AnonymBruker Skrevet 28. september 2020 #21 Skrevet 28. september 2020 Men for oss andre som ikke vil miste matgleden.... Lurer fortsatt på om det er en dårlig eller god eller helt ok ide å legge seg på overskudd 1 dag i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #22 Skrevet 29. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men for oss andre som ikke vil miste matgleden.... Lurer fortsatt på om det er en dårlig eller god eller helt ok ide å legge seg på overskudd 1 dag i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3 Det kommer an på. På generelt grunnlag er det en dårlig ide å "jukse". Å tenke at "juksedag speeder opp forbrenningen" synes jeg personlig er en forferdelig dårlig ide. Men det er kaloriunderskudd over tid som teller, så hvis kalorioverskudd en dag i uka gjør det lettere for deg å holde kaloriunderskudd over tid, er det en ikke bare ok, men god ide. Anonymkode: c76e4...11d 5
Hasselnøtter Skrevet 29. september 2020 #23 Skrevet 29. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men for oss andre som ikke vil miste matgleden.... Lurer fortsatt på om det er en dårlig eller god eller helt ok ide å legge seg på overskudd 1 dag i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3 Jeg tror ikke forbrenningen er så variabel at den endrer seg av dette. Er ikke forbrenningen ganske konstant, og lik hos de fleste (når det ikke er sykdom i bildet)? Folk er så forskjellige at det er vanskelig å svare på om det er lurt eller ikke. Noen trenger en "fridag fra slankingen". Noen trenger å vite at de skal ha samme mengde kalorier hver dag. Kanskje det er mest psykisk det er forskjell? Og det er forskjell på å ligge 400 over det som er en normal dag, og det å spise opp hele underskuddet for uken. Det siste er ikke lurt hvis du skal ned i vekt. Du må rett og slett finne ut hva som er best for deg. Jeg har i utgangspunktet samme kalorimål hver dag, men ser ikke på det som sprekk de dagene jeg går litt over. Da var det bare det som var rett den dagen, enten fordi jeg var mer sulten eller fordi jeg hadde ordentlig lyst på noe. Jeg klarer ikke å gjennomføre dette hvis jeg skal nekte meg alt. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #24 Skrevet 29. september 2020 Du fikk meg til å se at jeg må moderere mitt utsagn, Hasselnøtter! Siden jeg mener at grep man gjør utover å regulere kalorier ut/inn og sikre tilstrekkelig inntak av næringsstoffer, bare er psykologiske, og at noen psykologiske grep virker for noen men ikke for alle, kan jeg ikke si kategorisk at noen psykologiske grep er dårlige for alle. Det kan hende at “juksedag speeder opp forbrenningen”, eller ”fett brenner fett” eller “periodisk faste er gull, for jeg spiser uansett ikke frokost” er psykologiske grep som gjør det lettere for noen å være i kaloriunderskudd over tid, fordi de får tankene vekk fra at man må være i kaloriunderskudd - som jo betyr å spise mindre - og de færreste som trenger å gå ned i vekt, er vel overbegeistret for tanken om å spise mindre. Det jeg har sett, dog, er at det ser ut som slike grep gjør det å være i kaloriunderskudd over tid, vanskeligere for mange fler, fordi man legger så mye betydning i disse grepene, at det skal ingenting til før man har gjort noe ”feil”, så man føler seg mislykket og utslitt, og gir opp, isteden. Derfor er det nødvendig for alle som ønsker å gå varig ned i vekt, å vite nok om hva det er som faktisk skjer, både fysiologisk og psykologisk, før man selger seg helt til et bestemt opplegg. Anonymkode: c76e4...11d 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #25 Skrevet 29. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men for oss andre som ikke vil miste matgleden.... Lurer fortsatt på om det er en dårlig eller god eller helt ok ide å legge seg på overskudd 1 dag i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3 Jeg tenker det er en helt ok eller god idé så lenge man ikke spiser opp hele ukas underskudd (om målet et vektnedgang). Man bør gå inn for en livsstil som man trives med, og som man kan ha et langt liv. Om det innebærer å spise mer en dag, så gjør det. Det beste er selvsagt om man kan holde på matgleden også de andre dagene. Det finnes næringsrik kalorifattig mat som smaker godt, og man kan spise energitett mat i begrensede mengder og fortsatt holde på eller gå ned i vekt. Det viktigste er at man finner en livsstil som passer og som man kan holde på. Som en annen skriver, ville jeg ikke kalt det juksedag. Anonymkode: 12c41...1aa 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #26 Skrevet 29. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er en helt ok eller god idé så lenge man ikke spiser opp hele ukas underskudd (om målet et vektnedgang). Man bør gå inn for en livsstil som man trives med, og som man kan ha et langt liv. Om det innebærer å spise mer en dag, så gjør det. Det beste er selvsagt om man kan holde på matgleden også de andre dagene. Det finnes næringsrik kalorifattig mat som smaker godt, og man kan spise energitett mat i begrensede mengder og fortsatt holde på eller gå ned i vekt. Det viktigste er at man finner en livsstil som passer og som man kan holde på. Som en annen skriver, ville jeg ikke kalt det juksedag. Anonymkode: 12c41...1aa Oj, det var et poeng jeg ikke fikk tak i (jeg stusset nok, men tenkte ikke mer over det). Ja, hvis man ikke skal gå på veggen, og så på en smell, trenger man å spise mat man liker, og det er ingen grunn til å ikke gjøre det hver dag. Jeg har gjort det til et overordnet mål - på linje med å spise nok, men ikke for mye - å spise bare mat jeg liker, til alle måltider, hver eneste dag. Anonymkode: c76e4...11d 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #27 Skrevet 29. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oj, det var et poeng jeg ikke fikk tak i (jeg stusset nok, men tenkte ikke mer over det). Ja, hvis man ikke skal gå på veggen, og så på en smell, trenger man å spise mat man liker, og det er ingen grunn til å ikke gjøre det hver dag. Jeg har gjort det til et overordnet mål - på linje med å spise nok, men ikke for mye - å spise bare mat jeg liker, til alle måltider, hver eneste dag. Anonymkode: c76e4...11d Dette tenker jeg også er viktig. Om man er vokst opp på junk og ferdigmat, er det kanskje lurt å bli kjent med og lære seg å like mat laget fra bunnen. Men jeg ser ingen grunn til å plage seg selv med å spise salat og suppe om man egentlig ikke trives med det, og heller fortrekker en gryterett og brød med smør til. For min del spiser jeg mye dyrt knekkebrød fra Sigdal. Det gir meg skikkelig matglede, samtidig som det er sunt. Noen vil sikkert mene at det er dyrt (noe det er), men en pakke varer i flere dager og koster mindre enn en stor sjokoladeplate eller en halvkilo smågodt. Anonymkode: 12c41...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #28 Skrevet 29. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men for oss andre som ikke vil miste matgleden.... Lurer fortsatt på om det er en dårlig eller god eller helt ok ide å legge seg på overskudd 1 dag i uka. Anonymkode: 36b1d...9e3 Jeg har mengder matglede. Spiser utelukkende mat jeg liker godt, da jeg mener mat er så viktig del av avbrekkene i hverdagen at den må være god. Forskjellen er at jeg har brutt båndet mellom; matglede/kos = stappe i seg mengder snop og chips foran en skjerm. matglede/kos=spise til du er stappmett og nesten dårlig. matglede/kos=fett og salt. Alt dette er en vanesak. Det er jo nettopp dette som gjør at "evighetsslankerne" raser ned en periode, går på en smell, ønsker seg spisedag, og så er det på det igjen, gjerne fra en høyere startvekt. Anonymkode: 39ffc...992 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #29 Skrevet 29. september 2020 Hei! TS her. Jeg liker å lese svarene deres angående hva dere føler og tror, og ikke minst hva dere har erfaring med selv. Men... det jeg egentlig spør om er ikke om dette har en heldig psykologisk effekt, men om det som står i overskriften faktisk stemmer. Hvis noen vet dette, må de legge ved kilde(r). Anonymkode: 36b1d...9e3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #30 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! TS her. Jeg liker å lese svarene deres angående hva dere føler og tror, og ikke minst hva dere har erfaring med selv. Men... det jeg egentlig spør om er ikke om dette har en heldig psykologisk effekt, men om det som står i overskriften faktisk stemmer. Hvis noen vet dette, må de legge ved kilde(r). Anonymkode: 36b1d...9e3 Nei, du kan ikke "speede opp forbrenningen med juksedag". Juksedag er utelukkende et psykologisk grep. Det har ingen hensikt å legge ved kilder. Hvorfor? Fordi du garantert vil finne mange kilder også for det motsatte, hvis du leter etter det. Uansett hvilke kilder man måtte finne og gidde å legge ved, vil den som leser, måtte gjøre en egen vurdering, og den overbevisningen man allerede har, er det ikke bare bare å endre på. Anonymkode: c76e4...11d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #31 Skrevet 29. september 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke "speede opp forbrenningen med juksedag". Juksedag er utelukkende et psykologisk grep. Det har ingen hensikt å legge ved kilder. Hvorfor? Fordi du garantert vil finne mange kilder også for det motsatte, hvis du leter etter det. Uansett hvilke kilder man måtte finne og gidde å legge ved, vil den som leser, måtte gjøre en egen vurdering, og den overbevisningen man allerede har, er det ikke bare bare å endre på. Anonymkode: c76e4...11d Vi har tydeligvis ulike oppfatninger av forskningens og kildenes verdi... Du vil selvfølgelig kunne finne kilder på at vaksiner fremmer autisme også, eller som støtter at tomater er livsfarlige. Men jeg søker jo seriøse fagfellevurderte kilder. Hvis dette høres rotete ut for deg kan du lese her: https://kildekompasset.no/kildekritikk/ Jeg har for øvrig ingen vanskeligheter med å endre på mine overbevisninger hvis folk opplyser meg med gode kilder. Noe annet synes jeg er pinlig og arrogant. Anonymkode: 36b1d...9e3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #32 Skrevet 29. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har tydeligvis ulike oppfatninger av forskningens og kildenes verdi... Du vil selvfølgelig kunne finne kilder på at vaksiner fremmer autisme også, eller som støtter at tomater er livsfarlige. Men jeg søker jo seriøse fagfellevurderte kilder. Hvis dette høres rotete ut for deg kan du lese her: https://kildekompasset.no/kildekritikk/ Jeg har for øvrig ingen vanskeligheter med å endre på mine overbevisninger hvis folk opplyser meg med gode kilder. Noe annet synes jeg er pinlig og arrogant. Anonymkode: 36b1d...9e3 Og for å fortsette der jeg slapp. Sannhet og troverdighet er nemlig ikke det samme. Hadde det vært det, ville ikke så mange vært overvektige. Noen få overvektige er det hovedsakelig fordi de mangler korrekt informasjon, og å få korrekt informasjon fikser problemet - men de aller fleste er det hovedsakelig fordi de lyver for seg selv. Og de lyver fordi løgnene er behagelige: Jeg er ikke tjukk, jeg har tung benbygning. Det ligger i genene, alle i min familie er tjukke. Jeg er for glad i mat, man skal jo leve også, ikke bare eksistere. Jeg skjønner ikke det der med kalorier inn og ut. Jeg spiser som en fugl. Jeg spiser bare en gang om dagen. Jeg har ikke tid til å trene. Jeg har ikke knær til å løpe. Samboeren min/barna mine må få ha lørdagsgodtet sitt i fred. Sunn mat er så dyrt. Og min personlige favoritt, som jeg brukte selv - klesbutikkene fører jo bare barnestørrelser! Anonymkode: c76e4...11d
Hot mess Skrevet 29. september 2020 #33 Skrevet 29. september 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har tydeligvis ulike oppfatninger av forskningens og kildenes verdi... Du vil selvfølgelig kunne finne kilder på at vaksiner fremmer autisme også, eller som støtter at tomater er livsfarlige. Men jeg søker jo seriøse fagfellevurderte kilder. Hvis dette høres rotete ut for deg kan du lese her: https://kildekompasset.no/kildekritikk/ Jeg har for øvrig ingen vanskeligheter med å endre på mine overbevisninger hvis folk opplyser meg med gode kilder. Noe annet synes jeg er pinlig og arrogant. Anonymkode: 36b1d...9e3 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! TS her. Jeg liker å lese svarene deres angående hva dere føler og tror, og ikke minst hva dere har erfaring med selv. Men... det jeg egentlig spør om er ikke om dette har en heldig psykologisk effekt, men om det som står i overskriften faktisk stemmer. Hvis noen vet dette, må de legge ved kilde(r). Anonymkode: 36b1d...9e3 Jeg har lest og hørt dette emnet bli diskutert blant veldig respekterte og høyt utdannede "profiler" som jobber med formidling av kost-og treningsrelatert innhold så sent som siste måneden, og problemet er at det per nå ikke ser ut til å finnes noe entydig svar på dette. Det eksisterer vel per nå ikke forskning som kan gi noe definitivt svar for/imot. Denne ideen om å "speede opp forbrenninga" med en spisedag bunner vel først og fremst i effekten det kan ha på leptin, som har en hovedrolle i regulering av appetitt, forbrenning og dermed fettlagring. Dette hormonet blir raskt påvirket av å både gå ned i vekt/gå veldig lavt ned i kaloriinntak over relativt kort tid. Hovedargumentet for at en "refeed"-dag skal hjelpe, utover effekten det kan ha på psyken med en "fridag", er vel at en sånn dag (eller flere dager), i teorien kan øke leptin-nivået. Det er imildertid ikke klart hvor effektivt dette er, hvor mye det kan økes, hvor lenge man må spise mer for å få en effekt (jeg har sett det bli argumentert for at man må spise mer over minst 48 timer for å få en effekt), og hvor fort leptin-nivåene vil falle og gå tilbake til utgangspunktet etter at man har spist mer. Jeg har hørt veldig overbevisende argumentasjon for at flere dager med langt flere kalorier enn vanlig kan øke leptinnivået på kort sikt, men at det vil falle igjen såpass kraftig og så fort at det ikke vil være "verdt" det. Og å spise 600 kalorier mer en dag i uka, f.eks, vil neppe ha noe effekt å bry seg om overhodet på leptin. Som sagt, det er ikke vitenskapelig belegg for å verken avskrive "refeeds" eller anbefale dem. Hvis du virkelig ønsker å sette deg inn i det, kan du google slikt som "leptin" og "refeeds" og se om du blir overbevist av noe – siden jeg strengt tatt ikke fremmer noe påstand for eller imot, orker jeg ikke sette meg ned for å finne de svært motstridende kildene for deg selv. Endret 29. september 2020 av Hot mess 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #34 Skrevet 29. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! TS her. Jeg liker å lese svarene deres angående hva dere føler og tror, og ikke minst hva dere har erfaring med selv. Men... det jeg egentlig spør om er ikke om dette har en heldig psykologisk effekt, men om det som står i overskriften faktisk stemmer. Hvis noen vet dette, må de legge ved kilde(r). Anonymkode: 36b1d...9e3 Du er ute etter den ene artikkelen som kan vise til at en alkoholiker kan drikke hver lørdag, men likevel ha det bra resten av uka. Det eneste du vil oppnå er vedvarende overvekt. Som alle andre som har gått for en "spisedag" før deg. Anonymkode: 39ffc...992 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #35 Skrevet 29. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og for å fortsette der jeg slapp. Sannhet og troverdighet er nemlig ikke det samme. Hadde det vært det, ville ikke så mange vært overvektige. Noen få overvektige er det hovedsakelig fordi de mangler korrekt informasjon, og å få korrekt informasjon fikser problemet - men de aller fleste er det hovedsakelig fordi de lyver for seg selv. Og de lyver fordi løgnene er behagelige: Jeg er ikke tjukk, jeg har tung benbygning. Det ligger i genene, alle i min familie er tjukke. Jeg er for glad i mat, man skal jo leve også, ikke bare eksistere. Jeg skjønner ikke det der med kalorier inn og ut. Jeg spiser som en fugl. Jeg spiser bare en gang om dagen. Jeg har ikke tid til å trene. Jeg har ikke knær til å løpe. Samboeren min/barna mine må få ha lørdagsgodtet sitt i fred. Sunn mat er så dyrt. Og min personlige favoritt, som jeg brukte selv - klesbutikkene fører jo bare barnestørrelser! Anonymkode: c76e4...11d Hæ?? Har du hørt om å projisere før? Altså - leit at du har hatt det sånn, men ikke anta at alle andre har det som deg. Jeg er ikke overvektig, og lager ingen unnskyldninger for meg selv. Faktisk så få at jeg har startet en tråd her inne for å vite om det er greit at jeg spiser en stratos i uka uten at det fucker opp 1600-kalorier-om-dagen-dietten min som jeg følger slavisk... Anonymkode: 36b1d...9e3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2020 #36 Skrevet 29. september 2020 2 timer siden, Hot mess skrev: Jeg har lest og hørt dette emnet bli diskutert blant veldig respekterte og høyt utdannede "profiler" som jobber med formidling av kost-og treningsrelatert innhold så sent som siste måneden, og problemet er at det per nå ikke ser ut til å finnes noe entydig svar på dette. Det eksisterer vel per nå ikke forskning som kan gi noe definitivt svar for/imot. Denne ideen om å "speede opp forbrenninga" med en spisedag bunner vel først og fremst i effekten det kan ha på leptin, som har en hovedrolle i regulering av appetitt, forbrenning og dermed fettlagring. Dette hormonet blir raskt påvirket av å både gå ned i vekt/gå veldig lavt ned i kaloriinntak over relativt kort tid. Hovedargumentet for at en "refeed"-dag skal hjelpe, utover effekten det kan ha på psyken med en "fridag", er vel at en sånn dag (eller flere dager), i teorien kan øke leptin-nivået. Det er imildertid ikke klart hvor effektivt dette er, hvor mye det kan økes, hvor lenge man må spise mer for å få en effekt (jeg har sett det bli argumentert for at man må spise mer over minst 48 timer for å få en effekt), og hvor fort leptin-nivåene vil falle og gå tilbake til utgangspunktet etter at man har spist mer. Jeg har hørt veldig overbevisende argumentasjon for at flere dager med langt flere kalorier enn vanlig kan øke leptinnivået på kort sikt, men at det vil falle igjen såpass kraftig og så fort at det ikke vil være "verdt" det. Og å spise 600 kalorier mer en dag i uka, f.eks, vil neppe ha noe effekt å bry seg om overhodet på leptin. Som sagt, det er ikke vitenskapelig belegg for å verken avskrive "refeeds" eller anbefale dem. Hvis du virkelig ønsker å sette deg inn i det, kan du google slikt som "leptin" og "refeeds" og se om du blir overbevist av noe – siden jeg strengt tatt ikke fremmer noe påstand for eller imot, orker jeg ikke sette meg ned for å finne de svært motstridende kildene for deg selv. Endelig et vettugt svar. Takk skal du ha. Da er det like uavklart som jeg trodde. Anonymkode: 36b1d...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #37 Skrevet 30. september 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ?? Har du hørt om å projisere før? Altså - leit at du har hatt det sånn, men ikke anta at alle andre har det som deg. Jeg er ikke overvektig, og lager ingen unnskyldninger for meg selv. Faktisk så få at jeg har startet en tråd her inne for å vite om det er greit at jeg spiser en stratos i uka uten at det fucker opp 1600-kalorier-om-dagen-dietten min som jeg følger slavisk... Anonymkode: 36b1d...9e3 Å - jeg skjønner. Det er du som har det leit (og projiserer). Men du kan jobbe med ditt anstrengte forhold til mat. Det krever egentlig bare at du vil ha et avslappet forhold til mat. Det anbefales på det sterkeste (egen erfaring), men det er ikke alle som er klar for det. Som du sikkert har merket, så gir det et vannvittig boost å være så sint som du er, man får så lyst til å ta alle som ikke skjønner hvordan jeg har det. Anonymkode: c76e4...11d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #38 Skrevet 30. september 2020 Jeg tror at du ikke kommer til å få et skikkelig svar på dette. Rett og slett fordi når det kommer til stykke fungerer forskjellige ting forskjellig på folk. Selv om det er enighet om at man f.eks må ha underskudd for å gå ned. I min krets er det en som har best resultat med lavkarbo med en spisedag med lavkalori sunn karbo i uken. Noen funker det med et solid måltid hver dag, andre har lyst på noe hele tiden og derfor har en dag i uken der litt er lov osv. For min del fungerer det ikke med en dag som du beskriver for det gjør slik at jeg ikke går ned, men andre kan ha andre erfaringer. Jeg har stor tro på at vi har forskjellige kropper, bakteriekultur, matvaner og lignende, som avgjør hva som fungerer. Jeg kan ikke spise mye hvitt brød, men kan spise kjøtt og fett, mannen kan spise bakst i store mengder men ikke mye kjøtt og fett. Vi blir uvel av forskjellige ting og er tegn på hva som er rett for kroppen. Anonymkode: 4e081...50a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #39 Skrevet 30. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at du ikke kommer til å få et skikkelig svar på dette. Rett og slett fordi når det kommer til stykke fungerer forskjellige ting forskjellig på folk. Selv om det er enighet om at man f.eks må ha underskudd for å gå ned. I min krets er det en som har best resultat med lavkarbo med en spisedag med lavkalori sunn karbo i uken. Noen funker det med et solid måltid hver dag, andre har lyst på noe hele tiden og derfor har en dag i uken der litt er lov osv. For min del fungerer det ikke med en dag som du beskriver for det gjør slik at jeg ikke går ned, men andre kan ha andre erfaringer. Jeg har stor tro på at vi har forskjellige kropper, bakteriekultur, matvaner og lignende, som avgjør hva som fungerer. Jeg kan ikke spise mye hvitt brød, men kan spise kjøtt og fett, mannen kan spise bakst i store mengder men ikke mye kjøtt og fett. Vi blir uvel av forskjellige ting og er tegn på hva som er rett for kroppen. Anonymkode: 4e081...50a Sant det. Må vel bare prøve oss frem! Når du sier det, har jeg lagt merke til dette i vennekretsen min også. Anonymkode: 36b1d...9e3
Forever22 Skrevet 30. september 2020 #40 Skrevet 30. september 2020 Ryddet for brukerangrep. Forever22. Mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå