Gå til innhold

HVORFOR SIER JEG JA TIL ALT

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alt, ALT, jeg kommer over. Er som en jævla nikkedokke og jeg klarer ikke slutte med det.

Nå er jeg altså leder i FAU, klassekontakt, styremedlem på håndballaget til barna, ansvarlig for dorullsalg i korpset, toastmaster i fadderbarns konfirmasjon om halvannen uke, ansvarlig for å arrangere babyshower i midten av oktober og hundreogørten oppgaver på jobb jeg har sagt ja til å gjøre. 

Ingening av dette har jeg vært nødt til å sagt ja til og alt er helt frivillig. HVORFOR KLARER JEG IKKE SI NEI; JEG HAR JO ALT ANNET EN TID.

Hvordan sier dere nei til forespørsler. Jeg får det ikke til. Klarer ikke si: Nei, det passer litt dårlig jeg har mye annet for tiden. AV EN ELLER ANNEN TULLETE GRUNN SYNES JEG DET HØRES FREKT UT OG TAKKE NEI. DET ER JO IKKE DET?

Argggggh.

Anonymkode: e5dc4...413

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å kjøp deg tid! jeg sliter også når jeg blir satt spot on; faktisk må jeg inn på kalender og sjekke før jeg har mulighet til å si hverken ja eller nei🤷‍♀️si du har det travelt, og skal komme tilbake med et svar. et rungende NEI🤭skjønner deg godt; sliter med lignende😭men etter at jeg ble syk ble det uansett mer naturlig å sette grenser.

Anonymkode: e7314...102

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt, ALT, jeg kommer over. Er som en jævla nikkedokke og jeg klarer ikke slutte med det.

Nå er jeg altså leder i FAU, klassekontakt, styremedlem på håndballaget til barna, ansvarlig for dorullsalg i korpset, toastmaster i fadderbarns konfirmasjon om halvannen uke, ansvarlig for å arrangere babyshower i midten av oktober og hundreogørten oppgaver på jobb jeg har sagt ja til å gjøre. 

Ingening av dette har jeg vært nødt til å sagt ja til og alt er helt frivillig. HVORFOR KLARER JEG IKKE SI NEI; JEG HAR JO ALT ANNET EN TID.

Hvordan sier dere nei til forespørsler. Jeg får det ikke til. Klarer ikke si: Nei, det passer litt dårlig jeg har mye annet for tiden. AV EN ELLER ANNEN TULLETE GRUNN SYNES JEG DET HØRES FREKT UT OG TAKKE NEI. DET ER JO IKKE DET?

Argggggh.

Elsker damer som alltid sier ja.

Anonymkode: 32a23...814

Gjest theTitanic
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argggggh.

Å lære å si nei er ofte en dyrekjøpt erfaring. Øv deg. Du trenger ikke forklare annet enn "nei, det passer ikke." Eller ", nei, det er ikke aktuelt." Jo lenger forklaring, jo mer rom for tvil og innvendinger. 

Skrevet

Fordi du er redd for å ikke bli likt. Og trolig fordi du er knallgod på å organisere ting. 

Øv deg hjemme i speilet på enkle svar som eksempelvis «det er for mye for meg nå, så jeg må takke nei». 

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argggggh.

Kunne du lånt meg 25.000 kroner?

Anonymkode: 73b99...4a9

• Liker 3
Skrevet

Her må du rett og slett øve deg! Det er enormt ubehagelig når alle stirret i pulten og ingen sier "jeg kan være........". Men husk: du kan være like sta og tåle ubehageligheter like godt som alle andre! Når noen ringer og spør, lag som regel (frem til du har øvd deg på å si nei) at du aldri svarer med en gang. Så sier du nei etter en time. 

Det er ubehagelig de første gangene, men gosh så deilig når man får det inn! 

Hilsen en som før sa ja til alt, men som nå tenker seg om og gjør vurderingen på "er det min tur?" "har jeg lyst? Tid? Mulighet?" "hvilke konsekvenser får det den ene eller andre veien?" før jeg runger i ett ja eller nei 👍👍

Anonymkode: ddb6b...9dc

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Elsker damer som alltid sier ja.

Anonymkode: 32a23...814

Selv om de egentlig mener nei? Ekling, du.

Anonymkode: 722b9...5fc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det på nøyaktig samme måte, og det et et helvete! Nå må jeg klare å snu dette, men aner ikke hvordan.

Anonymkode: 28ca9...c81

Skrevet

Da må du se tilbake på barndommen din. Du ble kansje ikke møtt med dine egne behov, kansje du måtte kjempe for kjærlighet, måtte si ja til ting du ikke ville, ble ikke møtt med dine behov og din egen vilje.

Du må se på deg selv og tenke at du sier nei til deg selv og ja til alle andre. For å kunne elske andre, må man elske seg selv. Man må derfor også ta hensyn til seg selv.

Begynn i det små. Si nei til noe, kjenn følelsen og skriv ned hva du føler. Spør deg selv om hvorfor du skal føle slik, og om du ønsker at andre skal føle slik når de sier nei til deg. Snakk med noen nære om dette og kansje de kan hjelpe deg når du sier nei. Du må trene, endre på de automatiske tankene som du tidligere har forplantet i din automatikk.

Elsk deg selv. Du betyr noe, dine behov er også viktig. Ha som rutine å ha faste avtaler, også sier du nei til resten. Feks 4 avtaler den ene uken, si nei til flere enn 4, si at du har mye denne uken, men at du ønsker å ta det igjen, at du kansje kan få det til neste uke. Da tar du kontakt når du er klar.

Anonymkode: 4527b...ac2

• Liker 2
Skrevet

JEG VET IKKE!! HVORFOR SKRIKER VI?

• Liker 2
Skrevet

Det er frekkere å takke ja og gjøre en dårlig jobb, enn å si nei til noe og gjøre resten bedre :) du kan ikke gjøre alt.

Vil anbefale deg en bok, Essentialism av McKeown. Der kan du lære kunsten å si nei, og hvorfor du skal si nei :)

Anonymkode: 987ae...338

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argggggh.

Du sier nei. Du sier ikke «nei det passer dårlig». Du sier «nei, det kan jeg ikke.» «nei, det har jeg ikke lyst til.» «nei det passer meg ikke», «nei, det gidder jeg ikke». «Glem det, den oppgaven får du fikse selv» eller «nei, det har jeg ikke tid til»

Du sier det rett ut og ordentlig, men du viser motparten respekt nok til å ikke pakke det inn i vås type «det passer dårlig» eller «en annen gang». Dere er alle voksne, dere sier bare «nei»

Anonymkode: fa377...a7e

Skrevet

Det er forskjellige årsaker til dette:
-Problemer med tilpasning
-Behov for aksept
- Bekreftelse
-Andre ting

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er frekkere å takke ja og gjøre en dårlig jobb,

😂😂😂 Ja

Du må se i livet ditt når du begynte å føle at du ikke kunne si nei. Hvorfor prioritere resten av folket før deg så mye?

Skrevet

Folk liker deg nok generelt bedre og har mer respekt for deg om du sier nei åså :) 

Anonymkode: eaa5a...6d8

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argggggh.

Les høyt for deg selv det du har skrevet og som jeg har markert. Gjenta 20 ganger. 

Neste gang noen spør deg om noe, gjentar du setningen som du har øvd på 20 ganger. 

Og hvis du faktisk føler du må forklare hvorfor du sier nei, så har jeg god erfaring med følgende: «jeg har så mye å gjøre om dagen, at jeg faktisk ikke har sjanse til å kunne gjøre X på en skikkelig måte. Og da syns jeg set er riktig å si nei.»

Funker hver gang og du får stooor forståelse for hvorfor det er best for alle at du sier nei. 

Anonymkode: c334f...720

Skrevet

Jeg er ja-menneske selv, men jeg klarer å si nei altså. "Nei, akkurat det gidder jeg ikke altså" er et fint svar. Folk argumenterer sjelden i mot det 😄

men jeg sier det ikke surt. Bare sånn laidback. Prøv det!  Ellers kommer du til å gå på veggen. 

Skrevet

Jeg har vært akkurat likedan, helt til det " smalt"! Tenk over at om du sier ja til alt så sier kroppen STOPP en dag og da er det tungt å hente seg inn igjen. Så bestem deg hver gang du går på et møte ; nå skal jeg si nei til alle verv. Si heller " jeg kan ikke nå, men kanskje neste gang!" .

Anonymkode: b4699...42f

Skrevet

Du er vel en people pleaser. Redd for at andre skal kritisere deg.?

Jeg selv har blitt flinkere med årene.. 
Det kan virke slemt å si nei, men en kan jo ikke si ja til alt. Må sette grenser for seg selv. 

Anonymkode: 8c466...08d

• Liker 2
Skrevet

Når noen spør deg om å gjøre noe,si at du må sove på det før du svarer. Jeg var som deg og sa ja til "alt" før noen lærte meg dette trikset.

Da får du tid til å tenke over om du har tid,lyst og mulighet til å stille opp,og evt forberede deg på å svare nei. 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...