AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #1 Skrevet 21. september 2020 Dere med stoffskiftesykdom, hvilken sykdom har dere og hvordan går det med arbeid? Ev hvor mye jobber dere? Anonymkode: 75fe4...038
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #2 Skrevet 21. september 2020 Lavt stoffskifte, jobber 100%. Men det er definitivt slitsomt. Lite overskudd til annet. Anonymkode: eea74...934
Nåleputa Skrevet 21. september 2020 #3 Skrevet 21. september 2020 Leste at å spise spise brunost og spise hvit fisk hjelper på å få mer jod og dermed få vekk lavt stoffskifte
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #4 Skrevet 21. september 2020 20 minutter siden, Nåleputa said: Leste at å spise spise brunost og spise hvit fisk hjelper på å få mer jod og dermed få vekk lavt stoffskifte Det er et fåtall mennesker i Norge som får lavt stoffskifte på grunn av for lite jod. De fleste får det grunnet sykdommer, kreft eller lignende. Ofte burde ikke mennesker med lavt stoffskifte spise særlig jod, siden man tar medisin og man risikerer få høyt stoffskifte om man plutselig begynner spise mye jod. Man kan ikke kurere lavt stoffskifte med jod, man risikerer bare gjøre seg selv sykere. Dersom man har jodmangel tar man tilskudd i samråd med lege Anonymkode: 37d93...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #5 Skrevet 21. september 2020 Lavt stoffskifte, jobber 100%. Litt sliten nå, var helt utslitt tidligere. har nylig vært og tatt mr og CT av hjerne og lunger pga. En pupill som ikke utvider seg, så noe annet er det også, men det har de ikke funnet ut av ennå. Har utelukket kreft fra listen, heldigvis. jeg visste ikke at stoffskifteproblematikk var knyttet til andre sykdommer. Anonymkode: 8bde1...c8a
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #6 Skrevet 21. september 2020 Lavt stoffskifte, tidligere høyt (Graves). Har veldig høyt anti-tpo/antistoff. Jobber fullt, men er sliten. Har i tillegg en del andre sykdommer, blant annet migrene og leddgikt, så det er litt vanskelig å vite hva som er hva. Vurderer å søke midlertidig ufør fra spk på 20-30% for å se om det gjør livet bedre. Anonymkode: 98193...ee9 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #7 Skrevet 21. september 2020 35 minutter siden, Nåleputa skrev: Leste at å spise spise brunost og spise hvit fisk hjelper på å få mer jod og dermed få vekk lavt stoffskifte Håper du kan bidra til å stoppe denslags tåpelige rykter. Anonymkode: 98193...ee9 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #8 Skrevet 21. september 2020 Har lavt stoffskifte. Jobber 100% i en krevende jobb (i barnehage). Er såvidt jeg henger sammen. Har mye verking i kroppen, i tillegg til null overskudd. Anonymkode: 6941f...dd0
Birdyen Skrevet 21. september 2020 #9 Skrevet 21. september 2020 Undermedisinert på lavt stoffskifte i 10 år. Sliten og lite energi, men fastlegen var fornøyd med prøvene.... Fikk kreft, operert bort halve kjertelen. Sykehuset 3 doblet levaxin dosen for å unngå tilbakefall av kreften. Men høyere doser har gitt betydelig mer energi, humør og livskvalitet!. Tror mange får for liten dose levaxin. Referansegrensene på stoffskifteprøvene er for friske mennesker. Vi som blir medisinert må på nedre grense av TSH. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #10 Skrevet 21. september 2020 Dødsliten hver dag hatt det sånn siden 12 årsalderen. Nå er jeg hjemme i to år. Forferdelig slitsom sykdom. Hashimotos. Anonymkode: 72661...2f3
Ulven Skrevet 21. september 2020 #11 Skrevet 21. september 2020 Datteren har Hasimotos og jeg hadde Hasimoto, men fikk kreft, så er behandlet for det. Vår opplevelse er at med riktig mengde stoffskiftehormoner og riktig type stoffskiftehormoner basert på den enkeltes behov, vil man kunne fungere temmelig greit. For min del måtte jeg over på naturlige stoffskiftehormoner for å komme opp av sofaen. Datteren min startet derfor på de samme medisinene da hun fikk stadfestet sin sykdom. Hun studerte og jobber nå, men får veldig problemer de periodene hvor kjertelen sakker ned et hakk, og hvor dosen må justeres. Viktig er det også at jern, vitaminer og mineraler er der de skal være. Datteren min blir veldig dårlig hvis ferritin synker for mye. Det samme skje hvis B12 og D-vitamin blir for lave.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #12 Skrevet 21. september 2020 20 minutter siden, Ulven skrev: Datteren har Hasimotos og jeg hadde Hasimoto, men fikk kreft, så er behandlet for det. Vår opplevelse er at med riktig mengde stoffskiftehormoner og riktig type stoffskiftehormoner basert på den enkeltes behov, vil man kunne fungere temmelig greit. For min del måtte jeg over på naturlige stoffskiftehormoner for å komme opp av sofaen. Datteren min startet derfor på de samme medisinene da hun fikk stadfestet sin sykdom. Hun studerte og jobber nå, men får veldig problemer de periodene hvor kjertelen sakker ned et hakk, og hvor dosen må justeres. Viktig er det også at jern, vitaminer og mineraler er der de skal være. Datteren min blir veldig dårlig hvis ferritin synker for mye. Det samme skje hvis B12 og D-vitamin blir for lave. Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde før kreften ble oppdaget? Jeg har lavt stoffskifte og sliter bla med utmattelse, pust/dyspne, tung og stramt bryst, sår hals/kjertel etc. Vet at hjerte og lunger kan påvirkes, men ville bare høre.. Begynner å lure, da jeg er såpass dårlig til tider at jeg bare ligger. mens jeg hører om andre som jobber og fungerer fint på lavt sf. Anonymkode: 75fe4...038
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #13 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, Nåleputa skrev: Leste at å spise spise brunost og spise hvit fisk hjelper på å få mer jod og dermed få vekk lavt stoffskifte For de aller fleste skal det nok mye mer til altså.. Ikke tro alt du leser. Anonymkode: 75fe4...038
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #14 Skrevet 21. september 2020 Høyt stoffskifte (graves), er tilbake 100% på jobb og tror behandlingen har vært vellykket. Stund siden jeg sjekket verdiene nå. Anonymkode: 6aa64...136
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #15 Skrevet 21. september 2020 Har lavt stoffskifte, jobber 100%, men vært sykemeldt pga andre ting. Ang jod så testes det svært sjeldent, så å påstå hverken det ene eller det andre er det ikke belegg for. Jeg hadde jod mangel når jeg fikk LS, men måtte gå privat for både jod prøver, andre stoffskifte prøver og riktig medisinering. Mange blir heller ikke testet godt nok når det kommer til LS, ei heller medisinert godt nok. Hos mange fungerer ikke konverteringen mellom t4 og t3, så levaxin alene vil ikke hjelpe på formen, men prøvene ser "bra" ut for de fleste leger som ikke kan lese prøvene. Det er mye av grunnen til at mange er svært sliten med LS, men prøvene er "fine" så legene gjør ikke mer. Anonymkode: d8d33...83f
Ulven Skrevet 21. september 2020 #16 Skrevet 21. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde før kreften ble oppdaget? Jeg har lavt stoffskifte og sliter bla med utmattelse, pust/dyspne, tung og stramt bryst, sår hals/kjertel etc. Vet at hjerte og lunger kan påvirkes, men ville bare høre.. Begynner å lure, da jeg er såpass dårlig til tider at jeg bare ligger. mens jeg hører om andre som jobber og fungerer fint på lavt sf. Anonymkode: 75fe4...038 Ingen symptomer annet enn at det dukket opp en kul på halsen. Med dine symptomer høres det enten ut som du er underdosert, eller ikke fungerer optimalt på de stoffskiftehormonene du bruker.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #17 Skrevet 21. september 2020 Hatt Graves i årevis, jobbet 100% hele veien. Anonymkode: 0b882...5b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #18 Skrevet 21. september 2020 Minste på 1 år og 8 måneder har medfødt lavt stoffskifte og må gå på medisin resten av livet. Kjertlene er helt normale, ligger der de skal, men han mangler hormoner som gjør at de skal fungere normalt. Så går til kontroller med blodprøver. vanskelig å finne riktig dose, det går opp og ned 🙈 Anonymkode: 8b8ff...9b8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2020 #19 Skrevet 21. september 2020 Forsåvidt ikke en stoffskiftesykdom, men fjernet hele kjertelen pga kreft for mange år siden. Har hele tiden jobbet 100%. Jeg tror ikke jeg merker noe til det, tror ikke jeg er mer sliten eller utmattet enn normalbefolkningen. Lever ganske gjennomsnittlig, og tenker ikke noe over det i hverdagen. Anonymkode: 165d3...eb4
Blue Berry Skrevet 21. september 2020 #20 Skrevet 21. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lavt stoffskifte, tidligere høyt (Graves). Har veldig høyt anti-tpo/antistoff. Jobber fullt, men er sliten. Har i tillegg en del andre sykdommer, blant annet migrene og leddgikt, så det er litt vanskelig å vite hva som er hva. Vurderer å søke midlertidig ufør fra spk på 20-30% for å se om det gjør livet bedre. Anonymkode: 98193...ee9 Ikke meningen å kuppe tråden, men hvor høy anti-tpo har du? Mine t3 og t4(?) er fine... men tpo er over 1700
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå