Gå til innhold

Hvem beholder hunden ved et brudd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som overskriften sier;
Hvem beholder hunden deres ved et eventuelt brudd?

Vi skal kjøpe hund og tenker det er best å avklare på forhånd hvem som skal beholde hunden dersom vi går fra hverandre i fremtiden. Da hunden koster en del tenker vi å dele kjøpesummen på to, på den måten blir det 50/50 eierskap.

Ønsker å høre hvordan andre par har planlagt å løse en slik situasjon (som vi selvfølgelig håper vi slipper å oppleve), både med tanke på bosted/ansvar og kjøpesummen for hunden 😊

Anonymkode: 5353b...e7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan dere ikke avklare på forhånd, nei. Det kommer helt an på hunden, hvem den er mest knyttet til, hvem som kan gi hunden det beste på egenhånd osv.

Vi har to hunder, og om det blir slutt så ser vi på de tingene jeg akkurat nevnte. Vi har ikke planlagt det noe mer enn det. 

Anonymkode: ede2d...e50

• Liker 4
Skrevet

Vil begge beholde hunden? Har begge mulighet til å ha den alene ved brudd? Hvis begge ønsker det, så må man vel trekke lodd. 

Jeg følger med på omplasseringshunder, og veldig mange omplasserer pga samlivsbrudd. Så dere har i hvertfall tenkt gjennom det:) 

Anonymkode: edc47...143

• Liker 2
Skrevet

Min mor og hennes eks-mann har hunden 50/50, 2uker av gangen. Hjelper hverandre med pass osv ved behov. De bor derimot 4min å kjøre fra hverandre, så det gjør det nok lettere, pluss at de skiltes som venner.

De kom fram til at om en av de skulle flytte mye lenger/langt unna, så ville den som ble boende beholde hunden. Eventuelt snakkes mere om det, om og når den tiden kommer.

Anonymkode: 997fd...e5f

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel kanskje litt an på hvem hunden knyttes mest til? Den ene parten vil nok ende opp med å gjøre mer ang tur, gi mat, trene, og hunder holder seg som oftest nærmest den personen som fyller mest av dens behov. Om begge tar like mye av ansvaret, så er det godt mulig at hunden knytter seg omtrent likt med begge. 

Det er veldig fint at dere tenker på det nå, så slipper hunden å omplasseres ved et eventuelt brudd.

Anonymkode: 37a0f...55d

Skrevet

Med min eks var det jeg som hadde tatt meg mest av hunden, ergo var det også min hund ved brudd. Han var hundepasser og fikk låne når han ønsket. Det dabbet av, sakte men sikkert. 

Anonymkode: 1713b...3cd

Skrevet

Jeg gjør. Han får kattene. Jeg liker hunder, han liker katter. Enkelt 😛 

Anonymkode: 17831...5dc

Skrevet

Hos oss blir det jeg som beholder begge hundene ved et evt brudd, men så er det også jeg som har kjøpt hundene, betaler utgiftene, står for mosjon og annen trening. Samboeren er glad i begge og kan godt ta de med å gå tur av og til samt tar alt ansvaret når jeg er borte, men de er i all hovedsak mitt ansvar. Katten er det derimot han som tar jobben med, slik at den ville han fått beholde (selv om det stort sett er jeg som betaler utgiftene der også). 

Anonymkode: b4290...088

Skrevet

Takk for fine svar! 😊

Dere som har betalt 50/50 av hunden, gjør dere det slik at den som beholder hunden betaler eksen den summen h*n betalte? Altså hvis hunden koster 20.000 og begge har betalt 10.000 hver, så får eksen sine 10.000 av meg dersom jeg er den som beholder? 

Skrevet

Hvis vi går fra hverandre så er det jeg som beholder hunden. Det er jeg som står for det meste av stell, mating og trening. Siden vi kjøpte hunden for pengegave som vi fikk av mine foreldre så betaler jeg ikke han noe for hunden. I tillegg så har jeg betalt for alt av mat og annet utstyr til hunden det siste året siden mannen har stått uten inntekt. 

Anonymkode: 7abe8...6d9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar! 😊

Dere som har betalt 50/50 av hunden, gjør dere det slik at den som beholder hunden betaler eksen den summen h*n betalte? Altså hvis hunden koster 20.000 og begge har betalt 10.000 hver, så får eksen sine 10.000 av meg dersom jeg er den som beholder? 

Nå blir ikke dette aktuelt for oss, men jeg tenker at det blir litt feil å "betale ut" halve hunden, akkurat som om hunden er en gjenstand. Om man likevel velger å tenke på hunden slik, så er det en gang sånn at hunden faller i verdi når den blir eldre. Om denne problemstillingen skulle vært aktuell for oss, så ville ikke jeg forlangt halve kjøpesummen hos samboer ved brudd dersom han overtok hunden. Da ville jeg heller ansett de pengene som en investering i egen lykke (de fleste av oss skaffer jo hund av egoistiske årsaker) så lenge det varte. 

Dette er uansett noe dere må bli enige om :) 

Anonymkode: b4290...088

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier;
Hvem beholder hunden deres ved et eventuelt brudd?

Vi skal kjøpe hund og tenker det er best å avklare på forhånd hvem som skal beholde hunden dersom vi går fra hverandre i fremtiden. Da hunden koster en del tenker vi å dele kjøpesummen på to, på den måten blir det 50/50 eierskap.

Ønsker å høre hvordan andre par har planlagt å løse en slik situasjon (som vi selvfølgelig håper vi slipper å oppleve), både med tanke på bosted/ansvar og kjøpesummen for hunden 😊

Dersom hunden skal registrerres i Norsk Kennel Klubb,er det slik at 1 må stå som hovedeier og den andre som medeier. Man kan ikke ha registrert 50/50 eierskap lenger. Den som er hovedeier er den som har bestemmelsesretten over hunden. Kan være greit å finne ut av hvem som skal stå som hovedeier før dere kjøper den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sto som eier i NKK, så jeg tok med meg hunden. Jeg hadde også stått for 90% av alt stell og utgifter, så selv om eksen gjerne ville ha hunden, så hadde han ingenting han skulle sagt...

Anonymkode: 7ef94...231

Skrevet

Jeg hadde tatt hunden selv om det er han som står som eier og han som ville ha hund i utgangspunktet. I løpet av hundens 7 leveår har han kanskje gått tur med den 10 ganger 😅

Anonymkode: 0cf68...79a

Skrevet

Vi avlivet hunden for å slippe unna problemstillingen

Anonymkode: 3fcf6...660

Skrevet

Her er det klare regler: Hvis det er en tispe beholdes den av mannen mens hvis det er en hanhund beholdes den av kvinnen. Hvis det er et likekjønnet par skal den eldste beholde den eldste hunden.

Anonymkode: f7b64...ff9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi avlivet hunden for å slippe unna problemstillingen

Anonymkode: 3fcf6...660

Syke folk. Håper og tror dette er spøk.

• Liker 4
Skrevet

Dere kan vel lage en avtale om det nå, men det er jo hundens beste som må komme først dersom det evt. skulle skje. Og det er jo ikke alltid det passer for den ene å ha hund. Kanskje vil den ene bo i leilighet med dårlige uteområder, eller kanskje en skal flytte til en ny by, kanskje den ene av dere har dårligere tid til hund, osv. Det er mange ting som spiller inn som egentlig må tas hensyn til ved et eventuelt slikt tidspunkt... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine svar! 😊

Dette synes jeg høres smålig ut. 

Skrevet

Den med mest tid og best økonomi. 

Anonymkode: a9b6d...1f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...