Gå til innhold

Praktiske spørsmål henvisning IVF

Param

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. 

Anonymkode: e2028...919

Varierer kanskje litt fra sted til sted, men fastlege kan såklart henvise til Fertilitetsseksjonene for utredning av ivf. Ser via Google at OUS anbefaler sterkt at fastlegene henviser til avtalespesialister først. Dette står feks på sidene til Tromsø:

Fastlege eller gynekolog tar de første steg i utredning av paret og kan henvise pasienter til oss ved å benytte vårt henvisningsskjema til IVF-behandling.

https://unn.no/avdelinger/kirurgi-kreft-og-kvinnehelseklinikken/kvinneklinikken/fertilitetspoliklinikken-ivf-tromso#les-mer-om-fertilitetspoliklinikken-ivf-tromso

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Mhmjadda skrev:

Varierer kanskje litt fra sted til sted, men fastlege kan såklart henvise til Fertilitetsseksjonene for utredning av ivf. Ser via Google at OUS anbefaler sterkt at fastlegene henviser til avtalespesialister først. Dette står feks på sidene til Tromsø:

Fastlege eller gynekolog tar de første steg i utredning av paret og kan henvise pasienter til oss ved å benytte vårt henvisningsskjema til IVF-behandling.

https://unn.no/avdelinger/kirurgi-kreft-og-kvinnehelseklinikken/kvinneklinikken/fertilitetspoliklinikken-ivf-tromso#les-mer-om-fertilitetspoliklinikken-ivf-tromso

Kanskje der blander litt, fastlege henviser til utredning, men ikke til ivf 

Anonymkode: d78e4...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje der blander litt, fastlege henviser til utredning, men ikke til ivf 

Anonymkode: d78e4...0be

De aller færreste er utredet når de er hos fastlegen, så steget er 1.utredning 2.evnt ivf. Ivf klinikken/fertilitetsseksjonen kan både utrede og gi ivf behandling, det er ikke sånn at det nødvendigvis er hjå to forskjellige klinikker/avdeling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Nå har vi vært der begge to og skjønner litt mer. Men kan bli et problem for oss ved henvisning til det offentlige at vi ikke har vært samboere på samme adresse i to år. Vi har vært sammen i fem år, men vi bodde sammen i utlandet og så flyttet jeg hjem før han. Nå har vi bare hatt samme adresse i et par mnd.. Er det riksen som behandler søknad, og er de veldig firkanta på dette, eller kan man argumentere? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Param skrev:

Takk for mange gode svar! Nå har vi vært der begge to og skjønner litt mer. Men kan bli et problem for oss ved henvisning til det offentlige at vi ikke har vært samboere på samme adresse i to år. Vi har vært sammen i fem år, men vi bodde sammen i utlandet og så flyttet jeg hjem før han. Nå har vi bare hatt samme adresse i et par mnd.. Er det riksen som behandler søknad, og er de veldig firkanta på dette, eller kan man argumentere? Noen som vet?

St Olavs var ikke nøye iaf. Ble ikke spurt om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Param skrev:

Ja alle di offentlige sykehusene krever samboerskap i minst 2 år. Om dem ikke spør om dette under forsamtalen så vil dette bli sjekket opp før ett eventuelt ivf forsøk.

En veninne av meg skulle gjennom ivf i februar, men rett før oppstart ble hun oppringt fra riksen at dem måtte utsette da dem så i papirene at dem ikke hadde vært registrert samboere lenge nok. Den dag idag har hun enda ikke fått ivf fra det offentlige men gikk med engang til privat klinikk og hun er nå 4 mnd gravid.

Anonymkode: cbc0c...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Kupper denne tråden, da jeg lurer på ting i samme gate. 
Vi starter ivf i det offentlige nå ved neste mens, men jeg lurer på hvordan det er med pengestøtten? 
Vi må betale alt selv opp til de 17 000kr? 
Da inkludert medisiner og egenandeler på undersøkelser? 
Vi har pengene, bare lurer på det praktiske. 

Anonymkode: 689d8...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi starter ivf i det offentlige nå ved neste mens, men jeg lurer på hvordan det er med pengestøtten? 

Egenandel ved uttak/innsett dekkes hverken av frikortbeløpet eller støtten til medisinkostnad over de 18.000 noe 😕 Det er vel 1500 pr uttak, usikker på hvor mye det er for innsett ved fryseforsøk. De 1500 for uttak dekker ett innsett, tror jeg?

Når du kjøper medisiner ber du om spesifisert kvittering. Når du har uttak/innsett får du med et skjema fra klinikken, det skjema + kvitteringene tar du bilde av og sender til helfo. De fører regnskap, når du har oppnådd 18.000 kr eller enn hva det er, så får du alt over den summen tilbake. Vær obs på at du må sende inn kvitteringer innen 6 mnd etter innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egenandel pr forsøk er på 1500,- og det betaler du selv uten å få det refundert. Ellers betaler du medisiner selv og får refunder medisinkostnadene som er over 17 000,-. Alltså alt inntil 17 000 betaler du selv uten å få ei krone tilbake. Det er først når beløpet overstiger denne summen, så får du det over refundert når du søker til helflo.

Alle gyn kontroller i forkant av forsøk må du betale selv 

Anonymkode: cbc0c...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...