er ikke egnet sykdom for denne tankegangen. men det er jo bare tiltak for å nå et mål. Hva er målet med å holde smittespredningen lav? 2
MorTil2 Skrevet 26. september 2020 #65 Skrevet 26. september 2020 9 timer siden, MissLucy skrev: men det er jo bare tiltak for å nå et mål. Hva er målet med å holde smittespredningen lav? Målet skisseres her https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/langsiktig-strategi-og-plan-for-handteringen-av-covid-19-pandemien-og-justering-av-tiltak/id2701518/. Og som du skriver, målet er å redusere trykket på helsetjenestene. På veien dit er det flere delmål, bl a å verne de eldre og andre risikogrupper. Det absolutt hovedmålet, er å ha kontroll på smittespredningen frem til enten en tilstrekkelig naturlig immunitet i befolkningen, eller en godkjent og effektiv vaksine er tilgjengelig. 4
BLOMSTERKVAST Skrevet 26. september 2020 Forfatter #66 Skrevet 26. september 2020 På 24.9.2020 den 7.56, rosemarin skrev: Nå er det jo ikke noe verre å sitte på en buss (med avstand) enn å feks være på korøvelse eller være samlet hjemme hos noen eller på restaurant eller kontorlandskap - som alt regnes som forsvarlig innenfor smittereglene. så de har jo ikke gjort noe som ikke skulle være forsvarlige grelt innenfor reglene. Spørsmålet er jo da heller om reglene er gode nok. Hvis det blir sånne store smittebendelser av det. Er jo eksempler både fra busstur nå, korøvelse for litt siden og en rekke eksempler fra restauranter og kontorfellesskap i utlandet. Hvor visstnok avstanden og hygienen er overholdt. i dette tilfelle med bussturen kan de likegodt ha blitt smittet ellers på turen, så å si at de ble smittet etter å ha sittet på bussen blir jo feil. Er vell stor forskjell på 1 times korøvelse ,og å være ilag så tett i 1 uke ? Den første er nok smittet en annen plass ,men de 30 andre ble smittet av hen på den turen.
TheOneLinePuncher Skrevet 26. september 2020 #67 Skrevet 26. september 2020 På 24.9.2020 den 16.06, Callisto83 skrev: Jeg var ikke akkurat imponert over unnskyldningen til arrangørene i går på nyhetene. Står liksom der og smiler imens de er veldig lei seg... Hvordan har smitten spredt seg ombord på bussen? Sikkert enten via luft, eller så har alle delt samme toalett ombord, og sikkert fått det på hendene i det de åpner og lukker dørene. Jeg er fullt klar over at det gir enkelte en "mening med livet" å reise, men når konsekvensene er at det nærmest blir en smitteturnè, med påfølgende nedstengninger og karantener rundt omkring i landet, så er det ikke verdt det! Nå kan det jo handle om liv og død også, så det er virkelig ikke verdt det.. Dette er noe som går igjen i media om dagen. Om noen har gjort en tabbe så smitten har spredd seg ytteligere, er de "veldig lei seg" og "veldig, veldig lei seg". Hva hjelper vel det på noe som helst?
T-Rex Skrevet 26. september 2020 #68 Skrevet 26. september 2020 On 9/23/2020 at 4:42 PM, MorTil2 said: Leser i en annen lokalavis at en av deltakerne mener å ha hatt en fantastisk tur, der de bl a har vært innom Nordheimsund, Førde, Trollstigen, Dombås og Lillehammer. Hun føler seg helt frisk til tross for positiv coronatest, og synes saken hausses opp. Så flott at de eldre, som samfunnet er blitt snudd på hode for siden mars, tar seg tid til en hyggelig busstur sammen. Det har de jammen meg fortjent, etter å ha vært belastet med betegnelsen "risikogruppe" i flere måneder nå. At 33 av 41 er blitt smittet, er totalt underordnet. Vi får nå se hvor mange av dem som blir innlagt på sykehus.
Aricia Skrevet 26. september 2020 #69 Skrevet 26. september 2020 (endret) 15 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev: Er vell stor forskjell på 1 times korøvelse ,og å være ilag så tett i 1 uke ? Den første er nok smittet en annen plass ,men de 30 andre ble smittet av hen på den turen. Akkurat korøvelse er noe av det verste man gjøre mht smittefare - i Bergen ble 12 av 16 stk smittet i løpet av en 2 times korøvelse til tross for at alle smittevernregler ble overholdt. Det er fordi aerosolene sprer seg mye mer når man synger, roper eller snakker høyt, så selv to meters avstand blir alt for lite. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/aP2W1d/12-av-16-i-koret-fikk-covid-19-stoetter-nytt-tiltak Det er også derfor smitte sprer seg på utesteder, der høy musikk gjør at man snakker/roper høyere til hverandre, og tar hodene tettere sammen for å høre hverandre. Jeg antar mye av det samme kan skje når pensjonister sitter og snakker sammen i en buss i dagesvis. Endret 26. september 2020 av Aricia 3
velociraptor Skrevet 26. september 2020 #70 Skrevet 26. september 2020 På 23.9.2020 den 18.32, pangolina skrev: JA. Grunnen til at de fant det ut var at en av de reisende ble akutt dårlig. Vedkommende ble lagt inn på Førde sykehus og videre til Haukeland. Så man kan nok regne med at vedkommende ikke har det særlig bra. Det er nok også lite trolig at de 32 andre som er smittet ikke vil utvikle mer symptomer enn de har per i dag, da det trolig bare skyldes at sykdommen er i en tidlig fase. Personen som ble lagt inn ble ikke lagt inn på grunn av corona symptomer da 🙄 På 24.9.2020 den 9.26, Brunello skrev: Spørsmålet må være hvorfor en gjeng mennesker som alle er i risikogrupper absolutt må reise samlet rundt i en buss og besøke mange steder. Det er vel ikke de som har bedt om å bli beskyttet! Jeg skjønner dem godt, de er så gamle at det kan hende de er døde eller ute av stand til å reise innen restriksjonene blir opphevet. Samme som at svært mange på sykehjem heller vil ha besøk og risikere å dø av corona, enn å sitte helt alene og lide hele tiden for å leve et år eller to til i elendighet. 3
rosemarin Skrevet 26. september 2020 #71 Skrevet 26. september 2020 24 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev: Er vell stor forskjell på 1 times korøvelse ,og å være ilag så tett i 1 uke ? Den første er nok smittet en annen plass ,men de 30 andre ble smittet av hen på den turen. Ja helt klart. Men de første nyhetsmeldingene om dette tydet på at 34 stk var smittet på en buss. Etterhvert fikk man jo vite at de hadde vært lenge på tur sammen,, 1
Brunello Skrevet 26. september 2020 #72 Skrevet 26. september 2020 35 minutter siden, velociraptor skrev: Personen som ble lagt inn ble ikke lagt inn på grunn av corona symptomer da 🙄 Det er vel ikke de som har bedt om å bli beskyttet! Jeg skjønner dem godt, de er så gamle at det kan hende de er døde eller ute av stand til å reise innen restriksjonene blir opphevet. Samme som at svært mange på sykehjem heller vil ha besøk og risikere å dø av corona, enn å sitte helt alene og lide hele tiden for å leve et år eller to til i elendighet. De fleste pensjonister som er i form til å reise på tur har mange år igjen å leve. 1
MorTil2 Skrevet 26. september 2020 #73 Skrevet 26. september 2020 1 time siden, velociraptor skrev: Personen som ble lagt inn ble ikke lagt inn på grunn av corona symptomer da 🙄 Det er vel ikke de som har bedt om å bli beskyttet! Jeg skjønner dem godt, de er så gamle at det kan hende de er døde eller ute av stand til å reise innen restriksjonene blir opphevet. Samme som at svært mange på sykehjem heller vil ha besøk og risikere å dø av corona, enn å sitte helt alene og lide hele tiden for å leve et år eller to til i elendighet. Det handler ikke om de eldre, og andre i risikogrupper, som enkeltpersoner. Det handler om effekten det har på samfunnet som helhet om mennesker med underliggende sykdommer/helsesvikt blir syke og må innlegges på sykehus eller trenger helsehjelp utover det forventede (det helsevesenet er dimensjonert for). Om svært mange skulle trenge intensiv behandling, ville det gå utover andre grupper som også trenger helsehjelp. Mange snakker om at vi skal være solidariske med de eldre og mennesker i risikogrupper. Men realiteten er at alle, også de eldre og de i risikogrupper, skal være solidariske med hele samfunnsmaskineriet. Slik at skoler kan holde åpent, bedrifter kan holde det gående og de som trenger det skal få den helsehjelpen de har krav på, uavhengig av diagnose. 4
ItchyBitchySpider Skrevet 26. september 2020 #74 Skrevet 26. september 2020 6 minutter siden, MorTil2 skrev: Det handler ikke om de eldre, og andre i risikogrupper, som enkeltpersoner. Det handler om effekten det har på samfunnet som helhet om mennesker med underliggende sykdommer/helsesvikt blir syke og må innlegges på sykehus eller trenger helsehjelp utover det forventede (det helsevesenet er dimensjonert for). Om svært mange skulle trenge intensiv behandling, ville det gå utover andre grupper som også trenger helsehjelp. Mange snakker om at vi skal være solidariske med de eldre og mennesker i risikogrupper. Men realiteten er at alle, også de eldre og de i risikogrupper, skal være solidariske med hele samfunnsmaskineriet. Slik at skoler kan holde åpent, bedrifter kan holde det gående og de som trenger det skal få den helsehjelpen de har krav på, uavhengig av diagnose. Men mange av de eldre er jo ikke interessert i å være solidarisk. Bare i dag er det to eldre personer som nærmest dyttet bort i meg i butikkøen. 2
SusieDerkins Skrevet 26. september 2020 #75 Skrevet 26. september 2020 Akkurat nå, ItchyBitchySpider skrev: Men mange av de eldre er jo ikke interessert i å være solidarisk. Bare i dag er det to eldre personer som nærmest dyttet bort i meg i butikkøen. du kan ikke generalisere fra to personer du møtte i butikken til "mange av de eldre". Det eneste du kan bruke de to personene til er å si at det var to personer som dyttet deg i en kø. 2
MorTil2 Skrevet 26. september 2020 #76 Skrevet 26. september 2020 1 minutt siden, ItchyBitchySpider skrev: Men mange av de eldre er jo ikke interessert i å være solidarisk. Bare i dag er det to eldre personer som nærmest dyttet bort i meg i butikkøen. Hvis absolutt alle 100% hadde fulgt rådene om minst 1 meters avstand, hyppig håndvask/håndsprit, hold deg hjemme hvis du ikke føler deg helt bra, nys i albuen, ikke klem hverandre, ha begrenset med nærkontakter, ikke ta på ting du ikke skal ha i butikken osv, så hadde det omtrent ikke vært smitte. Men det er bare ikke gjennomførbart. Folk glemmer seg, folk tar på og ombestemmer seg, nyset kommer fortere enn man hadde tenkt, man glemmer håndvasken/spriten, man tenker "jeg kan vel bare gi denne personen en klem", osv. Jeg tror ikke det er vondt ment, det er bare menneskelig. Men så lenge flesteparten, i all hovedsak klarer å gjennomføre ihvertfall 1 meteren og god håndhygiene, tror jeg at smitten vil kunne holdes under kontroll. Problemet med de eldre på bussturen, er neppe selve bussen, men at de i flokk og følge har vært alle mulige plasser og glemt, eller ikke tenkt over, hvilket ansvar den enkelte har for å hindre smittespredning. 3
rosemarin Skrevet 26. september 2020 #77 Skrevet 26. september 2020 3 minutter siden, MorTil2 skrev: Hvis absolutt alle 100% hadde fulgt rådene om minst 1 meters avstand, hyppig håndvask/håndsprit, hold deg hjemme hvis du ikke føler deg helt bra, nys i albuen, ikke klem hverandre, ha begrenset med nærkontakter, ikke ta på ting du ikke skal ha i butikken osv, så hadde det omtrent ikke vært smitte. Men det er bare ikke gjennomførbart. Folk glemmer seg, folk tar på og ombestemmer seg, nyset kommer fortere enn man hadde tenkt, man glemmer håndvasken/spriten, man tenker "jeg kan vel bare gi denne personen en klem", osv. Jeg tror ikke det er vondt ment, det er bare menneskelig. Men så lenge flesteparten, i all hovedsak klarer å gjennomføre ihvertfall 1 meteren og god håndhygiene, tror jeg at smitten vil kunne holdes under kontroll. Problemet med de eldre på bussturen, er neppe selve bussen, men at de i flokk og følge har vært alle mulige plasser og glemt, eller ikke tenkt over, hvilket ansvar den enkelte har for å hindre smittespredning. Nå er det jo også ganske mange som ikke kan ha avstand til folk pga jobben sin eller fordi man må gå til ulike typer av behandling osv.. for eksempel...
MorTil2 Skrevet 26. september 2020 #78 Skrevet 26. september 2020 1 minutt siden, rosemarin skrev: Nå er det jo også ganske mange som ikke kan ha avstand til folk pga jobben sin eller fordi man må gå til ulike typer av behandling osv.. for eksempel... Det stemmer. Men forutsetningen for at det skal fungere, er at man holder seg hjemme om man ikke er i form, og gjerne tester seg om man er usikker. Det blir jo det samme om det Covid-19, sesonginfluensa, omgangssyke eller noe annet smittsomt. Man unngår å spre det om man kan. Og så finnes det jo beskyttelsesutstyr for de som er svært nær på andre store deler av dagen, f eks helsepersonell. Og utover det, må vi andre ta hensyn. Jeg trenger jo ikke akkurat å gå tett opp til den butikkansatte for å spørre om noe.
rosemarin Skrevet 26. september 2020 #79 Skrevet 26. september 2020 15 minutter siden, MorTil2 skrev: Det stemmer. Men forutsetningen for at det skal fungere, er at man holder seg hjemme om man ikke er i form, og gjerne tester seg om man er usikker. Det blir jo det samme om det Covid-19, sesonginfluensa, omgangssyke eller noe annet smittsomt. Man unngår å spre det om man kan. Og så finnes det jo beskyttelsesutstyr for de som er svært nær på andre store deler av dagen, f eks helsepersonell. Og utover det, må vi andre ta hensyn. Jeg trenger jo ikke akkurat å gå tett opp til den butikkansatte for å spørre om noe. Helt klart. Men det er så mye fokus på at man må holde avstand til alle, men mange kan ikke det og i mange tilfeller kan man ikke det. Så da føles det jo ut som at man ikke får gjort det man skal og bør. men selvsagt kan man opprettholde avstand i andre tilfeller, og selvsagt holde seg borte fra folk hvis syk osv. mange/de fleste har jo også ganske normal omgang med noen nære familie og venner nå også. Noe som kanskje er helt nødvendig. Så da står man igjen med avstand kun opprettholdes til fremmede, og de har man jo kanskje avstand til uansett? 2
Apis Skrevet 26. september 2020 #80 Skrevet 26. september 2020 2 timer siden, velociraptor skrev: Personen som ble lagt inn ble ikke lagt inn på grunn av corona symptomer da 🙄 Det er vel ikke de som har bedt om å bli beskyttet! Jeg skjønner dem godt, de er så gamle at det kan hende de er døde eller ute av stand til å reise innen restriksjonene blir opphevet. Samme som at svært mange på sykehjem heller vil ha besøk og risikere å dø av corona, enn å sitte helt alene og lide hele tiden for å leve et år eller to til i elendighet. Eldre er en meget stor gruppe, når det første vi tenker på når vi hører eldre er den enslige damen som er minstepensjonist med sviktende helse, så er nok sannheten mer mot en meget ressurssterk gruppe med både god økonomi og også relativ god helse
Fremhevede innlegg