Gå til innhold

Flere med stoffskifte sykdom?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, tidligere også hatt Graves (høyt stoffskifte). Jeg jobber 100%, men må sørge for å få mine 8 timers søvn, og tåler lite variasjoner i hverdagen utenom det vanlige. Jeg løp langt og mye tidligere, men det måtte jeg legge på hylla her i vår. Nå styrketrener jeg i stedet, det funker faktisk greit. 

Men det er en frustrerende sykdom, og mange fastleger som ikke kan nok om den. Er nok mange undermedisinerte som går med plager rundt oss. Helt utrolig egentlig, siden det er så mange som har stoffskifteproblemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lavt stoffskifte. Jobber 100% i en krevende jobb (i barnehage). Er såvidt jeg henger sammen. Har mye verking i kroppen, i tillegg til null overskudd. 

Anonymkode: 6941f...dd0

Betenkelig at du jobber i barnehage med ansvar for andres barn når du såvidt henger sammen!!!

Anonymkode: eafb8...d6e

Skrevet
9 timer siden, Absurdah skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men hvor høy anti-tpo har du? Mine t3 og t4(?) er fine... men tpo er over 1700

Da har du en betennelsestilstand i skjoldbruskkjertelen. Er du sikker på at t3 og 4 er fine, eller er de bare innenfor normalverdi? Og hva er TSH på? 

Anonymkode: 98193...ee9

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en betennelsestilstand i skjoldbruskkjertelen. Er du sikker på at t3 og 4 er fine, eller er de bare innenfor normalverdi? Og hva er TSH på? 

Anonymkode: 98193...ee9

I sommer lå T4 på: 12.0

T3 var ikke målt. Og Anti-TPO-1705.

TSH var på : 1.14

Får mest sannsynlig nye svar i dag...

Høres dette vanlig ut?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med stoffskiftesykdom, hvilken sykdom har dere og hvordan går det med arbeid? Ev hvor mye jobber dere?

Anonymkode: 75fe4...038

Jeg har høyt stoffskifte, men jobber. Akkurat nå jobber jeg 70%, men har jobbet 100% og håper å finne en fulltidsjobb igjen. Det er slitsomt, men det går bra. Man må bare innse at det ikke er alle typer jobb man kan ta.

Skrevet
2 hours ago, Absurdah said:

I sommer lå T4 på: 12.0

T3 var ikke målt. Og Anti-TPO-1705.

TSH var på : 1.14

Får mest sannsynlig nye svar i dag...

Høres dette vanlig ut?

Vanlig, men ikke bra nok hvis du ikke føler deg bra. For mange må TSH være nesten ikke målbar for at de føler seg friske. 

https://thyroid.no/concrete/behandling

Anonymkode: eea74...934

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig, men ikke bra nok hvis du ikke føler deg bra. For mange må TSH være nesten ikke målbar for at de føler seg friske. 

https://thyroid.no/concrete/behandling

Anonymkode: eea74...934

Nye svar nå: T4: 12.7

anti tpo 2000+ står det

TSH: 0.70

Skrevet
2 timer siden, Absurdah skrev:

Nye svar nå: T4: 12.7

anti tpo 2000+ står det

TSH: 0.70

T4 på 12,7 er alt for lavt. Du er underdosert

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Møretausa skrev:

T4 på 12,7 er alt for lavt. Du er underdosert

Jeg bruker ikke medisiner. Legen mener alt er normalt. Men hva med anti-tpo?

Skrevet
51 minutter siden, Absurdah skrev:

Jeg bruker ikke medisiner. Legen mener alt er normalt. Men hva med anti-tpo?

Ok, men uansett så har du betennelse i skjoldbrukskjertelen, som igjen er den mest vanlige årsak til å utvikle lavt stoffskifte. Jeg hadde også normal tsh, men lav ft4 i starten. Etter 3 mnd så var tsh nesten tredoblet, så det gikk ganske fort. 

Du bør følges opp med hyppige tester for å fange opp når du går ned i lavt, evt få prøve å starte opp med en liten dose ft4 hvis du har mange symptomer. Du bør også sjekke jern, ferritin, folat, b-12, sink og selen. 

Skrevet
7 minutter siden, Møretausa skrev:

Ok, men uansett så har du betennelse i skjoldbrukskjertelen, som igjen er den mest vanlige årsak til å utvikle lavt stoffskifte. Jeg hadde også normal tsh, men lav ft4 i starten. Etter 3 mnd så var tsh nesten tredoblet, så det gikk ganske fort. 

Du bør følges opp med hyppige tester for å fange opp når du går ned i lavt, evt få prøve å starte opp med en liten dose ft4 hvis du har mange symptomer. Du bør også sjekke jern, ferritin, folat, b-12, sink og selen. 

Takk for mange fine tips :)

Sjekker ca hver 3 mnd nå. TSH min sank nå. Men anti tpo bare stiger og stiger. 

Jern,B-12 og D-vit var alle i nedre grenser. De har økt en del (vet ikke med jern, den tok jeg i dag da de glemte den forrige uke). 

Håper legen kan sette meg på levaxin. Er så trøtt og hjernen min er som bomull. Føler meg helt koko :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...