Gå til innhold

Få barn alene

Bambini2018

Anbefalte innlegg

Må man betale for tillegg for barnerett om man velger å gjøre det i Danmark? 

Anonymkode: 17932...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig så synes jeg dette er egoistisk med tanke på dette barnet som da vokser opp uten en far/biologisk far. 

I tilegg vil jeg tro at dette kan bli både tøft og ensomt for deg. 

Gjør heller alt du kan for å finne en omsorgsfull mann. Blir det slutt fordi dere ikke var "perfekt for hverandre" så har iallefall barnet kanskje en far å vokse opp med. 

Se bare på statistikken, folk bruker mange år eller langt tid på å bli kjent og finne noen. Men de blir like fullt skillt!
Så det kan gå like fint om du tar til takke med en i utganspunktet middelmådig en.. Til det aller beste for barnet! 

Anonymkode: 098dc...866

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være helt ærlig så synes jeg dette er egoistisk med tanke på dette barnet som da vokser opp uten en far/biologisk far. 

I tilegg vil jeg tro at dette kan bli både tøft og ensomt for deg. 

Gjør heller alt du kan for å finne en omsorgsfull mann. Blir det slutt fordi dere ikke var "perfekt for hverandre" så har iallefall barnet kanskje en far å vokse opp med. 

Se bare på statistikken, folk bruker mange år eller langt tid på å bli kjent og finne noen. Men de blir like fullt skillt!
Så det kan gå like fint om du tar til takke med en i utganspunktet middelmådig en.. Til det aller beste for barnet! 

Anonymkode: 098dc...866

Hvordan er det det beste for barnet å vokse opp med foreldre som ikke har det godt sammen? Eller med skilte foreldre som krangler om alt, slenger dritt om den andre forelderen til deg og hvor du må reise fra den ene til den andre hver jævla uke?

Det «rådet» der var ett av de dårligste jeg har sett her, og det sier en del. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2020 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Siste jeg hørte som fikk barn alene,het Eva....det er over 2000 år siden. Lykke til 🙂

Anonymkode: 17009...427

Tror du snakker om Mary. Moren til jesus. 

Eva er verdens første kvinne og ble laget for/til Adam. 

Anonymkode: 9b9f0...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man betale for tillegg for barnerett om man velger å gjøre det i Danmark? 

Nei, ikke i 2019 i hvert fall. I Danmark er det en grense på antall familier en donor kan brukes til, ikke antall barn, mener jeg å huske. Jeg kan i hvert fall få så mange barn jeg vil med donoren som er genetisk far til min datter.

Prøvde å finne en lenke om det nå, men fant det ikke i farta. Man blir registrert som en som har fått barn med den aktuelle donoren, og da har man brukt opp en av plassene til den donoren. Det er lovene i landet hvor inseminasjonen blir gjennomført som gjelder. Det spiller ingen rolle hvor moren bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes potensielle mødre burde tenke på om barnet vil ha en far. Hva sier statistikken om farsløse barn hva angår, helse, utdannelse, mulighet for å komme i fengsel, ta narkotika etc? Er det ingen verdi i å ha en far eller hele den familiekapitalen som ligger på farssiden, av onkler, tanter, besteforeldre etc? Jeg vet TS ikke spør om dette, men på et åpent forum kan man stille spørsmål om de kvinnene det gjelder faktisk har tenkt rundt dette, eller bare egne ønsker. 

Anonymkode: 691c6...9ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes potensielle mødre burde tenke på om barnet vil ha en far. Hva sier statistikken om farsløse barn hva angår, helse, utdannelse, mulighet for å komme i fengsel, ta narkotika etc? Er det ingen verdi i å ha en far eller hele den familiekapitalen som ligger på farssiden, av onkler, tanter, besteforeldre etc? Jeg vet TS ikke spør om dette, men på et åpent forum kan man stille spørsmål om de kvinnene det gjelder faktisk har tenkt rundt dette, eller bare egne ønsker. 

Tror du det er noen kvinner som vurderer sæddonasjon for å bli alenemor, som IKKE tenker på dette? Jeg tenkte på det i over ti år før jeg tok valget å gjøre det. Og da hadde jeg lett etter en mann som kunne være god både for meg og barnet/barna i omtrent tjue år. 

Jeg tror det går langt mer tanker i hodene på vi som tar valget om å få barn alene enn hos mange kvinner som har seg med typen og blir ooops-gravid. De færreste stiller de spørsmålene du stiller til noen som blir gravide i et parforhold, selv om forholdet kanskje ikke er det beste og sannsynligvis vil ryke i løpet av 0-5 år.

Tenk over det neste gang du stiller denne typen spørsmål til en enslig kvinne som vurderer sæddonasjon. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha en slags anbefaling fra en lege på om man er skikket til å få barn før man går i gang med dette, eller er det fritt frem? 

Anonymkode: 74680...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står mer respekt av å gjøre det på egen hånd enn å narre en mann inn i farskap, med å lyve om p-pille bruk o.l. ( som mange kvinner har gjort og enda gjør)

Bedre å være alenemor, en mor til et barn som har en pappa som egentlig ikke ville bli pappa til akkurat den kvinnen som unge. Det blir aldri bra, og definitivt verre enn ei som reiser til Danmark og tar fullt ansvar for barnet selv fra unnfangelse til 18 års dagen.

Lykke til! Jeg støtter deg! Sikker på at ungen din blir ti tusen ganger mer lykkelig en denne vanvittige mengden unger som ble skapt av to mennesker som hater hverandre.

Anonymkode: e09d3...32d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SteJeg synes potensielle mødre burde tenke på om barnet vil ha en far. Hva sier statistikken om farsløse barn hva angår, helse, utdannelse, mulighet for å komme i fengsel, ta narkotika etc? Er det ingen verdi i å ha en far eller hele den familiekapitalen som ligger på farssiden, av onkler, tanter, besteforeldre etc? Jeg vet TS ikke spør om dette, men på et åpent forum kan man stille spørsmål om de kvinnene det gjelder faktisk har tenkt rundt dette, eller bare egne ønsker. 

Jeg er ikke trådstarter, men har selv mye dårlige erfaringer med menn. De jeg har vært sammen med har det tatt lang tid før har vist sine sanne sider, og jeg tror absolutt ikke noen av de hadde blitt gode fedre. Vi snakker store psykiske problemer, aggressivitet, trusler om vold, økonomiske problemer, narkotikabruk, løgner osv. Og jeg henger ikke i noe dårlig miljø heller. Min siste kjæreste var hverken klar for et seriøst forhold eller barn. I ettertid viste det seg at han aldri så på meg som noe seriøst og langvarig, men løy til meg hele veien. Jeg har datet mange etter det. For helst ønsker jeg jo en kjæreste og mann å få barn med. Men enten har de for store issues eller bagasje som at de drikker for mye alkohol, har gjeld etter ulovlige handlinger osv, eller så er de ikke ute etter noe seriøst/ er useriøse.

Det er faktisk utrolig mange useriøse fyrer. Har opplevd at folk har løyet om at de er ute etter forhold bare for at de prøver å få seg noe. Dette kommer frem etter at jeg ikke vil bli med hjem på første date. En jeg var på første date med tok det som en selvfølge at jeg skulle bli med han hjem. Og han hadde også sagt på forhånd  at han var ute etter noe seriøst. Allerede under første drinken begynte han å planlegge frokosten «vår» dagen etter. Sa jeg måtte hjem. Han virket også negativt innstilt til forhold generelt.

Er lei av å kaste bort tiden min, og med det utvalget jeg har møtt på så tror jeg helt sikkert at barnet hadde hatt det tryggest og best med meg. Har venninner med barn med eks det er slutt med som sliter noe veldig med samarbeidet osv, hvor eksen oppfører seg fullstendig uansvarlig, trakasserende med mer, og jeg ser at det går ut over både barnet og mor.

Nå vurderer jeg selv å få barn med donor, og det er absolutt gjennomtenk ja. Mange menn nå for tiden ønsker ikke å forplikte seg eller å slå seg til ro med en virker det som, og ei heller vil ha barn. Dette viser jo også statistikken med at stadig flere menn over 40 er barnløse. Regjeringen hadde vel heller ikke innført den nye bioteknologiloven om det var skadelig for barn å bare vokse opp med en forelder. Det man vet at er skadelig for barn er jo å vokse opp med store konflikter mellom foreldrene og foreldre med dårlig omsorgsevne. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha en slags anbefaling fra en lege på om man er skikket til å få barn før man går i gang med dette, eller er det fritt frem? 

Anonymkode: 74680...f20

Ikke noe mer eller mindre enn man må for å ha sex med en fyr og bli gravid på den måten... 

Men klinikken stiller en del spørsmål om fysisk og mental helse, tanker rundt det å skulle bli alenemor, nettverk av nær familie som kan hjelpe ved behov o.l. Man kan selvfølgelig lyve. Uansett så er det laaaangt mer enn hva noen spør deg om før du har en one night stand med en random fyr på byen eller får barn med samboeren som slår deg eller mannen du krangler med søtten ganger om dagen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enklere å bare finne noen på byen, ha sex og prøve å bli gravid på den måten? Da kan du jo velge utseendet lett, pluss ingen videre kontakt.

Anonymkode: 3c106...498

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk, å bli gravid med en fremmed manns sæd inni meg er ekkelt🤢

Da er jeg heller barnløs!!

Anonymkode: 374d1...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.9.2020 den 13.56, AnonymBruker skrev:

Livet mitt ble mye bedre da jeg kuttet all kontakt med min far. Så det oppgulpet ditt om at barn må ha en far for å klare seg i livet - det er bare tull. 

Anonymkode: 3845e...964

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke enklere å bare finne noen på byen, ha sex og prøve å bli gravid på den måten? Da kan du jo velge utseendet lett, pluss ingen videre kontakt.

Anonymkode: 3c106...498

Det er jo en kjent metode, men da må du i samme slengen

- risikere å bli smittet av HIV eller en annen koselig STI - som fosteret i enkelte tilfeller også kan bli smittet av

- lyve for barnet om hvordan det ble unnfanget eller fortelle at du syns det er helt greit å lure folk så lenge du får det du vil

Å bruke donor er det ansvarlige valget om man velger å bli gravid og planlagt alenemor. 

Endret av ididi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg i samme situaajon som ts og livet som alenemor er nok veldig tøft,men disse damene gjør det lille ekstra og av og til atnes jeg de faktisk er mye bedre mødre enn de som har mann. Jeg og mine 2 søsken vokste opp med bare mamma fordi pappa stakk av.Alle lan lage et barn,men å være en far skal mer til

Anonymkode: dfeb3...36b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 29.9.2020 den 18.33, ididi skrev:

Ikke noe mer eller mindre enn man må for å ha sex med en fyr og bli gravid på den måten... 

Men klinikken stiller en del spørsmål om fysisk og mental helse, tanker rundt det å skulle bli alenemor, nettverk av nær familie som kan hjelpe ved behov o.l. Man kan selvfølgelig lyve. Uansett så er det laaaangt mer enn hva noen spør deg om før du har en one night stand med en random fyr på byen eller får barn med samboeren som slår deg eller mannen du krangler med søtten ganger om dagen. 

Men lets get real.. hvor mange får barn med en psykopat / voldelig type.. eller blir gravid og beholder barnet etter et one night stand i 2020? Du snakker om ytterpunktene .. selvsagt skjer det. Men de aller fleste finner seg en partner som er allright 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tillia skrev:

Men lets get real.. hvor mange får barn med en psykopat / voldelig type.. eller blir gravid og beholder barnet etter et one night stand i 2020? Du snakker om ytterpunktene .. selvsagt skjer det. Men de aller fleste finner seg en partner som er allright 

Tja... I følge statistisk sentralbyrå er faktaene for Norge per 25. juni 2020 slik:

- 488 000 par med barn alder

- 110 000 aleneforeldre med barn

- 31 000 flerfamiliehusholdninger med barn (hvor jeg antar at det inkluderer både aleneforeldre og par med barn som bor sammen med andre aleneforeldre eller par med barn - altså at det ikke gir info om antall aleneforeldre og antall par med barn)

https://www.ssb.no/familie/

Det vil si at 18 % av alle husholdninger i Norge med barn, er aleneforeldre med barn. Årsakene til hvorfor de er aleneforeldre står det ingenting om i disse tallene, men de er uansett aleneforeldre uavhengig av årsak. Og 18 % er ikke bare «ytterpunktene», mener jeg.

I tillegg lever noen av de som står som par med barn, i voldelige forhold. I følge bufdir, registrerte politiet 2872 tilfeller av vold eller overgrep i nære relasjoner, utført mot kvinner. På toppen av det kommer all vold som ikke blir registrert av politiet. Det er rimelig å anta at noen av disse er kvinner i parforhold med barn, hvor det er partneren som utover volden.

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Kjonnslikestilling/Vold_og_kjonn/Relasjoner_utover_og_utsatt/Vold_og_overgrep_i_nare_relasjoner/

Så kanskje bildet ikke er så rosenrødt som du skisserer det som. Men dette var uansett ikke poenget mitt. Jeg har aldri forsøkt å beskrive parforhold som dysfunksjonelle og dårlige for barn og aleneforeldre som idealet. Jeg tror (og håper) at de fleste parforhold er rimelig gode (uavhengig av kjønn på de to), og at de fleste menn er bra menn. Poenget mitt var at enkelte føler at det er helt ok å kritisere og nærmest verbalt angripe kvinner som vurderer å få barn ved hjelp av sæddonasjon - stille spørsmål ved deres egnethet som mor og hvor godt de har tenkt gjennom hvordan livet til barnet deres vil bli, mens de samme personene ikke stiller slike spørsmål til personer i parforhold som blir gravide - selv ikke når forholdet åpenbart er dårlig. Dette er helt klart forskjellsbehandling. Det syns jeg er urimelig.

Og en tilleggsting: jeg snakket ikke om psykopater - det var det du som trakk inn. Der er det snakk om et ytterpunkt, det er jeg enig i. Men om du mener at alle par som krangler mye er psykopater, da tror jeg du har en litt annen definisjon på hva psykopat er enn hva jeg har forstått det som.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ididi skrev:

Tja... I følge statistisk sentralbyrå er faktaene for Norge per 25. juni 2020 slik:

- 488 000 par med barn alder

- 110 000 aleneforeldre med barn

- 31 000 flerfamiliehusholdninger med barn (hvor jeg antar at det inkluderer både aleneforeldre og par med barn som bor sammen med andre aleneforeldre eller par med barn - altså at det ikke gir info om antall aleneforeldre og antall par med barn)

https://www.ssb.no/familie/

Det vil si at 18 % av alle husholdninger i Norge med barn, er aleneforeldre med barn. Årsakene til hvorfor de er aleneforeldre står det ingenting om i disse tallene, men de er uansett aleneforeldre uavhengig av årsak. Og 18 % er ikke bare «ytterpunktene», mener jeg.

I tillegg lever noen av de som står som par med barn, i voldelige forhold. I følge bufdir, registrerte politiet 2872 tilfeller av vold eller overgrep i nære relasjoner, utført mot kvinner. På toppen av det kommer all vold som ikke blir registrert av politiet. Det er rimelig å anta at noen av disse er kvinner i parforhold med barn, hvor det er partneren som utover volden.

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/Kjonnslikestilling/Vold_og_kjonn/Relasjoner_utover_og_utsatt/Vold_og_overgrep_i_nare_relasjoner/

Så kanskje bildet ikke er så rosenrødt som du skisserer det som. Men dette var uansett ikke poenget mitt. Jeg har aldri forsøkt å beskrive parforhold som dysfunksjonelle og dårlige for barn og aleneforeldre som idealet. Jeg tror (og håper) at de fleste parforhold er rimelig gode (uavhengig av kjønn på de to), og at de fleste menn er bra menn. Poenget mitt var at enkelte føler at det er helt ok å kritisere og nærmest verbalt angripe kvinner som vurderer å få barn ved hjelp av sæddonasjon - stille spørsmål ved deres egnethet som mor og hvor godt de har tenkt gjennom hvordan livet til barnet deres vil bli, mens de samme personene ikke stiller slike spørsmål til personer i parforhold som blir gravide - selv ikke når forholdet åpenbart er dårlig. Dette er helt klart forskjellsbehandling. Det syns jeg er urimelig.

Og en tilleggsting: jeg snakket ikke om psykopater - det var det du som trakk inn. Der er det snakk om et ytterpunkt, det er jeg enig i. Men om du mener at alle par som krangler mye er psykopater, da tror jeg du har en litt annen definisjon på hva psykopat er enn hva jeg har forstått det som.

Oj, takk for grundig svar. 

mitt poeng var vel såpass enkelt som at de fleste som danner par, får barn og lever sammen har gode og dårlige dager. Sånn er det vel på tvers av kulturer og alle tider tenker jeg..Tenkte vel aldri å beskrive det som rosenrødt.. Men poenget er at familielivet har gode og dårlige dager og sånn er liksom livet. og mitt poeng var at dette nok ikke er skadelig for barn. Krangler og uoverstemmelser (på et normalt nivå..) dreier seg ofte om at man har søvnunderskudd og er sliten i kombo med den logistikken som kreves o dagens samfunn. Tviler på at å være alene med et barn vil gjøre dette bedre. 

Jeg personlig tenker vel at man er bedre rustet dersom man er to foreldre. 

Men jeg er jo selvsagt enig i at å vokse opp med en evt to foreldre med dysosiale trekk , der det skjer psykisk og fysisk vold IKKE er bra for barnet. Men man kan ikke bruke det som argument at det er såpass mange par som lever sånn at det er da best å få barn alene. Er fullt mulig i dag å bruke litt tid på å finne en snill og stabil partner og familieplanlegging er dessuten mulig mtp at man har prevensjon til rådighet. så jeg tror flesteparten er i helt greie forhold - dog med litt krangling men det betyr ikke at det er bedre å få barn alene.

Endret av Tillia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tillia skrev:

Oj, takk for grundig svar. 

mitt poeng var vel såpass enkelt som at de fleste som danner par, får barn og lever sammen har gode og dårlige dager. Sånn er det vel på tvers av kulturer og alle tider tenker jeg..Tenkte vel aldri å beskrive det som rosenrødt.. Men poenget er at familielivet har gode og dårlige dager og sånn er liksom livet. og mitt poeng var at dette nok ikke er skadelig for barn. Krangler og uoverstemmelser (på et normalt nivå..) dreier seg ofte om at man har søvnunderskudd og er sliten i kombo med den logistikken som kreves o dagens samfunn. Tviler på at å være alene med et barn vil gjøre dette bedre. 

Jeg personlig tenker vel at man er bedre rustet dersom man er to foreldre. 

Men jeg er jo selvsagt enig i at å vokse opp med en evt to foreldre med dysosiale trekk , der det skjer psykisk og fysisk vold IKKE er bra for barnet. Men man kan ikke bruke det som argument at det er såpass mange par som lever sånn at det er da best å få barn alene. Er fullt mulig i dag å bruke litt tid på å finne en snill og stabil partner og familieplanlegging er dessuten mulig mtp at man har prevensjon til rådighet. så jeg tror flesteparten er i helt greie forhold - dog med litt krangling men det betyr ikke at det er bedre å få barn alene.

Det er sannsynligvis best for barn å vokse opp med to foreldre, ja (forutsatt et normalt velfungerende forhold). Jeg lurer på om du fikk med hva poenget mitt var:

Hvorfor virker det som noen syns det er helt greit å stille kritiske spørsmål til kvinners egnethet som mor eller om man må ha anbefaling av lege for å få sæddonasjon, når de samme menneskene ikke stiller de samme spørsmålene til kvinner i parforhold? Er de egnet som foreldre? Bør de få lov av legen til å ha ubeskyttet sex?

Det er ingen automatikk i at et par er noe mer skikket til å være foreldre enn at en enslig kvinne som får sæddonasjon, er det. Jeg er lei av forskjellsbehandlingen.

Så til noe av det du skrev: jeg brukte langt mer enn «litt tid» på å finne en snill og stabil partner å få barn med. Og jeg brukte prevensjon, hvis ikke hadde jeg nok aldri trengt sæddonasjon... Jeg fant snille og stabile menn også, men ikke en som ønsket barn OG hvor både ham og jeg ville ha det godt i forholdet i mange år. Etter å ha lett i tjue år, så tok jeg ikke sjansen på å vente mer. Da var jeg 37 år, snart 38, og var redd for at det allerede var for seint å kunne få barn. Jeg startet derfor prosessen mot å få sæddonasjon, og var superheldig og fikk det til på første forsøk. Det kunne like gjerne vært sånn at jeg ikke hadde flere egg som var bra nok.

Nå skal det sies at jeg ikke er alenemor. Jeg traff en fantastisk mann senere, og han er pappaen til datteren vår. Jeg vet ikke om jeg ville truffet ham om jeg ikke hadde tatt valget jeg tok. Kanskje hadde jeg blitt i forholdet jeg var i før, med en mann som ikke ønsket barn. Eller kanskje hadde jeg funnet en annen mann som ville vist seg å ikke være egnet, i den perioden jeg var fullstendig opptatt med å tenke på blodprøver, innvendig ultralyd, skaffe gyldig dokumentasjon på alt mulig, intervju med jordmor, velge sæddonor, inseminasjon, eggløsningstester, økonomi, bytte bolig og planlegge livet som alenemor.

Jeg tror ikke det er mange som velger sæddonasjon uten å ha forsøk å finne en egnet partner først. Noen er det nok - som innser at de ikke ønsker et slikt parforhold, men for de aller fleste tror jeg det handler om at man ikke ønsker å vente lenger. Man har lett og lett og har ventet lenge nok. Prøv å vise forståelse for dét, og - om ikke annet - ikke still kritiske spørsmål til kvinner som vurderer å bli alenemødre, som du ikke ville stilt til kvinner i parforhold som vurderer å få barn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...